دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۳ خاصیت شگفت انگیز هندوانه برای سلامتی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
حواص هندوانه ،هندوانه منبع غنی ویتامینA و ویتامینC می باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را كه در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد

هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است كه نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلكه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد كه برای ما نا شناخته است. به همین دلیل سعی كرده ایم طی این مطلب، فواید بی شمار آن را برای شما بیان كنیم .

هندوانه منبع غنی از ویتامینA( به شكل بتاكاروتن ) و ویتامینC می باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را كه در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.

همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی اكسیدان كاروتنوئیدی بنام لیكوپن می باشد. لیكوپن یك رنگدانه شیمیایی است كه باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می شود و اثرات ضد اكسیدانی قوی دارد. این آنتی اكسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیكال های آزاد را خنثی می كند

خواص هندوانه


1. آنتی اکسیدان ها: ویتامین C و لیکوپن

شاید برایتان جالب باشد اما هندوانه یک جنگجوی عالی برای مبارزه با رادیکال های آزاد است به خصوص به دلیل وجود ویتامین C و لیکوپن

رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که الکترون از دست می دهند. آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C و لیکوپن با ارائه یکی از الکترون های اضافی خود به رادیکال آزاد، آن را خنثی می کنند و مانع از ایجاد آسیب سلولی می شوند.

2. حفاظت در برابر دیابت

هنگامی که شما هندوانه مصرف می کنید، کلیه های شما اسید آمینه ای به نام ، L-citrulline را به یک اسید آمینه دیگر، L-arginine تبدیل می کنند. دو تا از این دو آمینو اسیدها دارای مزایای سلامتی هستند و برای درمان دیابت عالی هستند.

مطالعات نشان می دهد که مکمل L-arginine در تنظیم متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین سودمند است. در حالی که شما ممکن است قادر به دریافت مقدار زیادی از اسید آمینه هندوانه نباشید ولی می توانید در کنار هندوانه از مکمل های دیگر استفاده کنید..

3.هندوانه دارای L-citrulline برای بازسازی سلول ها می باشد

همان طور که گفتیم هندوانه ها دارای L-citrulline هستند، این اسید آمینه باعث می شود میزان اسید لاکتیک عضلات خود افزایش دهید، و پس از تمرین سخت تر، زمان بهبودی را تسریع کنید. هندوانه همچنین دارای محتوای آب زیادی است..

4.هندوانه و کمک به قلبی سالم

لیکوپن مسئول رنگ دانه های قرمز صورتی رنگ هندوانه است. همچنین علت رنگدانه های قرمز گوجه فرنگی نیز می باشد. آیا می دانید که در هندوانه بیشتر از گوجه فرنگی وجود از این ماده وجود دارد؟ تقریبا یک و نیم برابر بیشتر.

ثابت شده است که لیکوپن برای کاهش میزان کلسترول و بروز بیماری قلبی عروقی در افرادی که مکمل یا مصرف غذاهای غنی از لیکوپن را به طور منظم ثابت کرده اند ثابت شده است.

5.کاهش حملات آسم با هندوانه

تحقیقات جدید جالب توجه به ارتباط بین ویتامین C و آسم اشاره دارد.. تحقیقات کنونی نشان می دهد که سطح پایین ویتامین C به افزایش حملات آسم مرتبط است، در حالی که سطح بالاتری از ویتامین C باعث جلوگیری از حملات بیشتر در افراد مبتلا به آسم می شود.

6.به شما کمک می کند تا سریعتر وزن خود را کم کنید

اگر در مورد خاصیت هندوانه درباره کاهش وزن تحقیق کنید روزی یک تکه هندوانه می خورید و بی درد سر می توانید وزنتان را بدون هیچ عارضه ای کم کنید..

آب موجود در هندوانه زیاد بوده و دارای فیبر بالایی است. این ترکیب ها برای مدت طولانی شما را سیر نگه می دارد و مزه شیرین آن تا مدت ها زیر زبان شماست...

خواص هندانه

7. پتاسیم در هندوانه باعث آرامش نورون های عصبی می شود

هندوانه غنی از پتاسیم است که و باعث تنظیم عملکرد نورون های عصبی و پیامهای الکتریکی در بدن می شود. پتاسیم بیش از حد می تواند باعث عدم عملکرد عصبی، بی حسی و سوزش شود. اگر از گرفتگی عضلات ساق پا رنج می برید، کمبود پتاسیم نیز ممکن است باعث شود. لذت بردن از یک فنجان هندوانه که تقریبا 170 میلی گرم پتاسیم دارد از این عوارض جانبی ناخوشایند جلوگیری می کند...

8.از بین بردن التهاب

التهاب سیستمیک مزمن بسیار جدی است و باعث بیماری هایی از جمله دیابت، بیماری قلبی، فیبرومیالژیا و حتی سرطان می شود. از آنجایی که التهاب می تواند چنین تاثیر مخربی بر بدن داشته باشد، لازم است اقدامات لازم را برای مبارزه با آن انجام دهیم. یکی از موثرترین ابزار مبارزه با التهاب از طریق منابع غذایی است.

هندوانه حاوی اسید آمینه L-arginine و L-citrulline، دو عامل قوی ضد التهابی است. خنک نگه داشتن بدن نیز باعث می شود تا التهاب بدن را حفظ کند...

9. PH بدن را تنظیم می کند

مواد غذایی که ما می خوریم و نوشیدنی هایی که از آن لذت می بریم همه بر روی PH بدن تاثیر دارد. بعضی ها اسیدی و بعضی قلیایی هستند. بدن انسان خود را در یک بسیار دقیق 7.4 تنظیم می کند. همانطور که می بینید، بدن فقط در سمت قلیایی قرار می گیرد.

مشکل این است که رژیم متوسط که پر از چربی های اشباع شده، قندها و غذاهای فرآوری شده است بیشتر اسیدی است که می تواند تعادل pH بدن را از بین ببرد. عدم تعادل عمده pH، نادر و جدی است، اما تغییرات جزئی در ناحیه اسیدی می تواند احساس شما را از بین ببرد.

هندوانه یک غذای قلیایی است که کمک می کند تا اجزای اسیدی را در رژیم های غذایی خنثی کند و به این ترتیب بدن ما سطح pH مناسب را حفظ می کند.

10. مانع از خستگی و گرمازدگی می شود

هر تابستان، هزاران نفر قربانی گرمازدگی می شوند و بیش از دویست نفر از این بیماری ها در سالیان متمادی در ایالات متحده می میرند. گرمازدگی یک وضعیت جدی است که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.هندوانه که عمدتا آب است و حاوی الکترولیت است، می تواند تاثیرات گرما را در تابستان کاهش دهد و به طور بالقوه خطر ابتلا به سکته را کم کند. اگر به نظر می رسد که از علائم سکته گرمایی رنج می برید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

11. خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش می دهد

پریودنتال بیماری است که منجر به از دست رفتن دندان، عفونت و حتی به سایر مشکلات بهداشتی مانند بیماری قلبی شود.

بهداشت دهان و دندان باعث جلوگیری از این بیماری می شود اما مقدار کافی ویتامین C در رژیم غذایی نیز مانع از رشد و یا بدتر شدن بیماری شده است. هندوانه منبع عالی از ویتامین C است. این دندان ها را به یک تکه هندوانه بسپارید تا لبخند شما را سالم تر و روشن تر کند..

12. کمک به گوارش

شما ممکن است از عوارض خفیف و مزمن مانند سردرد، خستگی و یبوست ناراحت کننده رنج ببرید.

سیستم گوارش شما نیاز به آب برای کمک به هضم مواد غذایی دارد.شما همچنین نیاز به فیبر برای کمک به این روند دارید. هندوانه حاوی هر دو است، و یک درمان گوارشی کامل است. برای چیزی فوق العاده ویژه، سعی کنید یک فنجان آب را با تکه های هندوانه و نعناع تازه بخورید تا حس فوق العاده تازه ای را احساس کنید در حالی که سیستم گوارش شما را تسکین می دهد..

13.کمک به عملکرد هندوانه

در طول روز شما در معرض سموم بی شماری هستید. بعضی از آنها از غذاهایی که می خورید یا در خارج از هوا می آیند. بیشتر از مکان های نامطلوب در داخل خانه یا محل کارتان آمده است..

بعضی مواد مغذی موجود در هندوانه می توانند از کلیه ها در طول این فرآیند به شما کمک می کنند. دو ماده اصلی مواد مغذی مبارزه با سم در هندوانه عبارتند از کلسیم و پتاسیم. قبل از خوردن صبحانه، دو قارچ هندوانه بخورید تا سموم بدن را از بین ببرد...

خواص هندوانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits