دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و مضرات آجیل شب عید
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همه آنچه در مورد آجیل نوروزی نمی‌دانید _ آجیل بخشی جدا نشدنی از روزهای عید دیدنی که این روزها حرف های زیادی در حواشی آن زده می شود فواید و مضراتی برای انسان دارد که دانستن آن ها نه تنها خالی از لطف نیست بلکه بسیار واجب نیز هست.

فواید و مضرات آجیل شب عید

مصرف منظم آجیل به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل منافع زیادی برای شما دارد، کنترل کننده کلسترول است و می تواند فواید زیادی برای قلب تان داشته باشد. اما به شرطی که در عید نوروز در مصرف آجیل زیاده روی نکنید.با دلگرم همراه شوید.

شب های عید خود را با آجیل پر از خاصیت کنید

خواص و مضرات مصرف بیش از حد آجیل و خشکبار

خواص خشکبار و آجیل

با آمدن ایام عید بازار آجیل و خشکبار نیز داغ تر شده است و مردم در حال تهیه آجیل شب عید می باشند،اما مصرف آجیل در طول سال نیز برای سلامتی انسان بسیار مفید است.مصرف آجیل باعث تقویت بنیه بدن می شود و اثر فوق العاده ای در کاهش کلسترول، سلامت ماهیچه های قلب، افزایش قدرت ذهن و درمان کم خونی دارد. با این وجود مصرف بیش از حد آجیل در نوروز می تواند باعث چاقی، مشکلات قلبی و آسیب دندان ها شود.

چاق کننده ترین آجیل شب عید

البته زمانی که همین آجیل به طور اصولی و متعادل مصرف نشود، ممکن است اثرات معکوسی به جا گذاشته و به ضرر سلامتی تمام شوند.آجیل هایی که در ایام عید نوروز مصرف می شوند غالبا شامل پسته، فندق، بادام، بادام هندی، گردو و تخمه هستند. غالب مغزهای گیاهی دارای طبع گرم هستند و سرشار از عناصر غذایی و ویتامین های ضروری برای بدن می باشند. به طورکلی این آجیل ها برای سلامت قلب و عروق، مبارزه با سرطان، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پوکی استخوان مفیدند.

چاق کننده ترین آجیل در بین آجیل ها کدام است؟

چاق کننده ترین آجیل در بین آجیل های شب عید با توجه به کالری آن به پسته و فندق اختصاص دارد.

میزان کالری آجیل ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همه ی آنها کالری بالایی دارند و اختلاف کالری شان در هر 100 گرم حدود 60-70 کالری است. انوشه، در ادامه افزود:پسته در 100گرم، 580 کالری که در رده ی کم کالری ترین آجیل ها قرار دارد و فندق در 100 گرم آن حدود 620 کالری دارد که جزء پر کالری ترین آجیل هاست و چاق کننده است. بادام نیز مانند فندق کالری بالایی دارد.

چه آجیلی سرطان‌زاست؟

از ديدگاه طب سنتي، مصرف آجيل، مغز‌ها و دانه‌هاي روغني در شرايطي به مردم توصيه مي‌شود كه آجيل‌ها از كيفيت خوبي برخوردار باشند و به طور كلي شرايط زير را داشته باشند.آجيل‌هايي كه داراي پوست سخت هستند مانند فندق، پسته و بادام، بهتر است اين پوست سخت را حفظ كنيد تا خواص اين مغز‌ها حفظ شود.

بهترين روش براي نگهداري از آجيل مغز شده، آن است كه آن را درون فريزر نگهداري كنيد تا از رشد قارچ آفلاتوكسين بر سطح دانه‌ها و مغزها پيشگيري شود. مصرف اين قارچ سرطان‌زاست و خانواده‌ها بايد دقت زيادي در اين زمينه داشته باشند.آجيل خام بهترين انتخاب براي خريد مهماني‌هاي شب عيد است، چراكه چربي‌ها و برخي مواد مغذي موجود در آجيل مانند ويتامين‌هاي A و E محلول در چربي به‌وسيله بودادن يا افزايش نمك از دست مي‌رود.

براي شناسايي آجيل خوب و با كيفيت راه‌هايي وجود دارد كه ساده‌ترين و كاربردي‌ترين آن بررسي رنگ، بو و ظاهر آجيل است. مغز آجيل بايد سفيد يا به رنگ طبيعي خود باشد و بوي كهنگي ندهد.از مخلوط كردن آجيل با ماءالشعير و نوشابه‌هاي مختلف پرهيز كنيد. نوشيدن اين خوراكي‌ها موجب ابتلا به نفخ و دل‌درد مي‌شود.

آجیل شور يا شيرين؟

افراد متناسب با ذائقه‌اي كه دارند سراغ طعم‌ها و مزه‌هاي مختلف مي‌روند. بسياري از مردم ترجيح مي‌دهند در روزهاي نوروز آجيل شور بخورند و برخي آجيل شيرين يا خام را براي پذيرايي از مهمانانشان استفاده مي‌كنند.

از ديدگاه درمانگران طب سنتي افرادي كه مصرف آجيل خام و شيرين را انتخاب مي‌كنند، ممكن است با ضعف هاضمه و اختلال در هضم و جذب مواجه شوند، درحالي كه مصرف آجيل‌هاي شور براي كساني كه معده ضعيف دارند و هاضمه آنها دچار مشكل است، مناسب‌تر است.اگرچه همه بايد توجه داشته باشند كه در هر شرايط نبايد از سقف مجاز خوردن آجيل و مغزها، یعنی 10 عدد در روز، تجاوز كنند، در غير اين صورت با عوارض و اختلال در عملكرد معده مواجه مي‌شوند.

اگر مزاج گرم دارید پسته را با انار ترش بخوريد

از آنجا كه پسته داراي طبع و مزاجي گرم و خشك است، بنابراين مصرف آن در افرادي كه داراي مزاج گرم هستند بايد با پرهيزهايي همراه باشد، چراكه زياده‌‌روي در مصرف آن موجب برهم خوردن تعادل بدن شده و عوارضي را براي فرد به همراه دارد. بهترين نسخه براي افرادي كه مزاج گرم دارند اين است كه 10 عدد مغز پسته خام را با آب انار ميل كنند و در اين ميان انتخاب آب انار ترش در مقايسه با آب انار شيرين ارجح است. از طرفي افرادي كه به‌دليل گرمي مزاج دچار كهير و حساسيت‌هاي پوستي مي‌شوند نيز بهتر است پسته را با برگه زردآلو بخورند تا از ابتلا به حساسيت‌هاي پوستي پيشگيري كنند.

به گفته درمانگران طب سنتي افراد مبتلا به بواسير مي‌توانند با نشستن در جوشانده پوست سخت و سفيد رنگ پسته به درمان بواسير و تسكين درد آن كمك كنند.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits