دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۹ خاصیت اسرار آمیز گوشت گوزن و آهو
181
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گوشت آهو و گوشت گوزن خواص بسیار زیادی دارند. در این مقاله تمام فواید دارویی درمانی گوشت گوزن و آهو را به شما خواهیم گفت

گوشت آهو یک گوشت قرمز است و هیچ جای دنیا به وفور مصرف نمیشود. گوشت آهو فوق العاده خوشمزه است و شاید بتوان گفت که طعمی نزدیک به طعم گوشت گاو و گوسفند دارد.

گوشت آهو بسیار مقوی است و موادی همچون ویتامین ب3، ویتامین ب6، کلسیم، منیزیم، پروتئین، سدیم، ویتامین ب12 و چربی های مفید دارد. با توجه به این ترکیبات گوشت آهو نسبت به دیگر گوشت های قرمز که چربی های اشباع زیادی هم دارند بسیار مفید تر است. گوشت آهو به دلیل قوت بسیاری که دارد مصرف آن برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه میشود. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

گوشت آهو ، گوشت گوزن ، خواص گوشت آهو ، فواید گوشت گوزن

جدول ارزش غذایی گوشت آهو

  • چربی: 32 گرم
  • کلسترول: 112 میلی گرم
  • پروتئین: 30 گرم
  • انرژی: 158 کیلوکالری
  • کلسیم: 7 میلی گرم
  • منیزیم: 24 میلی گرم
  • آهن: 4.5 میلی گرم
  • ویتامین ها: ویتامین ب3، ب6 و ب12

*مقادیر ذکر شده به ازای هر 100 گرم گوشت آهو است.

گوشت آهو ، گوشت گوزن ، خواص گوشت آهو ، فواید گوشت گوزن

خواص دارویی درمان گوشت گوزن و آهو

1. از بیماری های کلیوی جلوگیری میکند.

گوشت گوزن و آهو بدلیل داشتن ویتامین ب3، ب6 و ب12 در درمان بیماری های کلیوی بسیار موثر است. این مواد از تشکیل هوموسیستئین در بدن جلوگیری میکند. هوموسیستئین سلول های را نابود کرده و بسیاری از بافت ها را از بین میبرد. اگر به اندازه کافی ویتامین های گروه ب را داشته باشد میتواند با تشکیل هوموسیستئین مبارزه کند.

مطلب مرتبط: فواید باورنکردنی پودر گیاهی ضد سنگ کلیه

2. سلامت استخوان ها

قطعا شنیده اید که میگویند چربی های اشباع موجود در برخی گوشت ها بسیار مضر است و این مسئله هم کاملا درست است اما چربی های اشباع موجود در گوشت آهو و گوزن جزو چربی های خوبی محسوب میشود که برای سلامت استخوان ها مفید است. به علاوه گوشت آهو کلسیم بسیار زیادی نیز دارد. اگر میزان کلسیم در بدن مقدار مناسبی باشد میتواند از بیماری هایی همچون پوکی استخوان جلوگیری کند.

3. جلوگیری از کم خونی

آهن نقش اساسی در ساخت هموگلوبین و جلوگیری از کم خونی دارد. هموگلوبین برای انتقال اکسیژن در خون نیاز است و همچنین عامل رنگ قرمز خون نیز میباشد. بدن همیشه نیاز دارد که هموگلوبین های جدید تولید کند تا جایگزین هموگلوبین های شکسته شده قبلی بشود. با مصرف گوشت گوزن میتوانید آهن مورد نیاز بدن برای ساخت هموگلوبین را تامین کنید و از کم خونی و سایر بیماری های مرتبط جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط: مزایای باورنکردنی کپسول ایزی آیرون در رفع کم خونی

گوشت گوزن ، گوشت آهو ، خواص گوشت آهو ، فواید گوشت گوزن

4. مناسب افراد دیابتی

همانطور که قبلا گفته شد گوشت گوزن و آهو دارای ویتامین ب6 است که برای بیماران دیابتی و تنظیم سطح قند خون آن ها بسیار مفید میباشد. ویتامین ب6 در تنظیم سطح کربوهیدرات در بدن موثر است و کربوهیدرات هم نقش اساسی در کاهش قند خون دارد.

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد قرص کنترل دیابت جنوویا

5. تنظیم هورمون تستوسترون

زمانی که مردی چاق است و کلسترول خون بالایی هم دارد، استفاده از گوشت هایی مثل گوشت گاو و بره میتواند برای او خطر ساز باشد. دلیل این موضوع آن است که گوشت گاو و گوسفند دارای کلسترول بالایی است و همین کلسترول بالا باعث کاهش شدید تستوسترون میشود. در جریان یک تحقیق علمی معتبر مشخص شد که گوشت آهو در میان دیگر گوشت های قرمز بدلیل داشتن کمترین میزان کلسترول، از همه سالم تر است. بنابراین آقایان اگر میخواهند سطح هورمون تستوسترون در بدن خود را متعادل نگه دارند باید سعی کنند از گوشت قرمز سالم تری مثل گوشت گوزن استفاده کنند.

مطلب مرتبط: فواید و عوارض کاشت کپسول تستوسترون

6. غذایی عالی برای مادران باردار

در طول دوران بارداری مادران باید تغذیه خوبی داشته باشند چراکه غذای خود را با یک نفر دیگر نیز باید تقسیم کنند. همانطور که پیش تر گفته شد گوشت آهو دارای مواد غذایی مفید بسیار زیادی است و مصرف آن میتواند بسیاری از نیاز های بدن را تامین کند.

گوشت آهو ، گوشت گوزن ، خواص گوشت آهو ، فواید گوشت گوزن

7. افزودن توده عضلانی

برای افزایش توده عضلانی باید پروتئین زیادی مصرف کنید و گوشت گوزن و آهو هم نسبت به گوشت گاو و گوسفند پروتئین بیشتری دارد. 58 درصد کل وزن بدن آهو از پروتئین تشکیل شده است درحالیکه این مقدار در گوسفند 41 درصد و در گاو 43 درصد است.

8. درمان بیماری های ریوی

مقادیر بالای سدیم، ویتامین ب6 و ب12 موجود در گوشت گوزن در درمان اندام های حیاتی آسیب دیده و مخصوصا بیماری های مرتبط با ریه بسیار موثر است. مصرف گوشت آهو میتوانید مقاومت سیستم ایمنی بدن را در برابر آلودگی ها افزایش دهد و به همین دلیل میتواند از ریه ها و سلامت آن ها مراقبت کند.

مطلب مرتبط: ۹ ماده غذایی مفید برای ریه

9. افزایش سرعت بازسازی سلول ها

پروتئین خواص بسیاری برای بدن و یکی از این خاصیت ها کمک به تسریع فرایند بازسازی سلول ها است. بازسازی سلول های فرایندی بسیار مهم در بدن است چراکه مرتبا سلول های آسیب دیده و یا مریض شده بدن باید با سلول های سالم جایگزین بشوند. گوشت آهو و گوزن دارای پروتئین زیادی میباشد و اگر بصورت مداوم از آن ها استفاده شود فرایند بازسازی سلول های در بدن فرد سریع تر شده و برای مثال زمانی که قسمتی از بدن او زخم میشود به سرعت بهبود پیدا خواهد کرد.

گوشت آهو ، گوشت گوزن ، خواص گوشت آهو ، فواید گوشت گوزن

10. جلوگیری از حمله قلبی

یکی دیگر از فواید گوشت آهو چربی کم آن است. مصرف غذا های چرب از دلایل اصلی حمله قلبی بشمار میرود و راه مقابله با این مشکل اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی کم چرب است. مصرف مداوم گوشت گوزن میتواند کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش دهد.

11. رفع درد قاعدگی

درد دوران قاعدگی بین خانم ها بسیار شایع است. مصرف گوشت آهو و گوزن میتواند درد قاعدگی را کاهش بدهد و به همین دلیل خانم ها باید توجه ویژه ای به مصرف این گوشت داشته باشند.

مطلب مرتبط: کم کردن حیرت انگیز درد قاعدگی با گیاهان دارویی

13. منبع ویتامین ب12

ویتامین ب12 برای بدن فوق العاده حیاتی است، بنابراین دریافت مقادیر بالای آن کاملا مفید است و یکی از بهترین راه های جذب میزان کافی این ویتامین مصرف گوشت گوزن میباشد. نقش اصلی ویتامین ب12 تنظیم فعالیت های مغزی و سیستم عصبی و تولید هموگلوبین است. کمبود ویتامین ب12 میتواند مشکلات جدی همچون کم خونی بوجود بیاورد.

مطلب مرتبط: فواید مصرف و عوارض کمبود ویتامین B۱۲

گوشت آهو ، گوشت گوزن ، خواص گوشت آهو ، فواید گوشت گوزن

14. سرشار از آهن

آهن ماده معدنی بسیاری مهمی برای بدن است که باید مقدار کافی از آن توسط غذایی که میخوریم که دریافت شود. گوشت آهو و گوزن سرشار از آهن میباشند و مصرف این گوشت بطور مداوم میتواند نیاز بدن شما به آهن را برطرف نماید.

مطلب مرتبط: مزایای شگفت انگیز مصرف کپسول آهن آیرون پلاس

15. تنظیم آنزیم های بدن

آنزیم ها در سلامت بسیاری از فعالیت های بدن از جمله فرایند هضم و تنظیم متابولیسم نقش عمده ای دارند. گوشت آهو بدلیل داشتن آهن زیاد میتواند فعالیت آنزیم ها را تنظیم کند و فرایند هضم غذا ها و متابولیسم را بهبود ببخشد. گوشت گوزن همچنین دارای سیتوکروم، میوگلوبین و کاتالاس است. اگر این مواد در بدن وجود نداشته باشد باعث فلج شدن میشود.

16. تقویت سیستم ایمنی بدن

این ویژگی گوشت آهو و گوزن بخاطر چربی اشباعی که دارند میباشد. چربی های اشباع همیشه چیز بدی نیستند و در واقع میتوانند به بدن کمک هم بکنند اما باید بدانید که میزان این چربی ها در گوشت گوزن بسیار کم است. چربی های اشباع در افزایش قدرت و توان مقابله سیستم ایمنی بدن با عوامل بیماری زا نقش بسزایی دارد. علاوه بر اسید های چرب، دیگر مواد موجود در گوشت گوزن همچون ویتامین های گروه ب، آهن، کلسیم و منیزیم نیز برای سیستم ایمنی مفید است.

مطلب مرتبط: مزایای باورنکردنی قرص ایمیونس در تقويت‎ سيستم ايمني

گوشت آهو ، گوشت گوزن ، خواص گوشت آهو ، فواید گوشت گوزن

17. جلوگیری از تنگی عروق

چند ماده غذایی بسیار مهم برای حفظ سلامت عروق وجود دارد که عبارتند از ویتامین ب3، ب6 و ب12. این ویتامین ها در جلوگیری از آسیب رسیدن به سلول های بافت های بدن نقش بسیار مهمی دارند. ویتامین های گروه ب میتوانند یا هموسیستئین که عامل نابودی سلول ها است مقابله کنند. همه این ویتامین در گوشت آهو و گوزن به وفور یافت میشود.

مطلب مرتبط: همه چیز در مورد بیماری عروق کرونر (CHD)

18. سلامت کبد

برخی رفتار ها ناشی از عادت های افراد است، مثل نوشیدن الکل. افرادی که مرتبا الکل مصرف میکنند همیشه در خطر بیماری های کبد هستند. گوشت گوزن بدلیل چربی های مفیدی که دارد میتواند از کبد محافظت کرده و گزینه ای ایده آل برای افرادی که زیاد الکل مصرف میکنند باشد.

مطلب مرتبط: مزایای باورنکردنی قرص لیور (انبر باریس) برای تقویت کبد

19. تامین آنتی بیوتیک برای بدن

یکی دیگر از خواص گوشت گوزن و آهو، فراهم کردن آنتی بیوتیک لازم برای بدن است. این آنتی بیوتیک ها در گوشت و کبد آهو وجود دارد. اگر شما جزو افرادی هستید که عاشق غذا های گوشتی میباشند، مصرف گوشت آهو بدلیل چربی و کلسترول کم توصیه میشود. گوشت گوزن و آهو از لحاظ بهداشتی کاملا سالم است و همه گروه های سنی از بچه ها گرفته تا بزرگسالان میتوانند از آن مصرف کنند.

مطلب مرتبط: معرفی کامل آنتی بیوتیک جمی فلوکساسین

آیا گوشت گوزن و آهو حلال است؟

خوردن گوشن گوزن مانند سایر حیوانات وحشی علف‌خوار مانند آهو، زرافه، بز کوهی حلال است.

گوشت گوزن و آهو در ایران

پرورش گوزن در ایران به صورت تجاری در استان‌های یزد، قزوین و تهران و مازندارن ، آغاز شده اما این ماده غذایی هنوز به شکل جدی در سبد غذایی مردم وارد نشده است.

گونه های وحشی گوزن و آهوی ایرانی در رده جانوران تهدید شده برای انقراض قرار گرفته اند و متاسفانه بصورت غیر قانونی و بدون نظارت شکار می شوند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

divider

ترجمه و تولید توسط مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (181 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علی صمدپور | ۵ سال پیش
خیلی مزخرف و داغون بود دلگرم.مرغ سوخاری گذاشتی میگی گوشت گوزن.
2
4

hits