دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع غذاهای سنتی استان کرمان

آشنایی با 10 غذای محلی استان کرمان

انواع غذاهای سنتی استان کرمان
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خوشمزه ترین غذا های محلی کرمان چیست؟ کرمان یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است که غذاهای محلی بسیار خوشمزه و خاصی دارد.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با غذاهای بی نظیر کرمان آشنا شوید.

انواع غذاهای سنتی کرمان

کشور ایران با دارا بودن پهنه جغرافیایی گسترده به کشوری چهار فصل مشهور است و شما می توانید در هر بازه زمانی از سال با سفر به هر یک از شهرهای مختلف ایرانی آب و هوا و شرایط مختلفی را نسبت به سایر شهرهای ایران تجربه کنید.

اگر اهل ایران گردی بوده باشید حتما با این موضوع برخورد داشته اید که هر شهر ایران برای خود دارای تعدادی غذای بومی و محلی است که مسافران می توانند با سفر به این شهرها و سرو کردن غذاهای بومی و محلی هر شهر خاطره ای به یاد ماندنی را از آن شهر برای خود برجای گذارند.

یکی از شهرهایی که مسافران بسیاری در طول سال به آن سفر می کنند تا غذاهای بومی و محلی آن را امتحان کرده و تجربه کنند کرمان است. این شهر با دارا بودن شرایط اقلیمی و کویری خود، مقصد بسیاری از علاقه مندان به کویر نوردی و دوست داران سکوت و آرامش کویر است.

اگر به تازگی قصد دارید تا در قالب یک تور گردشگری به کرمان سفر کنید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با دلگرم همراه باشید تا شما را با تعدادی از غذاهای بومی و محلی کرمان آشنا کنیم تا در زمان سفر به این شهر بتوانید با تهیه و سرو هر یک از این غذاهای لذیذ بتوانید تجربه خوبی از سفر به کرمان را برای خود برجای گذارید.

آش های متنوع کرمانی

در این بخش از غذاهای محلی کرمان قصد داریم تا در رابطه با آش های محلی کرمان اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. این شهرستان چند نوع آش محلی داشته که تجربه هر سرو هر یک از آن ها در طول سفر به کرمان می تواند سفر شما لذت بخش تر از همیشه کند.

1. آش آماج یا اُماچو

1. آش آماج یا اُماچو

آش شولی یا آماجو یکی از معروف ترین آش های کرمانی است که در آن از سبزی، آرد گندم، گیاهان دارویی، سرکه ( یا قره قروت) استفاده می شود. آش آماجو خود دارای انواع مختلفی از قبیل آش آماجو برگ کلم، آش آماجو ترشک، آش آماجو پیچو، آش آماجو برگ گوجه و برگ کلم است که تهیه هر یک نیازمند دستور پخت متفاوت و متنوعی است.

separator line

2. آش گندم شیر

2. آش گندم شیر

از دیگر آش های معروف کرمانی می توان به آش گندم شیر اشاره نمود که در آن از نخود، گوشت با استخوان، گندم شیر، کشک سائیده شده، ادویه های مختلف، رشته آش، سیر، پیاز و نعنا داغ استفاده می شود.

برای تهیه آش گندم شیر لازم است تا ابتدا آرد گندم آسیاب شده و الک شده را به شیر اضافه نموده و به آن رزدچوبه، فلفل، سیاه دانه، ریزه و نمک اضافه کنند و سپس آن را بپزند و در نهایت آن را بر روی پارچه ای درون قابلمه ریخته تا خشک شود تا گندم شیر تهیه شود.

سپس لازم است تا گوشت، پیاز، نخود و ادویه را به طور جداگانه ای پخته و گوشت را به خوبی له نموده و در انتها گندم شیر آماده شده را به آن اضافه کنند و در نهایت به آن رشته، کشک، نعنا داغ و سیر داغ اضافه کنند.

غذاهای بومی کرمان

یکی از محبوب ترین غذاها پس از کباب نزد ایرانیان آش رشته است که در هر شهری از ایران به روش های مخصوص و منحصر به فردی طبخ می شود. در سفر به کرمان نیز شما این فرصت را دارید تا آش رشته کرمانی را میل نموده و آن را تجربه کنید. تفاوت آش رشته کرمانی با سایر آش رشته هایی که در سراسر ایران طبخ می شود این است که در آش رشته کرمانی از کوفته ریزه، سرکه یا شربت سکنجبین استفاده می شود که طعم و عطر آش رشته را به خوبی متحول می کنند.

در ماه رمضان یکی از میان وعده های دلچسب و لذیذ آش های مختلفی است که در زمان افطار سرو می شوند. آش روزه نیز یکی از آن دست آش هایی است که در هنگام افطار از امتحان کردن آن نمی توان گذشت. برای سرو این آش ویژه و لذیذ پیشنهاد می کنیم یکبار هم که شده در ماه رمضان به روستای بردسیر کرمان رفته و این آش را در این روستا امتحان کنید.

آبگوشت نیز در صدر غذاهای محبوب ایرانی قرار داشته و در هر شهری با دستور پخت مختلفی تهیه می شود. در کرمان نیز شما می توانید انواع مختلفی از آبگوشت را امتحان کنید که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

3. آبگوشت بادمجان و کشک

1. آبگوشت بادمجان و کشک

اگر به دنبال یکی از متفاوت ترین آبگوشت هایی که تا به حال میل کرده اید می گردید، پیشنهاد ما آبگوشت بادمجان و کشک کرمان است. این آبگوشت از گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر و کشک ساییده شده تهیه شده و مدت زمان زمانی برای جا افتادن آن نیاز خواهد بود.

separator line

4. آبگوشت زیره

2. آبگوشت زیره

زیره معروف ترین سوغات شهر کرمان است که از قدیم و الایام کرمان را به زیره آن می شناختند. شما نیز می توانید در سفر به کرمان آبگوشتی که به وسیله زیره تهیه می شود را امتحان نمایید و تفاوت آن را با تمام آبگوشت های مختلفی که تا کنون امتحان کردید را احساس کنید. برای تهیه آبگوشت زیره از گوشت، پیاز، زیره و سیر استفاده می شود.

separator line

5. آبگوشت بز قرمه

3. آبگوشت بز قرمه

یکی از غذاهای مطرح کرمانی که بسیاری از ایرانیان آن را دوست داشته و محبوبیت عام بسیاری دارد بز قرمه است. برای تهیه آبگوشت بز قرمه از گوشت بز یا بزغاله استفاده می شود و دلیل نام گذاری این غذا به این نام نیز همین امر است. در این غذا از نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران، نعنا داغ و ادویه های مختلف نیز برای طعم دار نمودن و لذیذ نمودن این غذا استفاده می شود.

بز قرمه را هم می توان با برج و هم با نان سرو نمود. اکثر رستوران های سنتی کرمانی آبگوشت بز قرمه را ارائه می کنند و شما می توانید با مراجعه به هر یک از این رستوران های سنتی نسبت به سرو بز قرمه اصیل کرمانی اقدام نمایید.

separator line

6. کله جوش

4. کله جوش

یکی دیگر از غذاهایی که در سراسر ایران می توان آن را با دستور پخت های مختلف یافت کله جوش است. در کله جوش کرمانی از کشک ساییده شده، سبزی خشک، نعنا، سیر و پیاز داغ استفاده می شود و با نان سرو می شود. در کنار سرو این غذای لذیذ می توانید از مغز گردو، خرما و ترب سیاه نیز استفاده نمایید.

separator line

غذاهای سنتی کرمان

1. اشکنه

1. اشکنه

نیز یکی دیگر از غذاهای مطرح کرمانی است که در سراسر ایران نیز طبخ می شود. برای تهیه اکشنه کرمانی از آرد گندم، پیاز، روغن، رب گوجه، آب، سیب زمینی و تخم مرغ استفاده می شود. با توجه به فرایند پخت سریع و آسانی که تهیه اشکنه از آن برخوردار است این غذا در میان مردم کرمان از جایگاه ویژه ای بر خوردار است.

separator line

2. زیره پلو

2. زیره پلو

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، زیره اصلی ترین سوغات کرمان به شمار می رود که با آن غذاهای مختلفی نیز طبخ می شود. یکی دیگر از غذاهایی که در آن از زیره به عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می شود زیره پلو است. برای تهیه زیره پلو از برنج، روغن، نمک و زیره سیاه استفاده می شود.

زیره پلو را معمولا به همراه گوشت یا مرغ سرو می کنند. در کنار زیره پلو، در لپه پلو نیز از زیره استفاده می شود و در آن از گلوله های کوچک گوشت در کنار لپه های پخته شده استفاده می شود که طعم بی نظیری به آن می بخشد.

separator line

شیرینی ها و خوراکی‌های کرمان

کلمپه

کلمپه

کلمپه یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های کرمان محسوب می‌شود که در بین گردشگران تور کرمان و سایر میهمانان این شهر بسیار پرطرفدار است. این شیرینی در واقع کلوچه‌ای سنتی محسوب می‌شود که درون آن را با ترکیبی از خرما و گردوی چرخ شده پر می‌کند. هل، گلاب و دارچین از طعم‌دهنده‌های اصلی این شیرینی سنتی به شمار می‌روند و از پسته و کنجد نیز برای تزئین آن استفاده می‌شود. کلمپه را می‌توانید در طعم‌های زعفرانی و ساده و یا با روغن حیوانی در جای‌جای کرمان پیدا کنید.

separator line

کماج سهن

کماج سهن

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی کرمان کماج سهن نام دارد که در تهیه خمیر آن از جوانه گندم استفاده می‌کنند و به خاطر استفاده از ادویه‌های مخصوص و گیاهان معطر دارویی، طعم منحصر به فردی دارد. مدت ماندگاری این شیرینی بالاست و پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمان کماچ سهن بخرید و به عنوان سوغاتی خوشمزه به همراه خود ببرید.

separator line

قاووت

قاووت

شاید بتوان قاووت یا به لهجه کرمانی‌ها "قووتو"را معروف‌ترین سوغات و خوراکی کرمان دانست. این خوراکی خوشمزه و مقوی، به صورت پودر است و برای تهیه آن سیاه‌دانه، خشخاش، دارچین، گیاهان دارویی، ادویه‌های معطر، بذر برخی گیاهان، هل، شکر، انواع مغزها مانند پسته، بادام، فندق و غیره را آسیاب می‌کنند.

این معجون همچنین به عنوان داروی انرژی‌بخش و تقویت‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. قاووت پای ثابت پذیرایی در خانه‌های کرمانی‌هاست و به زنانی که تازه زایمان کرده‌اند نیز می‌دهند. این خوراکی مقوی را هم می‌توان به صورت پودر مصرف کرد و هم می‌توانید در آب جوش حل کنید و به عنوان یک نوشیدنی میل نمایید.

separator line

قطاب

قطاب

شاید فکر کنید یزد تنها شهریست که قطاب معروفی دارد اما اینطور نیست، قطاب یکی از سوغات‌های خوشمره کرمان هم به شمار می‌رود و یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی است.

separator line

فالوده کرمانی

فالوده کرمانی

علاوه بر شیراز و یزد، کرمان هم فالوده مخصوص به خودش را دارد که با فالوده شیرازی تفاوت دارد، فالوده شیرازی رشته‌رشته است و درون خود شکر دارد اما فالوده کرمانی تکه‌تکه است و زیر آن شربت می‌ریزند و سپس فالوده و آب که هنگام خوردن می‌بایست آن‌ها را با هم مخلوط کنیم. پیشنهاد می‌شود گشت و گذارتان در شهر کرمان را با یک فالوده کرمانی خنک، به یاد ماندنی‌تر کنید.

separator line

حلوای پسته

حلوای پسته

پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی کرمان است و در انواع خوراکی‌ها و شیرینی‌های این شهر نقش پررنگی دارد. حلوای پسته یکی از همین خوراکی‌هاست که با ترکیبی از پودر پسته، آرد، کره، پودر قند، زعفران، گلاب و هل تهیه می‌شود.

separator line

نان پر

نان پر

این شیرینی خوشمزه یکی از شیرینی‌های اصیل و قدیمی کرمان محسوب می‌شود و در گذشته بانوان کرمانی با ابزاری که در اختیار داشتند طرح و نقشی بر روی آن ایجاد می‌کردند. پر هم یکی از وسایلی بود که با قسمت محکم آن روی شیرینی ها نقش می‌انداختند و به همین دلیل این شیرینی به نان پر معروف شده است.

separator line

سوهان زرند

سوهان زرند

از دیگر خوراکی‌هایی که در کرمان می‌توانید پیدا کنید، سوهان زرند است که همان‌طور که از نامش پیداست در شهر زرند تهیه می‌شود اما می‌توانید نمونه‌هایی از آن‌ها را در کرمان هم پیدا کنید. این سوهان بسیار لطیف‌تر و نازک‌تر از سوهان قم است و از جوانه گندم در مواد تشکیل‌دهنده آن استفاده می‌شود.

separator line

برشتو

برشتو

شاید نام برشتو قبلاً به گوشتان خورده باشد. این شیرینی معمولاً فرم لوزی شکل دارد و با ترکیب آرد سرخ‌شده در روغن، پودر هل، آرد نخودچی و شکر یا خرما تهیه می‌گردد.

همچنین بخوانید:

۱۰ غذای برتر اسپانیایی : طرز تهیه خوراک رژیمی اسپانیایی + عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits