دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قارچ گانودرما : ۲۰ خاصیت اثبات شده قارچ گانودرما
18
زمان مطالعه: 12 دقیقه
قارچ گانودرما برای پخت و پز استفاده نمی شود زیرا طعم بسیار تلخ دارد و فقط برای مقاصد پزشکی استفاده می شود

خواص قارچ گانودرما

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با قارچ گانودرما و خواص قارچ گانودرما آشنا شوید.

مصرف عصاره قارچ گانودرما با دهان تقریبا تا یک سال احتمالا امن است و مشکلی پیش نمی آید.

خوردن پودر قارچ گانودرما بیشتر از یک ماه احتمالا خطر دارد. استفاده از پودر گانودرما با تاثیرات سمی روی کبد در ارتباط است.

قارچ گانودرما چیست ؟

قارچ گانودرما به عنوان قارچ (ریشی) Reishi شناخته شده ترین مواد غذایی در جهان است.در حال حاضر این گیاه شگفت انگیز “پادشاه گیاهان” نامیده می شود. اعتقاد بر این است که قارچ گانودرما برای سلامت و طول عمر مفید است.

قارچ گانودرما مدت طولانی در طب چینی برای درمان بیماری هایی مانند درد های بدن، سرطان و بیماری های کبدی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین برای بیماری های روانپزشکی و عصبی نیز تجویز می شود.

قارچ گانودرما در شش رنگ مختلف در دسترس است، اما انواع قرمز آن بیشتر کشت و استفاده می شود.

قارچ Reishi برای پخت و پز استفاده نمی شود زیرا طعم بسیار تلخ دارد. شما ممکن نیست آن را در فروشگاه مواد غذایی و یا سوپرمارکت خود پیدا کنید. آنها فقط برای مقاصد پزشکی استفاده می شود.

خواص قارچ گانودرما

خواص قارچ گانودرما

1. افزایش سلامت قلب:

خواص قارچ گانودرما محققان در چین و ژاپن دریافتند که اسید گرانودریک موجود در گانودرما جریان خون را بهبود می بخشد و مصرف اکسیژن را در عضله قلب را کاهش می دهد.

همچنین کلسترول را کاهش می دهد که باعث انسداد پلاکت ها می شود و اغلب منجر به حمله قلبی می شود.

قارچ گانودرما مانع ایجاد پلاک در شریان ها می شود. یک مطالعه نشان می دهد که مصرف گانودرما به مدت ۲ هفته می تواند به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش دهد.

2. ضد آلرژی:

خواص قارچ گانودرما عصاره قارچ گانودرما می تواند به طور قابل توجهی از انواع مختلف واکنش های آلرژیک، از جمله آسم و درماتیت، را مهار کند. Tritpenes، یک ترکیب موجود در گنودرما اثرات ضد ویروسی و ضد حساسیت ایجاد می کند.

این ترکیب باعث آزاد شدن هیستامین می شود و موجب میشود که این قارچ به طور بالقوه برای آلرژی مفید باشد.

پلی ساکارید ها توانایی آنتی بادی ها را برای مبارزه با باکتری ها و ویروس هایی که باعث واکنش های آلرژیک می شوند، بهبود می بخشد.

قارچ گانودرما برای درمان آلرژی های ناشی از شوک آتوپیک، درماتیت، تب یونجه، کندو، و آلرژی های مواد غذایی و دارویی مفید است.

3. شفای کبد:

خواص قارچ گانودرما این گیاه قوی کبد را از آسیب ناشی از عوامل فیزیکی و بیولوژیکی محافظت می کند. همچنین کبد چرب و سیرول ناشی از الکل را درمان می کند.

قارچ گانودرما می تواند به افرادی که در مراحل اولیه بیماری های کبدی الکلی مبتلا هستند کمک کند، به ویژه افرادی که از کاهش شدید عملکرد کبد رنج می برند.

همچنین به بیماران مبتلا به هپاتیت B و افزایش آنزیم های کبدی کمک می کند. هپاتیت B بسیار دشوار است که از بدن دفع شود و عود آن بعد از درمان زیاد است.

ترکیبات قدرتمند موجود در گانودرما، ترخیص داروها و مواد شیمیایی ذخیره شده در کبد را تسریع می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در گانودرما ضمن مبارزه با رادیکال های آزاد، موجب بازسازی کبد می گردند.

4 پاک کردن سموم از بدن:

خواص قارچ گانودرما قارچ گانودرما سموم موجود در بدن به دلیل مصرف بیش از حد دارو و مواد غذایی ناخواسته را از بین می برد.

این سنتز کارآمد از صفرا و اسیدهای چرب، باعث ترویج سم زدایی سریع مواد شیمیایی از بدن می شود.

علاوه بر این، توانایی بدن برای جذب اکسیژن را بیش از ۱٫۵ برابر افزایش می دهد. قارچ گانودرما به سرعت بدن را اکسیداسیون می کند و مقدار pH آن را تنظیم می کند.

5. درمان بیماری کلیه:

خواص قارچ گانودرما بیماری کلیوی شامل نفریت مزمن، سندرم کلیوی دیابتی و نفریت است.

این امر به دلیل افزایش قند خون و میزان کلسترول بدن در بدن رخ می دهد. بار تصفیه زیاد روی کلیه ها از رسیدن خون به کلیه ها می شود.

این باعث خستگی، احتباس ادرار و اوره می شود. قارچ گانودرما پروتئین اوره را کاهش می دهد، و موجب حفظ عملکرد کبدی مناسب می گردد.

6. خواب بهتر:

خواص قارچ گانودرما پزشکان چینی به طور سنتی قارچ گانودرما را برای خواص تسکین خواب خود توصیه می کنند. استفاده منظم از گانودرما می تواند یک موج آهسته از خواب را موجب گردد.

7. بهبود بهداشت روان:

در ژاپن، قارچ گانودرما خشک شده برای درمان عصبی ناشی از استرس محیطی توصیه می شود.

مطالعه همچنین نشان داد که دریافت قارچ گانودرما به طور منظم می تواند به بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

این قارچ یک اثر آرام بخش را فراهم می کند که نه مواد مخدر و نه هیپنوتیزم است.

8. آرامش بخش:

قارچ گانودرما به طور گسترده ای برای خواص آرامش بخش و رعایت درد مورد استفاده قرار گرفته است.

اعتقاد بر این است که گیاه نیز می تواند از بی اشتهایی و بی اختیاری پس از یک بیماری مزمن جلوگیری کند.

9. افزایش سیستم ایمنی:

خواص قارچ گانودرما قارچ گانودرما در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. قارچ Reishi یا گانودرما نه تنها سیستم ایمنی را تحریک می کند بلکه همچنین آن را تنظیم می کند.

این تنظیم تعادل متابولیک را تنظیم می کند و سنتز اسید نوکلئیک را در بدن ترویج می دهد.

پلی ساکارید سطوح اینترفرون را در بدن افزایش می دهد و باعث آزاد شدن پروتئین از سلول های سفید خون می شود.

این سلول های سفید خون در جلوگیری از گسترش بیماری کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که بیماران مبتلا به گانودرما عوارض جانبی کمتری از شیمی درمانی و اشعه را نشان می دهند.

10. ضد پیری:

پلی ساکارید ها در گانودرما، سنتز DNA هسته ای را افزایش می دهند و تقسیم سلولی را افزایش می دهند، که موجب تاخیر در شروع پیری می شود. همچنین به طول عمر بیشتری کمک می کند.

11. کاهش وزن:

اکسیژن برای سوختن چربی چهت متابولیسم بدن بسیار ضروری است. سطح بالای اکسیژن متابولیسم بدن را افزایش می دهد که منجر به کاهش وزن می شود.

این قارچ میزانی که بدن، اکسیژن خون را تامین می کند افزایش می دهد و به شما انرژی بیشتری می دهد.

افزایش سطح انرژی به شما کمک می کند که برای مدت طولانی تر کار کنید، و کمک به کاهش وزن میکند.

12. خاصیت آنتی اکسیدانی:

قارچ گانودرما منبع قوی آنتی اکسیدان ها است. این قارچ حاوی یکی از بالاترین منابع آنتی اکسیدان موجود در گیاهان است.

پپتید گانودرما Lucidum قوی ترین آنتی اکسیدان موجود در این گیاه است. دیگر آنتی اکسیدان ها شامل پلی ساکارید، پیچیده پپتید پلی ساکارید و اجزای فنلی هستند.

13. ضد سرطان:

گانودرما برای مزایای ضد سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. ایمنی را تقویت می کند و با تکثیر سلول های سرطانی مبارزه میکند.

این قارچ باعث تولید اینترلوکین-۲ می شود که به مبارزه با انواع مختلف سرطان کمک می کند. اسید گانودریک، ترکیباتی که در گنودرما یافت می شود،

به مبارزه با سرطان کبد کمک می کند و آن را با تحریک ایجاد پروتئین در مغز استخوان، از بین می برد.

در یک محاکمه، ۳۴ فرد مبتلا به سرطان پیشرفته به مدت دوازده هفته سه بار در روز گنودرما دریافت کردند. نتایج افزایش قابل توجهی در سلول های T را نشان داد.

کمبود اکسیژن یکی از علل اصلی سرطان است. سلولهای سرطانی در محیط اکسیژن خفیف رشد می کنند.

برعکس، سلول های سرطانی نمی توانند در محیط غنی از اکسیژن رشد کنند. چندین آزمایش نشان داده است که گنودرما می تواند از متاستاز سرطان جلوگیری کند.

این مهاجرت سلول های سرطانی و آنژیوژنز را مهار می کند. عصاره گنودرما در داروها برای سرکوب سلول های سرطانی استفاده می شود.

علاوه بر این ترکیب گرانودرما با چای سبز موجب تقویت اثر بخشی آن در مبارزه با رشد سلول های سرطانی می شود.

14. عفونت:

قارچ گانودرما بلوغ سلول های ایمنی را به نام ماکروفاژها تحریک می کند که باکتری های عفونی را هضم میکند. این امر مانع پیشرفت عفونت ثانویه می شود. همچنین در برابر عفونت مخمر فعال است.

15. کاهش استرس:

قارچ گانودرما از قرنها به افرادی که از استرس و اضطراب رنج می برند تجویز شده است.

این قارچ می تواند به طور موثر موجب بروز هیجان در استرس مزمن و افسردگی شود. راهبان چینی باستان از قارچ Reishi استفاده کرده اند تا ذهن خود را برای مدیتیشن آرام کنند.

16. سلامت پوست:

استفاده موضعی گنودرما می تواند برای بهبود زخم های پوستی، اگزما، پسوریازیس، نیش حشرات، زخم ها و خراش ها بسیار موثر باشد.

17. درمان عفونت ادراری:

گانودرما همچنین می تواند عفونت های دستگاه ادراری را تسکین دهد. در یک مطالعه ۸۸ نفر مبتلا به عفونت مجاری ادراری به مدت ۲ هفته گنودرما مصرف کردند.

محققان دریافتند که گندودرما در تسکین عفونت ادراری به طور قابل توجهی بالاتر از پلاسبو است.. همچنین باعث افزایش جریان ادرار در مردان مبتلا به علائم مشکلات دستگاه ادراری می شود.

18. کاهش التهاب:

ترکیبی از گنودرما با سان مئوآ (ترکیبی از چندین گیاه چینی) ممکن است به کاهش آرتروز روماتوئید کمک کند. این کمک می کند تا تورم همراه با آرتریت روماتوئید کاهش یابد.

19. کاهش قند خون:

گانودرما همچنین باعث کاهش میزان قند خون می شود. این قارچ شامل پلی ساکارید های شناخته شده به عنوان گانودرما A، B و C است که اثر هیپوگلیسمی فراهم می کند.

این مساله باعث افزایش سطح انسولین پلاسما و متابولیسم گلوکز می شود.

20. تاثیر در پرتو درمانی:

گانودرما تاثیرات پرتودرمانی در برابر تومورها را تقویت می کند. سیستم ایمنی را تقویت کرده و به بدن کمک می کند تا پرتودرمانی و شیمی درمانی را مدیریت کند.

همچنین علائم پرتودرمانی مانند تهوع، استفراغ، تب، عفونت و سقوط مو و کاهش وزن را کاهش می دهد.

خواص قارچ گانودرما

عوارض جانبی ناشی از مصرف گانودرما

قارچ گانودرما میتواند باعث عوارض جانبی مثل :

  1. خشکی دهان، حلق و بینی
  2. خارش
  3. جوش
  4. ناراحتی معده
  5. اسهال
  6. سرگیجه
  7. سر درد
  8. خون دماغ شدن
  9. مدفوع خونی
  10. قارچ گانودرما در ترکیب با گیاهان دیگر برای درمان سرطان پروستات استفاده می شود.
  11. همچنین در ترکیب با دیگر اجزا می توان از قارچ گانودرما برای ویروسهایی مثل پاپیلوم انسانی (HPV)، تبخال های تناسلی و تبخال استفاده کرد.

احتیاط و هشدارهای مصرف گانودرما

  1. استفاده از قارچ گانودرما در بارداری و شیردهی: هیچ اطلاعات قابل اعتمادی درباره استفاده امن از قارچ گانودرما هنگام بارداری یا شیردهی وجود ندارد. خودتان را امن نگه دارید و از قارچ گانودرما در دوران باردهی و شیردهی پرهیز کنید.
  2. مصرف قارچ گانودرما و اختلالات خونریزی: قارچ ری شی ممکن است فشار خون را پایین بیاورد. این نگرانی وجود دارد که قارچ گانودرما فشار خون پایین را بدتر کند.
  3. تاثیر قارچ گانودرما و اختلال لختگی خون به نام ترومبوسیتوپنی: دوز بالای قارچ گانودرما ممکن است خطر خون ریزی در افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی را بالا ببرد. اگر چنین شرایطی دارید از قارچ گانودرما استفاده نکنید.
  4. مصرف قارچ گانودرما و جراحی: دوز بالای قارچ گانودرما ممکن است قبل یا طی جراحی خطر خونریزی بعضی افراد را بالا ببرد. حداقل 2 هفته قبل از یک جراحی برنامه ریزی شده قارچ گانودرما مصرف نکنید.

تداخلات دارویی با قارچ گانودرما

  • داروهای ضد دیابت

قبل از مصرف قارچ گانودرما با این داروها با دکترتان مشورت کنید.

قارچ ری شی احتمالا قند خون را پایین می آورد. داروهای دیابتی برای کاهش قند خون هم استفاده می شود.

مصرف قارچ ری شی در کنار داروهای دیابت ممکن است قند خونتان را خیلی پایین بیاورد.

قند خونتان را طی مصرف این قارچ از نزدیک زیر نظر داشته باشید. شاید لازم باشد دوز داروهای دیابتی شما تغییر کند.

بل از مصرف قارچ گانودرما با این داروها مشورت کنید.

قارچ ری شی ممکن است فشار خون را در بعضی از افراد پایین بیاورد. مصرف قارچ ری شی در کنار داروهایی برای فشار خون بالا ممکن است فشار خون شما را خیلی پایین بیاورد.

  • داروهایی ضد انعقاد و ضد انسداد خون

قبل از مصرف قارچ گانودرما با این داروها با دکترتان مشورت کنید.

دوز بالای قارچ گانودرما ممکن است سرعت لخته شدن خون شما را کاهش دهد. مصرف قارچ ری شی با این داروها که انعقاد خون را کند می کند ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

خواص قارچ گانودرما

دوز قارچ گانودرما به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن شما
  • شرایطی که در آن قارچ تجویز می شود
  • شکل قارچ
  • سلامت کلی شما

ارزش غذایی قارچ گانودرما

قارچ گانودرما حاوی ۴۰۰ مواد مغذی است! مواد مغذی موجود در این گیاه شگفت انگیز باعث تقویت سلامت و سرزندگی می شوند. برخی از مواد مغذی مهم پلی ساکارید ها، آنتی اکسیدان ها، آدنوزین، پروتئین و آلکالوئیدها هستند. این قارچ شامل ویتامین های پیچیده پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین A، C، E، D و B نیز هست.

نام محلی قارچ گانودرما در چین، لینگ زی؛ در ژاپن، رشی و در کره، یونگ زهی می باشد. چینی ها معتقدند که این قارچ نماد زندگی شاد، شانس، سلامتی و طول عمر و حتی جاودانگی است. این قارچ در طب سنتی جهت درمان بی خوابی، تنگی نفس،تقویت حافظه، بیماری های کلیه و کبد، ورم مفاصل، آسم مورد استفاده قرار می گیرد.

قارچ گانودرما دارای مواد فعال بیولوژیک مانند انواع استرول ها، پروتیین ها، پلی ساکارید ها، تری ترپنوئید ها و ملانین می باشد که پلی ساکارید ها و تری ترپنوئیدهای آن به علت دارا بودن خاصیت ضد سرطانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

قارچ گانودرما لوسیدوم در کشورهای مختلف تولید می شود، امروزه مردم استقبال بی نظیری در استفاده از محصولات تهیه شده از گانودرما لوسیدوم دارند. محصولاتی مانند مکمل های غذایی، نوشیدنی ها، محصولات آرایشی – بهداشتی و محصولات دارویی از این دسته هستند.

در کره انواع چای، کپسول های عصاره گانودرما، محصولات مراقبت از پوست تولید می شود. در فیلیپین علاوه بر موراد ذکر شده قهوه، محصولات دارویی و بهداشتی مانند شامپو و خمیردندان تهیه می شود. در کشورهایی مانند هند و هنگ کنگ پودر میسیلیوم، کپسول اسانس گانودرما و روغن های درمانی تولید می شود.

به طور کلی در اغلب کشورها، انواع چای و قهوه، محصولات آرایشی و بهداشتی، کپسول های پلی ساکاریدی و درمانی و پودر میسیلیوم تولید می گردد.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits