دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قهوه گانودرما چیست ؟ آشنایی با خواص قهوه گانودرما
75
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قهوه گانودرما مخلوطی از پودر قارچ گانودرما لوسیدوم همراه با قهوه است. به علت کمبود کافئین، گانودرما بعید است باعث بیخوابی شود. در واقع، نشان داده باعث بهبود خواب و تسکین اضطراب میشود.

قهوه گانودرما چیست ؟

قهوه گانودرما نوشیدنی سالم با عصاره قارچ قرمز و دانه های قهوه بو داده است . ‏Ganoderma lucidum، عنصر اصلی آن، در چین باستان به ‏عنوان "قارچ جاودانگی" نامیده می شود و جزو قلیایی ترین مواد روی زمین محسوب می ‏شود. قهوه گانودرما نوعی نوشیدنی به صورت پودر فوری است که حاوی پودر قهوه و عصاره قارچی به نام «گانودرما» است. قارچ گانودرما خواص درمانی دارد و به نام‌های «قارچ جان‌افزا»، «رِیشی» یا «لینگژی» هم شناخته می‌شود.

قهوه گانودرما که ترکیبی از قهوهی معمولی و عصاره ی قارچ گانودرما است را در این نوشته خواهید خواند. این قارچ سابقه ای طولانی در طب سنتی چین دارد. مصرف کنندگان قهوه گانودرما ادعا می کنند از خواص دارویی آن نیز بهره می برند. از سال 1970 پرورش این قارچ در محیط های کنترل شده رواج پیدا کرد و محصولات متنوعی با استفاده از آن تولید می شوند.

در ساخت قهوه گانودرما از مواد دیگری مانند: شکر، مکمل قهوه و گیاهان دارویی هم بهره می‌برند. گفته می‌شود که این قهوه‌ی جذاب هم مفید است و هم علاوه‌بر مزایای زیادی که دارد در ترک و کم‌کردن قهوه‌ی مصرفی عادی به شما کمک می‌کند.

یعنی دیگر قهوه عادی مصرف نمی‌کنید، اما انرژی‌ مورد نیاز از قهوه را، «گانودرما» در اختیارتان قرار می‌دهد. تبلیغات زیادی درباره‌ی مزایای این قهوه در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما هنوز هیچ‌ یک از پشتوانه‌ی علمی برخوردار نیستند. در تولید قهوه «گانودرما» از ترکیب دانه‌های قهوه تفت داده‌ شده و عصاره‌ی قارچ قرمز گانودرما استفاده می‌شود.

این قهوه که در قرن‌های متمادی در چین مورد استفاده بوده، به داشتن مزایای فراوان هم شهرت داشته است.

قدمت قهوه گانودرما

قدمت قهوه گانودرما در حدود بیش از 2000 سال است . همچنین به عنوان قهوه قارچ ریشی و یا‎ ‎لینگشی شناخته شده است، که دارای ‏خواص درمانی متعدد است، از قبیل خواب بهتر و انرژی بیشتر و تقویت کبد‎.‎‏ در مقایسه با قهوه معمولی ، دارای کافئین پایین تر و مواد ‏مغذی بالاتری است.‏

خواص درمانی قهوه گانودرما

  1. جلوگیری از عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا
  2. کاهش علائم برونشیت و آسم
  3. حفاظت از کبد
  4. آرم بخشی و بهبود کیفیت خواب
  5. کاهش علائم زخم معده
  6. بهبود تبخال
  7. کمک به بدن برای مقابله با استرس های روزانه
  8. غنی از ویتامین ‏C
  9. کلسیم
  10. آهن
  11. فسفر
  12. پتاسیم
  13. انرژی پایدار را به وجود می آورد و دفاع طبیعی بدن شما را افزایش می دهد.
  14. با توجه به ‏دارا بودن مقادیر بسیار از آنتی اکسیدانها ، میتواند در مبارزه با پیری و استرس عملکرد بالقوه ای داشته باشد.
  15. برخی مطالعات نشان می ‏دهد که میزان آنتی اکسیدان ها در قهوه گانودرما بیشتر از چای سبز و کاکائو است.
  16. ماده اولیه آن عصاره قارچ قرمز، ،دارای مقدار ‏زیادی گلوتاتیون است که همچنین به عنوان آنتی اکسیدان اصلی شناخته می شود ‏ این مواد مغذی به سم زدایی از کبد و کلیه ها کمک می کند، در حالیکه توانایی بدن شما برای از بین بردن سموم را بهبود می بخشد.
  17. ‏افرادی که سطح گلوتاتیون کمی دارند بیشتر احتمال دارد که دچار مشکلات قلبی عروقی، بیماری های عصبی، خستگی مزمن و ‏اختلالات ایمنی شوند.
  18. علاوه بر این، گلوتاتیون باعث طول عمر بیشتر می شود.‏
  19. قهوه گانودرما همچنین حاوی ویتامین ‏C‏ است که منجر به کاهش خطر ابتلا به عفونت های ویروسی می شود.
  20. همچنین عملکرد کبد و ‏کلیه را بهبود می بخشد، علائم آسم را کاهش می دهد و مقاومت بدن در برابر استرس را افزایش می دهد.
  21. تحقیقات نشان می دهد که ‏سطح قند خون را حفظ می کند و از بدن در برابر دیابت محافظت می کند.‏

انواع قهوه گانودرما


دیگر خواص قهوه گانودرما

  1. عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد
  2. خستگی مزمن را کاهش دهد ‏
  3. پیشگیری کننده در مقابل سرطان ‏
  4. اضطراب و افسردگی را نیز کاهش دهد.‏
  5. اکثر مردم از آن به عنوان تونیک و محرک طبیعی استفاده می کنند.‏

به علت کمبود کافئین، گانودرما بعید است باعث بیخوابی شود. در واقع، نشان داده باعث بهبود خواب و تسکین اضطراب میشود علاوه ‏بر آن میزان اسید کمتری نسبت به قهوه معمولی دارد که آن را برای کسانی که مشکلات گوارشی مانند زخم معده یا ..... دارند مناسبتر ‏است.‏

عوارض جانبی قهوه گانودرما

راجع به مضرات این ماده هم اطلاعات چندانی فعلا در دست نیست. اما امکان بروز عوارضی نظیر:

خشکی بینی، گلو و حالت تهوع با مصرف آن وجود دارد. اگر مایل هستید که قهوه «گانودرما» را امتحان کنید، به‌ویژه اگر قرص فشار خون، داروی ضدانعقاد خون، داروی ضدپلاکت مصرف می‌کنید یا تحت درمان سرطان هستید، حتما با پزشک خود درباره‌ی عوارض آن صحبت کنید.

یادتان باشد که مصرف کافئین زیاد باعث افزایش ضربان قلب و به‌هم‌ریختن نظم خواب می‌شود. ضمن اینکه معده را اذیت می‌کند و موجب برخی اختلالات روانی مانند ایجاد اضطراب هم می‌شود. گزارش‌های زیادی از ابتلای افراد به هپاتیت بعد از مصرف محصولات گاندورما ارائه شده است.

یکی از این محصولات عصاره‌ی قارچ گاندورما و قارچ بادامی بوده است. محصول دیگری که باعث بروز هپاتیت شده بود، پودر قارچ گاندورما یا لینگژی بوده است. این پودر هم موجب ابتلا به نوعی خطرناک و کشنده از هپاتیت است.

گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که براساس آنها، در مصرف این قارچ باید دقت فراوانی به کار گرفته شود، زیرا امکان مسمویت با آن وجود دارد.

از همه‌ی اینها گذشته، مکمل‌های رژیمی و گیاهی از سوی سازمان جهانی غذا و دارو مورد تأیید نیستند و مصرف آنها توصیه نمی‌شود؛ زیرا آزمایش‌هایی که روی داروهای شیمیایی انجام می‌گیرد روی این مواد انجام نمی‌شود.

در بعضی موارد هم در محصولاتی که با این قارچ تولید می‌شود، موادی به کار می‌رود که روی برچسب آنها عنوان نشده و همین باعث بروز عوارض جانبی مختلف می‌شود.

پیش از استفاده اطمینان داشته باشید که به قارچها حساسیت ندارید زیرا برخی قارچها ممکن است منجر به لخته شدن خون شوند و همچنین ‏کسانی که به محرک ها حساس هستند استفاده از قهوه گانودرما گزینه مناسبی برایشان نیست.‏

آیا قهوه با گانودرما سبب افزایش طول عمر می شود ؟

اثربخشی قهوه با گانودرما تا کنون به خوبی از نظر علمی اثبات نشده است. این نوشیدنی از دیرباز در طب سنتی چین تجویز می شده است و تحقیقاتی که در زمینه ی تاثیر آن بر سرطان انجام شده است، تا حدودی خواص دارویی آن را اثبات نموده است.

به طور خاص، عصاره ی قارچ گانودرما خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از متاستاز سرطان را نشان داده است . مانعی برای رشد و توسعه ی سلول های سرطانی شناخته شده است که این کار را با ساز و کاری نظیر ممانعت از رسیدن مواد مغزی به سلول های سرطانی انجام می دهد.

ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم
احمد روشن زاده

بیشتر بخوانید:

لیست قیمت انواع پودر قهوه، شکلات و کاکائو در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (75 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهدی سماواتی | ۵ سال پیش
ممنون از سایت خوبتون. اینقد همه از هم کپی کرده بودن که داشت حالم به هم می‌خورد. این کمال بی انصافیه که آدم و گول میزنن و گمراه میکنن.من که کاملا راضی بودم...
0
0

hits