دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چای و شکلات : راز طول عمر بیشتر با چای و شکلات
30
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مصرف چای و شکلات میتواند طول عمر هر فرد را به 120 سال برساند. این ترکیب می‌تواند با «تنش اکسایشی» که به طور طبیعی رخ می‌دهد، مقابله و از پیری زود رس شما جلوگیری کند.

با چای و شکلات 120 ساله شوید

یک مطالعه تازه نشان داده مصرف نوشیدن چای و شکلات ، یا قهوه و شکلات میتواند عمر را طولانی‌تر کند. البته برای اینکه واقعا عمرتان طولانی شود، باید این خوراکی‌ها را با مکمل روی (زینک) مصرف کنید، به این ترتیب ترکیبی ایجاد میشود که روند پیر شدن را کُند میکند

بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه ارلانگن در نورمبرگ و دانشگاه آبرن در آلاباما انجام شده، این ترکیب می‌تواند با «تنش اکسایشی» که به طور طبیعی رخ می‌دهد، مقابله کند؛ تنش اکسایشی گازی است که باعث سالخوردگی و سایر بیماری‌ها مثل سرطان، التهاب یا بیماری‌های دژنراتیو (تحلیل‌بر مفاصل) می‌شود.

خواص چای شکلات بر طول عمر

برای بررسی تاثیر روی، که خواصش در کمک به مبارزه بدن با باکتری‌ها و ویروس‌ها مشهور است و همینطور پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدان در قهوه یا چای و شکلات، محققان این دو ماده را در آزمایشگاه ترکیب کردند.

پلی‌فنول‌های شکلات به خودیِ خود نمی‌توانند تنش اکسایشی را تجزیه کنند اما محققان متوجه شدند وقتی این آنتی اکسیدان‌ها با عنصر روی ترکیب می‌شوند، آنزیمی به نام «مگا کامپلکس» می‌سازند که می‌تواند از بدن در برابر گاز زائد مخربی محافظت کند که به عنوان یکی از محصولات جانبی سلول‌ها تولید می‌شود.

نتیجه حاصل از این ترکیب چیزی شبیه آنزیم طبیعی «سوپراکسید دیس موتاز» یا SOD است که علاوه بر از بین بردن گاز، از بدن هم مراقبت می‌کند.

این اولین بار است که محققان توانسته‌اند تاثیر این آنزیم را تقلید کنند. در تلاش‌های قبلی آنها از فلزاتی مثل آهن یا مس استفاده کرده بودند تا ببینند آیا این فلزات هم تاثیرات ضد فرسایشی دارند یا خیر، اما با این فلزات فقط روند تنش اکسایشی افزایش پیدا کرده بود.

اما روی (زینک) در این ترکیب موثر بود چراکه کمتر از دیگر فلزات، سمی است و همین باعث شده که دانشمندان تئوری‌هایی برای اضافه کردن روی به مواد غذایی در آینده ارائه کند تا «سطح سلامت مشتریان» ارتقا یابد.

به گفته این پژوهشگران احتمالا در آینده به قهوه، چای و شکلات زینک (روی) اضافه خواهد شد؛ ضمن اینکه قبلا هم ثابت شده بود خوردن شکلات می‌تواند به بهبود حافظه، کاهش استرس و شادی بیشتر کمک کند.

شکلات از دانه تئوبروما درخت کاکائو ساخته شده و با مصرف شکلات در افراد شیوع دیابت در آنها کم می شود .

طبق مطالعات انجام شده کسانی که به ندرت شکلات مصرف می کنند نسبت به کسانی که بیشتر از یکبار در هفته شکلات می خورند خطر ابتلا به دیابتشان چند برابر است.

هر چه شکلات تلخ تر باشد ( یعنی شکر کمتر داشته باشد) مفید تر است.

علاوه بر کاهش خطر ابتلا به دیابت شکلات خواص درمانی دیگر نیز دارد. به همین جهت استفاده از آن برای کسانی که محدودیت بهداشتی ندارند توصیه میشود.

بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که کاکائوی با فلاونول بالا مصرف می کند از فرایند یادگیری و حافظه بلند مدت قوی تری برخوردارند و ضریب یادگیری این افراد حدود زیادی افزایش می یابد.مصرف چای با شکلات

دیگر خواص چای و شکلات

  1. پیشگیری از پوکی استخوان
  2. کاهش کلسترول
  3. کاهش فشار خون
  4. تسهیل در گردش خون
  5. احساس نشاط و رفع خستگی

شکلات تلخ، به شکلاتی گفته می‌شود که میزان کاکائو اضافه‌ شده به آن بسته به میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم است؛ به این معنا که اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست. شکلات تلخ یا سیاه از نوع ۲۰ درصدی آغاز می‌شود. این نوع شکلات خیلی تلخ و رنگ آن هم خیلی تیره نیست. این حد تیرگی پایه شکلات است و در نمونه‌های مرغوب شکلات، نیم‌درصد به نیم درصد حد تیرگی شکلات افزایش می‌یابد تا به ۹۷ درصد می‌رسد.

انواع شکلات

شکلات در طعم های مختلفی تولید می شود و این امر به خاط داشتن طرفداران بسیار است. شکلات در درصد های مختلفی تولید می شود که هر میزان از آن با مقدار متفاوتی از شکر تولید خواهد شد. البته مصرف شکلات با درصدهای بلای شکر به همه افراد توصیه نمی شود.

مصرف چای با شکلات ۳۰ درصدی

میزان کاکائو در این شکلات از حد پایه بالاتر است. خیلی تلخ نیست و مصرف آن باعث بروز مشکل خاصی در افراد نمی‌شود. در کنار آن نوع ۳۵درصدی هم وجود دارد.

گفتنی است افرادی که در وعده صبحانه، یک وعده غذایی کامل شامل نان سبوس دار، لبنیات، پروتئین، میوه و شکلات مصرف می کنند در طول روز انرژی بیشتری دارند و وعده های دیگر به ویژه شام را کمتر می خورند و سبب می شود وزن مناسب و مطلوب به همراه چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشند.

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند. می دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

چه زمانی باید از مصرف شکلات تلخ خودداری نمود

اگر روزی ۲۵ گرم بیشتر شکلات تلخ مصرف کنید آن‌ وقت بدن به جای سوزاندن چربی‌ها، بیشتر به سمت ذخیره کردن چربی گرایش پیدا می‌کند .

فواید مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ نسبت به سایر شکلات ها از میزان بیشتری کاکائو بهرمند است و همین امر موجب تمایز آن نسبت به سایر فرآورده های کاکائویی شده است. کاکائو دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت مغز انسان است. مصرف شکلات تلخ می تواند سبب پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری مغزی شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (30 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits