دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر ( شیر سویا)
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فواید بی نظیر شیر سویا:خاصیت معجزه آسای شیر سویا.برای دانستن خواص شیر سویا با دلگرم همراه باشید.

خاصیت معجزه آسای شیر سویا

برای دانستن خواص شیر سویا با دلگرم همراه باشید.

فواید شیر سویا

فواید شیر سویا

خواص شیر سویا

تاریخچه ی تهیه ی شیر سویا به 4 هزار سال قبل بازمی‌ گردد که چینی‌ ها توانستند شیر سویا را به روش خانگی تولید کنند. جالب است بدانید شیر سویا نزد چینی ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که سویا جزو 4 دانه مقدس چینی‌ ها به‌ حساب می ‌آید و شیر سویا استخراج آبی پروتئین ‌های دانه سویا است.

سویا یکی از انواع حبوبات است و بومی جنوب شرقی آسیا می‌باشد. دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی‌اش بسیار معروف می‌باشد.

مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می‌باشد. دانه های سویا حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید و ایزوفلاون می‌باشد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که دانه سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ازتباط است. در ادامه به بررسی خواص درمانی سویا و مضرات آن می‌پردازیم.

مهندس حمید خسروی، متخصص صنایع غذایی و مشاور کارخانجات مواد غذایی در صنعت لبنیات و سویا درباره ی فرآیند و خواص تغذیه ‌ای این نوشیدنی چنین می گوید:

فرآیند تولید


فرآیند تولید شیر سویا روش‌ های مختلفی دارد، اما روشی که در ایران از آن استفاده می ‌شود، به این شکل است که ابتدا دانه‌ های سویا را تمیز و مواد اضافه را جدا می‌ کنند. سپس آن را در آب خیس می‌ کنند و در اثر این خیساندن، برخی قندهای نامطلوب مانند رافینوز و استاکیوز که عوامل ایجاد‌کننده ی نفخ هستند، تا حدی از دانه خارج می ‌شوند. دانه خیس‌ شده، خرد می ‌شود و در اثر خرد شدن محصولی به نام اسلاری به دست می ‌آید.

در مرحله ی بعدی به اسلاری، بخار تزریق می‌ شود و دمای آن تا 120 درجه سانتیگراد بالا می ‌رود. هدف از این فرآیند حرارتی، غیر فعال کردن مواد نامطلوب دانه سویا است. مواد نامطلوب، موادی هستند که باعث می ‌شوند پروتئین ‌های موجود در سویا جذب بدن نشوند.

پس از آن، مرحله بوگیری انجام می ‌شود؛ به این شکل که بخاری را که به اسلاری تزریق شده بود و دمای آن را به 120 درجه سانتی ‌گراد رسانده شده، از آن جدا می‌ شود. با انجام این فرآیند، بوی لوبیایی سویا تا حد ممکن کم می شود.

آخرین مرحله نیز سانتریفیوژ کردن اسلاری است. در سانتریفیوژ، شیر یا عصاره سویا از پسماند یا فیبر آن که اصطلاحا به آن اُکارا می ‌گویند، جدا می ‌شود. این ماده همان ماده اولیه ‌ای است که از آن فرآورده ‌های شبه لبنی یا فرآورده‌ های شیری سویا تهیه می ‌شود که خواروبار جهانی(fao) نام سوی ‌میلک یا شیر سویا را بر آن نهاده است.

فواید شیر سویا

فواید شیر سویا

ارزش غذايي شير سويا


به طور کلي محصولات سويا خواص شبيه خواص دارويي دارند و اين نکته بسيار مهمي در ارزش غذايي سويا است. سويا اولين گياهي است که خواص آن به شدت به فرآورده هاي حيواني نزديک است به دليل پروتئين بالا و اينکه اين پروتئين از نظر ارزش غذايي به جز دو اسيد آمينه متيونين و سيستئين بسيار غني و تقريباً شبيه گوشت هستند. اما خواص اصلي سويا مربوط به گروهي از مواد بنام ايزوفلا و نوئيدهاست که داراي خاصيت آنتي اکسيداني و فيتواستروژنيک مي باشند و اين دو خاصيت اين ماده غذايي را بسيار خاص کرده است.

شير سويا و کاهش عوارض يائسگي


شير سويا حاوي موادي بنام فيتواستروژن است. فيتواستروژن يعني استروژن بسيار ضعيف. فيتو استروژن موجود در شير سويا موجب مي شود حالتي در بدن ايجاد شود مانند اينکه استروژن در بدن وجود دارد در نتيجه هم پوکي استخوان و هم عوارض يائسگي ايجاد نمي شود. البته به شرط آنکه خانمها قبل از يائسگي شروع به مصرف شير سويا کرده باشند.

شير سويا و پوکي استخوان


شير سويا در درمان پوکي استخوان در دراز مدت نقش مؤثري مي تواند داشته باشد.شير سويا حاوي ترکيبات ايزو فلاويني است. که اين ترکيبات مي توانند به عنوان هورمونهاي جنسي عمل کنند. در حقيقت کمبود هورمونهاي جنسي در يائسگي باعث مختل شدن جذب کلسيم شده و به دنبال آن پوکي استخوان ظاهر مي شوند.

شير سويا در مقابل سقط جنين


مصرف شير سويا در زناني که از طريقINF يا کاشت تخمک بارور شده اند مي تواند تا6 برابر سبس موفقيت روند بارداري شود. از سوي ديگر شير سويا احتمال سقط جنين را به شدت کاهش مي دهد.

فواید شیر سویا

عوارض شير سويا


مهم ترين مسئله اي که شير سويا مي تواند ايجاد کند حساسيت است. زيرا بعضي ها به اين مواد حساسيت دارند بنابراين وقتي شير سويا را براي اولين بار استفاده مي کنند مانند افرادي که به بادمجان يا گوجه فرنگي حساسيت دارند دچار کمبودهاي پوستي و گرفتگي صدا مي شوند.

فواید شیر سویا

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (8 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم | ۷ سال پیش
اطلاعات خیلی مفیدی دارید ممنون از سایت خوب دلگرم
0
0
میلاد | ۷ سال پیش
با عرض سلام و تشكر فراوان ، ان شاالله كه موفق و سلامت باشيد ، مطالب براي بنده بسيار مفيد بود و لذت بردم . ممنون
0
0

hits