دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت و فواید بی نظیر میوه درخت کاکتوس
53
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خاصیت و فواید بی نظیر میوه درخت کاکتوس:گیاهان شفادهنده آیورودا با دلگرم همراه باشید تا با خواص میوه درخت کاکتوس آشنا شوید.

گیاهان شفادهنده آیورودا

با دلگرم همراه باشید تا با خواص میوه درخت کاکتوس آشنا شوید.

میوه درخت کاکتوس

میوه درخت کاکتوس

چند سالی است میوه‌های عجیب و غریبی به کشورمان راه یافته است. میوه‌هایی با اشکال و طعم‌های متفاوت که هر ذائقه‌ای را با طعم منحصر به فردش مجذوب می‌کند.

یکی از این عجایب دنیای زمینی میوه کاکتوس است. در ایران به آن گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس گفته می‌شود.این میوه، بیضی‌شکل بوده و به رنگ قرمز بنفش است. سطح آن از خارهای ریزی پوشیده شده که اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود، می‌تواند ناراحتی‌هایی را در گلو، مری و معده ایجاد کند.گوشت این میوه، شیرین‌مزه و آبدار و دانه‌های ترد سیاه‌رنگی در بافت آن پراکنده است. کاکتوس پخته طعم مارچوبه و یا فلفل دلمه‌ای سبز را می‌دهد.

میوه درخت کاکتوس

سه نوع کاکتوس خوراکی وجود دارد که در زیر به شرح آن می‌پردازیم:

میوه درخت کاکتوس

* سان پدرو (Sanpedro): این کاکتوس دارای ارزش دارویی بالایی می‌باشد و آب به دست آمده از آن مانع سوزش مثانه و کلیه می‌شود و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند.

*هودیا (Hoodia): این نوع اغلب در آفریقای جنوبی به عمل می‌آید و به درمان چاقی مفرط کمک می‌کند.

* اوپنتیا (Opuntia): سرشار از فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان تأثیر سم زدایی دارد و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود، جلوگیری می‌کند.

میوه درخت کاکتوس

سوریه و لبنان از جمله کشورهایی است که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگ‌ترین کشور صادرکننده آن است.این میوه یکی از غنی‌ترین غذاهای پستانداران نواحی کویری و بیابانی محسوب می‌شود و امروزه گیاه زینتی آن در خانه‌ها پرورش می‌یابد، اما این سۆال مطرح است مگر میوه کاکتوس چه فوایدی دارد که در کشورهای آمریکای مرکزی، هند، آفریقا و استرالیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است؟

خواص درمانی میوه کاکتوس

* میوه کاکتوس به دلیل آن که در منطقه‌ای بیابانی و خشک پرورش می‌یابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. خوب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها سلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقت‌فرسای محیطی است. وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم‌زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

* یکی از کاربردهای رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی می‌شود.

* این میوه مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

* همچنین باعث سلامت قلب شده و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزایی دارد.

* برخی منابع ادعا می‌کنند مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین می‌شود و برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است.

* از عفونت‌های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند و با کمک به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخم‌ها موثر است.

* این را هم بدانید از میوه کاکتوس روغنی تهیه می‌شود که غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتی‌اکسیدان آن سه برابر سایر روغن‌ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است.

میوه درخت کاکتوس

شکل ظاهری میوه کاکتوس

بسته به اینکه کاکتوس برای کدام گونه و زیر گونه باشد دارای ظاهری متفاوت است اما در کل می توان گفت که :

1) برگ: برگهای گیاه کاکتوس همان خارهای ریزی هستند که روی سطح کاکتوس را پوشانده است.

2) گل : گل های کاکتوس معمولا بزرگ هستند وبه رنگهای زرد و سفید وارغوانی سایه دار دیده می شوند.گرده افشانی گلهای آن در طبیعت توسط خفاش ها صورت می گیرد .شکوفه کاکتوس به ساگورا معروف است.کاکتوس ها در بهار شکوفه می دهد.این شکوفه ها به نور آفتاب حساس هستند و حتی گاهی وجود آن بر روی گیاه بیش از چندین ساعت تجاوز نمی کند.

3) ریشه :کاکتوس ها ریشه های عمیقی دارندکه همین امر به جذب آب، توسط آنها از عمق زمین کمک می کند .

4) ساقه :ساقه کاکتوس ها شبکه مانند است و به عنوان منبع ذخیره اب در انها کمک می کند .

کاکتوس ها ریشه های عمیقی دارندکه همین امر به جذب آب، توسط آنها از عمق زمین کمک می کن

میوه درخت کاکتوس

عوارض جانبی میوه کاکتوس

  • کاکتوس اگر به عنوان غذا خورده شود احتمالا بی خطر است و ( برگ، ساقه، گل، میوه و عصاره های استاندارد شده کاکتوس ) زمانی که به عنوان دارو در مقدار مناسب برای یک دوره کوتاه استفاده شود. احتمالا خطری ندارد.
  • کاکتوس گلابی خاردار می تواند برخی از اثرات جانبی از جمله اسهال خفیف، تهوع، افزایش مقدار و دفعات مدفوع، نفخ و سردرد را ایجاد کند.
  • بارداری و شیردهی - شناخت کافی برای استفاده از کاکتوس گلابی خاردار در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد لذا از در بارداری و شیردهی مصرف آن اجتناب کنید.
  • دیابت نوع 2 - کاکتوس ممکن است سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد لذا باید علائم کاهش قند خون ( هیپوگلیسمی ) را شناخته و بر قند خون نظارت داشته باشید.
  • کاکتوس ممکن است روی سطح قند خون تاثیر بگذارد و در طول و بعد از عمل جراحی در کنترل قند خون مشکل ایجاد کند لذا استفاده از کاکتوس را حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.
  • Chlorpropamide در افراد مبتلا برای کاهش قند خون استفاده می شود کاکتوس نیز ممکن است قند خون را کاهش دهد لذا مصرف کاکتوس گلابی خاردار همراه با Diabinese ) chlorpropamide ) ممکن است سبب کاهش بیش از حد قند خون شود و دوز chlorpropamide ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد .
  • گلیبوراید ( Glyburide ( Diabeta, Micronase اگر همراه با کاکتوس استفاده شود چون این دارو سبب کاهش قند خون می شود و کاکتوس نیز ممکن است قند خون را کاهش دهد چک قند خون و در صورت نیاز اصلاح دوز دارو لازم است.
  • داروهای مورد استفاده در دیابت ( داروهای ضد دیابتی ) با کاکتوس تعامل دارد
  • کاکتوس می تواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد داروهای دیابت نیز برای پایین آوردن قند خون استفاده می شود لذا مصرف کاکتوس همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث افت بیش از حد قند خون شود لذا نظارت بر قند خون از نزدیک و اصلاح دوز داروهای دیابت لازم می شود.
  • برخی از داروهای مورد استفاده برای دیابت شامل گلیمپراید ( glimepiride ( Amaryl، انسولین، پیوگلیتازون ( Actos )، روزیگلیتازون ( rosiglitazone (Avandia، گلیپیزاید ( glipizide ( Glucotrol، تولبوتامید ( Orinase )، متفورمین ( Glucophage ) و غیره می باشد.چ

میوه درخت کاکتوس

مقدار مصرف کاکتوس

برای دیابت 100 - 500 گرم از ساقه کاکتوس را روزانه به صورت کبابی مصرف کنید.

میوه درخت کاکتوس

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (53 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمدرضا آرین پدر | ۵ سال پیش
سلام
مطالب وعکس ها عالی بود موضوع خوب شرح داده شود .ممنون ....موفق باشید
0
0
معین | ۷ سال پیش
از بابت اطلاعات مفيدتان ممنون در صورت امكان خواص بيشتر را توضيح دهيد درصورت بودن
0
0
سروش | ۷ سال پیش
باعرض سلاممطالب بسیارجالبی بود.باتشکراز سایت خوب دلگرم
0
0
سارینا | ۷ سال پیش
خییییییییییییلی
ییییییی مفید بود;););):)
0
0

hits