دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید فوق العاده عالی ترگیل - منگوستین

خواص دارویی و درمانی منگوستین (ترگیل)

فواید فوق العاده عالی ترگیل - منگوستین
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خواص میوه منگوستین - منگوستین (Mangosteen) میوه ای پر از رمز و راز ! منگوستین یکی از میوه های خوشمزه استوایی شبیه بادمجان دلمه ای است که برای سلامتی بسیار خاصیت دارد.

منگوستین (Mangosteen) میوه ای پر از رمز و راز !

منگوستین یکی از میوه های خوشمزه استوایی شبیه بادمجان دلمه ای است که برای سلامتی بسیار خاصیت دارد. این میوه برای درمان بیماری های تب دار و کاهش عفونت در بدن بسیار موثر است. این میوه خاصیت طبیعی آنتی بیوتیک، ضدعفونی کننده، ضدویروسی، ضدمیکروبی، ضد التهابی و ضد حساسیت دارد.

منگوستین میوهٔ گیاهی با نام علمی گارسینی انبه‌ای (Garcinia mangostana) از تیرهٔ گل راعیان (Clusiaceae)، و راستهٔ چنارسانان (Malpighiales) که گرد و کمی کوچکتر از توپ تنیس و به قطر سه و نیم تا هفت ونیم سانتیمتر است و رنگ آن بنفش تیره و گاه بنفش مایل به قرمز است؛ قطر پوستهٔ آن شش تا ده میلیمتر و در مقطع عرضی به رنگ قرمز است؛ بخش خوراکی آن نرم و سفیدرنگ است و ممکن است بدون دانه یا دارای یک تا پنج دانه باشد؛ گیاه این میوه در مالزی و تایلند و اندونزی و جنوب هند می‌روید.

منگوستین میوه‌ای شبیه بادمجان دلمه‌ای اما در اندازه کوچکتر است. پوست آن هم رنگ بادمجان اما کمی سفت است. وقتی پوست آن‌را بگیرید، داخل آن لطیف‌ترین میوه دنیا را مشاهده می‌کنید که شیرین، آبدار و بسیار لذیذ است. موقع خرید منگوستین دقت کنید، ابتدا پوست آن‌را کمی با انگشت فشار دهید اگر نرم بود سالم است ولی اگر سفت بود و اثر انگشت شما در آن معلوم نشد داخل منگوستین خراب شده است.

منگوستین (Mangosteen) یا ترگیل یک میوه گرمسیری است که به عنوان یکی از میوه‌های بسیار خوش طعم جهان شهرت دارد و عنوان ” ملکه میوه ها ” را به خود اختصاص داده است. درخت منگوستین اغلب در آسیای جنوب شرقی در کشورهایی مانند کامبوج، چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایوان و تایلند رشد می‌کند .

Mangosteen

منگوستین از قسمت‌های زیر تشکیل شده است :

1- پری کارپ (Pericarp) :

( که گاهی اوقات به صورت Pericarb تلفظ می‌شود ) : یک پوسته ضخیم به رنگ ارغوانی تیره با پوستی صاف که اجزاء میوه را در بر گرفته است .

2- پالپ (Pulp) :

چهار تا هشت قطعه سه گوش به رنگ سفید با گوشتی نرم که طعم عالی آن زبان زد است. منگوستین به عقیده بسیاری از بهترین میوه‌های گرمسیری دنیاست.

فواید منگوستین

از دوران باستان منگوستین برای درمان بیماری‌هابه خصوص بیماری‌های که با تب‌ همراه است – استفاده می‌شده است. گمان می‌رود منگوستین با کاهش میزان عفونت در بدن، تب را درمان می‌کند. منگوستین خاصیت آنتی باکتریایی و ضدالتهابی دارد. پوست ارغوانی و خوش رنگ آن‌ را خشک می‌کنند و پودر آن را برای درمان عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. از منگوستین می‌توان در درمان اسهال، عفونت‌های مجاری ادراری و اگزما نیز بهره برد.

پژوهش‌ ها نشان داده است که انواع گوناگونی از ترکیبات بیولوژیکی فعال، به نام «گزانتون‌ها» در پوسته‌ی منگوستین وجود دارند که می‌توانند فواید متعددی برای بدن داشته باشند. این مواد بیولوژیکی کارایی سلول‌ها را بالا می‌برند و به آن‌ها انرژی می‌بخشد.همچنین با بررسی‌هایی که روی بیماران دیابتی به انجام رسید، اثبات شد که این بیماران با مصرف پودر پوست منگوستین توانسته‌اند انرژی بیشتری داشته باشند و وزن‌شان را کاهش دهند. همچنین گردش خون در بدن‌شان سرعت یافته، قند خون‌شان پایین آمده است. افراد مبتلا به دیابت نوع اول و دوم که از التهاب بافت‌ها رنج می‌برند، با مصرف این میوه بهبودی را در درجات مختلف تجربه کرده‌اند.

Mangosteen

عصاره آن، برای درمان آسم و اگزما مفید است. تعدادی از خوانندگان عزیز خواسته بودند که بگوییم این گیاهان را از کجا تهیه کنند. تا جایی که ما می دانیم این گیاه در ایران وجود ندارد و قصد ما از بیان خواص چنین گیاهانی آشنایی با گونه های مختلف گیاهی است که در سرتاسر جهان یافت می شود.

فواید متعدد منگوستین تقریبا تا چهل سال قبل به خوبی شناخته نشده بود اما اکنون دانشمندان با بررسی این میوه خواص شگفت انگیزی را برای آن کشف کرده‌اند. منگوستین (ترگیل) خواص جادویی خود را مدیون مقدار بالایی از گزانتون‌ هاست و گفته می‌شود میزان گزانتون‌ها در این میوه بیش از مقدار آن در هر خوراکی‌ دیگری می‌ باشد. گزانتون یک ترکیب طبیعی ضد سرطان است.

  • این میوه خاصیت طبیعی آنتی بیوتیک، ضدعفونی کننده، ضدویروسی، ضدمیکروبی، ضد التهابی و ضد حساسیت دارد.
  • پوست ترگیل، برای درمان اسهال، عفونت مثانه ای، کیست سوزاک و جوش های پوستی بسیار موثر است.
  • سلول هایی را که توسط رادیکال های آزاد آسیب می بینند درمان می کند و مانع وخیم تر شدن بیماری ها می شود.
  • حاوی ماده ای به نام Xanthones است که برای بیماری های قلبی، عروقی مفید است.
  • جوشیده تهیه شده از برگ و پوست درخت این میوه، اختلال ادراری را درمان می کند.

Mangosteen

گزانتون‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثرند، از جمله:

آلزایمر – پارکینسون – اضطراب – آلرژی – افسردگی – بیماری‌های لثه – میگرن – حساسیت‌های پوستی – فشار خون بالا – دردهای عصبی – تومورها – زخم معده – پوکی استخوان – آب مروارید و دیابت.

همچنین می‌توانند به عنوان یک ماده‌ی انرژی بخش، ضدپیری، ضدالتهاب و آرام بخش مورد استفاده قرار گیرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits