دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با خواص بادام درختی و انواع آنها + عکس
39
زمان مطالعه: 9 دقیقه
بادام یک سوپرفود، یا اَبَرغذاست. بادام سرشار از پروتئین، فیبر خوراکی، چربی های مفید، ویتامین های ضروری و مواد معدنی است.

محققان در مطالعات مختلف به خواص معجزه آسای بادام پی برده اند. بادام یک منبع خوب برای تامین انرژی بدن است که برای سلامت قلب، شادابی پوست، عملکرد صحیح دستگاه گوارش ، تنظیم قند خون ، استحکام استخوان ها ، تقویت سیستم ایمنی ، جلوگیری از چاقی و اضافه وزن و سلامت مغز مفید است. حکما و اطبا در طب سنتی ایرانی و اسلامی نیز از خواص بیشمار بادام سخن گفتند و نسخه های مختلفی بر پایه ی این خوراکی سودمند تجویز شده است.

شکوفه درخت بادام
شکوفه درخت بادام

خواص بادام درختی

مهمترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که در بازار داخل کشور، دو نوع بادام در دسترس بوده و عرضه می گردد. بادام ایرانی و وارداتی. بر خلاف تصور بیشتر مردم، بادام وارداتی چینی نیست و محصول ایالات متحده آمریکاست. باید بدانید که امروزه آمریکا به لطف وسعت پهناور، آب و هوای مساعد و کشاورزی مکانیزه بزرگترین تولیدکننده بادام در جهان است و با توجه به کیفیت بالای محصول، بادام آمریکایی در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد. بادام های خارجی عمدتاً درشت، یک شکل و دارای ظاهری صاف و به رنگ روشن بوده و به هیچ عنوان تلخ ندارند.

بادام ایرانی نسبت به بادام خارجی ریزتر، لاغرتر و تیره تر بوده معمولاً در بین آن تلخ نیز وجود دارد؛ البته خوشمزه تر است. اگرچه بادام تلخ نیز خواص خود را دارد، اما طبیعی است که شما ترجیح می دهید بادام شیرین مصرف کنید. نکته مهم دیگر در مورد تفاوت ارزش غذایی بادام ایرانی و خارجی است. فراموش نکنید که تا بحال تمام تحقیقاتی که در مورد ترکیبات شیمیایی و اثر مصرف بادام بر پارامترهای بیولوژیک شده، توسط محققین خارجی و با بادام خارجی بوده است!

انواع بادام درختی

    انواع بادام در کشاورزی:
    به طورکلی درختان بادام به دو نوع تقسیم میشوند، که نوع محصول آ نها بادام شیرین است و نوع دیگر که محصول آن بادام تلخ میباشد.بادامهای شیرین به چند نوع تقسیم میگردند که عبارتند از: بادام سفید - بادام مامایی - بادام منقا - بادام سنگی - بادام ربیع - بادام تلخ

    بادام سفید
    بادام سفید

    بادام سفید:


    این نوع بادام بسیار زود گل است و دارای مغز سفید، ترد، خوشمزه و با یکفیت میباشد، از این رو در بین مشتریان دارای جذابیت زیادی است و در بازار از ارزش بالایی برخوردار است.
    موارد مصرف: این نوع بادام بیشتر به عنوان آجیل به صورت خام و تفت داده شده میباشد. همچنین برای تز یین انواع کیک و شیرینی استفاده میشود.

    divider

    بادام مامایی
    بادام مامایی

    بادام مامایی:


    درخت این نوع بادام دیر گل و مقاوم نسبت به آفات و بیمار یهاست و محصول آن از یکفیت خوبی برخوردار است و به دلیل کاربرد آن در صنایع غذایی از ارزش صادراتی بالایی برخوردار است. عمده تولیدات این نوع
    بادام در استان چهارمحال و بختیاری توسط تجار و بازرگانان به کشور هندوستان صادر میشود.
    موارد مصرف: این نوع بادام بیشتر به عنوان آجیل به صورت خام و تفت داده شده استفاده میگردد. علاوه بر آن در صنایع غذایی به صورت پودر و خلال استفاده م یشود همچنین در صنایع دارویی و بهداشتی به دلیل درصد بالای چربی طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد.

    divider

    بادام منقا
    بادام منقا

    بادام منقا:


    این نوع بادام زودگل و دارای مغز شیرین و طعمی ملایم و خوشمزه میباشد.این نوع بادامی دارای رنگ قهوه ای روشن و پوست های نازک است و به راحتی شکسته می شود .

    divider

    بادام سنگی
    بادام سنگی

    بادام سنگی:


    درخت این نوع بادام مقاوم در برابر کم آبی و مخصوص کاشت در باغات دیم است.
    موارد مصرف: این نوع بادام بیشتر به عنوان آجیل به صورت خام و تفت داده شده میباشد. علاوه بر آن در صنایع غذایی و دارویی از ارزش بالایی برخوردار است.

    divider

    بادام ربیع
    بادام ربیع

    بادام ربیع:


    درخت این نوع بادام مقاوم نسبت به آفات و سرمازدگی میباشد.
    موارد مصرف: این نوع بادام به عنوان آجیل به صورت خام و تفت داده شده میباشد. همچنین برای تز یین انواع شیرینی مورد استفاده قرار میگیرد.

    divider

    بادام تلخ
    بادام تلخ

    بادام تلخ:


    درخت این نوع بادام به دلیل مقارن بودن در برابر آفات و امراض به عنوان پایه سایر انواع بادامهای شیرین استفاده میشود.
    موارد مصرف: این نوع بادام جهت گردافشانی برای از بین بردن آفات سایر درختان و صنایع دارویی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. و همچنین در بعضی از شهرها طبق یک سنت قدیمی این بادام طبق دستورالعمل خاصی شیرین کرده می شود . سپس بو داده می شود و به عنوان آجیل مصرف می گردد که طعم بسیار خوشمزه ایی دارد.

    divider

    انواع بادام در آجیل فروشی ها

    • مغز بادام خام . بادام تازه ی درشت و شیرین، سرشار از ریز مغذّی های ضروری برای سلامت بدن. سلامتی خود را با مصرف روزانه بادام خام تضمین کنید و مقدار زیادی پروتئین، فیبر، کلسیم، روی و آنتی اکسیدان ها را دریافت کنید.
    • مغز بادام محلی خام . بادام ایرانی، خوشمزه و خوش طعم، با درصد پایین تلخی. وقتی بادام محلی ما را مصرف می کنید، زیاد به ظاهر و قشنگی آن دقت نکنید، مخصوصاً اگر قبل از آن بادام خارجی نگاه کردید! طعم بادام محلی فوق العاده است و به قول مصرف کنندگان، واقعا مزه ی نوستالژیک بادام می دهد!
    • مغز بادام شور . بادام درشت که به مقدار کافی تفت داده شده و با مقداری نمک، آبلیمو و زعفران ایرانی مزه دار شده است. تردی و عطر این بادام مثال زدنی است. ما بادام را بر اساس میزان سفارشات دریافتی فراوری می کنیم و تضمین می کنیم که بادام تازه بو داده به شما تحویل دهیم.
    • مغز بادام محلی شور . بادام محلی که به مقدار کافی تفت داده شده و با مقداری نمک، آبلیمو و زعفران ایرانی مزه دار شده است. تردی و عطر این بادام مثال زدنی است. ما بادام را بر اساس میزان سفارشات دریافتی فراوری می کنیم و تضمین می کنیم که بادام تازه بو داده به شما تحویل دهیم.
    • مغز بادام تفت داده بدون نمک . مطمئنیم شما این بادام را که نمک ندارد و به خوبی تفت داده شده، کمتر جایی پیدا خواهید کرد؛ چون این نوع فراوری برای کارخانه ها و فروشگاه هایی که به دنبال کسب سود بیشتر هستند به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. با توجه به این که این بادام بدون نمک است، بسیار مهم است که تازه فراوری شده باشد. مصرف کنندگان بادام خام، به خصوص سالمندان، از سفت بودن آن گلایه دارند و در عین حال برای جلوگیری از افزایش فشار خون تمایلی به مصرف بادام بوداده ی شور ندارند. این در حالی است که بادام تفت داده بدون نمک بر خلاف بادام خام سفت نیست، ترد بوده و البته نمک نیز ندارد.
    • بادام پوست کاغذی خندان خام .چکش و گوشکوب نیاز نیست، چون این بادام مثل پسته خندان است. فقط کافی است شکاف کنار بادام را با دست باز کنید تا مغز بادام غنی از ترکیبات مفید و مغذّی را به دست آورید. البته اگر به مصرف بادام ایرانی وسواس دارید، به یاد داشته باشید که این نوع بادام وارداتی است.
    • بادام پوست کاغذی خام . این نوع خاص بادام که سوغات اصفهان است، به نام بادام محب معروف شده است. شاید در نگاه اول اندازه نه چندان بزرگ این بادام را نپسندید، اما شک نکنید که طعم این بادام را خواهید پسندید. تردی و شیرینی این نوع بادام را در هیچ کجای دیگر نخواهید یافت. اگر بعد از شکستن یک بادام، دو تا مغز بادام دیدید تعجب نکنید؛ بادام های دوقلو بسیار خوشمزه تر هستند. فراموش نکنید که برای شکستن این نوع بادام، به ابزاری نیاز ندارید؛ فقط کافیست نوک بادام را بین دو انگشت فشار دهید. این خود یک لذت است!
    • بادام پوست کاغذی خندان شور. چکش و گوشکوب نیاز نیست، چون این بادام مثل پسته خندان است. فقط کافی است شکاف کنار بادام را با دست باز کنید تا مغز بادام غنی از ترکیبات مفید و مغذّی را به دست آورید. به دلیل محبوس بودن بادام در پوست، نباید مغز بادام نمکی شده باشد.اما اگر فشار خون دارید یا در مصرف نمک پرهیز می کنید، مراقب باشید تا از شکاف کنار بادام نمک وارد آن نشده باشد. البته اگر به مصرف بادام ایرانی وسواس دارید، به یاد داشته باشید که این نوع بادام وارداتی است.
    • بادام پوست کاغذی شور .قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که نمک فقط روی پوست این بادام وجود دارد و شما قرار نیست پوست آن را بخورید. این نوع خاص بادام که سوغات اصفهان است، به نام بادام محب معروف شده است. شاید در نگاه اول اندازه نه چندان بزرگ این بادام را نپسندید، اما شک نکنید که طعم این بادام را خواهید پسندید. تردی و شیرینی این نوع بادام را در هیچ کجای دیگر نخواهید یافت. اگر بعد از شکستن یک بادام، دو تا مغز بادام دیدید تعجب نکنید؛ بادام های دوقلو بسیار خوشمزه تر هستند. فراموش نکنید که برای شکستن این نوع بادام، به ابزاری نیاز ندارید؛ فقط کافیست نوک بادام را بین دو انگشت فشار دهید. این خود یک لذت است!
    • بادام سنگ محلی . بادام پوست دار که برای شکستن آن حتماً به چکش نیاز پیدا خواهید کرد. نوستالژی دوران کودکی ما، درآوردن بادام های پوست دار داخل سمنوی نذری بود. عطر و طعم این بادام ها، شما را به آن دوران خواهد برد. برای بیرون آوردن یک مجموعه ی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید، تلاش کنید و پوسته بادام را بشکنید.
    مغز بادام
    مغز بادام

    نکته مهم:

    1. بادام را باید از بیماری های پوسیدگی ریشه و زنبور مغز بادام خور و … حفظ کرد.
    2. زمین بادام نباید کشت قبلی بادام باشد و در آن گیاهان حساس به بیماری های قارچی کشت شده باشد.

    مغز بادام و فواید آن:

    • مصرف بادام به ارامش رگ های خونی کمک میکند.
    • ملین بوده و یبوست را رفع می کند.
    • توان جنسی را تقویت می کند.
    • برای سلامت قلب مفید است.
    • برای رفع زخم روده و مثانه مفید است.
    • خاصیت ضد پیری به دلیل وجود ویتامین ای داشته و حاوی اسید چرب برای نرمی بخشی به پوست می باشد.
    • بادام به کاهش وزن کمک کرده و ویژگی ممتاز آن این است که برگشت اضافه وزن وجود ندارد.


    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    3.8 از 5 (39 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits