دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳۶ خاصیت معجزه آسای کیوی برای سلامتی
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
کیوی خواص بسیار زیادی دارد. فواید کیوی میتواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. در ادامه 36 تا از خاصیت های کیوی را به شما خواهیم گفت

کیوی رنگ و مزه فوق العاده ای دارد و به همین دلیل است که مردم علاقه زیادی به این میوه دارند اما چیزی که کیوی را واقعا خاص میکند فواید بسیاری است که برای سلامتی دارد. در ادامه 36 تا از خواص کیوی را به شما معرفی میکنیم.

کیوی ، خواص کیوی ، فواید کیوی ، فایده های درمان کیوی ، خاصیت های کیوی

1. تقویت فرایند هضم غذا

کیوی خام دارای آتیینیدین است. آتیینیدین پروتئینی است که به هضم غذا کمک میکند. اگر مشکلات گوارشی داشته و یا هضم غذا برایتان طاقت فرسا است حتما کیوی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

2. کنترل فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در کیوی تعادل الکترولیت های بدن را بوسیله خنثی کردن سدیم برقرار کرده و همین امر موجب کاهش فشار خون میشود.

3. جلوگیری از آسیب دی ان ای

ترکیب خاص آنتی اکسیدان های موجود در کیوی از دی ان ای در برابر اکسیده شدن محافظت میکند. برخی از متخصصان میگویند این امر میتواند از سرطان جلوگیری کند.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقدار زیاد ویتامین سی موجود در کیوی به همراه دیگر آنتی اکسیدان ها در قدرتمند تر شدن سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیاری دارد.

5. کمک به کنترل وزن

مقدار پایین شاخص گلوکوز در کیوی و فیبر زیادی که دارد به معنی این است که مصرف این میوه باعث ترشح ناگهانی انسولین در بدن نمیشود (مانند بسیاری از میوه ها) و به همین دلیل خوردن کیوی باعث چاق شدن شما نمیشود.

6. جلوگیری از مشکلات گوارشی

همانطور که اشاره شد کیوی فیبر غذایی بسیاری دارد و همین امر از بسیاری بیماری های گوارشی همچون یبوست که بدلیل کمبود فیبر موجود در مواد غذایی رخ میدهد جلوگیری میکند.

7. سم زدایی بدن

از دیگر فواید فیبر موجود در کیوی میتوان از کمک آن به جابجا کردن و دفع مواد زائد از روده نام برد.

8. مقابله با بیماری های قلبی

مصرف روزانه 2 تا 3 عدد کیوی احتمال ایجاد لخته های خونی را تا 18 درصد کاهش میدهد. بسیاری برای مقابله لخته شدن خون از قرص آسپرین استفاده میکنند اما این قرص میتواند منجر به ایجاد عوارض زیادی همچون انواع التهابات و خونریزی روده بشود. کیوی دقیقا حاوی همان خواص ضد لخته شدن خون که قرص آسپرین دارد میباشد اما هیچ عارضه نخواهد داشت.

9. مناسب برای افراد دیابتی

همانطور که اشاره شد شاخص گلوکوز کیوی بسیار پایین است و این به معنای عدم افزایش ناگهانی قند خون پس از مصرف این میوه میباشد. این میوه برای افراد دیابتی کاملا بیخطر است.

10. محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا و دیگر بیماری های چشم

دژنراسیون ماکولا یکی از مهم ترین علل از دست دادن بینایی در افراد مسن است. در یک تحقیق علمی بر روی بیش از 110 هزار مرد و زن مشخص شد افرادی که روزانه 2 تا 3 عدد کیوی مصرف میکنند، کور شدن، 36 درصد کمتر آن ها را تهدید میکند. دلیل این امر وجود مقادیر زیاد لوتئین و زآگزانتین میباشد. (که این مواد شیمیایی در چشم انسان نیز وجود دارد) این خاصیت فوق العاده کیوی در برخی میوه های دیگر نیز مشاهده شد اما سبزیجات حاوی چنین ماده ای نیستند.

11. ایجاد تعادل آلکالاین در بدن

کیوی نسبت به دیگر میوه ها خاصیت آلکالاینی بیشتری دارد که یعنی این میوه حاوی مواد معدنی میباشد که اثرات غذا های اسیدی که امروزه اکثر افراد استفاده میکنند را از بین میبرد. اگر در بدن تان تعادل بین مواد اسیدی و آلکالاین برقرار باشد پوستی جوان تر، خواب بهتر و انرژی فیزیکی بیشتر داشته و باعث میشود کمتر سرما بخورید و احتمال ابتلا به پوکی استخوان و آرتروز را نیز کاهش میدهد.

12. در پرورش کیوی آفت کش های کمتری استفاده میشود.

کیوی در ذات خود میوه ای است که کمتر دچار آفت میشود و به همین دلیل نسبت به دیگر میوه ها در مراحل کشت و پروش آن از آفت کش ها و سم های کمتری استفاده میشود و به همین دلیل جزو میوه های سالم بشمار میرود.

13. به هضم بهتر پروتئین کمک میکند.

رژیم های غذایی که امروزه مردم دارند بطور معمول همه ی مواد غذایی و مخصوصا پروتئین های مورد نیاز بدن را تامین نمیکند. تازه مشکل جایی بیشتر میشود که همان پروتئین های اندکی که بدن میرسد هم نتوانند بخوبی درهم شکسته و به آمینو اسید ها تجزیه بشوند. تنها چند نوع آنزیم وجود دارد که به شکسته شدن پروتئین ها کمک میکنند که در میوه هایی همچون آناناس و پاپایا و کیوی یافت میشود.

14. بهبود عملکرد کلیه ها

کلیه ها هر روز خون را تصفیه میکنند. پس از گذشت چندین سال ممکن است که فیلتر های کلیه ها با آلودگی ها گرفته شود و سنگ کلیه بوجود آید. سنگ کلیه معمولا از کلسیم اشباع شده تشکیل میشود. کیوی دارای پتاسیم است و این ماده معدنی از اشباع کلسیم و ایجاد سنگ کلیه جلوگیری میکند.

15. بهبود کیفیت خواب

محققان اثبات کرده اند که هورمونی به نام سروتونین نقش اساسی در چرخه خواب افراد دارد. با افزایش مقدار سروتونین در مغز خلق و خو بهبود پیدا کرده و کیفیت خواب و مخصوصا خواب عمیق بیشتر میشود. کیوی دارای سروتونین است که کیفیت خواب تان را افزایش داده و باعث میشود که خلق و خوی بهتری داشته باشید.

16. پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در کیوی با آسیب دیدن دی ان ای مقابله میکند. آسیب دیدگی دی ان ای یکی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد که به سلول ها و دی ان ای آسیب میزنند مقابله کرده و آن ها را از بدن دفع میکند.

کیوی در پیشگیری از سرطان معده و روده قدرت بیشتری دارد. کیوی همچنین فیبر زیادی نیز دارد و این فیبر ها باعث میشوند که مواد زائد و سمی سریعتر از بدن خارج شده و مدت زمان کمتری در تماس با سلول های سالم باشند.

17. بهبود سلامت سیستم تنفسی

مرکبات بدلیل خواص بسیاری که برای سلامت سیستم تنفسی دارند معروف اند. مرکبات دارای بیوفلاونوئید ها هستند و کیوی نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد. بیوفلاونوئید ها در دارو های ضد آسم برای کاهش حملات آسمی استفاده شده است. همچنین این ماده برای افزایش قدرت مقابله با عفونت های دستگاه تنفسی نیز بکار میرود. علاوه بر خواصی که کیوی برای بیماران آسمی دارد، این میوه فرایند نفس کشیدن و سلامت ریه ها را نیز بهبود داده و خس خس را کاهش میدهد.

18. بهبود جذب آهن در بدن

کیوی دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین سی و مواد فیتوشیمیایی همچون لوتئین و زآگزانتین میباشد. این مواد از اختلالات حاصل از کم بود آهن در بدن جلوگیری میکنند.

19. برای خانم های باردار مفید است.

کیوی بدلیل فولات زیادی که دارد برای خانم های باردار فوق العاده مفید است. فولات از ناقص بدنیا آمدن بچه و بیماری هایی چون اختلال لوله عصبی جلوگیری کرده و برای عملکرد صحیح مغز و رشد ویژگی های شناختی کاملا ضروری است.

دیگر مواد موجود در کیوی همچون ویتامین سی، ای و کا به علاوه مقادیر بالای فلاونوئید ها نیز به سلامت و رشد جنین و مادر کمک میکند.

20. کیوی ضد قارچ است.

کیوی به دلیل ویژگی های ضد عوامل بیماری زا دارد در محصولات بهداشتی ضد میکروبی استفاده میشود تا از مقاومت کردن بدن در برابر دارو های متداول جلوگیری کند.

21. درمان آرتروز

کیوی بدلیل خواص ضد التهاب که دارد به درمان روماتیسم مفصلی کمک میکند. بنابراین اگر میخواهید در دوران کهن سالی دچار اینگونه بیماری ها نشوید میوه ها و مخصوصا کیوی را به برنامه غذایی خود وارد کنید.

22. جوانسازی پوست

کیوی نه تنها دارای مواد مغزی زیاد و البته یک طعم عالی است بلکه به سلامت پوست نیز کمک شایانی میکند. کیوی دارای ویتامین ای و سی است که برای پوست فوق العاده هستند. این مواد برای جوانسازی و سلامت پوست کاملا ضروری هستند.

23. کمک به بازسازی سلول ها

مقادیر بالای ویتامین ای موجود در کیوی در مرطوب کردن پوست کاملا موثر است. ویتامین ای پوست را بخوبی تغذیه کرده و باعث میشود که ظاهری شاداب و جوان داشته باشد.

24. پوست را سفت نگه میدارد.

با افزایش سن پوست کم کم شل میشود و بسیاری از افراد در تلاش هستند تا از این اتفاق جلوگیری کنند و به سراغ استفاده از انواع و اقسام محصولات مختلف تا حتی عمل های زیبایی میروند. اما بجای همه ی اینکار ها میتوانید کیوی بخورید! کیوی را له کرده و به عنوان ماسک بر روی پوست خود قرار دهید. اینکار مواد مغذی لازم را به پوست شما رسانده و باعث سفت شدن آن میگردد.

ویتامین سی یکی از مواد اصلی مورد نیاز برای ساخت کلاژن در بدن است. کلاژن برای سفت و قبراق نگه داشتن پوست ضروری میباشد. بنابراین میتوانید با مصرف کیوی مواد مورد نیاز ساخت کیوی را برای بدن خود فراهم کنید تا همیشه پوستی سفت و زیبا داشته باشید.

25. پیشگیری از بیماری های پوستی

امگا3 موجود در کیوی از پوست شما در برابر انواع بیماری ها و همینطور سرطان محافظت میکند. امگا3 همچنین در حفظ سلامت غشای سلولی نیز موثر است.

26. کنترل غدد چربی پوست

هیچکسی از پوست چرب خوشش نمیاید. پوست چرب باعث مشکلات دیگری همچون جوش های سر سیاه، چسبندگی پوست و... نیز میشود. استفاده از ماسک کیوی مواد مغذی که پوست نیاز دارد را به آن رسانده و با کنترل غدد چربی پوست مشکل تان را برطرف میکند.

27. کیوی خواص ضد پیری دارد.

رادیکال های آزاد از بازسازی سلول های جلوگیری کرده و باعث پیری میشود. کیوی آنتی اکسیدان های بسیاری که دارد که با رادیکال های آزاد مبارزه و آن ها را از بین میبرد. با از بین رفتن رادیکال های آزاد، نشانه های پیری همچون خطوط و لکه های پوستی خیلی دیرتر بوجود میایند.

28. مبارزه با آکنه

کیوی خواص ضد التهابی بسیاری دارد که با پاکسازی منافذ پوست میتواند با بسیاری از مشکلات پوستی همچون آکنه مبارزه کند. قرار دادن ماسک کیوی بر روی پوست همچنین میتواند جوش ها و آبسه را نیز از بین ببرد.

29. پیشگیری از آفتاب سوختگی

کیوی آمینو اسید ها و ویتامین سی زیادی دارد. این مواد از پوست در برابر اشعه های خورشید محافظت میکنند و بدلیل طبیعت خنک کیوی اگر آفتاب سوختگی از قبل اتفاق افتاده نیز وجود داشته باشد، باعث بهبود آن میشود.
برای تاثیرگذاری سریعتر میتوانید چند برش کیوی را بر روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید.

30. از بین بردن لکه های سیاه زیر چشم

امروزه اکثر مردم دچار این مشکل پوستی هستند. این مسئله در بین خانم ها شایع تر است و تقریبا تمام بانوان دنبال راهکاری برای از بین بردن این مشکل هستند. اگر میخواهید سیاهی زیر چشم را بصورت طبیعی و خیلی سریع درمان کنید 2 تکه کیوی را برداشته زیر چشم و بر روی ناحیه تیره شده قرار دهید. پس از 15 دقیقه با آب ولرم آن را بشویید. اینکار را هر روز انجام دهید تا تاثیرات آن بر پوست خود را مشاهده کنید.

31. مبارزه با ریزش مو

کیوی بدلیل مقادیر زیاد ویتامین ای و سی که دارد میتواند در مبارزه با ریزش مو نقش موثری داشته باشد. کیوی همچنین دارای مواد معدنی همچون منیزیم، روی و فسفر است و جریان خون را تحریک کرده و به همین دلیل باعث رشد بهتر مو ها نیز میشود.

یکی دیگر مواد معدنی موجود در کیوی آهن میباشد که یکی از مواد ضروری برای رشد و سلامت مو ها میباشد.

32. بهبود وضعیت مو های خشک

امگا3 موجود در دانه های کیوی به مرطوب سازی مو ها کمک شایانی میکند. مصرف کیوی به افرادی که دارای مو های بد فرم که براحتی قابل شانه کردن و یا حالت دادن نیستند توصیه میشود.

33. جلوگیری از سفیدی زودرس مو ها

مهم نیست که چه سن و سالی دارید، سفید شدن زودرس مو ها میتواند در هر سنی اتفاق بیافتد. میزان بالای فلز مس موجود در کیوی از سفید شدن زودرس مو ها جلوگیری میکند.

34. تب دنگی

کیوی در مقابله با بیماری تب دنگی عملکرد فوق العاده ای دارد و زمانیکه که بنظر میرسد هیچ راهکار دیگری جواب نمیدهد به کمک شما میاید.

در یک تحقیق علمی مشخص شد که افزایش میزان پلاکت های خون در بیماران مبتلا به تب دنگی که روزانه 2 تا 3 عدد کیوی مصرف کرده بودند نسبت به آن هایی که کیوی نخورده بودند به طرز قابل توجهی بیشتر بود.

35. بهبود سطح هموگلوبین در خون

کیوی میوه ای بسیار مفید برای افرادی است که کم خونی دارند. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد کیوی مقدار زیادی آهن دارد و همین منبع غنی باعث میشود تا از بسیاری از بیماری هایی که بدلیل کمبود این ماده معدنی بسیار ضروری بوجود میایند پیشگیری بشود.

36. بهبود زخم های دهان

مصرف کیوی به افرادی که دارای زخم دهان و یا آفت های وخیم هستند توصیه شده است. ویتامین سی موجود در کیوی باعث میشود تا زخم دهان در عرض چند روز بطور کامل بهبود پیدا کند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits