دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
25 مزیت دارویی روغن گل بنفشه برای سلامتی
113
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن بنفشه یکی از بهترین و پر کاربردترین دارو های گیاهی و سنتی است. خواص روغن بنفشه برای بدن بسیار زیاد است. از جمله برای رفع بی خوابی و مشکلات پوستی شدیدا استفاده از این روغن توصیه می شود.

روغن گل بنفشه ، معجزه‌ ای از طبیعت

گل بنفشه با رسیدن فصل بهار رویش خود را آغاز می کند. این گل طبع سردی دارد و خواص دارویی آن امکان معالجه بیماری ها را فراهم می سازد.
اما از روغن گل بنفشه می توان استفاده های متعدد و بیشتری کرد و از دیدگاه اسلام و اهل بیت از نظر اهمیت، جایگاه ویژه ای دارد. با دلگرم در ادامه همراه باشید تا به خواص روغن گل بنفشه بپردازیم.
گیاه بنفشه گیاهی محبوب در طب سنتی ایرانی و همچنین به عنوان یک گل زینتی کاربرد دارد. نوع درمانی آن خواص دارویی بی نظیری دارد. استفاده از این گیاه به دلیل طبع خنکی که دارد بیشتر در فصل تابستان توصیه می شود.
بنفشه بیشتر به عنوان روغن و گاهی نیز در نوع داروی خوراکی استفاده می شود. همچنین به صورت های مربا,شربت و آب بنفشه هم وجود دارد. نوع روغن آن استفاده موضعی دارد و با قدرت ماندگاری طولانی باعث اثربخشی بهتری می شود. از خواص روغن بنفشه می توان به خواب آوری آن اشاره کرد, افرادی که در خواب شبانه دچار مشکل شده اند می توانند چند قطره روغن بنفشه را یک ساعت قبل از خواب در سوراخ بینی بچکانند و بینی, پیشانی, گوش ها و کل صورت را به آرامی ماساژ دهند.

فواید روغن گل بنفشه

روغن بنفشه از نگاه بزرگان دین

از نظر طبى در اسلام، روایات زیادى از پیغمبر اکرم (ص) و ائمه‌ی اطهار (ع) درباره‌ی خواص درمانی گل بنفشه در معالجه‌ی بیماری‌ها نوشته ‏اند. بسیاری از حکمای طب سنتی ایران و مصر باستان نیز روغن بنفشه را از بهترین روغن‌های گیاهی می‌دانند.

امام رضا(ع) از پدر بزرگوار خویش به نقل از امام صادق(ع) می‌فرماید: «پدرم عطری طلبید و سر و روی خود را با آن بیالایید. عرض کردم این چه بود؟
فرمود: «روغن گل بنفشه». گفتم چه خوبی دارد؟ فرمود: «پدرم از جدم حسن (ع) و او از پدرش علی (ع) حدیث کرد که رسول خدا (ص) فرمود: برتری روغن بنفشه بر سایر عطرها و روغن‌ها مانند برتری اسلام بر سایر ادیان است.»

حضرت علی(ع) نیز فرمودند: «روغن بنفشه را در بینی بچکانید و بر سر بمالید زیرا درد سر را زایل می‌کند و گرمی تب را می‌شکند.»

کاربرد روغن گل بنفشه

امام صادق(ص) نیز فرمودند: «روغن بنفشه، روغن بسیار خوبی است زیرا دردهای سر و چشم را از بین می‌برد.»

گیاهان دارویی روغن بنفشه

نام‌های دیگر آن: بنفشه‌وحشی، بنفسج، بنفشه معطر، اثرون، بنوسا، فرفیر، ابز، ویولت و بنفشه‌معطر وحشی می‌باشد.
طبع آن سرد و تر است.

عرق‌آور است.
خلط‌آور می‌باشد.
صفرابر می باشد.
برای خارش چشم، با جوشانده آن چشم‌ها را بشوئید.
جهت درمان ورم رحم هر روز یک استکان از جوشانده آن به مدت ۷ روز استفاده شود.
برای تسکین خارش مهبل روغن بنفشه بمالید.
برای زیبایی پوست با روغن بنفشه ماساژ دهید.
برای درمان‌سرطان خانم‌ها از دمکرده گل و برگ بنفشه استفاده‌کنند.
برای درمان شوره سر گل بنفشه، آرد نخود، گل ختمی و شلتوک برنج را در عرق مورد خیس کرده به صورت ضماد بر سر بگذارید بعد از ۲ ساعت سر را بشوئید.
ماساژ با روغن بنفشه باعث تقویت موی سر می‌شود.
برای بازشدن بینی با دمکرده گل بنفشه استنشاق شود.
برای رفع جوش صورت از دمکرده بنفشه میل شود و به صورت ضماد روی جوش‌ها گذاشته شود یا پارچه تمیزی را به دمکرده گل بنفشه آغشته نموده روی جوش صورت بگذارید.
برای درمان میگرن از دمکرده گل و برگ خشک آن میل شود.
برای درمان سرخک و سرخجه از دمکرده گل بنفشه استفاده شود.
برای درمان ورم سوزاک از ضماد بنفشه استفاده شود.
کسانی که پرکاری تیروئید دارند از دمکرده بنفشه استفاده کنند.
برای سل ریوی از دمکرده گل بنفشه استفاده شود.
برای نگهداری ناخن از روغن بنفشه استفاده شود.
جوشانده بنفشه ضد افسردگی است.
کسانی که به علت پرخونی دچار مالیخولیا شده‌اند از دمکرده بنفشه استفاده کنند.
برای برطرف کردن جوش‌های صورت بچه‌های شیرخوار، بنفشه را جوشانده با شیر مخلوط نموده به صورت نوزاد بمالند.
برای درمان درد پستان روغن بنفشه و زرده تخم‌مرغ را مخلوط کرده ماساژ دهند.
برای درمان برفک دهان از دمکرده گل بنفشه استفاده شود.
مالیدن روغن بنفشه بر سینه برای تنگی نفس، رفع سرفه و رفع خشونت سینه مفید است.
برای درمان خروج مقعد اطفال (پرولاسپوس) با روغن بنفشه به محل بمالید.جهت درمان سردرد و بی‌خوابی

عکس روغن گل بنفشه

روش مصرف روغن بنفشه

می توان از دم نوش یا شربت گل بنفشه هم استفاده کرد. برای مشکل دو بار در روز باید استفاده شود و برای بیمارانی که مشکل تنفسی یا ریوی دارند باید هر ۸ ساعت استفاده شود. و همانطور که قبلا ذکر شد مالیدن روغن بنفشه به صورت, گوش ها و گونه مفید است.
از فواید مصرف روغن بنفشه در بیماری های ریوی و تنفسی صحبت شد اما جالب است بدانید که این روغن برای درمان سینوزیت هم به کار می رود.
روش استفاده از روغن بنفشه برای کسانی که مبتلا به سینوزیت هستند به این صورت است که ابتدا دو سمت صورت به جز پیشانی را بخور دهید و سپس مقداری روغن بنفشه را به جوهر پونه که در عطاری های یافت می شود, اضافه کرده و پیشانی را با آن ماساژدهید.

حتماً بخوانید:
۲۰ روش استفاده از روغن گل بنفشه برای زیبایی پوست و مو

۲۰ روش استفاده از روغن گل بنفشه برای زیبایی پوست و مو

خواص روغن بنفشه برای سلامتی و چگونگی استفاده از آن : روغن بنفشه یکی از بهترین و پر کاربرد ترین دارو های گیاهی و سنتی است. خواص روغن بنفشه برای بدن…

مضرات روغن بنفشه

مصرف طولانی مدت اسانس یا عصاره الکلی به دلیل احتمال ایجاد تشنج مجاز نمی باشد . همچنین به دلیل خاصیت قاعده آور و سقط آور که مربوط به توژون Thujone موجود در اسانس می باشد مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود و همچنین به دلیل نبود مستندات علمی مصرف آن در دوران شیردهی بهتر است با احتیاط انجام شود بیمارانی که مبتلا به بیماری صرع هستند نباید از این گیاه استفاده کنند همچنین چای تهیه شده از آن سبب التهاب معده و لب می شود .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (113 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits