دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انبه چه خواصی دارد؟!
2
زمان مطالعه: 21 دقیقه
انبه چه خواصی دارد؟!انبه یا منجو Mango با نام علمی Mangifera حدود چهار هزار سال است که انبه بخشی از رژیم غذایی بشر را تشکیل می دهد.

مقدمه ای در مورد انبه

انبه چیست؟ و چه خواصی دارد؟

انبه چیست؟چه خواص دارویی دارد؟

انبه یا منجو Mango با نام علمی Mangifera حدود چهار هزار سال است که انبه بخشی از رژیم غذایی بشر را تشکیل می دهد.

درخت انبه در نواحی استوایی رشد کرده و میوه ای و آبدار و مغذی تولید می کند.

انبه یکی از منابع غنی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که از زیبایی پوست و مو تا جلوگیری از سرطان و از تقویت قوای جنسی تا تقویت حافظه تنها بخشی از خواص آن محسوب می شود.

انبه میوه‌ای بسیار خوشمزه است که خیلی وقت‌ها ممکن است دوستداران آن فراموش کنند که فواید بسیار زیادی هم دارد.

در این بخش از دلگرم شما را با خواص درمانی انبه آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

انبه

مشخصات درخت انبه

مشخصات درخت انبه

انبه درختي است زيبا كه ارتفاع آن تا 10 متر مي رسد . منشا انبه هند و مالزي و برمه مي باشد ولي هم اكنون در تمام مناق استوايي و حاره كشت مي شود . انبه از 4000 سال پيش وجود داشته است .

برگهاي اين درخت نيزه اي شكل ، گلهاي آن زرد يا قرمز رنگ و بصورت خوشه اي وجود دارد . ميوه آن كه انبه يا منگو ناميده مي شود بيضوي شكل و داراي طعمي مطبوع وشيرين بوده و داراي هسته اي نسبتا بزرگ است . انبه در اوائل ماه مي مي رسد و تا اوائل سپتامبر موجود است .

میوه‌ای گرمسیری و از تیره پسته‌ایان است. خاستگاه انبه از هزاران سال پیش در شبه‌ جزیره هند پرورش داده می‌شد و بین قرن پنجم و چهارم پیش از میلاد به آسیای شرقی رسید؛ گرچه این درخت امروزه در بسیاری از کشور های گرمسیری پرورش داده شده و در سراسر دنیا صادر می‌شود. میوه انبه علاوه بر مصارف خوراکی، آشپزی و آب‌ میوه‌ گیری، به عنوان طعم‌ دهنده، رنگ‌ دهنده و عطر کاربرد دارد. برگ‌های درخت انبه نیز جهت مصارف زینتی قرار می‌گیرد.

انبه حاوی ترکیبات مفیدی همچون گالوتاننها، آلفا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین و غیره بوده و بنظر می رسد که این ترکیبات برای پیشگیری از ابتلا به چند نوع از سرطان مفید باشند. ویتامین آ و بتاکاروتن موجود در انبه به تقویت دید چشم های شما کمک می نماید و ویتامین ب 6 آن به کنترل هموسیستئین در خون کمک می نماید. دقت کنید که آمینو اسید بالا در خون خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. فیبر موجود در انبه سرعت آزاد شدن قند در خون را کاهش می دهد، با اینحال چون انبه شیرین است، از بهترین گزینه ها برای افراد مبتلا به دیابت نمی باشد.

انبه

انبه

انبه از خانواده میوه‌های آلویی می‌باشد، گیاهی خوراکی که قسمت گوشتی خارجی آن قشایی است که دانه را در بر گرفته است. انواع زیتون‌، خرما و نارگیل از اعضای همین خانواده محسوب می‌شوند.

انبه‌ها به نسبت رنگ‌، شکل، طعم و سایز دانه‌هایشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. اگرچه در رنگ پوست انبه‌ها از سبز تا قرمز، زرد یا نارنجی تنوعاتی به چشم می‌خورد اما گوشت داخلی آن غالبا زرد طلایی است. انبه‌ها طعمی شیرین و خامه‌ای مانند دارند و بالغ بر ۲۰ نوع ویتامین و مواد معدنی در آنها یافت می‌شود.

انبه‌ها از متداول‌ترین میوه‌های مصرفی در سرتاسر جهان هستند. برخی از خواص مصرف انبه در حفظ سلامت عبارتند از کاهش خطر اختلالات نابینایی مرتبط با شبکیه چشم، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، بهبود در هضم غذا و حفظ سلامت استخوان‌ها و حتی انبه فوایدی برای پوست و مو دارد.

انبه

خواص انبه چیست؟

خواص انبه برای بیماران دیابتی

بیماران دیابتی مقدار بیش از حد قند در خون دارند. این مقدار بالای قند به عروق آسیب می رساند شاید تعجب کنید انبه با این همه طعم شیرین چطور برای دیابتی ها مفید است. اطلاعات زیر هر گونه شک و تردید را برطرف میکند. انبه حاوی آهن، پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین A، C و B6، مواد مغذی و فیبر است .

با توجه به مطالعه انجام شده 'انبه از میوه هایی است که در سراسر جهان زیاد مصرف می شود و پرطرفدار است طبق پژوهشهای انجام شده این یک باور غلط است که چون انبه یکی از شیرین ترین میوه هایی است که ما داریم،پس چاق کننده است. مطالعات متعددی در سراسر جهان اثبات کرده است که انبه قند خون را ثابت نگه می دارد و آنرا کنترل می کند.

در مطالعه اخیر انجام شده توسط دانشمندان، ۲۰ بزرگسالان در گروه سنی ۲۰ سال و ۵۰ سال انتخاب شدند. دسته ای از بزرگسالان شامل ۱۱ زن و ۲۰ مرد. دانشمندان سطح BMI و قند را در آغاز آزمایش محاسبه کردند در طی مدت پژوهش به هر کدام هر روز ۱۰ گرم انبه دادند.در پایان ماه سوم، زمانی که سطح قند آنها را بررسی کردند، نشان داد که سطح قند خون پایین آمده در نتیجه، به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به دیابت ضرر ندارد.

انبه دارای یک آنتی اکسیدان به نام مالوالیک اسید است که احتمالا می تواند دلیل کاهش سطح گلوکز باشد. اما مکانیسمی که دقیقا علت کاهش سطح گلوکز در خون هنوز مشخص نشده است. بنابراین، مطالعات به وضوح بیان می کند که در حالی که انبه یک میوه شیرین است، ولی در بدن انسان گلوگز را کنترل میکند؛ البته نه برای همه دیابتی ها! اگر یک زن باردار هستید و دیابت دارید، انبه برای شما مناسب نیست. دیابت حاملگی یک بیماری است که تنها در طول دوره بارداری بوجود می آید.

در این وضعیت، سطح قند خون بیش از حد بالا می شود. اگر انبه بخورید، سطح قند بالا می رود. همچنین، انبه سطح گلوکز در بدن در طول دیابت حاملگی کنترل نمی کند، این نوع دیابت وقتی کودک به دنیا آمد از بین می رود.

بیماران مبتلا به دیابت می توانند هم انبه و هم برگ آن را استفاده کند. مصرف برگ انبه، نوشیدن آب ۲-۳ عدد برگ آن است. این به خوبی سطح قند را کنترل میکند. در حالی که تحقیقات بی ضرر بودن آن را ثابت کرده است ولی بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد مقدار انبه با پزشک مشورت کنید.

خواص انبه برای افزایش میل جنسی

انبه سرشار از ویتامین E است که برای بهبود عملکرد هورمون‌ های جنسی و افزایش میل جنسی بسیار موثر است. اگر مدتی است که دچار بی‌میلی شده‌اید بهتر است کمی انبه میل کنید. انبه حاوی فیبرهایی است که حرکات روده‌ها را تنظیم کرده و از یبوست پیشگیری می‌کند. این میوه برای کاهش التهاب مخاط معده فوق‌العاده است.

خواص انبه برای سلامت پوست

انبه منافذ بسته‌ی پوست را باز می‌کند. احتمالاً می‌دانید که آکنه‌ ها در نتیجه‌ی بسته شدن منافذ پوست ظاهر می‌شوند. برای تمیزی و مقابله با جوش‌ها گوشت این میوه را به صورت ماسک روی پوست صورت بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب خنک شستشو دهید. مصرف روزانه‌ی این میوه نیز باعث نرمی و خوش آب و رنگ شدن پوست می‌شود.

فواید انبه جهت سرطان سینه

با مخلوط یک فنجان انبه خرد شده (۲۵۰ میلی لیتر) کاروتنوئیدهای مورد نیاز روزانه را دریافت کنید. نتایج تحقیقات که در مجله بین المللی سرطان در ژوئن ۲۰۰۹ منتشر شد نشان داد زنان یائسه ای که دو یا چند وعده غذاهای غنی ازکاروتنوئید در روز میخورند خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها تا ۱۷ درصد کاهش یافته است.

مصرف این میزان کاروتنوئیدها باعث میشود دوره ماهانه منظمی داشته باشید و همین منظم شدن دوره ماهانه از ابتلا به پوکی استخوان و بروز سرطانها بخصوص سرطان سینه در زنانی که عات ماهانه شان منظم نیست پیشگیری میکند.

خانم هایی که به طور مرتب از انبه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند می توانند در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در آن ها کاهش دهد.. تحقیقات نشان داده است انبه حاوی انواع مختلفی از مواد پلی فنول است که تصور می شد از رشد سلول های سرطانی در سینه جلوگیری می کند.

خواص انبه برای هضم غذا

انبه سرشار از آنزیم‌های گوارشی است که به هضم غذا و به تجزیه‌ی پروتئین‌ها کمی می‌کند. به همین دلیل است که برای مقابله با حالت اسیدی معده مفید بوده و به هضم راحت غذا کمک می‌کند.

خواص انبه و چشم‌

۱۰۰ گرم انبه ۱۵ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین A را تامین می‌کند که برای تضمین سلامت چشم‌ها و تقویت قوه‌ی بینایی لازم است. افرادی که می‌توانند روزانه از این میوه مصرف کنند کمتر در معرض مشکلات بینایی مانند کاهش دید شبانه، خشکی چشم، سوزش چشم و غیره قرار می‌گیرند.
انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود

فواید انبه برای کم‌ خونی

انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌ خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدان درون انبه از ابتلا به سرطان روده، سرطان سینه، سرطان خون و سرطان پروستات کمک می نماید.

کاهش کلسترول

انبه حاوی مقادیر بالای فیبر، پکتین و ویتامین C بوده و به کاهش کلسترول کمک می نماید.

پاکسازی پوست

انبه هم بصورت خوراکی و هم بصورت خوراکی برای پوست مفید بوده و جوش های صورت را از بین می برد.


کمک به تحمل گرما

گرفتن آب میوه انبه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب دیدن آن کمک می نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

میزان بالای ویتامین C و A در انبه و همچنین انواع مختلف کارتنوییدها سیستم ایمنی بدن شما را قوی و سالم نگه می دارد.

اسید فولیک

فولات یا اسید فولیک برای بارداری سالم و پیشگیری از نقایص مادرزادی حیاتی می باشد. همچنین فولیک اسید از سقط جنین نیز جلوگیری می نماید.

بهبود حافظه

این میوه یکی از میوه‌ های فوق‌العاده برای مغز کودکان است. نتایج پژوهش‌ ها نشان می‌دهند که این میوه حاوی اسید گلوتامیک می‌ باشد و برای بچه‌ هایی که مشکل تمرکز دارند فوق‌العاده است. این ترکیب به بهبود حافظه و تحریک سلول‌های مغز کمک می‌کند.

خواص انبه برای مقابله با کم‌ خونی

انبه برای خانم‌ های باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌ خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

و همچنین دیگر خواص انبه

  • انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .
  • انبه تقویت کننده قوای جنسی است .
  • رنگ صورت را درخشان می کند .
  • دهان را خوشبو می کند .
  • ادرار آور است .
  • یبوست را برطرف می کند .
  • انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند .
  • انبه تمیز کننده خون می باشد .
  • بافت های عصب عضله، قلب، مغز و قسمت های دیگر بدن را تقویت می کند.
  • در درمان سینوزیت نقش موثری ایفا می کند.
  • عطش را برطرف می کند.
  • انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .
  • فیبر نامحلول موجود در انبه به حذف ضایعات روده بزرگ کمک می کند و در درمان یبوست، موثر است.
  • وجود اسید تارتریک، اسید مالیک و اسید سیتریک در این میوه، به حفظ قلیایی بودن مایعات بدن کمک می کند.
  • مخلوط شیر و انبه به افزایش وزن بدن کمک می کند.
  • عصاره پوست درخت، ساقه، برگ و میوه نرسیده انبه، دارای خواص ضد باکتری هستند.
  • گل های خشک شده این میوه، برای درمان اسهال، اسهال خونی مزمن و برخی مشکلات مثانه مفید است.
  • مغز هسته انبه، ضد اسهال است.
  • آنتی اکسیدان های موجود در انبه، نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی ایفا می کنند.[آنتی اکسیدان ها به جنگ آنفلوانزا می روند]
  • برخی از فلانوئید های موجود در این میوه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می شوند.
  • برای بهبود سرفه ، تنگی نفس ، انواع سردرد ، اسهال و دردهای قولنجی مفید است.
  • این میوه ناراحتی ایجاد شده بر اثر سوء هاضمه را برطرف می کند.
  • میزان بالای فیبر قابل حل، پکتین و ویتامین C در آن کاهش دهنده کلسترول مضر است.
  • پس از ورزش سخت، نمک، ویتامین و انرژی از دست رفته را به بدن بازمی گرداند.
  • عطش را رفع می کند.
  • با عفونت های باکتریایی مقابله می کند.
  • مانع از ریزش مو می شود.
  • برای رفع ناراحتی های مربوط به کبد مفید است.
  • برای چاق شدن افراد لاغر مفید است.
  • التهاب غشاء مخاطی معده را تسکین می دهد.
  • ادرار آور و ملیّن است.
  • پوست صورت را روشن، نرم و شاداب می سازد.
  • درمان گرمازدگی و خستگی بر اثر گرما در فصل تابستان است.
  • کمک می کند تا سیستم هورمونی بدن فعال تر عمل کند.
  • مربا و ترشی انبه برای تقویت معده مفید است.
  • در مقابله با بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C موثر است.)
  • در برطرف کردن سرفه موثر است.
  • شربت انبه یا ازگیل ژاپنی در طب چینی برای درمان گلودرد و رفع سرفه استفاده می‌شد.
  • ازترکیب برگ انبه و چند ماده دیگر برای ساخت اکسپکتورانت (داروی خلط آور و مسکن برای درد سینه استفاده می‌گردد.)
  • برای هضم غذا بسیار مفید است.
  • آرام بخش است.
  • برای بهبود عملکرد سیستم تنفسی مفید است.
  • خوردن مقدار زیاد انبه یا ازگیل ژاپنی باعث خواب آلودگی می‌گردد.
  • به هنگام بالا رفتن دمای بدن، تب را کاهش می دهد و ناراحتی های تنفسی را برطرف می کند.
  • فیبر موجود در آن از یبوست پیشگیری می کند.
  • افرادی که از کم خونی رنج می برند، انبه را همراه با شام مصرف کنند. انبه سرشار از آهن و کلسیم است.
  • علاوه بر خود این میوه، مصرف برگ های آن نیز با بیماری دیابت مقابله می کند. قبل از خواب ۰تا۵ برگ درخت انبه را در آب دم کنید و روز بعد ناشتا یک لیوان از آن را بنوشید. این کار به طور منظم، صبح به صبح تکرار شود
  • میزان بالای آنتی اکسیدان در آن در صورت مصرف منظم با سرطان و بیماری های قلبی دیگر مقابله می کند.
  • خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می دهد.
  • ترکیبی که از پوست انبه به دست می آید خاصیت ضدالتهابی دارد.
  • پتاسیم انبه ضربان قلب و فشارخون را کنترل می کند.
  • انبه ابتدا گس و بعد ترش می شود و در اثر زیاد ماندن بر روی درخت، کم کم شیرین می شود.
  • مانع از خشکی چشم، خارش و سوزش می شود.
  • خاصیت ضدالتهابی آن علایم آسم را از بین می برد.
  • میوه آن بوی خوشی مثل عنبر دارد. دهان را خوشبو کرده و رنگ چهره را باز می کند.
  • این میوه حاوی اسید گلوتامین است که برای تقویت حافظه و فعال نگه داشتن سلول ها موثر است؛ بنابراین مصرف آن به دانش آموزان توصیه می شود.
  • انبه منافذ پوست صورت را که باعث بروز آکنه می شود پاک سازی می کند. کافی است برش های نازک این میوه را به مدت ۵ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید.
  • تقویت کننده جسم ، روح و دستگاه گوارش است.
  • کلیه و مثانه را تقویت می کند.
  • از میوه و پوست انبه علاوه بر ترشی و مربا ، عصاره ای درست می کنند که دارای اثر قابض است. همچنین غرغره این عصاره بصورت مخلوط با کمی آب، برای گلودرد مفید است.
  • خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .
  • انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .
  • برای رفع اسهال مفید است .
  • خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .
  • برای درمان بواسیر مفید است .
  • پوست آن دارای تا درصد تانن است و یک قاشق چایخوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

انبه

خواص مغز هسته انبه

انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغزش قرار دارد که هم دارای خواص دارویی بوده و هم استفاده های غذایی!

# برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .
# اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .
# مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .
# خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .
# ضد استفراغ است .
# سرفه های سخت را درمان می کند .
# گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .
# خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .
# مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .
# برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .
# برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .
# صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .
# برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .
# درمان کننده بواسیر خونی است .
# به جای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .

انبه

ارزش غذایی انبه چیست؟

انبه از نظر غذائی بسیار غنی است. هر یکصد گرم از قسمت خوراکی انبه حاوی ۱۹۹۰ واحد بین المللی بتاکاروتن (ویتامین آ) است که خیلی بیشتر ازمیزان موجود در سایر میوه هاست. مجموع کاروتنوئیدها در انبه با رسیدگی میوه افزایش می یابد.خوردن میوه درفصل آن می تواند ذخیره ای از( ویتامین آ) در کبد تأمین کند که برای دوام آوردن برای بقیه سال کفایت می کندو برای پیشگیری از ناهنجاری های کمبود ویتامین آ مثل شب کوری، بسیار مفید است.

انبه، چه رسیده وچه نارس منبع خوبی از( ویتامین ث) می باشد . در هر یکصد گرم انبه مقدار ۱۶ میلی گرم ویتامین ث موجود است.( ویتامینهای آ وث) هر دو آنتی اکسیدان بوده وبه جلوگیری از آسیبهای رادیکالهای آزاد و در نتیجه کاهش ریسک برخی سرطانها کمک می کنند. انبه رسیده تامین کننده خوبی از کالری است. یک انبه رسیده به ازای هر یکصدگرم وزن مقدار ۴۷کیلو کالری تأًمین می کند.

(که بیشتر از قند فروکتوز به دست می آید). انبه نارس در مقایسه با رسیده آن کالری کمتری دارد. انبه رسیده همچنین منبع خوبی از پتاسیم بوده و مقدار نا چیزسدیم آن ، باعث می شود برای بیماران دارای فشار خون بالا مناسب باشد. افرادی که محدودیت رژیم پتاسیم دار مثل رژیم غذایی برای نارسائی کلیه دارند باید از مصرف انبه پرهیز کنند.


انبه نه تنها میوه خوشمزه ای است، بلکه غنی از ویتامین ، املاح و آنتی اکسیدان هاست. دارای فیبر زیادی است، ولی کالری و سدیم آن کم است. فاقد کلسترول و چربی اشباع است. انبه یکی از منابع غنی ویتامین A است. همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین C ، ویتامین B ، پتاسیم ، کلسیم و آهن است. ویتامین A در تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی دندان ها ، پوست ، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم بدن نقش مهمی دارد. نصف میوه ی انبه ی متوسط معادل یک واحد میوه است و۷۰ کالری انرژی دارد.

طعم انبه رسیده و تازه شبیه مخلوطی از طعم هلو و آناناس است و بسیار آبدار و خوشمزه می باشد.

یک فنجان (۲۲۵ گرم) انبه حاوی مواد زیر است :
• ۱۰۵ کالری
• ۷۶ درصد ویتامین C (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی)
• ۲۵ درصد ویتامین A (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده بینایی)
• ۱۱ درصد ویتامین B6 به اضافه سایر ویتامین‌های B (کمک به عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)
• ۹ درصد فیبر سالم پروبیوتیک
• ۹ درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم‌های مهم جهت گلبول‌های قرمز خون می‌باشد)
• ۷ درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم)
• ۴ درصد منیزیم

انبه

طرز خرید انبه

وقتی می‌خواهید این میوه را بخرید و به خانه ببرید،‌ اول خوب به انبه‌ها نگاه کنید. توجه داشته باشید که پوست یکنواختی داشته باشند البته ممکن است قسمت‌هایی روی این میوه وجود داشته باشند که به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز در آمده است.

به علاوه، هنگامی‌که آن را فشار می‌دهید، پوست این میوه باید نرم باشد. اگر لکه‌های سبز تیره روی این میوه باشد یعنی این میوه به خوبی نرسیده است و می‌توان آن را در دمای اتاق قرار داد که با گذشت چند روز می‌رسد و به محض آنکه کاملا رسید می‌توان آن را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کرد. در ضمن، برای تسریع در رسیدن این میوه می‌توانید آنها را داخل پاکت کاغذی قرار داده و در دمای اتاق قرار دهید که سرعت فرآیند رسیدن این میوه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

انبه

روش‌های خوردن انبه

ساده‌ترین روش خوردن این میوه آن است که آن را پوست گرفته و به شکل تازه آن را میل کنید. می‌توانید آن را به همراه کمی‌آبلیمو به شکل یک نوشیدنی در آورده و در این روزهای گرم تابستان مورد استفاده قرار دهید. مصرف این میوه به همراه کمی‌بستنی و یا مخلوط شده با شیر نیز میان وعده‌های بسیار مغذی را برایتان مهیا می‌کند که می‌توانید از خوردن‌شان لذت ببرید.


اما یکی از نکاتی که باید در هنگام خوردن این میوه به خاطر داشته باشید آن است که برخی از افرادی که به آلرژی تماسی مبتلا هستند با تماس با پوست این میوه دانه‌های قرمز رنگی در پوست‌شان ایجاد می‌شود. بهترین توصیه به این افراد آن است که از انبه‌های کاملا شیرین استفاده کنند تا کمترین واکنش‌های حساسیتی ایجاد شود.

شما می‌توانید در فصولی که این میوه در دسترس شما نیست آن را به برش‌های نازکی درآورده و خشک کنید. فراموش نکنید این میوه می‌تواند یکی از اجزای سالاد میوه را تشکیل دهد و یا آنکه به شکل پوره به همراه سایر میوه‌ها به مصرف برسد. از این میوه، شربت، ترشی و مربا تهیه می‌کنند.


این میوه به دلیل ترکیبات اسیدی که دارد می‌تواند به هضم پروتیین‌ها کمک کند. به این دلیل در وعده‌های غذایی سنگین اگر مقدار کمی‌از این میوه به مصرف برسد به هضم غذا در سیستم گوارشی کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود انبه را با معده خالی میل نکنید بلکه آن‌را بعد از صرف غذا و یا ترشی آن را به همراه غذا به مصرف برسانید.

شاید خیلی به مذاقتان خوش نیاید اگر بگوییم که در برخی از کشور‌ها مانند مکزیک و هند برش‌های این میوه را با کمی‌فلفل قرمز و نمک می‌خورند البته برش‌های کال این میوه و جالب‌تر اینکه در هند آن را با نوعی رب شور که بگونگ نام دارد و از ماهی و یا میگو تهیه شده است، می‌خورند.

انبه

مضرات انبه

هضم انبه براي بعضي از افراد سخت است و ممكن است ايجاد خارش و دمل نمائيد .

اگر خون انبه ايجاد نفخ بكند بايد آنرا با زنجبيل خورد .

انبه

احتیاطات

• اگر به پلاستیک خام حساسیت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به انبه و به‌ویژه انبه کال هم حساسیت بدهید. این واکنش به خاطر وجود اسیدآناکاردیک است.

• پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است، ماده‌شیمیایی موجود در پیچک سمی امریکایی و سماق سمی که می‌تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.

• برخی دلالان و فروشندگان برای رسیده کردن انبه از کاربید کلسیم استفاده می‌کنند که ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، به همین دلیل بهتر است از انبه ارگانیک استفاده کنید. اگر انبه خریداری شده شما ارگانیک نیست، قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید یا یک شب در آب خیس کنید.

انبه

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یونس | ۷ سال پیش
ممنون
ممنون
ممنون
0
0
فاطماگل | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید.میشه بگین چطوری میشه ماسک صورت انبه درست کرد؟
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
خیلی خوب بود ممنون از مجلتون
0
0
نازگل | ۷ سال پیش
سلام ممنون از مجله ی خوب دلگرم
0
0

hits