دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد آش ابودردا
22
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شاید تا به حال نام آش ابودردا به گوشتان خورده باشد ولی ندانید تاریخچه این آش از کجا آمده و چگونه تهیه و پخت می شود؟ با ما در مجله دلگرم همراه شوید تا در مورد آش ابودردا بیشتر بدانیم .

ابودردا کیست ؟

ابودردا از اصحاب محمد پیامبر اسلام و از انصار است. او در بین صحابه به حکیم امت معروف است. ابودردا، معاذ، زید ابن ثابت، و ابوزید در جمع‌آوری قرآن نقش داشتند.

ابودردا با سلمان فارسی پیوند برادری بست. وی در سال ۳۲ هجری در مدینه درگذشت و عثمان بر جنازهٔ وی نماز گزارد. نقل است که محل دفن ایشان در شهر کاشان می‌باشد.

این آش به نیت درخواست شفا برای بیماران و یا به عنوان نذری برای سلامتی افراد خانواده در آخرین چهارشنبه ماه صفر پخته می شود. معمولا مراسم رشته بری یعنی درست کردن رشته از خمیر با مراسمی خاص و دعا و استغاثه به درگاه خداوند بوده که همه در آن شرکت می کردند.

ضمن آماده کردن رشته گلوله هایی با آدمک های از خمیر می ساختند و به نیت تک تک افراد خانواده در اش می ریختند و پس از پختن از آش خارج کرده و بروی بام می ریختند که خوراک پرندگان شود و یا در اب می ریختند که ماهیان بخورند.

و این به نیت خارج ساختن بیماری و باقیماندن سلامتی و خوشی بود سپس مقداری‌ از آش‌ را به‌ بیمار مى‌خوراندند و بقیه را بین همسایه ها و فقرا تقسیم می کردند و سهمی نیز به خانواده و بیماران مورد نظر می دادند.


آدمک های آش (چهارشنبه سوری) ابودردا

آدمک های آش ابودردا

این‌ آش‌ را به‌ طور انفرادی‌ یا جمعى با شرکت‌ گروهى‌ از زنان‌ و دختران‌ برای‌ «رفع‌ مرض‌ مزمن‌» و شفای‌ درد و بیماری‌ و برآمدن‌ مراد و حاجت‌ مى‌پزند.

در فرهنگ‌ عامه ایران‌ آش‌ ابودردا را به‌ نامهای‌ دیگری‌، مانند آش‌ بیمار، آش‌ عمودرد یا آش‌ عمودردا، آش‌ سلامتى‌، آش‌ هَوْدَرْده‌ = هفت‌ درده‌ آش‌ ابودرده‌ نیز مى‌نامند. اطلاق‌ نام‌ هفت‌ درده‌ نامیدن‌ آن،‌ احیانا به‌ سبب‌ خاصیت‌ و تاثیرش‌ در شفادهندگى‌ درد های مختلف‌ بوده‌ است‌.


رسوم آش ابودردا

هنگام‌ پختن‌ آش‌ هر زنى‌ که‌ حاجت یا بیماری داشت برای‌ برآورده‌ شدن‌ حاجتش آش‌ را هم‌ مى‌زد. ساختن‌ آدمک خمیری‌ِ شبیه‌ بیمار و انداختن‌ آن‌ به‌ آب‌ روان‌ مبتنى‌ بر این‌ باور است‌ که‌ درد و ناخوشى‌ و قضا و بلا را که‌ به‌ آدمک منتقل‌ شده‌، به‌ آب‌ بیفکنند و از جان‌ و خانه‌ دور کنند.

در پنداشت‌ عامه مردم‌ نذر کردن‌ آش‌ ابودردا و پختن‌ و خیرات‌ کردن‌ آن‌ برای‌ صاحب‌ نذر و خورندگان‌ آش‌، تندرستى‌، نیرومندی‌ و باروری‌ مى‌آورد و برآورنده حاجات‌ و نیازهاست‌. بیماران‌ را شفا مى‌دهد و بخت‌ بسته‌ را مى‌گشاید.

برخى‌ باور دارند که‌ هر دردی‌ در هر عضوی‌ از بدن‌ خود داشته‌ باشند، با خوردن‌ همان‌ عضو از آدمک خمیری‌ درد آن‌ عضو بدنشان‌ شفا مى‌یابد.


دستور طبخ آش ابودردا یا آش چهار شنبه سوری

دستور طبخ آش ابودردا

این دستور تهیه، مربوط به خراسان جنوبی است و دستورهای متفاوتی در هر منطقه وجود دارد. در برخی مناطق، به این آش، رشته نیز اضافه می کنند.

مواد لازم برای تهیه آش ابودردا

  • سبزی آش : ۱ کیلو
  • گوشت چرخ کرده : ۱ کیلو
  • نخود، لوبیا و عدس : ۴۵۰ گرم
  • نعنای خشک : ۴ قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط : ۴ عدد
  • کشک ساییده شده : ۲ لیوان
  • نمک و فلفل : به مقدار لازم
  • روغن : به مقدار لازم

طرز تهیه آش چهار شنبه سوری یا آش آش ابودردا

یکی از نکات مهم در طبخ آش، خیساندن حبوبات از یک یا دو روز قبل است. اما به این نکته توجه داشته باشید که در طول این دوره، آب حبوبات را مرتب عوض کنید تا بوی بد نگیرند. حبوبات را جداگانه بپزید و آب آن را دور بریزید.

پیاز را سرخ کنید و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید. به پیازها و گوشت چرخ کرده را با پیاز خوب تفت دهید تا کاملا پخته شوند. حبوبات پخته شده را در قابلمه ای جداگانه بریزید و آب اضافه کنید و اجازه دهید آب، جوش بیاید.

سبزی خرد شده را داخل حبوبات پخته شده بریزید و بگذارید سبزی ها هم بپزند. پس از آن، گوشت و پیاز را به آش اضافه کنید. دو قاشق سوپ خوری آرد را در کمی آب سرد حل کنید و داخل آش بریزید و مرتبا هم بزنید.

نمک و فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید. بعصی از انواع کشک، شور هستند و به همین دلیل، نیاز است که در ریختن نمک در آش، دقت لازم را داشته باشید.

اگر می خواهید آش را به صورت سنتی بپزید و طبق رسوم از آدمک خمیری استفاده کنید، با خمیر دو آدمک به شکل زن و مرد درست کنید و در این مرحله آن ها را در آش بیندازید تا پخته شوند.


آداب آش ابودردا در اراک

آداب آش ابودردا در اراک

پس از این که طبخ کامل شد، آش را از روی شعله بردارید و با کشک مخلوط کنید. آش را در ظرف مورد نظر بریزید و با نعناع داغ، پیاز سرخ شده کشک و یا نخود و لوبیای پخته شده، به صورت دلخواه تزئین کنید. نوش جان

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه و پخت حلوا با کدوی حلوایی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (22 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits