دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا خوردن چای سبز باعث کم خونی شود؟
28
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چای سبز و کم خونی : خوردن بیش از حد چای سبز و لبنیات احتمال کم‌خونی خصوصاً در زنان را افزایش می‌دهد. مشکل کم‌خونی در زنان بیش‌تر از مردان است....

چای سبز نوعی چای است که از جوانه‌ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می‌آید. در فرایند تولید این چای اکسایش بسیار کم صورت می‌پذیرد. چای سبز انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد. نوع ژاپنی آن به اوچا معروف است.

خوردن بیش از حد چای سبز و لبنیات احتمال کم‌خونی خصوصاً در زنان را افزایش می‌دهد. مشکل کم‌خونی در زنان بیش‌تر از مردان است، یکی از دلایلی که زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض کم‌خونی قرار می‌گیرند دوره عادت ماهیانه است که برای جبران آن باید از مواد غذایی حاوی‌ آهن استفاده کرد.

با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با خوردن چای سبز و به وجود آمدن علائم کم خونی آشنا شوید

آیا خوردن چای سبز باعث کم خونی میشود؟

آیا خوردن چای سبز باعث کم خونی میشود؟

کمبود آهن و کم‌خونی

مطابق با یک مطالعه‌ی تایوانی، از مضرات چای سبز این است که مصرف بیش از حد چای سبز می‌تواند به کم‌خونی فقر آهن منجر شود. مهم‌تر این‌که، مصرف چای سبز پس از غذای غنی از آهن سبب می‌شود که ترکیبات اصلی چای به آهن متصل شوند. اگر این اتفاق بیفتد، چای سبز توانایی خود را به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از دست می‌دهد.

دلیل مصرف نکردن چای سبز برای افراد کم خون

EGCG (اپی‌گالوکتشین گالات) ترکیب اصلی چای سبز است. گفته می‌شود که این ترکیب آنزیمی را به نام میلوپراکسیداز، که ممکن است باعث التهاب شود، مهار می‌کند. اما زمانی که چای همراه با غذاهای غنی از آهن مصرف می‌شود، EGCG توانایی خود را برای مهار فعالیت التهابی میلوپراکسیداز از دست می‌‌دهد، و در نتیجه سبب بروز التهاب می‌شود. به عبارت دیگر، موضوع به آن‌چه می‌خورید محدود نمی‌شود، بلکه مهم این است که چای سبز را همراه با چه چیزی می‌خورید، و آن‌چه مزایای این چای را تعیین می‌کند، ‌همین است.

چای سبز جذب آهن را مسدود می‌کند

برخی منابع می‌گویند که اضافه کردن لیمو به چای سبز یا نوشیدن آن بین‌ وعده‌های غذایی می‌تواند با این موضوع مقابله کند. تحقیقات بیش‌تر اضافه می‌کنند که مصرف چای می‌تواند جذب آهن از منابع گیاهی را کاهش دهد (به میزان ۶۴ درصد). برای کاهش چنین تاثیری، می‌توانید چای را دست کم یک ساعت قبل یا بعد از غذا بخورید و همچنین غذاهای غنی از ویتامین C را بیش‌تر در رژیم غذایی‌تان بگنجانید زیرا ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند.

آیا آنتی اکسیدان جذب آهن را مهار میکند؟

مطالعه‌ی دیگری که در تایوان انجام شده، مصرف بیش از حد چای (به ویژه چای سبز) را به کاهش جذب آهن و کم‌خونی ناشی از آن ارتباط داده‌است. و بر اساس یک گزارش از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول موجود در چای سبز می‌توانند جذب آهن را مهار کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پلی‌فنل‌ها در سلول‌های روده به آهن متصل می‌شوند و مانع وارد شدن آن به جریان خون می‌شوند. مجموعه‌ی پلی‌فنول-‌آهن در نهایت از بدن دفع می‌شود.

انواع آهن موجود در غذاها

آهن موجود در غذاها به دو شکل دیده می شود

1-آهن فِروز (آهن دو ظرفیتی یا Fe2t ) که در غذاهای گوشتی وجود دارد و آهن هِم(haem) نام دارد.

2-آهن فِریک (آهن سه ظرفیتی یا Fe3t) که در غذاهای گیاهی وجود دارد و آهن غیر هِم(non-haem) نام دارد.

نوشیدن چای سبز و وضعیت آهن بدن

هر چند که چای سبز جذب آهن گیاهی را کاهش می دهد، اما به این معنا نیست که مصرف زیاد چای باعث ایجاد وضعیت نامطلوبی از آهن در بدن افراد می شود.

برای رسیدن به یک نتیجه کلی در مورد تاثیر چای بر وضعیت آهن، مطالعات گسترده گوناگونی در کشورهای مختلف و گروه های سنی و جنسی متغیر، انجام گرفت. نتایج این مطالعات ضد و نقیض بود. بعضی مطالعات نشان دادند که میزان بروز کم خونی در بین مصرف کنندگان چای در مقایسه با سایر افراد بیشتر است، در حالی که مطالعات دیگر چنین ارتباطی را در کودکان و بزرگسالان نشان نمی دادند.

مطالعات نشان داده که مصرف چای تاثیری بر روی وضعیت آهن در بدن افراد سالم ندارد. افراد سالم یعنی کسانی که یک برنامه غذایی مناسب و متعادل دارند و با توجه به غلظت فریتین سرم، دارای ذخایر کافی آهن در بدن خود هستند. فریتین، نوعی پروتئین در خون است که آهن را برای انجام متابولیسم ذخیره می کند.

ولی در افرادی که در معرض کمبود آهن هستند (وضعیت آهن بدنشان لب مرز است)، به نظر می رسد نوشیدن چای باعث کمبود آهن در بدنشان می شود.

میزان ذخایر آهن بدن

عوامل ژنتیکی

اجزاء رژیم غذایی

زمان نوشیدن چای هنگام مصرف غذاهای گیاهی است.

کلام آخر و نکات مهم

چای سبز به دلیل داشتن کافئین، جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن می کند.

خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.

مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد.

زیاده روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود

مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی از عصاره های آن وجود دارد در بعضی از افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می شود

افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید استفاده کنند و افرادی که میگرن دارند میزان مصرف کمی باید داشته باشند.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (28 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناشناس | ۲ سال پیش
ممنونم
0
1

hits