دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معجزه ی آلو خشک
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معجزه ی آلو خشک:خواص اعجاب انگيز آلوي خشک/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر آلو خشک آشنا شوید.

خواص اعجاب انگيز آلوي خشک

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر آلو خشک آشنا شوید.

فواید آلو خشک

آلو خشک و خواص آلو خشک

سرشار از عنصر بور کمیاب است که به همراه کلسیم و ویتامین D موجود در آن از استخوان ها محافظت کرده و مانع از بروز پوکی استخوان می شود. مصرف 50 گرم آلوخشک 100 درصد نیاز روزانه به بور را تامین می کند.آلو خشکآلو خشک علاوه بر این که به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می شود در ترکیب بسیاری از غذاهای ترش و شیرین نیز کاربرد دارد. آلوخشک با وجود تمام فوایدی که دارد در صورت زیاده روی در مصرف آن مشکل زا خواهد شد.

اما خواص آلو خشک عبارت است از:

  • کاهش وزن و لاغری طبیعی

آلو خشک طعم شیرینی دارد اما قندهای موجود در آن طبیعی و تصفیه نشده اند و بدن، آن ها را بسیار راحت تر از قندهای سفید می سوزاند. بنابراین مصرف معقول آلو خشک نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه به خاطر غنی بودنش از فیبرها (7 گرم فیبر در 100 گرم آلو خشک) به کاهش وزن و لاغری بدن کمک می کند.

  • جلوگیری از یبوست

آلو خشک راه حلی طبیعی برای دفع راحت است! میزان فیبر موجود در آن تقریباً معادل بلغور جوی دو سر است. در واقع 4 عدد آلو خشک حدوداً 3 گرم فیبر حل شدنی و حل نشدنی در خود دارد.آلو خشک خاصیت ملینی خود را مدیون فیبرهای حل شدنی است و فیبرهای حل نشدنی موجود در آن باعث سرعت بخشیدن به عبور مدفوع از روده می شود.

تناسب اندام و زیبایی پوست صورت با آلو خشک

  • جوان کننده پوست

خاصیت و فایده اصلی آلو خشک که ناشناخته نیز مانده است، سرشار بودن این میوه از آنتی اکسیدان هایی است که با ظاهر شدن چین و چروک روی پوست مبارزه می کنند.

  • کاهش دهنده فشار خون بالا

آلو خشک سرشار از پتاسیم است و فواید پتاسیم در کاهش فشارخون بالا به اثبات رسیده است. در 100 گرم آلو خشک، 800 میلی گرم پتاسیم وجود دارد و به این ترتیب آلو خشک یک میوه بسیار غنی از مواد معدنی به حساب می آید.
انرژی زاست.

  • مفید برای ورزشکاران

این میوه دارای کربو هیدرات سرشاری است. این کربوهیدرات ها متنوع هستند (گلوکز، فروکتوز و سوربیتول) و به تدریج جذب بدن می شوند و این امر از بالا رفتن قند خون و در پی آن احساس گرسنگی جلوگیری می کند. بنابراین مصرف این میوه خشک برای افرادی که زیاد ورزش می کنند توصیه می شود.البته میزان مصرف آلو خشک باید با توجه به فعالیت های بدنی روزانه شما متفاوت باشد.

  • آلو خشک جلوي گرسنگي را مي گيرد

اين خاصيت آلو خشک از فيبرهاي موجود در آن ناشي مي شود. آلو خشک داراي فيبر زيادي است: در 100 گرم آلو خشک 7 گرم يا به اندازه بلغور جو دو سر فيبر وجود دارد. در تغذيه وجود فيبر براي از بين بردن اشتها ضروري است.
براي اينکه به ميل شديد خود براي خوردن غلبه کنيد، آلو خشک را در برخي از غذاهاي تان بگنجانيد. همچنين مي توانيد اين ميوه خشک را به عنوان چاشت ميل کنيد. دکتر فرانک سينگر، متخصص تغذيه، خاطر نشان مي کند اگر دچار يبوست نيستيد، از مصرف زياد آلو خشک در روز بپرهيزيد تا دچار اختلالات مربوط به روده نشويد.

  • آلو خشک از پيري پوست جلوگيري مي کند

دکتر سينگر مي گويد:« خاصيت و فايده اصلي آلو خشک که ناشناخته نيز مانده است، سرشار بودن اين ميوه از آنتي اکسيدان هايي است که با ظاهر شدن چين و چروک روي پوست مبارزه مي کنند». يک پژوهش آمريکايي در سال 2004 نشان داد در ميان ميوه ها و سبزيجاتي که قادرند راديکال هاي آزاد منشأ پيري پوست را از بين ببرند، آلو خشک رتبه نهم را از نظر غناي آنتي اکسيداني به خود اختصاص داده است.
دکتر سينگر، متخصص تغذيه، خاطر نشان مي کند از سن 30 سالگي، همه مي توانند به طور مرتب و روزانه 1 تا 2 عدد آلو خشک مصرف کنند. همچنين مي توان با مصرف روزانه 1 يا 2 عدد آلو خشک اقدام به يک دوره درماني 3 ماهه کرد( حداقل 1 ماه وقفه بين هر دوره لازم است).

  • آلو خشک ضد فشار خون بالا است

مي پرسيد چرا؟ به خاطر اينکه آلو خشک سرشار از پتاسيم است و فوايد پتاسيم در کاهش فشار خون بالا به اثبات رسيده است . در 100 گرم آلو خشک، 800 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.
به اين ترتيب آلو خشک يک ميوه بسيار غني از مواد معدني به حساب مي آيد. از طرف ديگر، دکتر سينگر تصريح مي کند که به طور معمول، پتاسيم و فلاوونوئيدهاي آلو خشک از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي پيشگيري مي کنند.
گفتني است مصرف 1 يا 2 عدد آلو خشک در بين غذا يا به عنوان چاشت کافي است. توجه داشته باشيد به خاطر اثرات مليني آلو خشک از زياده روي در مصرف آن بپرهيزيد.

  • آلو خشک انرژي زاست

تناسب اندام و زیبایی پوست صورت با آلو خشک

آلو خشک سرشار از کربوهيدرات ها است: 100 گرم آلو خشک حاوي 49 گرم کربوهيدرات مي باشد، به همين دليل اين ميوه خشک انرژي زاست. اين کربوهيدرات ها متنوع هستند (گلوکز، فروکتوز و سوربيتول) و به تدريج جذب بدن مي شوند و اين امر از بالا رفتن قند خون و در پي آن احساس گرسنگي جلوگيري مي کند، بنابراين مصرف اين ميوه خشک براي افرادي که زياد ورزش مي کنند، توصيه مي شود.
البته ميزان مصرف آلو خشک بايد با توجه به فعاليت هاي بدني روزانه شما متفاوت باشد؛ در صورتي که تحرک بدني کمي داريد، 1 يا 2 عدد آلو خشک براي بدن کافي است، اما اگر به گردش هاي طولاني مي رويد، بيشتر از اين مقدار ميل کنيد. در صورت مصرف بيش از 3 عدد به تأثيرات مليني آن نيز توجه داشته باشيد.

  • آلو خشک از آلو تهيه مي شود

آلو خشک از آلوهايي تهيه مي شود که از نظر سفتي گوشت و ميزان قند موجود در آن متفاوت است. آلوي تازه را در مقابل نور خورشيد يا در کوره ها خشک مي کنند. برخلاف آلوي تازه، آلوي خشک حاوي آب اندکي است و از اين رو انرژي (قندها) و مواد مغذي (مواد معدني و ويتامين ها) آن بيشتر است.

-------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits