دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر نخود سیاه را بدانید
93
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نخودسیاه گونه‌ای نخود است که دانه‌های آن را به دو بخش می‌کنند و با نام لپه در بازار عرضه می‌کنند. نخود سیاه به شکل غیر لپه بسیار کمیاب است و بر همین اساس ضرب‌المثل «کس را پی نخود سیاه فرستادن» به معنای دک کردن آن فرد رایج شده است

با ما در مجله دلگرم همراه باشید

نخودسیاه گونه‌ای نخود است که دانه‌های آن را به دو بخش می‌کنند و با نام لپه در بازار عرضه می‌کنند. نخود سیاه به شکل غیر لپه بسیار کمیاب است

نخود سیاه یکی از چندین نوع نخود است که مصرف کمتری نسبت به دیگر حبوبات دارد. این گیاه چندین خواص مختلف دارد که در این مطلب به بررسی برخی از فواید آن می پردازیم. از مهمترین خاصیت های آن خرد کردن سنگ کلیه و سنگ مثانه است.

کسانی که از سنگ کلیه رنج می برند هیچگاه خوردن نخود سیاه را فراموش نکنند.

جوشانده آن، برای زنان آبستن خوب نیست. زیرا مسقط جنین می‌باشد. این جوشانده خردکننده سنگ‌های کلیه و مثانه است و نخود سیاه در جمیع احوال قویتر از نوع سفید است، مخصوصا پادزهر خوبی است. این نخود جهت استسقاء یرقان و کیسه‌ی صفرا تجویز می‌شود. بادشکن بوده، و برای مبتلایان به جذام بسیار نافع است. ضماد اقسام آن جهت برطرف کردن زردی چهره و کچلی فاووس (نوع کچلی که سر را طاس میکند) و خارش پوست و امراض مفاصل و تقویت مو نافع است. زیاده‌روی در خوردن آن مضر رحم و مثانه است، تازه‌ی من دیر هضم و نفاخ است، و برای رفع نفخ آن می‌توان از زیره استفاده کرد.

* نخود سیاه تحلیل کننده باد و جذام است.

* نخود سیاه برای امراض یرقان و استسقاء مفید می‎باشد.

* برای رفع سردرد نخود سیاه را بکوبید و به صورت ضماد بگذارید.

* نخود سیاه برطرف کننده زردی صورت است به صورت ضماد استفاده شود.

* مصرف زیاد نخودسیاه ایجاد نفق و باد می‎نماید.

* هیچ گاه بعد از خوردن نخود سیاه آب نخورید.

* کسانی که کمبود نطفه دارند آرد جوانه گندم و آرد جوانه نخود را در روغن کنجد سرخ کرده سپس کمی دارچین، زنجبیل، زعفران، ثعلب، پسته، بادام و فندق به آن اضافه کنند از شکر به خاطر شیرینی‎اش فراموش نشود.

* امام صادق(ع) فرموده‎اند: نخود برای دردهای سینه نافع است.

نخود را بهتر بشناسید

نخود نه فقط یک غذا، بلکه یک دارو محسوب می‌شود و چنان که در طب سنتی بر مصرف آن توصیه شده، درباره هیچ‌یک از حبوبات دیگر تاکید نشده است. نخود طبعی گرم و خشک دارد و نخود‌آب بهترین غذا در روزهای سرد سال است که به تعدیل مزاج بدن کمک می‌کند.

کمک به رفع ناباروری

برای کمک به رفع ناباروری توصیه به مصرف نخود‌آب شده و حتی مصرف روزی یک لیوان آب‌ نخود با کمی عسل و همچنین نخود پخته سفارش شده است. نخود ضمن تثبیت کلسیم استخوان‌ها به‌واسطه داشتن منیزیم، سبب تقویت عضلات و رفع اسپاسم می‌شود و به دلیل داشتن فسفر، تقویت‌کننده سلول‌های عصبی و مغزی است و اسید‌فولیک و آهن آن البته نه به اندازه گوشت، در رفع کم‌خونی موثر است.

نخود سیاه ملین است

این غذا به دلیل فیبر زیادی که دارد، ملین است و در پاکسازی و تخلیه روده‌ها دخالت مستقیم دارد و از ایجاد یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین چون سرشار از ویتامین‌های گروه B است، به رفع خستگی و سستی و غم کمک می‌کند و مصرف مستمر آن به مدت چند ماه برای رفع ریزش مو بسیار موثر است.

آب نخود پخته مُدر است

همچنین آب نخود پخته مُدر (ادرار‌ آور) و برای التیام سرفه و عفونت ریوی مفید و درمان‌کننده گرفتگی صداست و به کاهش تورم لثه‌ها کمک می‌کند و پژوهش‌ها نشان داده است، ‌ضدعفونی‌کننده مجاری ادرار است.

انواع نخود

نخود سه نوع سفید، سیاه و وحشی دارد که سفید آن بیشتر از وحشی مصرف می‌شود و نخود سیاه خاصیت درمانی بیشتری دارد‌. نخود سیاه شکل و شمایلی همچون نخود سفید دارد، اما کمی ریزتر و قوی‌تر از نخود سفید است. نخود سیاه شکننده سنگ‌ها و دفع‌کننده سموم بدن از طریق ادرار است و به عملکرد کبد کمک می‌کند. استفاده موضعی از آب نخود سیاه برای رفع سردرد و التیام خارش و بی‌حسی اندام‌ها و تقویت مو موثر است.

تقویت‌کننده قلب

نخود تقویت‌کننده قلب بوده و در رفع یبوست‌های حاد و مزمن مۆثر است همچنین عضلات اسکلتی را تقویت می‌کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می‌شود.

ضد سرفه و سرماخوردگی

نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری‌های خود ایمنی مانند ام‌اس هستند نیز توصیه می‌شود.

نخود سیاه
نخود سیاه

از بین برنده انگل‌های روده

نخود از بین برنده انگل‌های روده، برطرف‌کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت‌کننده ریشه مو، درمان زردی، درمان دردهای کلیه و افزایش حافظه است

درمان پوکی استخوان

نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است در دوران رشد استخوان‌ها و دندان‌ها مصرف آن توصیه می‌شود همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم‌ها مفید خواهد بود.

ضدعفونی‌کننده مجاری ادراری

طبق بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده است که نخود اثر دفع اسید اوریک و کلرورها را داشته و ضدعفونی‌کننده مجاری ادراری می‌باشد

خواص آب نخود

خوردن آب نخود پخته با قدری نمک، بازکننده‌ی گرفتگی‌ها، مُدر و برای درد سینه و زخم‌های ریه مفید است.

خوردن آب خیس کرده نخود برای کاهش ورم لثه‌ها و تسکین درد دندان مفید است.

عوارض نخود

نخود برای مثانه و زخم مثانه مضر است از این‌رو باید با خشخاش خورده شود. خوردن نخود سبب ایجاد نفخ و گاز می‌کند و دیرهضم است.

آشامیدن آب پس از خوردن نخود مضر است

ترکیبات شیمیایی

دانه نخود دارای لیسین Lycine، سیستین Cystine، تریپتوفان، گالاکتین، ساکاروز، دکستروز و لولز، ماده روغنی، ویتامین‌های A، B1، B2، C، D، E، کاروتنوئیدها، مواد معدنی نظیر مس، آهن، بر، لیتیوم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، اسیداگزالیک، اسیدمالیک و اسیداستیک است

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (93 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم گلی | ۵ سال پیش
چه جالب من فکر کردم فقط ضرب المثله داشتم دنبال ریشه ی ضرب المثلش می‌گشتم که با مقاله شما روبرو شدم
ممنون از اطلاعاتون ولی من هنوز دنبال. ریشه ضرب المثلش میگردم.....
1
0

hits