دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عسل آویشن چیست و چه خواصی دارد ؟
10
زمان مطالعه: 12 دقیقه
عسل آویشن حاصل فرآوری شهد گل‌های آویشن توسط زنبور عسل است. عسل آویشن یکی از چند عسل مفید برای افراد دیابتی است. با خواص عسل آویشن آشنا شوید.

عسل آویشن چیست ؟

خواص عسل آویشن چیست ؟

عسل آویشن با قدرت ضد میکروبی بالا، غنی از فروکتوز و آنتی اکسیدان است. آویشن غنی ترین عسل از نظر خاصیت آنتی اکسیدانی است، از این جهت ۱۰ بار قوی تر از عسل شبدر و در وزن های مساوی ۵ بار قوی تر از عسل سیب است.

اگر پوشش گیاهی یک مزرعه یا دشت غالبا از یک نوع گیاه باشد، زنبورعسل بیشتر شهد گل های همان گیاه را به عسل تبدیل می کند. این نوع عسل را "عسل تک گل" یا " عسل دارویی " می گویند. هر یک از عسل های تک گل، خواص درمانی شگفت آوری دارد که مختص همان نوع عسل است.

خواص عسل آویشن

ترکیبات عسل آویشن

عسل طبیعی آویشن (تولید شده از شهد گل های آویشن توسط زنبور عسل)

مشخصات گیاه آویشن

آویشن یکی از شناخته شده‌ ترین گیاهان مکملی از تیره نعنا است . این گیاه درختچه‌ ای کوتاه و پرشاخه داشته که برگ های نازک و متقابل دارد . آویشن همچنین دارای گل‌هایی سفید (مایل به بنفش و سرخ) ، چتری و منفرد است .

گل آویشن از گل های معطری است که به عنوان ادویه در آشپزخانه مصارف متعددی دارد. اسانس های موجود در آویشن عبارتند از تیمول و کارواکرول. همین اسانس ها هستند که وقتی زنبور عسل از این گیاه می خورد، عسل آن را بسیار معطر و مشهور می سازد.

منطقه رویش گیاه اویشن

  1. دامنه های کوه البرز و سبلان
  2. دشتهای اطراف تهران
  3. سبلان و دماوند

رنگ عسل آویشن

عقیقی قرمز

نقش شهد در تولید عسل آویشن

شهد آویشن نقش عمده ای در تولید عسل آویشن دارد و معمولا در حرفه زنبور داری به این نکته بسیار توجه می شود که کندوی عسل را در محلی قرار دهند که بیشترین و بهترین شهد آویشن وجود داشته باشد و گیاه دارای سلامت کامل برای زنبور باشد تا علاوه بر اینکه عسل آویشن را تولید می رسانند، گرده افشانی برای گیاه آویشن را نیز به خوبی انجام دهند.

عسل آویشن چیست خواص عسل آویشن

خواص عسل آویشن

خواص عسل آویشن بسیار زیاد است و در میان انواع عسل یکی از عسل هایی است که در درمان (در عسل درمانی و در مواقعی هم استفاده پس از نیش درمانی یا درمان به وسیله نیش زنبور عسل) مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. دارای ویتامین های B ، A و E
  2. تقویت کننده و بهبود دهنده انواع درد و ناراحتی روده
  3. بهبود تنگی نفس و آسم : درمان تنگی نفس از دیگر فواید مصرف این عسل است.
  4. بهبود سرفه و گلو درد : استفاده از عسل آویشن برای درمان سرفه و گلودردهای ناشی از سرماخوردگی در فصل پاییز مفید است.
  5. بهبود درد های مفصلی : استفاده از عسل تشکیل شده از گیاه آویشن برای درمان دردهای مفصلی و تسکین دردهای شکمی و روده مفید می‌باشد.
  6. مقوی مغز و اعصاب : عسل آویشن باعث افزایش آرامش و تسکین اعصاب شده و مقوی مغز و اعصاب است.
  7. بهبود صرع و تشنج : عسل آویشن میتواند به عنوان یکی از داروهای گیاهی برای بهبود صرع و تشنج نام برده شود.
  8. بهبود سر درد و میگرن : افرادی که هر نوع میگرن از قبیل میگرن چشمی و ... داشته باشند میتوانند با خوردن عسل آویشن مسکنی قوی برای سر دردهای خود اعمال کنند.
  9. بهبود عادت ماهیانه دردناک : عسل آویشن با وجود آنتی بیوتیک و ویتامین های خاص که در خود جای داده میتوند درد قاعدگی را تا 80 درصد تسکین دهد

فعالیت قوی ضد باکتریایی از خواص عسل آویشن

گیاه آویشن دارای رایحه زیادی است چون روغن های لازم را دارد. این روغن های مهم تنها مزه عسل را تشکیل تمی دهند بلکه دارای اثرات زیادی در از بین بردن میکروب ها و قارچ ها دارند. مانند دیگر عسل ها دارای هیدرژن پروکسید است که از بین برنده باکتری ها و مانع گسترش آنان است.

دیگر ویژگی های مهم ضد باکتری بودن عسل، ph آن و مقدار رطوبت کم آن است که هر دو آنها باعث کاهش باکتری و عفونت می شوند. عسل آویشن و دیگر عسل ها برای بهبود عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، سینوزیت و برونشیت و بهبود علائم ان مانند سوزش گلو، سرفه مداوم و عدم اشتها مفید هستند و هم چنین برای بهبود زخم و حتی درمان آکنه و تاول به خاطر خواص ضدباکتریایی آنها مفید هستند.

عسل آویشن به بهبود سرفه کمک می کند

استفاده از عسل آویشن برای درمان سرفه و گلودردهای ناشی از سرماخوردگی در فصل پاییز مفید است.

عسل دارای سازگاری و نرمی زیادی است و به بهبود سرفه کمک می کند. زمانی که با چای گرم ترکیب می شود به دلیل ترکیب اکسپکتورانت ملایم ان شما را از بی حالی (بلغم) بیرون می آورد. اضافه کردن لیمو یا انتخاب چای قبض کننده تر به اثر اکسپکتورانتی بیشتر منجر می شود (برای مثال عسل با چای لیمویی).

عسل آویشن سوزش گلو را به طور طبیعی برطرف می کند

ویسکوزیته عسل و سازگاری چسبناک و شیرین به آن اجازه می دهد تا یک لایه مخافظ را بر روی گلو قرار دهد و خارش و سوزش آن را بهبود بخشد. عسل با جلوگیری از تکثیر باکتری ها و عفونت این کار را انجام میدهد. برای موثر بودن عسل باید خام و گرما ندیده باشد و شما باید تا حداقل یک ساعت پس از انجام درمان نوشیدنی و غذا نخورید و چندین بار در روز این درمان را انجام دهید.

یکی از مهم ترین خواص عسل آویشن بهبود التهاب معده

عسل آویشن می تواند با اعمال کردن یک حالت نرمی در داخل معده به بهبود سوزش آن کمک کند. توصیه می شود که یک قاشق سوپ خوری در صبح با معده خالی تناول شود و خوردن غذا و نوشیدنی تا حداقل یک ساعت بعد به تاخیر بیفتد.

هرچند التهاب معده یک بیماری جدی است و خوردن عسل یک رویکرد مکمل و جایگزین برای درمان است. هر چند کارساز است اما جای رژیم غذایی مناسب ( درباره غذاها و نوشیدنی ها برای جلوگیری از سوزش معده بیشتر بخوانید) و درمان دارویی را نمی گیرد بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید.

کاهش درد قاعدگی با عسل آویشن

مصرف عسل آویشن باعث کاهش درد قاعدگی می‌شود و با مصرف روزانه این عسل در روزهای قاعدگی می‌توان تا حد زیادی بر دردهای شکمی ناشی از قاعدگی غلبه کرد.

مصرف عسل آویشن در افراد دیابتی

عسل آویشن یکی از چند عسل معرفی شده برای افراد دیابتی است که مصرف آن برای این گروه بی‌خطر خواهد بود.

منبع ویتامین و دیگر مواد مغذی از خواص عسل آویشن

با مقدار شکر طبیعی زیاد و مقدار کم ویتامین، مواد معدنی، آمینواسید ها و دیگر مواد مغذی برای بدن مانند موم عسل یک مکمل غذایی عالی برای سلامتی می باشد. بعضی از مواد مغذی عسل شامل ویتامین c ،پتاسیم ، کلسیم ، سدیم و مقدارکمی منیزم، مس، آهن و روی می باشد.

خواص عسل آویشن برای افزایش انرژی

عسل آویشن یک ماده مقوی برای میزان نگه داشتن سطح انرژی ، مقابله با خستگی ، بازگشت اشتها و ممانعت از کم خونی می باشد. یک قاشق سوپخوری تنها از عسل می تواند انرژی ۱۵ دقیقه انسان را فراهم کند.

خواص عسل آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مانند دیگر انواع عسل، عسل آویشن نیز دارای گرده گل می باشد تحقیقات نشان داده است که گرده ها خواص ایمنی بخشی دارند و سیستم ایمنی پاسخگویی بدن را افزایش می دهند. برای مثال با افزایش گلبولهای سفید این کار را انجام می دهد. به عبارت دیگر خوردن عسل اثر مثبتی بر سیستم دفاعی بدن ما دارد البته در صورت عدم حساسیت و آلرژی ممکن است.

گرده های عسل آویشن هم خوب و هم بد هستند

  1. خوب است چون سیستم ایمنی ما را در برابر باکتری ها و دیگر مهاجم ها افزایش می دهد
  2. در عین حال بد است چون ممکن است سیستم ایمنی بیش فعال افرادی نسبت به آنها حساسیت پیدا کنند و در صورت خوردن عسل تهدیدی برای سلامتی آن ها باشد.

احتمال دیگر حساسیت به دیگر عناصر موجود در عسل مانند آنزیم های موجود در آن می باشد که توسط زنبورهای عسل ایجاد شده است. در این گونه موارد فرد دارای آلرژی باید از خوردن عسل و دیگر محصولاتی که توسط زنبور عسل تولید می شود پرهیز کند.

منبع آنتی اکسیدان های قوی از دیگر خواص عسل آویشن

هر چه عسل تیره تر باشد محتویات آنتی اکسیدانی آن بیشتر است. عسل آویشن دارای محتویات مناسبی از آنتی اکسیدان پلی فنول به طور خاص فلانوئید و هم چنین کارتنوئید است که از سلول ها در برابر خطر اکسایش محافظت می کند و به جلوگیری از بیماری های ناشی از آن مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی کمک می کند و به بهبود بیماری های التهابی نیز کمک می کند

التیام و درمان سریع زخم ها با عسل آویشن

خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ بودن، عسل آویشن را به دارویی عالی برای بهبود زخم ها تبدیل کرده است و حتی سوختگی ها را بهبود می بخشد. عسل رطوبت را از قسمت زخمی شده جذب می کند و باعث بهبود زودتر زخم و جلوگیری از عفونت باکتریایی می شود.

درمان بیماری های معده با عسل آویشن

درمان معده از آن جایی که عسل یک ماده کاملا طبیعی است برای درمان بیماری های معده و به خصوص میکروب معده بسیار توصیه شده است. معمولا برای نتیجه گیری از مواد طبیعی باید این ماده به مدت زمانی طولانی استفاده شود تا خاصیت درمانی خودش را بر جای بگذارد که این روند در عسل بسبار سریع تر است.

عسل آویشن چیست و خواص عسل آویشن
نمونه ای زیبا از بسته بندی عسل

زمان برداشت آویشن

از اوایل تیرماه تا اواخر مردادماه

بهترین طریقه مصرف عسل آویشن

مخلوط کردن دو تا سه قاشق عسل آویشن با آب ولرم و سپس اضافه کردن آب یک لیموی ترش تازه به آن. این شربت از بهترین نوشیدنی های طبیعی بوده و علاوه بر ضد سرطان بودن خاصیت ضد عفونی کننده نیز دارد و از تمام خواص عسل مصرف شده به علاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آب لیموی طبیعی برخوردار است.

طعم و مزه عسل آویشن

عسل آویشن دارای رایحه شدیدی است و شیرینی متوسط با طعم و مزه ای ماندگار دارد. مزه ان مزه ای پرادویه، صغم گونه است و دارای محتویات گیاهی نیز هست. بوهای دیگری نیز برای ان (مخصوصا عسل ایتالیایی) تشخیص داده شده است مانند بوی میخک، فلفل و شراب. در کل می توان گفت طعم ان غلیظ ، شدید، عجیب و خاص است.

میزان مصرف عسل آویشن

اگر از یک فروشنده عسل بپرسید که میزان مصرف عسل در طول روز چقدر است قطعا به شما خواهد گفت هر چه بیشتر بهتر اما میزا مصرف عسل آویشن در طول روز (غیر از نظر کارشاناسان بازار عسل) به این صورت است که :

  1. بزرگسالان : روزانه 50-70 گرم
  2. کودکان بالای یکسال : روزانه 20-30 گرم

خواص عسل آویشن
عسل آویشن

عسل آویشن

سوالات شما کاربران عزیز در مورد عسل آویشن

مگر می شود زنبور عسل فقط از شهد آویشن استفاده کند ؟

عسل آویشن به عسلی گفته می شود که بخش عمده شهد مورد استفاده آن از گیاه آویشن باشد. گاهی اوقات اگر یک گونه گل تامین کننده ۵۰ درصد یا بیشتر از منابع شهد یک عسل باشد آن عسل را به نام آن گل خاص می نامند، البته در بعضی اوقات تا ۸۵ درصد شهد را نیز امکان دارد یک گیاه تامین کرده باشد اما درصدهای بالاتر از این غیر معمول است زیرا هر چند زنبور به گل ها وفاداری نشان می دهد ولی به ندرت پیش می آید که این وفاداری مطلق باشد.

زنبورها همچنین برای برخورداری از سلامت بالا به طیفی از شهدها و گرده های مختلف نیاز دارند. لذا منظور ما از عسل آویشن عسلی است که عمده شهد آن از گیاه آویشن باشد زیرا امکان ندارد زنبور عسل بطور ۱۰۰ درصد از یک گونه گیاه استفاده کند و به دیگر گیاهان کاری نداشته باشد.

از کجا می دانید این عسل آویشن است ؟

ما گل هایی که زنبورهایمان به سراغ آن ها می روند را به دقت مشاهده می کنیم. اگر بیشتر این گل ها از یک گونه خاص باشد، عسلی که به فاصله ۱ تا ۲ روز پس از اتمام شهد آن نوع گل برداشت شود بنام همان نوع گیاه نام گذاری می شود. هر چند کاملا مشخص است مثلا عسلی که در باغات مرکبات برداشت می شود عسل مرکبات و عسلی که در مناطق پوشیده از گیاه گون برداشت می شود عسل گون می باشد.

محصولات معتبر از کجا تهیه می شود ؟

تمامی محصولات معتبر و اصل را میتوانید از سایت معتبر ایران عسل و یا با شماره تلفن هایی که پایین همین صفحه برای شما درج شده است تهیه نمایید.

آیا رنگ عسل می تواند ملاک خوبی برای تشخیص طبیعی بودن عسل باشد ؟

خیر، به هیچ عنوان ! درست است که رنگ عسل حرف از نوع گیاهانی که زنبور عسل از شهد آنها جمع آوری کرده می دهد ولی به هیچ عنوان نمی توانیم بگوییم که مثلا چون رنگ عسل تیره است پس طبیعی است و یا چون روشن است غیر طبیعی است. رنگ در مجموع اگر با غلظت، بو، طعم و سایر خصوصیات بررسی شوند میتواند عامل تاثیرگذار باشد ولی به تنهایی نمی تواند در تصمیم گیری ما تاثیر داشته باشد.

چگونه از شکرک زدن عسل جلوگیری کنیم ؟

برای مصرف کنندگان نگهداری عسل طبیعی در محیط اتاق (محیط نسبتا گرم) بهترین حالت برای حفظ عسل طبیعی بصورت عادی می باشد.

مجله اینترنتی دلگرم افتخار این را دارد تا اطلاعات شما عزیزان را در مورد عسل آویشن و خواص های درمانی این عسل تکمیل کند. لذا در صورت داشتن هر گونه سوال میتوانید در پایین همین صفحه قسمت کامنت ها (دیدگاه ها) من و دیگر همکارانم را مطلع و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

برای اطمینان از خرید محصولات خود میتوانید با شماره تلفن های زیر تماس حاصل نمایید. همکاران ما در واحد ایران عسل پاسخگوی خرید شما عزیزان هستند.
ارتباط با فروشگاه ایران عسل:
موبایل: 09138610971
تلفن:03191014550
تلگرام:@iranasaladmin

بیشتر بخوانید:

۱۶ خاصیت اثبات شده ارده و عسل برای سلامت بدن

عسل بره موم

بره موم چیست ؟ خواص بی نظیر کپسول بره موم کدامند ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (10 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سمیرا بهیار | ۵ سال پیش
واااااای چه بسته بندیش خوشگله. یعنی اگر سفارش بدیم با این بسته بندیش میگیریم.وااااای دلم خواست من عسل آویشن استفاده میکنم طعم و رنگ و بوش اینایی که شما گفتین نبود مطمعن شدم تقلبی بهم دادن
0
0
Vahid Kiani | ۵ سال پیش
سپاس بسیار عالی و مفید بود
0
0

hits