دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید ترب سیاه
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خاصیت شگفت انگیز ترب سیاه:ترب سیاه گیاهی است پر خاصیت که خواص دارویی و درمانی آن از زمان های قدیم مورد توجه بوده و همواره به عنوان دوست دستگاه گوارش معرفی میشود.با دلگرم همراه باشید.

خاصیت شگفت انگیز ترب سیاه

ترب سیاه گیاهی است پر خاصیت که خواص دارویی و درمانی آن از زمان های قدیم مورد توجه بوده و همواره به عنوان دوست دستگاه گوارش معرفی میشود.با دلگرم همراه باشید.

خواص ترب سیاه


آشنایی با خواص بی نظیر ترب سیاه

ترب سیاه از خانواده ترب است که معمولا برداشت آن در پاییز رخ میدهد . ترب سیاه خواص دارویی و درمانی فراوانی برای بدن دارد که ارزش غذایی این گیاه را بالا میبرد . ترب از نظر طب سنتی دارای طبعی گرم است و به همین دلیل در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. در ابتدای قرن بیستم اثر مفید ترب برای معالجه بیماری های کلیوی و تصفیه کلیه، توسط پزشکان سنتی ایران شناخته شد.

ترب گیاهی است یک ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر می رسد. برگ های آن پهن، ناصاف، کرک دار با بریدگی های نامنظم است. گل های آن به رنگ سفید، زرد روشن، آبی روشن و بنفش است که در انتهای شاخه ظاهر می شود. به طور کلی دو نوع ترب وجود دارد:ترب سیاه که معمولاً در پائیز برداشت می شود.تربچه که به رنگ های مختلف قرمز و و صورتی و به صورت های دراز و گرد وجود دارد.ترب سیاه از جمله گیاهانی است که در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی مفید است. این گیاه، در فصل پاییز و زمستان با کاهش دمای هوا بیشترین کاربرد را دارد.

خواص ترب سیاه (طبیعت و خواص درمانی)

طبع ترب سیاه گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی ترب سیاه عبارتند از:

خواص ترب سیاه

یکی از مهمترین خواص ترب سیاه استفاده از شربت تهیه شده از آن برای درمانسرفه و مشکلات تنفسی است. به این منظور تـرب سیاه را به شکل حلقه‌های نازکی ببرید و لایه لایه روی هم بچینید. در بین هر طبقه، کمی عسل بریزید و آب اضافه کنید.اجازه دهید روی حرارت ملایم اجاق بجوشد. سپس از این شربت میل کنید.

ترب سیاه خاصیت ملین داشته و برای درمان یبوست مفید است.

به دلیل وجود انواع ویتامینها به ویژه ویتامین ث موجود در ترب سیاه، استفاده از این ماده غذایی برای رفع خستگی بسیار مفید است.

استفاده از تخم ترب خاصیت شیر افزا داشته و باعث افزایش شیر مادران شیره میگردد.

ترب سیاه مانع بروز سنگ مثانه می‌ شود، به‌ علاوه کلیه را فعال میکند و همچنین باعث پودر و خرد شدن سنگ‌های کلیه به ویژه سنگ‌های از جنس اگزالات کلسیم میشود.

ترب سیاه دارای خاصیت سم زدایی بوده، برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. در حقیقت گوشت آبدار و کمی تند تـرب سیاه حاوی ترکیبات بسیار قوی است که کبد را تقویت و تمیز کرده و عملکرد صفرا را کنترل می کند.

در طب سنتی از خواص ترب سیاه برای درمان بیماری نقرس و روماتیسم استفاده میشود. همچنین شربت تهیه شده از ترب سیاه برای کاهش ورم مفاصل و تسکین درد سیاتیک مفید میباشد.

استفاده از شربت ترب سیاه دارای خاصیت اشتها آور میباشد.

از دیگر خواص ترب سیاه خاصیت ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس این سبزی است که باعث پیشگیری از عفونتهای دستگاه ادراری و مجاری تنفسی میشود.

به طورکلی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونتها و بیماری ها و پیشگیری از بروز سرطان از شناخته‌ شده‌ترین خواص ترب سیاه است.

خواص ترب سیاه

منبع:دلگرم،نمناک،ستاره

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits