دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص خرمالو برای سلامتی بدن
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خرمالو میوه خوشمزه فصل پاییز است. از جمله خواص خرمالو می‌توان به رفع سنگ کلیه، کنترل فشار خون، پیش گیری از سرطان و تقویت پوست و مو اشاره کرد.

خاصیت شگفت انگیز خرمالو برای سلامتی و پوست و مو

فواید خرمالو برای بدن چیست؟

حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ گونه درخت خرمالو وجود دارد که بیشتر آن‌ها در مناطق بین گرمسیری و خاور دور یافت می‌شوند. این درخت که چوبی بسیار سخت و مقاوم دارد، در اصل بومی کشور چین و ژاپن است. اما از گذشته‌ای بسیار دور وارد ایران شده و امروزه در بیشتر نقاط کشور کاشته و تکثیر می‌شود. میوه درخت خرمالو در ایران در انواع مختلف یافت می‌شود و در برخی از واریته‌ها کاملا گرد و کروی و در برخی دیگر نسبتا کشیده است. بخش گوشت‌دار میوه خرمالو محتوی مقدار زیادی مواد قندی، تانن و ویتامین است.با دلگرم همراه شوید.

ارزش غذایی خرمالو

خرمالو غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6، و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. آنها همچنین دارای ترکیبات ارگانیک هستند که حاوی کاتچین ها، گالاکتاچین، اسید بوتولینیک و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدی هستند که در ترکیبات ویتامین B قرار دارند. لیست طولانی از مزایا و خواص درمانی که این میوه جالب می تواند برای مردم فراهم آورد، عمدتا به دلیل حضور ویتامین و مواد معدنی فوق و نیز برخی ترکیبات آلی است.

۱۵ خاصیت در مورد خرمالو که تا کنون نمیدانستید!

خواص خرمالو برای سلامتی بدن:

  1. خرمالو از گرفتگی رگ های خون جلوگیری می کند، این میوه مقدار قابل توجهی پکتین دارد که یکی از فیبرهای محلول در آب بوده و باعث کاهش چربی محلول در خون می شود. پس به کسانی که گرفتگی رگ دارند توصیه می شود.
  2. خرمالو فشار خون را تعدیل می کند. این میوه با داشتن پتاسیم و منیزم فراوان با فشار خون بالا مقابله کرده و برای افرادی که مبتلا به فشار خون هستند بسیار مفید است.
  3. این میوه به عنوان یک میوه ضد سرطان شناخته می شود، چراکه دارای مقادیر زیادی ویتامین A و بتاکاروتن می باشد و می تواند از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان محافظت کند.
  4. خرمالو میوه ای ضد پیری است و روند پیری را کند و چین و چروک صورت را از بین می برد. از خرمالو می توانید به صورت ماسک های مختلف برای پوست استفاده کنید. مالیدن خرمالو روی پوست باعث کاهش چین و چروک ها و پاک سازی منافذ پوستی می شود.
  5. خوردن این میوه باعث انعطاف پذیری بیشتر رگ های خونی شده و به این ترتیب فشار خون را تعدیل می کند.
  6. به حفظ سلامت ریه ها کمک می کند و میوه ای بسیار مناسب برای جلوگیری از سرطان ریه به شمار می رود.
  7. خوردن خرمالو به تقویت طحال کمک می کند.
  8. خرمالو برای کسانی که رژیم چاقی دارند مفید است، این میوه شیرین و پر کالری بوده و باعث افزایش وزن می شود. کسانی که رژیم لاغری دارند در مصرف این میوه زیاده روی نکنند.
  9. خوردن خرمالو از ابتلا به بیماری ماکولا در افراد مسن جلوگیری می کند. یکی از مهم ترین خواص خرمالو محافظت از چشم و تقویت بینایی است، بنابراین این میوه در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مربوط به چشم اثر زیادی دارد. ماکولا بیماری نابینایی در افراد مسن است که می توان با خوردن خرمالو از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
  10. این میوه به افزایش تولید گلبول قرمز خون کمک می کند، دلیل آن هم وجود مقدار زیادی مس در این میوه می باشد. مس باعث افزایش تولید گلبول قرمز می شود.
  11. خرمالو برای حفظ سلامت قلب بسیار موثر است. یکی از مواد معدنی لازم برای بدن و قلب پتاسیم است، خرمالو با داشتن مقدار زیادی از این ماده می تواند نیاز روزانه شما را به آن برطرف کند. پتاسیم در تنظیم فشار خون و آرام کردن عضلات بدن نقش مهمی دارد. اگر در فصل پاییز که خرمالو فراوان است هر روز یک عدد خرمالو مصرف کنید سیستم قلب و عروقتان سالم و مقاوم شده و خطر بسته شدن رگ های خونی کاهش می یابد.
  12. این میوه عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. خرمالو منبع بسیار مناسبی از ویتامین C می باشد. همان طور که می دانید این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است و بدن را در برابر بیماری ها مقاوم می کند. هرچه خرمالو رسیده تر و شیرین تر باشد میزان ویتامین C آن کمتر می شود.
  13. مصرف خرمالو باعث بهبود گردش خون در بدن می شود.
  14. خرمالو باعث افزایش فرآیند متابولیک در بدن می شود و دلیل آن وجود مقدار زیادی از انواع مختلف ویتامین B و اسید فولیک، پیریدوکسین، تیامین و … می باشد.
  15. خرمالو میوه ای ضد تومور است. این میوه حاوی فلانوئید و آنتی اکسیدان بوده و ترکیبی ضد تومور، ضد التهاب و ضد خونریزی دارد.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits