دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قاووت چیست و چه خواصی دارد ؟
164
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قاووت: قاووت، این سوغات مغذی شیرین می‌تواند منبع خوب اسیدهای چرب غیراشباع و ترکیبات ضداکساینده باشد. قاووت در واقع و به طور خلاصه یک بمب انرژی محسوب میشود. میتوان قاووت را به عنوان صبحانه. میان وعده یا وعده پایانی شب میل نمود.

قاووت چیست ؟

به گزارش دلگرم : قاووت، که در لهجه کرمانی به آن قُووِتو و در بعضی از لهجه‌ها قُوَّتو، قُویت یا قُبیت و در گویش چهاردولی به آن قاوییت می‌گویند، از سوغاتی‌های کرمان است که قدمتی طولانی دارد.با توجه به ترکیبات موجود در قاووت، این سوغات مغذی شیرین می‌تواند منبع خوب اسیدهای چرب غیراشباع و ترکیبات ضداکساینده باشد. در سال‌های اخیر به دلیل وجود ترکیبات مغذی شامل استرول‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، ترکیبات فنولیک و … در بخش‌های مختلف گیاهان دارویی و مغزی‌ها و تأثیرات مفید آن‌ها بر عملکرد قلب و عروق بدن، به خصوص در افراد با ریسک بالای بیماری‌های قلبی، توجه ویژه‌ای به مصرف این گونه مواد غذایی معطوف شده‌است.

ترکیبات پلی فنولی گروه بزرگی از مواد طبیعی گیاهی می‌باشند که معمولاً در میوه‌ها، سبزی‌ها، برگ‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها، ریشه و سایر قسمتهای گیاه دیده می‌شوند. ترکیبات فنولی با داشتن خاصیت ضداکسایشی و ضدرادیکالی می‌توانند نقش مهمی در حفظ کیفیت مواد غذایی و سلامتی انسان ایفا نمایند.قاووت در واقع و به طور خلاصه یک بمب انرژی محسوب میشود. میتوان قاووت را به عنوان صبحانه. میان وعده یا وعده پایانی شب میل نمود. با توجه به ترکیبات موجود در قاووت، این سوغات مغذی شیرین می‌تواند منبع خوب اسیدهای چرب غیراشباع و ترکیبات ضداکساینده باشد.

ترکیبات قاووت

قاووت که در واقع باید آن را نوعی شیرینی به حساب آورد در انواع مختلفی تولید می‌شود و طعم‌های متفاوتی دارد.یک نوع آن ترکیب نخود، نارگیل و شکر است.نوع دیگر به جای نخود از پسته استفاده می‌شود و اما ترکیبات اصلی قاووت که در سراسر ایران یافت میشود.

  1. آرد نخودچی
  2. پودر پسته
  3. رازیانه
  4. پودر مغز گردو
  5. شکر (مقداری کم)
  6. قهوه
  7. تخم خرفه
  8. خشخاش
  9. جو
  10. بذر کتان
  11. گشنیز
  12. روپاس
  13. سیاه‌دانه
  14. جدوا
  15. هل
  16. کنجد
  17. تخم کاهو

انواع قاووت و خواص درمانی آن

طرز تهیه قاووت

طرز تهیه قاووت پسته بسیار آسان است برای تهیه آن یک کیلو پسته ،ده گرم هل و دو کیلو شکر و به سلیقه و با مزاج خود موارد بالا را هم به طور مساوی با هم مخلوط و آسیاب کنید می توانید روزانه یک قاشق مرباخوری از این پودر مغذی را درون یکاستکان آب جوش ریخته و میل نمایید.

طریقه مصرف قاووت

بسیاری از اهالی استان کرمان معمولاً روزانه چند قاشق از قووتو را مصرف می‌کنند. برخی نیز آن را در آب جوش می‌ریزند و استفاده می‌کنند. گرچه می‌توان آن را با شیر یا چایی نیز مصرف کرد. معمولاً رسم است هنگامی که خانمی زایمان می‌کند به او قووتو می‌دهند و از میهمانانش نیز با قووتو پذیرایی می‌کنند. قاووت را میتوان همراه نوشیدنی و یا به صورت پودر میل نمایید.

  1. در آب جوش (ولرم) حل کنید و میل کنید.
  2. در شیر ولرم حل کرده و میل کنید.
  3. در سه شیره مخلوط و میل نمایید.
  4. در شیره ارده مخلوط کرده و میل کنید.
  5. در ارده و عسل حل کرده و میل نمایید.
  6. میتوانید این پودر مکمل را خالی میل کنید.

خواص قاووت

در حال حاضر قاووت به‌طور گسترده‌ای در استان کرمان مصرف داشته و بخاطر اجزاء تشکیل دهندهٔ آن با طیف وسیعی از اثرات درمانی به فروش می‌رسد که به نظر می‌رسد چنین خواصی جهت تأیید نیاز به مبانی معتبر علمی دارند. نتایج به دست آمده در پژوهشی نشان داد که نمونه‌های قاووت با داشتن مقادیر قابل توجهی ترکیبات فنولی دارای پتانسیل ضداکسایشی مطلوبی می‌باشند که می‌تواند به عنوان منبع مناسب ترکیبات ضداکسایشی مورد استفاده قرار گیرد

  1. رفع بی‌خوابی
  2. داشتن خواب عمیق
  3. سرگیجه
  4. استخوان درد
  5. کمر درد
  6. تقویت چشم و اعصاب
  7. تقویت قوای جسمانی
  8. جلوگیری از ریزش مو و ابرو
  9. رفع درد دندان
  10. مسهل
  11. ضد نفخ
  12. ضد باکتری
  13. رفع خستگی
  14. تقویت حافظه
  15. افزایش مقاومت زنان در زمان بارداری
  16. موثر در رشد جنین
  17. موثر در کاهش درد برای زنان در زمان قاعدگی
  18. کاهش ضعف و ناتوانی در افراد کهنسال
  19. دارای ویتامین A
  20. ویتامین E
  21. امگا -3
  22. افزایش شیر در زنان شیرده
  23. درمان بیماری کم خونی
  24. رفع بی حالی و کسلی
  25. آهن
  26. کلسیم
  27. فسفر
  28. روی

به دلیل اینکه قاووت از دانه های روغنی و گیاهان دارویی تهیه میشود سرشار از اسید های چرب . امگا 3 و 6 آنتی اکسیدان های طبیعی و کلاژن ساز طبیعی میباشد.

قاووت چهل گیاه یا قوتو چهل گیاه

خواص قاووت در بارداری

این پودر مغذی و نیروزا می باشد مصرف قاووت در بارداری مجاز است و سبب تقویت هوش و استخوان و رشد جنین می گردد .اگر می خواهید جنینتان استخوان بندی محکمی داشته باشد بنا بر توصیه اولیا دین از قاووت استفاده نمایید .

خواص قاووت برای کودکان

خواص قاووت برای کودکان نیز شامل افزایش رشد ذهنی ،تقویت استخوان ها و رشد کامل بدن و تقویت قوادفاعی بدن می گردد.

خواص قاووت برای افزایش میل جنسی

بهترین خوردنی گیاهی برای افزایش میل جنسی در آقایان و خانم ها قاووت یا همان قوتو چهل گیاه کرمان می باشد. قاووت چهل گیاه از موادی مثل دارچین، فلفل، زنجبیل، شاهدانه، قهوه، گزنه،رازیانه، جوز هندی به نسبت های مختلف تشکیل شده است. تمامی این مواد در افزایش میل جنسی و جلوگیری از زود انزالی موثر می باشد.

مضرات قاووت

مضرات قاووت کرمان بسیار کم است و تنها مضرات قاووت به علت زیاده روی در مصرف آن موجب بروز چاقی و یا جوش و خارش به علت گرمای زیاد این ماده در بدن می گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (164 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits