دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با خواص و فواید سبوس جو دوسر

10 خواص بی نظیر و باور نکردنی سبوس جو دوسر

آشنایی با خواص و فواید سبوس جو دوسر
50
زمان مطالعه: 11 دقیقه
سبوس جو دوسر خواص زیادی دارد که باورتان نمی‌شود. این ماده‌ی غذایی به لاغری کمک می‌کند، ضد دیابت است، کلسترول را پایین می‌آورد و غیره.با دلگرم همراه باشید تا با دیگر خواص سبوس جو آشنا شوید.

خواص سبوس جو دو سر

جو دو سر یا یولاف با (نام علمی: Avena sativa) گیاهی است از خانواده گندمیان که دارای گل‌های بسیار ریز و نامشخص است. گیاهی علفی یک‌ساله است که به عنوان غذای دام کشت می‌شود.سبوس جو دو سر به دلیل داشتن فیبر ، انواع ویتامین ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها ، دارای خواص شگفت انگیزی است که در بخش از دلگرم به آن ها اشاره می کنیم :

http://www.delgarm.com/


1. دستگاه گوارش


دستگاه گوارش یکی از دستگاه‌های فعال در بدن انسان است. دستگاه گوارش انسان که از دهان تا مقعد امتداد دارد، از لولهٔ گوارشی و غده‌های گوارشی تشکیل شده‌است و حدود هفت متر طول دارد. غدد گوارشی شامل غده‌های بزاقی، غده‌های دیوارهٔ معده و روده، پانکرآس و کبد است. لولهٔ گوارشی نیز شامل دهان، حلق، مِری، معده، رودهٔ باریک، رودهٔ بزرگ و راست‌روده می‌شود. هر چیزی که وارد معده می‌شود با آنزیم‌های درون معده مخلوط می‌گردد تا با اجزا ساده تری تجزیه شود. سپس این مخلوط از معده خارج شده و به روده‌ها می‌رود تا از آنجا، مواد غذایی تجزیه شده، جذب جریان خون شوند.

مواد غذایی تجزیه شده از طریق جریان خون به سرتاسر بدن می‌روند و در اختیار یاخته‌های بدن قرار می‌گیرند تا در آنها مصرف شده و یا ذخیره شوند. اجزای غذایی که جذب نمی‌شوند از بدن دفع می‌گردند (از طریق مدفوع) .بنابر این دستگاه گوارش یکی از مهم ترین بخشهای بدن انسان می باشد که باید برای مراقبت از آن تلاش زیادی صورت گیرد . در زیر به خواص سبوس جو دو سر در حفظ و تقویت و رفع انواع ناراحتی های دستگاه گوارش اشاره گشته است.

مزیت اصلی سبوس جو دو سر

درمان انواع ناراحتی های دستگاه گوارش است . از آنجا که سبوس جو دو سر سرشار از فیبر محلول است بنابراین باعث ایجاد نرمی در روده شده و کمک می کند تا حرکت مواد در آن به راحتی صورت پذیرد و باعث خروج سموم از سیستم گوارشی نیز می گردد.
هضم صحیح مواد غذایی یکی از مهم ترین عوامل برای سلامت انسانها بشمار می آید. متخصصان بر این باورند که علت بسیاری از بیماریها، از ایجاد اختلال در سیستم گوارشی و هضم نامناسب غذا ها بوجود می آید.


2. آرتروز


آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است.در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم‌کم از بین می‌رود.آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می‌کنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند. بیماری آرتروز یکی از شایع‌ترین مشکلات مفاصل در بین خانم‌ها و آقایان است که البته در اکثر مواقع در سنین بالا بروز می‌کند.
از آنجا که سبوس جو دو سر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است، در پیشگیری و بهبود ورم مفاصل کمک می کند.
افرادی که از ورم مفاصل رنج می برند کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم بدنشان را از طریق مکمل های دارویی تامین می کنند، اما این افراد می توانند با افزودن سبوس جو دو سر به رژیم غذایی خود از مزایای فراوان آن برخوردار شوند.


3. حساسیت به گلوتن


برخی از افراد به گلوتن (پروتئین مواد غذایی) حساسیت دارند. از آنجا که غله سبوس جو دو سر حاوی گلوتن نمی باشد، بنابراین غذایی سالم و بی ضرر برای افرادی است که به این ماده حساسیت داشته و در هضم آن با مشکل روبرو هستند.
مصرف سبوس جو دو سر برای افرادی که می خواهند با رژیم بدون گلوتن وزنشان کم شود بسیار مناسب است. به علاوه برای افراد مبتلا به سلیاک (Celiac Disease) که تاکنون تنها راه درمان آن استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن است، بسیار مفید می باشد.

4. بیماریهای قلبی


سبوس جو دو سر مزایای شگفت آوری برای قلب دارد. با توجه به مطالعات انجام شده، پزشکان دریافتند که سبوس جو دو سر به کنترل میزان کلسترول خون کمک می کند ،که خود در کاهش کلسترول بد که برای قلب مضر است تاثیر بسزایی دارد.
مصرف سبوس جو دو سر در پیشگیری و درمان انواع بیماریها و ناراحتی های قلبی نیز کمک می کند .
در یک مطالعه که بر روی بیمارانی که در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب بودند انجام گرفت، متخصصان دریافتند که سبوس جو دو سر میزان کلسترول و لیپوپروتئین(یک نوع از چربی های بد) را کاهش می دهد.

میزان زیاد کلسترول می تواند منجر به گرفتگی (پلاک) شریان ها گردد که این خود منجر به بالا رفتن میزان فشار خون و ایجاد بیماری های قلبی و در نتیجه حمله قلبی یا سکته مغزی می شود. از این جهت، سبوس جو دو سر در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی تاثیر فراوانی دارد .در حال حاضر در طب سنتی از این غله به عنوان یک گیاه طبیعی در درمان انواع بیماری های قلبی استفاده می شود .علاوه بر این، سبوس جو دو سر حاوی مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین E ، منیزیم و منگنز بوده که سبب سلامتی قلب می شوند و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند. همچنین سبوس جو دو سر دارای نوع خاصی از آنتی اکسیدان ها به نام " اونانترامید "ها Avenanthramide است که از بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری می کنند.

5. کلسترول

  • یکی از مزایای عمده سبوس جو دو سر ، قدرت پایین آوردن میزان کلسترول است.
  • تحقیقات نشان داده است که فیبر اصلی محلول در سبوس جو دو سر، یعنی بتا گلوکان، در کاهش کلسترول نقش بسزایی دارد .
  • فیبر موجود در سبوس جو دو سر با چسبیدن به کلسترول موجود در مایع صفراوی میزان دفع کلسترول را افزایش می دهد.
  • همچنین سبوس جو دو سر در کاهش مقدار کلسترول و چربی که از طریق غذاها در بدن جذب شده اند نیز تاثیر زیادی دارد .
  • کاهش میزان کلسترول در بدن می تواند از گرفتگی های (پلاک های) خطرناک در شریان ها نیز جلوگیری کند.

10 خواص بی نظیر و باور نکردنی سبوس جو دوسر

6. دیابت


بیماری دیابت یکنوع اختلال در سوخت و ساز بدن است.به طوری که بدن در این اختلال قادر به استفاده کامل از قند نمی باشد.اگر علائم آن در سنین جوانی یا کودکی ظاهر شود، آنرا بیماری دیابت جوانان (نوع۱) و اگر در سنین بالاتر بروز نماید، آنرا بیماری دیابت بزرگسالان (نوع ۲) می نامند.

"مجله انجمن رژیم غذایی آمریکا " مقاله ای منتشر کرده، که در آن به سومین خاصیت سبوس جو دو سر اشاره شده است که برای مدت زمان زیادی موجب تولید و بهبود قند خون فرد، پس از مصرف یک وعده غذایی می گردد .


فیبر محلول این غله از نوع " بتا گلوکان" است که به افراد دیابتی کمک می کند که گلوکز خونشان تنظیم شود . این نوع فیبر باعث می شود تا هضم نشاسته به صورت کند انجام شود و عوارض ناشی از افزایش گلوکز خون که پس از خوردن غذا در این بیماران ایجاد می شود ، کاهش یابد.
سبوس جو دو سر با کاهش سرعت هضم کربوهیدرات ها و کاهش سرعت ورود میزان قند به جریان خون از بالا رفتن سطح قند خون بعد از مصرف یک وعده غذایی جلوگیری می کند.همچنین می تواند با افزایش میزان حساسیت به انسولین، که باعث دفع قند از خون می گردد سطح قند خون را بهبود بخشد.

7. کاهش وزن


سبوس جو دو سر در کاهش وزن نقش بسزایی دارد.با توجه به گفته های آقای اسلاوین، استاد و کارشناس تغذیه در دانشگاه مینی سوتا، فیبر موجود در سبوس جو دو سر با جذب آب موجود در روده که خود باعث افزایش حجم و ایجاد حس سیری می نماید، باعث پایین آمدن بیشتر وزن می گردد.توجه داشته باشید وقتی سبوس جو دو سر مصرف می کنید آب بنوشید و سبوس جو دو سر آن را به خود جذب می کند و احساس سیری کرده و باعث نرمی مزاج می گردد.همچنین فیبر با کاهش سرعت هضم و جذب غذا حس گرسنگی را به تاخیر می اندازد .
در نتیجه شما کالری کمتری را مصرف خواهید کرد که این نقش مهم سبوس جو دو سر را در لاغری آشکار میسازد .

8. یبوست

فیبر موجود در سبوس جو دو سر می تواند با افزایش حجم مدفوع از مبتلا شدن به یبوست جلوگیری کند.
در مطالعه ای که در کانادا صورت گرفت، محققان دریافتند که با اضافه کردن بیسکویت سبوس جو دو سر به رژیم غذایی روزانه بیماران، بهبود چشم گیری در عکس العمل روده و عملکرد سیستم گوارش آنها ایجاد گردید.اگر رژیم غذایی شما فاقد فیبر باشد احتمال ابتلا به یبوست افزایش می یابد.از سوی دیگر، اضافه کردن سبوس جو دو سر به غذا و تنقلات، و نوشیدن زیاد مایعات می تواند با ایجاد تحرک و انعطاف در روده ها، عمل دفع را بهبود بخشیده و از ابتلا به یبوست نیز جلوگیری نماید.

رژیمی که به مقدار کافی فیبر داشته باشد( 20 تا 35 گرم روزانه)، به اجابت مزاج کمک می کند. غذاهایی که فیبر زیادی دارند، عبارتند از: حبوبات، غلات، سبوس جو دو سر،پرک جو دو سر، نان حاوی سبوس جو دو سر، میوه ها و سبزیجات تازه.از دیگر کار ها برای درمان یبوست می توان به نوشیدن مقدار زیادی آب یا آب میوه و سوپ های رقیق اشاره کرد، زیرا مایعات آب مورد نیاز بدن را تامین می نمایند.در مصرف کلیه مواد غذایی نوع گروه خون خود را در نظر داشته باشید و بر اساس رژیمهای ارائه شده از کتاب تغذیه مناسب بر اساس گروه خون، نوشته آقای دکتر آدامو از این محصولات استفاده نمایید .

9. پوست و زیبایی


از آنجا که سبوس جو دو سر غنی از آنتی اکسیدان ها است، به شما کمک می کند تا پوستی لطیف و شفاف داشته باشید، و ظاهری جوان به چهره شما می بخشد .روی ، آهن و ویتامین E موجود در این غله باعث تحریک سلول ها در جهت تولید کلاژن و الاستین شده و مانع پیری و چین و چروک صورت می گردند. این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی اند که از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و فرایند پیری را به تعویق می اندازند.
ماسک های صورت تهیه شده از این غله خواص پاک کنندگی بالایی داشته و باعث شادابی و جوانی پوست می شوند . این نوع ماسکها در افراد دارنده پوست چرب باعث جذب چربی اضافی پوست شده و سبب تنظیم چربی پوست می شوند.بدیهی است، به غیر از پیروی از رژیم غذایی مناسب، عوامل دیگر نیز می توانند در حفظ سلامت پوست تاثیر داشته باشند ، اما سبوس جو دو سر در صدر لیست مواد غذایی است که توسط بسیاری از متخصصان جهت درمان ناراحتی های پوستی و جوان سازی آن تجویز می شود .

شما می توانید به جای استفاده از مواد شیمیایی ، با افزودن سبوس جو دو سر به رژیم غذایی خود روند پیری و ایجاد چین و چروک ها را به تعویق بیاندازید و سلامت و شادابی پوست خود را با مصرف این غله اسرار آمیز تضمین نمایید .

10. جلوگیری از انواع سرطان ها


از دیگر خواص مهم سبوس جو دو سر، خواص ضد سرطانی آن است که به دلیل وجود مقادیر بالای فیبر غذایی در آن است. فیبرهای غذایی با سلول های سرطانی مقابله کرده و میزان مسمومیت آنها را می کاهند و به بدن کمک می کنند تا با انواع سرطان ها به ویژه سرطان روده بزرگ مقابله کنند. علاوه بر این، ترکیبات شیمیایی موجود در جو دو سر از احتمال ابتلای فرد به انواع سرطان ها مخصوصا سرطان های هورمونی از جمله سرطان سینه، تخمدان ، آندومتر و پروستات را می¬کاهند. تحقیقات نشان داده است که در زنانی که دارای اختلالات هورمونی بودند، مصرف جو دو سر سبب کاهش فاکتور مرتبط با سرطان سینه می شود. همچنین تحقیقات دیگری نشان می دهد که مصرف جو دو سر باعث کاهش عوامل سرطان زا به ویژه سرطان دستگاه گوارش می شود.

روغن جو

روغن جو دوسر

تعدادی از ارقام جو دوسر اصلاح شده تا ۱۸ درصد روغن دارند. این روغن می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد اما به دلیل خصوصیات منحصربه‌فرد فیزیکی و خواص بالای آنتی اکسیدانتی و میزان قابل توجه آنتی اکسیدانت آلکیل فئونالات، بیشتر در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود و در تولید کرم‌های ضد چروک و پیری، کرم‌های خاص برای مراقبت از کودک، لوسیون‌های اصلاح مردانه و انواع شامپوها و… استفاده می‌شود. هم چنین از روغن یولاف برای درمان بیماری پوستی اگزما استفاده شده و اثر مثبت آن بر پوست کاملاً ثابت شده است



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (50 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits