دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۵ فایده بی نظیر ماءالشعیر برای سلامت بدن
40
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خواص ماءالشعیر: ماءالشعیر حداقل 10 درصد از چندین ویتامین B را در خود دارد. از خواص ماء الشعیر تقریبا 17 درصد از نیازهای فولات شما را فراهم می کند. ماالشعیر استحکام استخوان ها را بیشتر و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با خواص ماءالشعیر بیشتر آشنا شوید

ماءالشعیر حداقل 10 درصد از چندین ویتامین B را در خود دارد. ماءالشعیر تقریبا 17 درصد از نیازهای فولات شما را فراهم می کند. Folate سلول های جدید را در سراسر بدن ایجاد می کند. شما حتی 10 درصد از کولین روزانه خود را دریافت خواهید کرد، (ویتامینی است که مغز و اعصاب شما را حفظ می کند). و حاوی بیش از 30 درصد نیاسین است که شما نیاز دارید. ماء الشعیر غیر الکلی حاوی حدود 175 کالری است.

divider

خواص ماءالشعیر

1. بالا بردن مقاومت بدن

مواد سازنده ماالشعیر از لخته شدن خون تا حد بالایی بدن را مقاوم می کنند.

2. جلوگیری از پوکی استخوان

ماءالشعیر استحکام استخوان ها را بیشتر و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

3. حفظ شادابی پوست

بعضی از ویتامین های ماءالشعیر از پوست محافظت کرده و برای سلامت آن مفید می باشند. ماالشعیر پوست شما را شفاف و قابل انعطاف تر می کند.

4. رفع عطش

مواد ماءالشعیر کمک می کنند که تشنگی شما بهتر و سریعتر از نوشیدن آب رفع شود.

5. ماءالشعیر دارای ویتامین

ماءالشعیر حاوی مالت جو، گلوکز، ویتامین های گروه B، ویتامین C، اسیدهای آمینه و آب کربوناته است.

6. رشد سلول های مغز

رشد بدن به خصوص سلول های مغزی در کودکان با نوشیدن ماءالشعیر تسریع می باید.

7. جلوگیری از سنگ کلیه

دفع رسوبات کلیه و جلو گیری از تشکیل سنگ های کلیوی و ادراری، ضد عفونی کردن روده، افزایش شیردهی در مادران از خواص ماءالشعیر است.

8. ماء الشعیر کمک به حفظ اعصاب

رفع خستگی اعصاب، کمک به دفع سنگ های کلیوی در صورت عدم مصرف افراطی و جلوگیری از تشکیل این سنگ ها در صورت مصرف متناسب از دیگر خواص آن است.همچنین ماءالشعیر در تامین آب و الکترولیت های بدن نوشیدنی مناسبی است.

9. منبع عالی غذایی

جو یکی از غلات است که از قدیم به عنوان منبع تامین غذای بشر مطرح بوده است و خود نیز دارای اکثر مواد مغذی موجود در غلات است. البته امروزه گندم جای او را گرفته، زیرا در نانوایی استفاده از آن رایج تر است.

10. ماء الشعیر تقویت مو

تقویت مو با ماءالشعیر هر نوع مویی احتیاج به تقویت دارد و برای آنکه بهترین وضعیت را به خود بگیرد و خوش حالت و در عین حال نرم و لطیف باشد باید به آن رسیدگی شود. یک شیشه ماءالشعیر را باز کرده و در هوای آزاد بگذارید تا طعم آن عوض شود و به عبارت دیگر گاز آن خارج شود، پس از آنکه موهای خود را شامپو زدید و با آب بطور کامل شستید و خشک کردید موهای خود را با مایع فوق بشویید و ماساژ دهید. اکنون سر خود را با پارچه و یا حوله ببندید

11. ماء‌الشعیر باعث لاغری می‌شود

معمولا در رژیم‌های لاغری، خوردن جو توصیه می‌شود. جو به‌طور کلی خاصیت لاغر‌کنندگی دارد. در اصطلاح طب سنتی می‌گویند «جو موروث لاغری بدن است.» ولی از آن جایی که نوشیدن ماء‌الشعیر رطوبت و خون صالح به بدن می‌رساند، می‌تواند باعث چاقی هم بشود؛ به همین دلیل برای نوشیدن ماء‌الشعیر حتما توصیه می‌شود مصلح آن را فراموش نکنید. (شیر، مصلح ماءالشعیراست)

12. ماء‌الشعیر تب‌بر است

ماء‌الشعیر تسکین‌دهنده حرارت باطنی است. گفته شده مزاج سرد و‌ تر دارد و به بدن رطوبت می‌دهد. ضمن اینکه ادرارآور هم هست. از سویی تب، حرارت بالای بدن است و با ادرار می‌شود حرارت را از بدن دفع کرد. همین رطوبت و تکرر ادرار به حال افرادی که تب دارند، مفید واقع می‌شود. درواقع نوشیدن ماء‌الشعیر باعث می‌شود کسی که تب دارد چندین بار ادرار کند و به این طریق تبش پایین بیاید.

13. ماء‌الشعیر برای آبله‌مرغان مفید است

ماء‌الشعیر نه‌ تنها برای آبله‌مرغان بلکه برای بیماری‌های دیگری مثل سرخک هم مفید است. طب سنتی نوشیدن مکرر ماء‌الشعیر را به مبتلایان به این بیماری‌ها توصیه می‌کند؛ چون خاصیت پاک‌کنندگی و جلابخشی ماء‌الشعیر، تب را از بیمار دور می‌کند و به روند طبیعی بهبود سرعت می‌بخشد

14. ماء‌الشعیر در درمان سرفه

در طب سنتی به افرادی که دچار سرفه‌ های مکرر و طولانی هستند، سفارش می‌شود ماء‌الشعیر بنوشند؛ اما نه هر قدر که دل‌شان خواست. نوشیدن روزانه دو تا سه لیوان از ماء‌الشعیر می‌تواند وضعیت سرفه‌ها را بهبود بخشد

15. نوشیدن ماء‌الشعیر ضریب هوشی را بالا می‌برد

کودکی که رشد طبیعی خوبی داشته باشد، با نوشیدن ماء‌الشعیر ضریب هوشی‌اش هم بالاتر می‌رود. ( اما ن به میزانی زیاد )

16. ماء‌الشعیر مقابله با سرطان

محققان دانشگاه اوکایاما در ژاپن دلیل بروز مقاومت بیشتر برخی موش ها را با ترکیبات خاص آبجو مرتبط می دانستند ، ترکیباتی که مانع رسیدن سلول های سرطانی به بافت های سالم بدن می شود اما به اعتقاد دکتر کوبایاشی نتایج این مطالعه دلیلی بر اثر مشابه در آبجوهای الکل دار نیست.

17. بهبود عملکرد خون‌رسانی قلب

ماء‌الشعیر مصرف منظم و اصولی این نوشیدنی گلبول های قرمز خون را افزایش و به بهبود سلامت قلب کمک شایانی کرده.

18. رفع استرس

ویتامین‌ها گروه Bکمپلکس محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماءالشعیر در حین جوشش می‌شوند که در سنتز میانجی‌های عصبی نقش مهمی دارند، باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.

19. ضد دیابت

نوشیدن ماءالشعیر می تواند از دیابت جلوگیری کند.ماءالشعیر خورها به ندرت دچار مرض قند می شوند.

20. کاهش ابتلا به فشار خون بالا

نتیجه آخرین تحقیقات محققین هلندی و دانشگاه هاوارد ثابت می کند که نوشیدن مقدار کم ماءالشعیر فشار خون شما را تحت کنترل نگاه می دارد.

21. محافظت از بدن در برابر سکته‌های قلبی و مغزی

شانس سکته قلبی در کسانی که ماء الشعیر ( آبجوی بدون الکل) می نوشند بین 40 تا 60 درصد کمتر از کسانی است که لب به آبجو نمی زنند. نوشیدن نیم لیتر ماءالشعیر در روز میانگین این تحقیق می باشد.

22. ماء‌الشعیر طولانی کننده عمر

کسی که یک تا دو لیوان ماءالشعیر در روز می نوشد، عمر طولانی تری خواهد داشت.

23. داروی بی خوابی

یک لیوان ماءالشعیر در شب می تواند به جای قرص خواب آور عمل نماید.

24. ضد سرماخوردگی

کسانی کهماءالشعیر گرم می نوشند دیرتر سرما می خورند. نوشیدن ماءالشعیر گرم به جریان خون و نحوه تنفس کمک می کند..

25. ماءالشعیر اشتها آور

گازکربنیک و ویتامین های ب کمپلکس موجود در ماءالشعیر باعث تحریک اشتها می شوند.

divider

تلخی ماءالشعیر نشانه چیست؟

گاهی برخی افراد رنگ تیره و تلخی زیاد ماء‌الشعیر را دلیل بر استفاده بیشتر از عصاره مالت یا جو دانسته و بر این باورند که این نوشیدنی خالص‌تر بوده و مرغوبیت بیشتری دارد و گاهی هم تلخی زیاد را دلیل بر میزان بالای الکل ماء‌الشعیر می‌دانند اما باید بدانید شدت طعم تلخ ماء‌الشعیر اغلب به دلیل رازک و نوع جو و مالتی است که به آن می‌افزایند و درجه رنگ ماءالشعیر نسبت به شرایط متفاوت تولید و فرمول آن می‌تواند متنوع یعنی تیره یا روشن باشد.

معمولا میزان الکل در ماءالشعیرهای تولید داخل و انواع وارداتی صفر است و تلخی این نوشیدنی به الکل ربطی ندارد. معمولا گاز ماء‌الشعیر از نوع دی‌اکسیدکربن و مشابه نوشابه است و می‌تواند میزان جذب کلسیم را پایین آورد.

طرز تهیه ماءالشعیر سنتی

۵۰ گرم جوی پوست کنده را با چهار لیوان آب با حرارت ملایم، آهسته بجوشانید تا وقتی که جوها به حالت شکفته و کاملا پخته برسند. این زمان به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

تا این ترکیب سرد نشده، آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. از این چهار لیوان بیش از سه لیوان ماءالشعیر به دست می‌آید که حداکثر دو روز در یخچال قابل نگهداری است. ماء‌الشعیر نباید غلیظ و ژله‌ای شود. اگر جو کاملا مرغوب و مناسب باشد، رنگ ماءالشعیر به سرخ ملایم و کمرنگ مایل می‌شود.

نکته:

با توجه به اینکه درباره تأثیرات مفید ماء‌الشعیر از جمله زیاد کردن شیر مادران شیرده و کمک به دفع سنگ‌کلیه تبلیغات زیادی می‌شود، این نوشیدنی رقیب نوشابه شده و مقبولیت زیادی پیدا کرده است اما باید بدانید در هر شرایطی مصرف آب و آبمیوه طبیعی ارجحیت دارد و سپس دوغ کفیر به دلیل میزان بالای پروتئین و در نهایت ماء‌الشعیر به دلیل ویتامین‌های گروه B اولویت‌بندی می‌شود.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (40 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits