دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سرکه سیب چه خواصی دارد؟
4
زمان مطالعه: 10 دقیقه
سرکه سیب چه خواصی دارد؟:آشنایی با خواص بی نظیر و فوق العاده ی سرکه سیب با دلگرم همراه باشید تا با خواص سرکه سیب بیشتر آشنا شوید...

آشنایی با خواص بی نظیر و فوق العاده ی سرکه سیب

با دلگرم همراه باشید تا با خواص سرکه سیب بیشتر آشنا شوید...

خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب

سالیان سال مردم معتقد بودند سرکه سیب، بعنوان ماده ای بر علیه عفونت و حتی پوکی استخوان و نیز برای هضم بهتر موادغذایی موثر است.سرکه سیب محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده می باشد. هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. با اینکه هنوز علم خیلی از ادعاها در رابطه با سرکه سیب را ثابت نکرده است، بااینحال از آن در زمینه های مختلفی از زیبایی گرفته تا سلامتی استفاده می گردد. بعضی از افراد سرکه سیب را با عسل مخلوط کرده و مصرف می نمایند.

خواص سرکه سیب

چرا افراد سرکه سیب مصرف می کنند؟

به عنوان یک درمان سنتی، از سرکه سیب برای درمان همه چیز از آنفلوآنزا تا زگیل استفاده می شود بسیاری از مزایای آن هنوز اثبات نشده است اما برخی از کارشناسان فکر می کنند که با اضافه کردن کمی از این مایع ترش در زندگی ممکن است برخی از فواید سلامتی را داشته باشد.

نتایج تعدادی از تحقیقات نشان می دهند که سرکه از جمله سرکه سیب به کاهش قند خون کمک می نماید. سرکه سیب می تواند برای افراد دیابتی فوایدی داشته باشد.
همچنین بعضی از انواع سرکه نشان داده اند که می توانند به افراد در القای حس سیری کمک نمایند. این خاصیت به می تواند به افراد در کاهش وزن کمک نماید. در یک تحقیق انجام شده، برای مدت ۱۲ هفته به افراد روزانه پانزده و سی میلی گرم سرکه سیب مخلوط در ۵۰۰ میلی لیتر مایعات داده شد.

بعد از ۱۲ هفته، افرادیکه ۱۵ میلی لیتر سرکه سیب مصرف کرده بودند، ۱.۲ کیلوگرم وزن و آنهایی که ۳۰ میلی گرم سرکه سیب مصرف کرده بودند، ۱.۵ کیلوگرم وزن کم نمودند. هردو این گروه ها کالری مشابهی دریافت کرده بودند. هرچند سرکه سیب به شکل قرص نیز موجود است، اما شواهدی درباره اثرگذاری آنها وجود ندارد.

تحقیقات برروی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که سرکه سیب به کاهش کلسترول خون و فشار خون کمک می نماید، به سلامت قلب کمک کرده و از سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. از آنجاییکه این تحقیقات در مراحل اولیه هستند، هنوز این نتایج تایید قطعی نشده است و مدرکی برای تایید این یافته برروی انسان ها وجود ندارد.

خواص سرکه سیب


چقدر سرکه سیب باید مصرف نماییم؟


خواص سرکه سیب

از آنجاییکه سرکه سیب درمانی تایید شده نیست، پس اطلاعاتی برای میزان توصیه شده ی مصرف آن وجود ندارد. بعضی از افراد ۲ قاشق چاخوری سرکه سیب که با آب و یا آب میوه مخلوط شده است، مصرف می نمایند.

خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب چیست؟

  • مو: سرکه سیب موهای شما را شفاف کرده و موجب درخشندگی آن می‌شود. ،‌ برای این کار، درون ظرف شامپوهای قدیمی و خالی شده، نصف قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و پس از شامپو زدن، روی موهای خود بریزید و این کار را چند بار در هفته انجام دهید.
  • صورت: آیا می‌دانید شستن صورت با سرکه سیب به تنظیم ph پوست شما کمک می‌کند؟ به این منظور،‌سرکه سیب را با دو قسمت آب ترکیب کرده و با استفاده از یک پنبه آن را به صورت خود بمالید.
  • شما می‌توانید این کار را هنگام شب،‌ پس از شستن صورت و یا صبح، قبل از استفاده از مرطوب کننده انجام دهید.همچنین می‌توانید سرکه سیب را برای روشن شدن پوست خود روی نقاط تیره آن بمالید و تا صبح آن را پاک نکنید.
  • دست‌ها و پاها: آیا پس از یک روزکاری طولانی دست‌ها و پاهای‌تان خسته و متورم شده‌اند؟
  • با خود مهربان باشید و دست‌ها و پاهای‌تان را درون مخلوط آب گرم و سرکه سیب ماساژ دهید.
  • آفتاب سوختگی: آیا دچار آفتاب سوختگی بدی شده‌اید؟ به آب درون وان حمام، یک پیمانه سرکه سیب اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه درون آن قرار گیرید.
  • دندان: آیا می‌دانید سرکه سیب کمک خوبی برای از بین بردن لکه دندان خواهد بود؟ سرکه سیب را به طور مستقیم روی دندان‌های خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را بشویید.
  • کاهش وزن: برای کاهش وزن و تنظیم ph پوست، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را درون 2 پیمانه آب بریزید و در طی روز کم کم از آن بنوشید.
  • سم زدایی: برای شستشوی بدن به خصوص کلیه‌ها، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را درون دو لیتر آب تصفیه شده بریزید و در طی روز کم کم از آن بنوشید.
  • برای بهداشت خانه و حیوانات خانگی کاربرد دارد.
  • تمیز کردن: نصف پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و از آن برای تمیز کردن مایکروویو، کاشی‌های حمام، ‌سطوح آشپزخانه، شیشه پنجره‌ها و آینه‌ها استفاده کنید. از این ترکیب همچنین می‌توانید به عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.
  • رفع کک از حیوانات خانگی و وسایل خانه:‌ سرکه سیب را که با 50 درصد آب ترکیب کرده وبرای رفع کک، روی پوست حیوان و نیز مبلمان خانه اسپری کنید.
  • متوقف کردن سکسکه

به هنگام سکسکه، خوردن یک قاشق چای خوری سرکه سیب به دلیل مزه ترش آن به متوقف کردن آن کمک می کند.

  • رفع مشکلات معده

اگر مشکل معده شما مشکلی باکتریایی باشد یک جرعه از آب سرکه سیب به خاطر خاصیت آنتی بیوتیکی آن می تواند کارساز باشد. برخی از کارشناسان ادعا می کنند که سرکه سیب حاوی پکتین است که می تواند به تسکین اسپاسم روده کمک کند.

  • از بین بردن خستگی تمرین های ورزشی

انجام تمرین های ورزشی باعث ساخت اسید لاتیک در بدن می شود، و ایجاد خستگی می کند. گاهی نیز، این اسید به واسطه استرس های شدید در بدن تولید می شود. اما اسیدهای آمینه در سرکه سیب مانند یک پادزهر عمل می کنند. سرکه سیب حاوی پتاسیم و آنزیم هایی است که احساس خستگی شما را رفع می کند. دفعه بعد که احساس خستگی کردید یک یا دو قاشق از سرکه سیب را با یک لیوان آب یا یک لیوان نوشیدنی سرد مخلوط کرده و نوش جان کنید و منتظر تاثیر شگفت انگیز آن بمانید.

  • پیشگیری از سوء هاضمه

برای پیشگیری از سوء هاضمه، خوردن مقداری سرکه سیب، قبل از غذا را امتحان کنید. اگر می دانید که بعد از خوردن غذا احساس پشیمانی خواهید کرد این درمان سنتی را امتحان کنید. یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و 30 دقیقه قبل از وعده غذایی بنوشید. دیگر از خوردن غذا احساس پشیمانی نخواهید کرد.

  • جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب

با اضافه کردن دو قاشق غذا خوری سرکه سیب و مقدار کمی عسل به یک لیوان آب و خوردن آن در شب از گرفتگی عضلات پا در شب جلوگیری کنید. مدت کوتاهی پس از مصرف این مقدار سرکه سیب، دیگر از گرفتگی های دردناکی که شب هنگام برای شما پیش می آیند، خبری نخواهد بود.

  • رفع گرفتگی بینی با سرکه سیب

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. اینکار به از بین رفتن گرفتگی بینی شما کمک می کند.

  • سرکه با پوکی استخوان مقابله می کند

در سال 1999 محققان ژاپنی نشان دادند که افزودن سرکه به مواد غذایی ( به مدت 32 روز) قدرت حلالی و جذب کلسیم را بالا می برد. اسید استیک سرکه همچنین تغییرات سلول های استخوانی که با رسیدن یائسگی و تغییرات هورمونی خاص این دوره رخ می دهد را کاهش می دهد و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

  • تأثیر مصرف سرکه سیب در کاهش وزن

شاید شما شنیده باشید که سرکه سیب به از دست دادن وزن کمک خواهد کرد! در این مورد تحقیقات بسیار کمی وجود دارد تنها مطالعه برای تست این ایده روی مردم در ژاپن انجام شد در این مطالعه، به ۱۷۵فرد چاق اما سالم سرکه سیب یا آب در روزانه به مدت۱۲ هفته داده شد رژیم غذایی هر دو گروه مشابه بود در پایان مطالعه، کسانی که سرکه استفاده می کردند وزن بیشتری از دست داده بوند به طور متوسط، گروهی که سرکه خوردند ۱ – ۲ پوند در طول مدت ۳ ماه وزن از دست دادند.

محققان نشان دادند که سرکه ممکن است روی ژنهای درگیر در شکستن چربی ها تاثیر بگذارد. دیویس متخصص تغذیه می گوید سرکه سیب ممکن است برخی مزایا در کاهش وزن داشته باشد اما آن قطعاً یک محکم کاری سریع نیست او می گوید اگر می خواهید وزن از دست بدهید هنوز هم ورزش و کنترل رژیم غذایی مهمترین راه کاهش وزن است.

کلینک مایو می گوید به یاد داشته باشید که هیچ گلوله جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد کلید کاهش وزن سوزاندن کالری بیش از مقدار کالری مصرف می باشد انتخاب غذاهای سالم مانند ( میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئین بدون چربی ) و فعالیت های بدنی در زندگی روزمره است.

  • تاثیر سرکه سیب در کنترل قند خون

سرکه سیب به نظر می رسد برای کمک به دیابت و کنترل قند خون مفید باشد

دکتر کارول جانستون، هدایت کننده برنامه تغذیه دانشگاه ایالتی آریزونا در حال مطالعه روی سرکه سیب برای بیش از ۱۰ سال است و معتقد است اثر آن بر قند خون مشابه برخی از داروها می باشد.

او توضیح می دهد که سرکه مقداری از هضم نشاسته را بلوک می کند او می گوید ۱۰۰ %نشاسته را مسدود نمی کند اما قطعا مانع از هضم حداقل مقداری نشاسته می شود و از بالا بردن قند خون جلوگیری می کند.

دکتر مایکل مدیر برنامه مربیگری شیوه زندگی با دیابت در دانشگاه تافتز می گوید تلاش برای استفاده از سرکه برای درمان دیابت مانند تلاش برای نجات یک زیر زمین آب گرفته با یک قاشق چای خوری است.

اگر شما گاستروپارزی دارید یک مشکل شایع در مبتلایان به دیابت که تخلیه معده را کند می کند تحقیقات اولیه نشان می دهد سرکه سیب ممکن است این مشکل را بدتر کند. او می گوید ما نگرانیم که سرکه آشامیدنی ( حتی در آب رقیق شده ) ممکن است سبب افزایش اسید در سیستم بدنی شما شده و بر کلیه ها و استخوان های شما فشار وارد کند.

اگر شما دیابت دارید و می خواهید سرکه سیب استفاده کنید به دکتر خود اطلاع دهید تا سطح قند خون شما را کنترل کند.

جانستون تاکید می کند که اگر شما برای دیابت دارو مصرف می کنید نباید آن را با سرکه جایگزین کنید اگر شما در حال فکر کردن در مورد استفاده از سرکه سیب برای کمک به مدیریت قند خون خود هستید اول با دکتر خود صحبت کنید.

خواص سرکه سیب

نکاتی در مورد مصرف سرکه سیب

آن را مستقیما را مصرف نکنید. زیرا خیلی اسیدی است که می تواند به مینای دندان شما و مری شما آسیب برساند. جانستون می گوید ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری ( ۵ – ۱۰ سی سی ) از آن را در یک لیوان بزرگ آب ریخته و جرعه ای از آن را به همراه وعده های غذایی خود را یک یا دو بار در روز مصرف کنید.
سرکه سیب بسیار اسیدی است و ممکن است گلوی شما را تحریک کند.
سرکه سیب ممکن است با مکمل های خاص و یا داروها، از جمله دیورتیک ها و انسولین تداخل ایجاد کند و ممکن است به کاهش سطح پتاسیم کمک کند.

خواص سرکه سیب

خطرات و عوارض جانبی سرکه سیب

عوارض جانبی – مصرف مقادیر کوچک سرکه سیب، عموما بدون مشکل می باشد. اما مقادیر زیاد و یا مصرف طولانی مدت می تواند خطراتی در پی داشته باشد. مصرف سرکه سیب خالص و مخلوط نشده با آب می تواند باعث ساییده شدن مینای دندان و سوختن دهان و گلو شود.
خطرات مصرف سرکه سیب – زنانیکه پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود.

از آنجاکه سرکه سیب می تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشکشان مصرف نمایند.
تداخلات – افرادیکه ملین، دیورتیک و داروی بیماری های قلبی و دیابت مصرف می نمایند، باید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشکشان مشورت نمایند.

خواص سرکه سیب

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فاطمه | ۷ سال پیش
خسته نباشید واقعا زحمت کشیدین.میشه لطف کنید طرز تهیه ی سرکه سیب رو بفرمایید؟ممنون
0
0
نسرین | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید تشکر خوب بود.
0
0
مرضیه | ۷ سال پیش
ممنون بابت مطالب مفیدتون
0
0

hits