دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وانیل چیست ؟ چگونه بدست می آید و چه خواصی دارد ؟
25
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وانیل از گیاهی به نام ورق قٌماری بدست می آید. دانه‌های این گیاه را پس از فرآوری تخمیر می‌کنند تا عطر مطبوع آن‌ها بیرون بیاید و عموماً به صورت پودر یافت می‌شود.

وانیل چیست ؟

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با چگونگی بدست آمدن وانیل آشنایی کامل پیدا کنید

وانیل یا ورق قٌماری ، میوه گیاهی است از خانواده ثعلب هاOrchidaceae، این گیاه دارای پایه‌ای رونده بوده بومی جنگلهای مرطوب قاره آمریکا است.

دانه‌های این گیاه را پس از فرآوری تخمیر می‌کنند تا عطر مطبوع آن‌ها بیرون بیاید و عموماً به صورت پودر یافت می‌شود و در بعضی موارد آن را با الکل اتیل و آب مخلوط کرده که به صورت عصاره وانیل به بازار عرضه می‌شود که عموماً حاوی ۳۵٪ الکل می‌باشد. عصاره وانیل ممکن است دارای شکر، شربت ذرت یا پروپیلن گلیکول نیز باشد.

معروفترین کاربرد این گیاه در ایران در شیرینی پزی و ساخت بستنی است. سرخپوستان توتوناک سازندگان اولیه وانیل بودند. وانیل پس از زعفران گران‌قیمت‌ترین ادویه است.

دانه‌های وانیل حاوی ۲–۱ درصد وانیلین (۴ هیدروکسی ۳ متوکسی بنزالدهید) است. بخش عمدهٔ عطر و طعم وانیل به دلیل وجود ترکیب وانیلین، در آن است. اسید وانیلیک، پی هیدروکسی بنزوئیک آلدهید، تانن، پلی فنول، اسیدهای آمینهٔ آزاد و رزین سایر ترکیبات این گیاه هستند.

وانیل چیست

حد مجاز مصرف وانیل

  1. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدودهٔ دوز مصرفی وانیل وجود ندارد. به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی لزوماً ایمن نیستند. قبل از مصرف هر محصول به برچسب بسته‌بندی آن توجه و در صورت داشتن بیماری یا عارضه ای خاص، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  2. دوز مصرفی برای درمان بیماری سیکل سل، روزانه ۱ گرم به مدت ۴۰ روز است.

ماده معطر وانیل از میوه این گیاه گرفته می‌شود. میوه آن به شکل غلاف لوبیا است و قبل از اینکه کاملاً برسد آن را می‌چینند و خشک می‌کنند در موقع چیدن، میوه ها عطری ندارند ولی پس از اینکه چیده شد در دوران خشک کردن و عمل آوردن ان، عطر مطبوع وانیل در آن ایجاد می‌شود.در ایران وانیل را به شکل پودر سفید می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند. این پودر در اصل محصولی شیمیایی است به نام «وانیلین» که بر اساس بو و مزه وانیل اصلی تهیه و تولید می‌شود وانیلین تنها یکی از 36 بوی گوناگون وانیل را دارد و از دیگر خواص طبیعی وانیل در پودر وانیلین خبری نیست.

وانیل چیست

خواص وانیل

  1. از دیدگاه طب سنتی وانیل نیز همچون دیگر ادویه ها دارای ویژگی‌های خاص خود است. تأثیر وانیل بر روی سیستم عصبی و مغز انسان موجب کاهش ترس و واهمه شده، افسردگی را نیز کاهش می‌دهد.
  2. در طب معاصر از آن برای درمان تب استفاده می‌شود و از آنجایی که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است، با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کند.
  3. وانیل در تمام دنیا در درمان‌های پیری پوست کاربرد دارد. از ترکیب وانیل با روغن کنجد یا آفتابگردان خمیری بدست می‌آید که از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.
  4. در شرایطی که از وانیل (یا وانیلین) به مقدار زیاد استفاده می‌شود امکان پیش آمدن حالت هیپنوز و بی حسی کامل وجود دارد. وانیلین در مواردی نیز اثراتی مشابه کافئین از خود نشان می‌دهد که تأثیر آن بر سیستم عصبی و فشارخون بسیار شبیه به آثار کافئین است.
  5. جلوگیری از پوسیدگی دندان ، درمان درد و زخم معده ،کمک به غلبه بر حالت تهوع و استفراغ ،کمک به کاهش وزن و سروتونین ،کمک به درمان زخم ،پیشگیری از انواع سرطان، به خصوص کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ،بهبود اختلالات عصبی، مثل بیماری آلزایمر و پارکینسون ،توقف تغییر شکل سلول‌های خونی ،پیشگیری از کم شدن حافظه ، ،جلوگیری از آلرژی ،درمان سینوس و سرفه ،کاهش التهاب ناشی از تشنج و تب

بیشتر بخوانید:

از روغن وانیل استفاده کنید تا سلامتی واقعی را احساس کنید

خواص وانیل و خاصیت های وانیل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (25 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits