دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید شیره توت سفید و سیاه
58
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص شگفت انگیز شیره توت : شیره توت به عنوان ماده‌ای که مقدار زیادی آهن در ترکیباتش به کار رفته، می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مؤثر در رفع کم‌خونی ناشی از فقر آهن استفاده شود.

خواص شگفت انگیز شیره توت

به گزارش دلگرم : توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است. یکصد گرم توت که تقریبا معادل یک فنجان است حاوی 61 کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی 0.9 گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. شیره توت سفید ماده‌ای است بسیار شیرین که از آب توت سفید به دست می‌آید. اغلب صاحبان باغ‌‌‌‌های توت برای استفاده از خواص توت سفید در فصول دیگر و افزایش ماندگاری به دو روش سنتی اقدام به فراوری آن می نمایند .

مواد موجود در ۱۰۰ گرم توت

میزان کلسیم توت قابل توجه است. یکصد گرم توت همچنین حاوی ۸‌/‌۰ میلی‌گرم آهن،۲۸۰ واحد بین‌المللی ویتامین A و ۰۲‌/‌۰ میلی‌گرم ویتامین B1 و ۰۶/۰ میلی‌گرم ویتامین B2 و ۱/۱میلی‌گرم ویتامین B3 و ۱۶ میلی‌گرم ویتامین c است.توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم است.هر ۱۰۰گرم توت خشک ۳۶۰ کالری انرژی تولید می‌کند.

خواص درمانی شیره توت سیاه و سفید

توت شیرین طبع گرم و مرطوب دارد.

شیره توت مفید برای پیشگیری از سرطان

شیره توت منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول (resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان معتقد هستند که با کمک این ماده ی غذایی گیاهی می توانند هم از بروز سرطان ها پیشگیری کنند و هم این که با سرطان ها بجنگند.

افزایش طول عمر با مصرف شیره توت

شیره توت ها به دلیل وجود رزوراترول می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.

تصفیه ی خون با مصرف شیره توت

در طب چینی، شیره توت به عنوان یک عامل تصفیه ی خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شود.

تقویت کلیه ها با مصرف شیره توت

در طب چینی این عقیده وجود دارد که شیره توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.

شیره توت مفید برای معده و کبد

یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که شیره توت سفید به طور موثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند. خوردن شیره توت سفید برای زخم معده نیز مفید است.

خواص شیره توت در طب سنتی

درمان یبوست با شیره توت

شیره توت به علت دارا بودن مقادیر بالای فیبر در درمان یبوست موثر است.

فواید شیره توت سفید برای مو

در خیلی از کشورها از شیره توت برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می شود.

مصرف شیره توت در دیابت

قند موجود در شیره توت سفید و سیاه برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.

شیره توت سفید سرشار از آنتی اکسیدان قوی

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود. شیره توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.

فواید شیره توت سیاه در کاهش وزن

مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در شیره توت سیاه کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.

حتماً بخوانید:
سه شیره : ۱۵ خاصیت بی نظیر معجون سه شیره

سه شیره : ۱۵ خاصیت بی نظیر معجون سه شیره

سه شیره : شیره انگور، شیره خرما و شیره توت دارای انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین آ، ای، ث، ویتامینهای گروه ب و همچنین میزان فراوانی از مواد معدنی میباشد

شیره توت موثر در درمان کم خونی

شیره توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای کسانی که کم‌خونی دارند توصیه می‌شود.

شیره توت منبع غنی ویتامین B

شیره توت به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است.

شیره توت منبع ویتامین A

ویتامین A موجود در شیره توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

فواید شیره توت برای کودکان و سالمندان

به خاطر داشتن کلسیم و فسفر در شیره توت برای لثه کودکان مفید است و تأمین کننده انرژی برای سالمندان است.

شیره توت موثر در درمان سرفه و آسم

شیره توت برای رفع سرفه مفید می باشد.برگ و میوه توت برای کسانی که آسم دارند مفید می باشد.

مصرف شیره توت در اسید اوریک بالا

کسانی که اسید اوریک یا اوره دارند بهتر است به جای شربت از شیره توت استفاده کنند.

مصرف شیره توت در بارداری و شیردهی

مصرف انواع شیره توت در بارداری ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود. لذا مصرف توت خشک در بارداری هیچ منعی نداشته و فواید بسیاری دارد.همچنین مصرف توت در شیردهی باعث افزایش شیر مادر میشود.

چای برگ درخت توت

در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند.
همچنین دم کرده برگ درخت توت خون را خنک می‌کند و التهاب را فرو می‌نشاند. برگ درخت توت صاف کننده خون و خون‌ساز می باشد. کسانی که رماتیسم دارند از چای برگ درخت توت برگ و میوه توت استفاده نمایید.

حتماً بخوانید:
طرز تهیه شیره توت سفید به راحت ترین شکل در منزل

طرز تهیه شیره توت سفید به راحت ترین شکل در منزل

روش تهیه شیره توت سفید، رعایت نکاتی را می طلبد که به آموزش آنها خواهیم پرداخت تا بهترین نحوه تولید این ماده پر خاصیت را فرا گرفته باشید. پس تا انتها…

بهترین زمان مصرف توت

بهترین زمان مصرف توت قبل از غذا و با معده خالی است.به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود.معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولید نفخ در شکم و روده ها می کند.

مضرات شیره توت

کسانی که گرم مزاج هستند از خوردن توت خودداری کنند. (بنا به گفته ابوعلی سینا) در صورتی که می‌خواهند بخورند بهتر است بعد از یک ساعت یا ۲ ساعت کمی سکنجبین بنوشند.در هنگام حاملگی از مصرف انواع توت و شیره آن خودداری کنید زیرا ممکن است ایجاد حساسیت کند.زیاده روی در مصرف توت منجر به دل درد و اسهال میشود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (58 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits