دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد بید انجیر

بید انجیر چیست و خواص آن کدام است ؟

همه چیز در مورد بید انجیر
24
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بید انجیر یا همان کرچک (نام علمی: Ricinus communis) نام یک گونه از تیره فرفیونیان است. از این گیاه روغن کرچک به‌دست می‌آید. با ما در مجله اینترنتی دلگرم همراه شوید تا در مورد بید انجیر بیشتر بدانیم.

معرفی بید انجیر و تاریخچه آن

بید انجیر یا همان کرچک یکی از گیاهان دارویی است که سابقه ی استفاده از آن توسط انسان به 4000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) بر می گردد.

کرچک گونه ای گیاه زراعی یک ساله است که در ایران با نام های کرچک، بید انجیر و بزانجیر شناخته می شود. میوه آن کپسول خاردار و مدوری است که حاوی سه عدد دانه با پوسته منقوش و مغز سفید است. این گیاه در نقاط مختلف ایران از جمله شمال، یزد، خوزستان و خراسان کاشته می شود.

گیاه کرچک در واقع به طور عمده برای تهیه روغن آن پرورش داده می شود که در پزشکی به عنوان مسهل قوی کاربرد دارد. وقتی دانه های آن توسط کودکان و بزرگسالان خورده می شود، تا چند روز علائم عمده ای از مسمومیت نشان نمی دهد، مگر این که دانه ها جویده شود که باعث بروز زودرس علائم می شود.

خواص بید انجیر ( کرچک )

خواص بید انجیر ( کرچک )

  • خاصیت مسهلی بسیار قوی و سمی بودن دانه و روغن آن را تأیید می کنند
  • مالیدن آن روی پوست، پوست را قرمز می کند
  • اگر این روغن رقیق شده روی شکم زیر ناف مالیده شود، خاصیت مسهلی نشان می دهد
  • از ریشه گیاه برای سقط جنین استفاده می شود
  • بلغم، سودا، اخلاط غلیظه سوخته از دماغ، مفاصل و اعماق بدن می باشد
  • برای استسقا ( بیماری که معمولا از خرابی و ناتوانی کبد ناشی می شود ) مفید است
  • برای یرقان مفید است
  • برای سنگ کلیه و مثانه مفید است
  • برای درد پشت مفید است
  • برای درد لگن خاصره، ساقها، نقرس مفید است
  • برای درد بیماریهای سرد مفید است
  • خواص تحریک و قی و اسهال شدید دارد
نکته در مورد بید انجیر یا همان روغن کرچک:
در مصارف داخلی نباید مصرف شود، بخصوص برای اشخاص مبتلا به التهاب روده، بیماریهای مثانه، زنان باردار و مبتلایان به بواسیر، خوردن آن زیانآور حتمی است، ولی اگر اشخاص در غیر موارد بالا به علت احتیاج درمانی خاصی طبق تجویز پزشک لازم باشد مصرف کنند.

مشخصات بید انجیرہ ( کرچک )

بید انجیر ختائی درختچه ای است به بلندی حدود 4 متر. برگهای آن بیضی، نوک تیز و دندانه دار است. برگهای قسمت پایین ساقه کمی گرد و قلبی شکل می باشد.

گلهای آن کوچک، معطر، به صورت خوشه ای است. دو نوع نر و ماده گلهای بید انجیر معمولا روی یک پایه قرار دارند. میوه آن پوشینه در ابعاد یک فندق که در داخل آن معمولا 3 عدد دانه جای دارد.

این دانه ها که دند نامیده می شوند، دارای مقدار زیادی روغن است و این روغن مسهل بسیار قوی می باشد. مستعمل در طب سنتی دانه و روغن دانه گیاه است و هر دانه در ابعاد یک پسته کوچک است که دارای غشای نازکی بوده و در داخل غشا مغز دانه قرار دارد.

مغز شامل دو قطعه به هم پیوسته است مانند بادام. مغز دند اگر تازه باشد سفید است و وقتی کمی کهنه شد زردرنگ و اگر خیلی کهنه باشد سیاهرنگ می شود و اگر دند پوست گرفته شده ؛ مدتی باقی مانده باشد اکسیده شده و فاسد می شود و مصرف آن مسمومیت ایجاد می نماید.

بید انجیر ختائی بومی چین است و در هندوستان در بنگاله و سنجرستان نیز انتشار دارد. در ایران تا حال دیده نشده است.

ترکیبات شیمیایی بید انجیر یا همان کرچک

از نظر ترکیبات شیمیایی در مغز دانه گیاه بید انجیر ختائی در حدود 57 - 55 درصد روغن ثابت یافت می شود که 2 درصد در اسیدهای چرب این روغن مواد سمی یافت می شود. کروتون معروف است و تا حدود 30 درصد کل دانه را که شامل پوست و ...است، تشکیل می دهد.

separator line

بیشتر بخوانید:

خواص شیرین بیان و طرز تهیه دمنوش شیرین بیان

۱۶ خاصیت باور نکردنی کتیرا در درمان بیماری ها

معرفی خواص اعجاب انگیز خاکشیر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (24 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits