دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع عسل: ۳۴ نوع عسل که باید بشناسید
5
زمان مطالعه: 14 دقیقه
انواع عسل را میشناسید؟ عسل گونه های زیادی دارد که هر کدام از خواص ویژه ای بهرمند هستند. در این مقاله 34 نوع متخلف عسل را به شما معرفی خواهیم کرد

چند نوع عسل وجود دارد؟

دوستداران و علاقمندان به عسل همواره به دنبال این هستند که گونه ها و انواع جدید از این ماده شگفت انگیز را پیدا کنند تا بتوان از آن به درستی برای درمان بیماری های مختلف و همچنین دستور تهیه غذا ها و خوراکی ها استفاده کرد. امتحان کردن طعم شگفت انگیز عسل های مختلف بسیار لذت بخش است.

در نقاط مختلف جهان انواع گوناگونی از عسل وجود دارد. البته در کشور ما نیز عسل تنوع بسیاری داشته و چندی ار مرغوب ترین عسل های جهان را میتوان در ایران پیدا کرد.

در ادامه 34 نوع عسل را به شما معرفی کرده ایم.

1. عسل آکاسیا

عسل آکاسیا رنگی کاملا شفاف داشته و همانطور که از نامش پیداست از شهد گیاه آکاسیا تهیه میشود. عسل آکاسیا بدلیل طعم بسیار شیرین و سبکی که دارد یکی از محبوب ترین انواع عسل در دنیا میباشد. عسل آکاسیا بدلیل مقادیر فروکتوز بالایی که دارد میتواند به مدت زیادی ماندگاری خود را به شکل مایع حفظ کند. عسل آکاسیا بدلیل ساکارز بسیار کمی که دارد برای بیماران دیابتی انتخابی ایده آل است.

برخی از خواص عسل آکاسیا عبارتند از پاکسازی کبد، پاکسازی و بهبود عملکرد روده ها و همچنین تقویت سیستم تنفسی.

عسل آکاسیا گزینه ای ایده آل برای شیرین کردن نوشیدنی ها بدون تغییر طعم آن ها میباشد.

2. عسل یونجه

عسل یونجه از شهد گیاه یونجه گرفته شده، رنگی روشن و طعم اندک تندی دارد. عسل یونجه در صورت استفاده با دیگر مواد غذایی، بر روی طعم آن ها تاثیر نمیگذارد و به همین دلیل انتخابی محبوب بین سر آشپز ها میباشد. همچنین عسل یونجه را میتوانید به عنوان یک شیرین کننده ایده آل در چایی خود بریزید.

3. عسل گل ستاره ای

عسل گل ستاره ای رایحه ای شیرین داشته و اغلب در نواحی جنوبی ایالات متحده تولید میشود. رنگ عسل گل ستاره ای روشن است و خیلی سریع شکرک میزند. این گونه عسل غلظت بالایی داشته و بدلیل طعم ملایمی که دارد میتوان آن را به تنهایی و بدون ترکیب با مواد دیگر خورد.

4. عسل آووکادو

نام "عسل آووکادو" اصلا مناسب این نوع عسل نمیباشد چراکه اصلا طعمی شبیه به مزه آووکادو ندارد. عسل آووکادو از شکوفه های این گیاه تهیه شده، رنگی بسیار تیره و طعمی بسیار قوی و کره مانند دارد. عسل آووکادو ابتدا در مکزیک جنوبی درست شد اما امروز در اکثر مناطق استوایی دنیا مثل آمریکای مرکزی و استرالیا نیز تهیه میشود.

5. عسل نمدار

عسل نمدار از شهد شکوفه های درخت نمدار تهیه شده و اغلب در آمریکای شمالی یافت میشود. عسل نمدار در میان انواع گونه های عسل یکی از استثنائات است چراکه بر خلاف رنگ روشن، طعمی بسیار قوی دارد. شاید بتوان گفت که طعم آن چیزی شبیه به طعم چوب است! و به همین دلیل برای مصرف در کنار چای ارل گری، تزئین سالاد و استفاده به عنوان ماده عمل آورنده و خواباندن مواد غذایی در آن بسیار مناسب میباشد.

6. عسل راش

عسل راش (که عسلک نیز نامیده میشود) در جزایر جنوبی نیوزلند تهیه میگردد. این عسل از شیره ای که توسط شته های موجود بر روی شاخه های درخت راش تولید میگردد درست میشود. عسل راش رایحه ای قوی و رنگی تیره دارد. این عسل معمولا برای شیرین کردن معجون ها، سس ها و استفاده به عنوان شیرین کننده در کنار پنکیک و میوه ها مصرف میشود.

عسل راش برای تقویت سیستم ایمنی و گوارشی فواید بسیاری دارد.

7. عسل بلوبری

عسل بلوبری بیشتر در میشیگان تولید میشود. عسل بلوبری از شهد شکوفه های سفید رنگ و کوچک بوته های بلوبری تهیه میشود. عسل بلوبری رنگی روشن، طعمی ملایم به همراه اندکی تندی داشته و اندکی پس از خوردن آن، طعم بلوبری را دهان خود احساس خواهید کرد.

8. عسل اکالیپتوس

عسل اکالیپتوس در جنوب استرالیا و تاسمانی درست میشود. این عسل دارای رنگ کهربایی بوده بافتی بسیار چگال دارد. عسل اکالیپتوس را میتوانید با نون تست مصرف کرده و یا آن را روی وافل و بستنی بریزید. عسل اکالیپتوس برای افرادی که به طعم این گیاه علاقه دارند گزینه ای ایده آل است. خوردن عسل اکالیپتوس شما را بیاد مزه آدامس و آبنبات های اکالیپتوس که زمان بچگی میخوردیم خواهد انداخت.

9. عسل گندم سیاه

عسل گندم سیاه در مینسوتا، نیویورک، اوهایو، پنسیلوانیا، ویسکانسن و همچنین نواحی شرقی کانادا تولید میشود. عسل گندم سیاه، رنگی تیره داشته و سرشار از آهن میباشد و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. این عسل نسبت به دیگر گونه های عسل آنتی اکسیدان های بسیار بیشتری دارد. میتواند گفت که عسل گندم سیاه، تیره رنگ ترین و قوی ترین (از لحاظ طعم) عسل میان انواع گوناگون آن است.

عسل گندم سیاه در اروپا خیلی محبوب است اما در آسیا طرفداران زیادی ندارد.

عسل ، انواع عسل

10. عسل شاه بلوط

عسل شاه بلوط همانطور که از نامش پیداست از شهد درخت بلوط گرفته درست میشود. عسل شاه بلوط محبوبیت زیادی در ایتالیا دارد. این نوع عسل رایحه ای خاص و طعمی تند دارد. عسل شاه بلوط رنگی کهربایی داشته و دارای شاخص گلوکز پایینی میباشد و به همین دلیل گزینه ای مناسب برای افراد دیابتی است.

11. عسل شبدر

عسل شبدر اصالتا متعلق به نیوزلند و کانادا بوده و همچنین یکی از پر مصرف ترین و رایج ترین انواع عسل است. با توجه به منبع و محل تهیه، عسل شبدر میتواند رنگ های مختلفی داشته باشد، از عسل بدون رنگ گرفته (مثل آب) تا تن های مختلفی از رنگ کهربایی. همانطور که اشاره شد، عسل شبدر بسیار محبوب است و طعمی ملایم با شیرینی متعادل دارد. یکی از ویژگی های جالب عسل شبدر، طعم شیرینی است که پس از مصرف آن در دهان خود احساس خواهید کرد.

عسل شبدر انتخابی ایده آل برای تهیه انواع سس ها، تزئین سالاد و استفاده در پخت و پز میباشد.

12. عسل قاصدک

عسل قاصدک را میتوان در هر جایی که این گیاه وجود داشته باشد تهیه کرد اما اصالتا متعلق به مناطق جنوبی نیوزلند است. عسل قاصدک بسیار قوی بوده و طعمی تند داشته و رنگی تیره دارد. گیاه دارویی قاصدک و عسل آن سالیان زیادی است که در طب سنتی چین، هند و تبت به عنوان دارویی کارآمد، برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشود.

با توجه به خواصی که عسل قاصدک دارد، بهتری روش مصرف آن این است که به تنهایی خورده شود.

13. عسل خلنگ

غلیظ، رنگ کهربایی و طعم قوی و تند از ویژگی های عسل خلنگ میباشد. پس از خوردن عسل خلنگ مزه ای تلخ احساس خواهید که خیلی جالب است. این عسل معمولا همراه با ژامبون، گوشت مرغ، گوشت بره، غذا های دریایی و همچنین غذا های سرد، به علاوه یک فنجان قهوه سرو میشود. از زمان های گذشته عسل خلنگ محبوب بوده است چراکه خواص درمانی بسیاری دارد و سرشار از پروتئین میباشد.

14. عسل شاخه آهنی

شاخه آهنی نام درختی از خانواده اکالیپتوس میباشد که در تمام طول سال در استرالیا جوانه میزند. عسل شاخه آهنی رنگ کهربایی داشته و غلیظ میباشد. از این عسل در پخت و پز به دلیل طعم بسیار خوبی که دارد استفاده میشود.

15. عسل سقز

عسل سقز مخصوص مناطق غربی استرالیا میباشد. این عسل رنگ کهربایی تیره داشته و پس از خوردن آن، طعمی کارامل مانند از خود نشان میدهد. طبق مطالعات علمی مشخص شده است که عسل سقز برای درمان زخم، سوختگی و عفونت های پوستی مفید است. عسل سقز یکی از با کیفیت ترین عسل ها در سراسر دنیا میباشد و بسیار کمیاب است.

16. عسل میشن

عسل میشن از شکوفه های درخت میشن تهیه میشود. این درخت نیز از خانواده اکالیپتوس بوده و در جنوب غربی تاسمانی استرالیا یافت میشود. این عسل 70 درصد نیاز مردم استرالیا را تامین میکند. عسل میشن بخوبی در سراسر دنیا شناخته شده است و طعمی قوی و رایحه ای دلپذیر دارد. طعم عسل میشن کمی تند است و به همین دلیل در دستور تهیه بسیاری از غذا ها و خوراکی ها (مخصوصا در انواع کیک و شیرینی ها) وجود دارد.

17. عسل نرمدار

اگر تنها یکبار عسل نرمدار با چشیده باشید متوجه خواهید شد که چقدر با دیگر انواع عسل متفاوت است. عسل نرمدار رنگ زرد روشنی داشته و طعم متمایز، تازه و چوب مانندی دارد. از آنجایی که این نوع عسل دارای خواص تسکین دهنده و آرامش بخش میباشد، مصرف آن قبل از خواب توصیه میشود. مصرف عسل نرمدار برای افرادی که دچار بیخوابی و یا اضطراب هستند بسیار مفید است. از عسل نرمدار برای درمان سرماخوردگی، سرفه و برونشیت نیز استفاده میشود.

18. عسل ماکادمیا

عسل ماکادمیا از شیره درخت ماکادمیا تهیه میشود اصالتا متعلق به استرالیا است اما امروزه در ایالات متحده هم تولید میشود. عسل ماکادمیا دارای رایحه ای شگفت انگیز بوده و طعمی آجیلی (بیشتر مثل شبیه فندق) دارد و به همین دلیل برای ترکیب با سالاد سبزیجات، بستنی، نون تست، دمنوش های گیاهی و یا استفاده در غذا هایی که در دستور تهیه آن ها عسل وجود دارد مناسب میباشد.

19. عسل مانوکا

این عسل در مناطق ساحلی نیوزلند و از شهد درخت مانوکا درست میشود. عسل مانوکا دارای ماده ای به نام UMF میباشد. این ماده یک عامل آنتی باکتریال بوده و به همین دلیل در درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصا زخم معده، گلودرد، سرماخوردگی، سوء هاضمه و همچنین درمان آکنه و جوش موثر است.

برخی افراد میگویند که طعم عسل مانوکا بیش از حد دارویی است. البته باید اشاره کرد که طعم عسل مانوکا با توجه به برند تولید کننده آن میتواند اندکی متفاوت باشد چراکه شرکت های مختلف محصول خود را از منابع مختلفی تهیه میکنند.

همانطور که توضیح دادیم، عسل مانوکا یکی از مقوی ترین و مفید ترین گونه های عسل میباشد، به همین دلیل توصیه میشود بجای مخلوط کردن آن با سایر مواد غذایی، آن را به تنهایی مصرف کنید.

20. عسل چریش

عسل چریش که طعم تندی نیز دارد از شهد درخت چریش گرفته میشود و اغلب در کشور های گرمسیری همچون هند یافت میشود. عسل چریش کاربرد زیادی در طب سنتی هند دارد و در درمان بیماری هایی همچون فشار خون بالا، دیابت، مشکلات پوستی، بیماری های دهان و دندان، عفونت گلو و آلرژی موثر است.

انواع عسل ، عسل

21. عسل بهار نارنج

عسل بهار نارنج معمولا به غیر از خود بهار نارنج، ترکیبی از دیگر مرکبات نیز میباشد و دارای رنگی روشن و طعمی میوه مانند است. عسل بهار نارنج ابتدا در اسپانیا و مکزیک درست شد اما امروزه در بسیاری از نقاط جهان یافت میشود.

22. عسل کدو تنبل

عسل کدو تنبل که مصرف آن خیلی رایج هم نیست دارای رنگی تیره و رایحه ای گل مانند است. عسل کدو تنبل برای تزئین غذا، سالاد و انواع شیرینی ها بسیار مناسب میباشد. شاید همانطور که از نام این نوع عسل به نظر میرسد، گمان کنید که طعمی همچون کدو تنبل داشته باشد اما اگر یک بار مزه آن را بچشید متوجه خواهید شد که اصلا طعم کدو تنبل ندارد.

23. عسل جنگل بارانی

عسل جنگل های بارانی رنگی روشن و رایحه ای گل مانند دارد اما طعم آن با توجه به منبع شهدی که دارد میتواند متفاوت باشد. (مثلا ممکن است از درختان جنگل های بارانی برزیل، استرالیا، تاسمانی، تایلند، ایالات متحده و... باشد.)

این نوع عسل معمولا در بین کودکان از محبوبیت بالایی برخوردار است و در تهیه بسیاری از مواد غذایی نیز استفاده میشود.

24. عسل راتا

عسل درخت راتا در نواحی ساحلی جنوب نیوزلند تهیه شده و رنگی روشن و طعمی کره ای دارد. عسل راتا رایحه بسیار دلپذیری داشته و بسیار محبوب است. این عسل گلوکز بسیار بالایی دارد و خیلی زود شکرک میزند.

25. عسل ردگام (اکالیپتوس کامالدول)

ردگام گونه ای از اکالیپتوس است که در استرالیا یافت میشود و عسل این تهیه شده از شهد این درخت نیز دارای رنگی تیره میباشد. عسل ردگام بسیار غلیظ بوده و سرشار از آنتی اکسیدان میباشد. طعم عسل ردگام خیلی شبیه به عسل گندم سیاه است. عسل ردگام رایحه بسیار قوی نیز دارد.

26. عسل ریوریوا

عسل ریوریوا از شهد گل های سوزنی قرمز رنگی بدست می آید که در بلندی ها و تپه های نیوزلند یافت میشود. عسل ریوریوا رنگی قرمز تیره ای دارد و بافت کرم مانند و طعمی سوخته از دیگر ویژگی های این عسل میباشد. طعم ویژه این عسل باعث شده است تا یک شیرین کننده ایده آل برای نوشیدنی های تلخ باشد.

27. عسل کاج

عسل کاج که همانطور که از نامش پیداست از درخت کاج تهیه میشود، در کشور هایی مثل یونان بسیار رایج است. عسل کاج چندان شیرین نیست و طعمش اندکی تلخ میباشد و دارای رایحه ای قوی است و مواد معدنی و پروتئین های زیادی دارد. عسل کاج نسبت به دیگر انواع عسل ها، خیلی دیر تر شکرک میزند.

28. عسل ترشک

بعضی ها میگویند که این نوع عسل طعمی ترش دارد اما بسیاری نیز میگویند که عسل ترشک نه تنها ترش نیست بلکه مثل بقیه عسل ها کاملا شیرین است. عسل ترشک رایحه ای گل مانند داشته و رنگش نیز روشن است. طعم این عسل ماندگاری زیادی دارد و پس از مصرف آن مزه اش را تا مدت زیادی در دهان خود احساس خواهید کرد.

29. عسل مریم گلی

عسل مریم گلی که ابتدا در کالیفرنیا درست شد دارای رنگی روشن، بافتی غلیظ و رایحه ای گل مانند است. اگر دقت کرده باشید، در فروشگاه ها انواعی از عسل های ترکیبی وجود دارد که از مخلوط کردن چند نوع عسل تهیه میشود. معمولا یکی از اجزاء تشکیل دهنده عسل های ترکیبی، عسل مریم گلی است.

30. عسل تاواری

تاواری نوعی درخت با گل های سفید رنگ است که در نیوزلند یافت میشود. عسل تاواری رنگی طلایی و طعمی خامه ای (کره ای) مانند دارد. عسل تاواری خیلی ملایم است و انتخابی عالی برای استفاده در سالاد و ریختن روی بستنی، وافل و پنکیک میباشد.

31. عسل توالانگ

عسل توالانگ در مالزی یافت شده و از درختان توالانگ گرفته میشود. این عسل توسط زنبور های بسیار بزرگ (که اندازه ای 2 برابر زنبور های معمولی دارند) درست میشود. عسل توالانگ به خواص دارویی بسیاری که دارد معروف است. مردم محلی (در مالزی) از این عسل برای درمان زخم ها، عفونت های پوستی، آنفلونزا، تنظیم فشار خون و کاهش قند خون استفاده میکنند.

عسل توالانگ خواص ضد باکتریایی بسیار قوی دارد و از این نظر با عسل مانوکا قابل قیاس است.

32. عسل مرداب

عسل مرداب از درخت مرداب گرفته میشود و لقب هایی همچون "ملکه عسل ها" و "طلای جنوبی" را به آن داده اند. عسل مرداب یکی از بهترین انواع عسل است که مرداب های نواحی جنوب شرقی ایالات متحده بدست میاید. رنگ عسل مرداب معمولا کهربایی روشن است طعمی ملایم و متمایز دارد. عسل مرداب به دلیل فروکتوز بسیاری که دارد یکی از شیرین ترین انواع عسل در سراسر دنیا است.

33. عسل گل وحشی

عسل گل وحشی که به عسل چند گیاه نیز معروف میباشد نامی است که برای توصیف عسل هایی که از گل ها و گیاهان مختلف بدست میاید استفاده میشود. رنگ اینگونه عسل میتواند بسیار متفاوت بوده و رنج آن از خیلی روشن تا تیره است. طعم عسل چند گیاه نیز متفاوت است اما عمدتا دارای طعم میوه ای است.

34. عسل یلوباکس (اکالیپتوس ملیودورا)

عسل یلوباکس نیز از درختی از خانواده اکالیپتوس بدست میاید که اصالتا متعلق به استرالیا است. عسل یلوباکس طعمی بسیار خوشمزه دارد و به همین دلیل خیلی محبوب است. بافت این عسل خیلی نرم است و طعم اکالیپتوسی معتدل ان باعث شده است که گزینه ای خوب برای شیرین کردن نوشیدنی هایی مثل چایی و قهوه بوده و همچنین در تهیه بسیاری از کیک ها و نان ها استفاده بشود.

در همین زمینه بخوانید:

۷ خاصیت اسرار آمیز عسل بهار نارنج

۸ خاصیت استثنایی آب نارگیل و عسل

ماست و عسل: فواید اسرار آمیز ترکیب ماست و عسل

۷ خاصیت حیرت‌ انگیز عسل شبدر

۱۴ خاصیت شگفت انگیز عسل و زنجبیل

۲۳ خاصیت معجزه آسا عسل و دارچین

۱۵ خاصیت باورنکردنی عسل و لیمو


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits