دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه ماست خانگی
18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ماست زدن یا طرز تهیه ماست در خانه :ماست یکی از انواع لبنیات است که از تخمیر شیر توسط نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس حاصل می‌شود. از هر نوع شیری برای تهیه ماست می‌توان استفاده نمود.

طرز تهیه ماست خانگی

ماست های خانگی گاهی ترش می شوند و گاهی شیرین ،که ممکن است مورد پسند نباشند. اگر طرز تهیه کامل آن را بدانید مطمئنا ماستی باب سلیقه خود درست خواهید کرد. با دلگرم همراه شوید.

طرز تهیه ماست خانگی ساده و خوشمزه با عکس

روش اول : طرز تهیه ماست با شیر خشک

اگر تا حالا ماست را با شیر خشک درست نکردید پس خوب است این کار را یکبار امتحان کنید و از طعم و مزه و لطافت و سبکى این ماست لذت ببرید.

اگر بوى شیر خشک را دوست ندارید نگران نباشید، درصد بو و طعم شیر خشک در این ماست بسیار ناچیز است و آن را حس نمى‌کنید.

مواد لازم :

  • آب : 4 لیوان (900 میلى لیتر) با دماى معمولى
  • شیر خشک : 8 قاشق سوپخورى پر
  • ماست شیرین : 3 قاشق سوپخورى پر

طرز تهیه :

در ظرفى پودر شیر و آب را با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا کاملا حل شود.

ظرف را روى حرارت گذاشته تا گرم شود و وقتى گرماى آن به حدى رسید که دست را نسوزاند، حرارت را خاموش کنید.

در گرمترین جاى خانه پتویى را پهن کنید و ظرف شیر را وسط پتو گذاشته و ماست را کم کم با قاشق به ظرف شیر اضافه کرده و آرام با قاشق در شیر مخلوط کنید و در ظرف را ببندید. پتو را روی ظرف بکشید و 4 تا 5 ساعت استراحت دهید.

ماست باید خوب بسته باشد، پس ظرف ماست را 1 ساعت در فریزر استراحت دهید تا دماى آن سریع کم شود و بعد از آن هم 4 تا 5 ساعت در خود یخچال تا حسابى سرد و لذیذ شود.

نکته : من از شیر خشک نیدو استفاده کردم.

آموزش طرز تهیه ماست خانگی به ۳ روش ساده + عکس

روش دوم : طرز تهیه ماست خانگی با شیر گاو

ابتدا شیر را درون ظرفی می ریزیم و آنرا روی حرارت گاز می‌جوشانیم .

سپس می‌گذاریم تا کمی سرد شود.

هنگام مایه زدن ماست ،شیر باید به اندازه ای گرم باشد که وقتی انگشتتان را داخل آن می کنید بتوانید گرمای آنرا کاملاً حس کنید بدون آنکه انگشت شما را بسوزاند.

وقتی شیرکمی سرد شد و به درجه حرارت مناسب تقریبا ۳۷ درجه رسید که در بالا ذکر شد، سپس ۲قاشق ماست را از کنار ظرف داخل شیر می‌ریزید ظرف را آهسته تکان دهید تا شیر با ماست کمی مخلوط گردد بدون آنکه آنرا بهم بزنیم .

سپس در پوشی روی دهانه ظرف بگذارید و روی ظرف و دور آنرا با پارچه کلفتی مانند پتو بپوشانید و بگذارید ۴ تا ۵ ساعت بماند تا ماست به آرامی سرد شود و بسته شود.

سپس روی ماست را باز کرده و آنرا در جای خنکی مثل یخچال قرار دهید تا کاملاً سرد شود.

نکته: اگر ماست شما آب انداخت و یا بره بره شد به این دلیل است که موقع مایع زدن ،شیر زیاد داغ بوده و اگر ماست نبست به این دلیل است که شیر سرد بوده و یا مایه ماست که همان دو قاشق است برای شیر کم بوده است .

بنابراین در اندازه گیری شیر و ماست دقت کنید. اگر هنگام مایه زدن، ماست را با کمی شیر مخلوط کنید و سپس آنرا در شیر را بریزید، اینصورت ماست رویه نمی‌بندد.

اگر دوست دارید ماست شما ترش مزه شود، آنرا به مدت ۱ روز بیرون از یخچال و در فضای اتاق قرار دهید.
اگر می خواهید ماست شما سفت شود، ماست را داخل کیسه ای برزید و آنرا از جایی آویزان کنید تا آب آن به مرور گرفته شود. میتوانید در زیر آن ظرفی بگذارید تا آب ماست هدر نرود ،و از آن برای تهیه دوغ استفاده کنید.

آموزش طرز تهیه ماست خانگی به ۳ روش ساده + عکس

روش سوم : طرز تهیه ماست با شیر پاستوریزه

  • شیر پاستوریزه یا هموژنیزه یا تازه : دو لیتر یا به مقدار مورد نیاز !
  • ظرف پلاستیکی یا شیشه ای یا دبه پلاستیکی در دار
  • در صورت امکان یک عدد دما سنج جیوه ای یا الکلی یا دیجیتال ساده
  • حوله مستعمل
  • دو قاشق غذا خوری ماست
  • قابلمه برای گرم کردن شیر

نکته : در صورتیکه از شیر غیر پاستوریزه استفاده میکنین , حتمن شیر رو به مدت 20 دقیقه بجوشونین ! در موقع استفاده از شیر هموژنیزه به تاریخ شیر حتما دقت کنین !! شیر هموژنیزه نیاز به جوشیدن نداره !

روش تهیه :

مقدار شیر مورد نیازتون رو در قابلمه ای که ترجیحا تفلون باشه بریزین و زیر گاز رو روشن کنین و شعله رو خیلی کم بذارین تا شیر ته نگیره .

میتونین کمی شکر هم بریزین توی قابلمه ولی هم نزنین . این کار باعث میشه شیر سر نره و ته نگیره .

** نکته مهم : اگه مایل به درست کردن ماست پر چرب و سفت هستین , شیر رو باید اونقدر بجوشونین که یک چهارم حجمش رو از دست بده و کمی غلیظ بشه .

و یا به ازای هر لیتر شیر , 100 گرم خامه رو با شیر مخلوط کنین و به قابلمه اضافه کنین . ولی اگه مایل به تهیه ماست معمولی هستین , نیاز به جوشاندن نداره مگر شیر غیر پاستوریزه باشه !!

در کل بهتره ماست کم چربی درست کنین و اگر ماست سفت دوست دارین , ماست رو کیسه کنین تا سفت بشه !!

دقت کنین که شیر نباید بجوش بیاد مخصوصن که اگر از شیرهای کیسه ای استفاده میکنین .

شیر باید فقط گرم بشه و در صورتیکه دما سنج دارین باید دمای شیر 53 درجه سانتیگراد بشه . نه بیشتر و نه کمتر .

مدت زمانی که تقریبن شیر به این دما میرسه پنج دقیقه هست . اگر دماسنج ندارین , انگشت کوچیک دست خوتون رو توی شیر فرو کنین و اگه کمی احساس داغی و سوزش بهتون دست داد , زیر شیر رو خاموش کنین .

نباید داغی شیر طوری باشه که باعث بشه انگشت رو فورن خارج کنین و دستتون بسوزه . ملایم باید باشه نه خیلی داغ نه خیلی ولرم . از درجه ولرم کمی داغتر .

زمانیکه دمای شیر 53 درجه شد , شیر رو توی دبه یا ظرف در دار خودتون خالی کنین . حالا توی یک کاسه کوچک 2 قاشق غذا خوری ماست بریزین و از شیر گرم شده هم یکی دو قاشق شیر روی ماست اضافه کنین و خوب هم بزنین تا یکدست بشه و بعد همه ماست رو توی دبه شیر خالی کنین و با قاشق سه – چهار مرتبه خوب هم بزنین .

روش تهیه ماست خانگی مرحله به مرحله

حالا دبه رو در حالیکه درب اونو مایل قرار دادین روش , در یک گوشه قرار بدین . اینکار باعث میشه بخاری که تشکیل میشه در داخل ماست نریزه و ماست رو شل نکنه و یا اگر حوله دور دبه میپیچین , پرز های حوله داخل دبه نریزه .

اگه از جای گرم استفاده میکنین نیاز به در نیست . ولی اگر جای گرم نداشتین و یا تابستان ها , دورش رو با حوله حسابی بپیچین و در کناری قرار بدین به مدت 4 تا 5 ساعت .

بعد از این مدت به سراغ دبه برین و خیلی آروم بهش تقه بزنین . اگه دیدین شیر گرفته خودشو و نسبتن سفت هست , درب دربه رو ببندین و به مدت 5 ساعت در یخچال قرار بدین تا خودشو بگیره و سفت تر بشه .

بهترین کار اینه که شب موقع خواب ماست رو عمل بیارین و صبح که بیدار میشین , ماست رو در یخچال بذارین تا برای ناهار آماده بشه .

آموزش طرز تهیه ماست خانگی به ۳ روش ساده + عکس


بیشتر بخوانید :

راهنمای استفاده از آب روی ماست : آب روی ماست را چکار کنیم؟!

ترکیبات شگفت انگیز ماست با مواد غذایی دیگر + خواص و مضرات

فواید ماست برای موی سر + چند توصیه برای تقویت مو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits