دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه قلیه ماهی مرحله به مرحله

۲ روش جدید جهت تهیه قلیه ماهی خوشمزه + عکس

طرز تهیه قلیه ماهی مرحله به مرحله
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قلیه ماهی خوراکی خوشمزه هست از دیار خوزستان که در کل ایران سرشناس هست و طعم بسیار بی نظیر دارد و تقریبا همۀ خانواده هاي ایرانی آن را درست میکنند.

طرز تهیه قلیه ماهی خوشمزه و مجلسی مخصوص جنوبی و بوشهری

آموزش کامل پخت و طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی را در این مطلب ملاحظه می فرمایید و با نحوه صحیح و چگونگی طبخ این غذای جنوبی خوشمزه و عالی آشنا خواهید شد.

اگر بخواهیم از برترین غذاهای محلی ایران نام ببریم، بی شک غذاهای جنوبی در بالاترین رتبه ها جای می‌گیرند. در این مقاله طرز تهیه قلیه ماهی خوزستانی که در تمام نقاط ایران طرفدار دارد را به شما آموزش میدهیم. با دلگرم همراه شوید.

خورش قلیه ماهی - طرز تهیه قلیه ماهی خورش جنوبی

روش اول : طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی شیر

مواد لازم :

  • ماهی : نیم کیلو
  • سبزی (گشنیز و شنبلیله) : نیم کیلو
  • پیاز : دو عدد
  • سیر : یک بوته
  • رب گوجه فرنگی : دو قاشق
  • نمک و فلفل : به مقدار لازم
  • عصاره تمبر هندی : یک پیمانه
  • روغن : به مقدار لازم

طرز تهیه :

  1. برای شروع پیاز ها را خرد نموده و در قابلمه ایی ریخته و به همراه مقداری روغن تفت می دهیم. این کار را تا طلایی شدن پیاز ها ادامه می دهیم و سپس سبزی های خرد شده را به آن اضافه می نماییم و تفت می دهیم تا رنگ سبزی ها تغییر کند.
  2. در این مرحله سیر له شده، نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه را نیز اضافه نموده و هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند.
  3. توجه داشته باشید که می توانید ادویه ایی را که در طرز تهیه ماهی شکم پر استفاده می نمایید را نیز در این غذای به کار ببرید.
  4. ماهی پاک و خرد شده را به همراه رب گوجه فرنگی به مخلوط بالا اضافه نمایید و کمی تفت دهید و در پایان حدود سه لیوان آب به آن اضافه نمایید و بعد از اینکه آب جوشید بگذارید تا با حرارت ملایم بپزد.
  5. قلیه ماهی شما بعد از یک ساعت آماده سرو کردن است.

۲ روش جدید جهت تهیه قلیه ماهی خوشمزه + عکس

separator line

نکات مهم برای تهیه قلیه ماهی

  • بهتر است برای تهیه قلیه ماهی از ماهی شیر استفاده نمایید. البته می توانید به جای ماهی شیر انواع ماهی های جنوب را نیز به کار ببرید.
  • قلیه ماهی به عنوان خورشت تهیه می شود و همراه با پلو سرو می شود.
  • اضافه نمودن رب گوجه فرنگی کاملا سلیقه ایی است و می توانید آن را از دستور بالا حذف نمایید.
  • قلیه ماهی را می توانید به جای ماهی تازه با تن ماهی نیز بپزید که در ادامه آموزش پخت آن را ملاحظه می فرمایید.

بیشتر بخوانید :

۵ نکته مهم برای گرم کردن کنسرو ماهی

دستور پخت سمبوسه هندی با ماهی مرحله به مرحله تند و خوشمزه

آیا با خواص فوق العاده ی پودر ماهی آشنا هستید؟

۷ گام برای پخت و آماده کردن ماهی دودی ( ماهی شور )

روش دوم : آموزش پخت قلیه ماهی با تن ماهی

مواد لازم :

  • تن ماهی : یک عدد
  • سبزی (گشنیز و شنبلیله) : دویست گرم
  • پیاز : یک عدد
  • سیر : نصف بوته
  • نمک و فلفل : به مقدار لازم
  • عصاره تمبر هندی : نصف پیمانه
  • روغن : به مقدار لازم

طرز تهیه :

  1. طرز تهیه قلیه ماهی این غذای محلی خوشمزه و عالی با تن ماهی کاملا مشابه روش بالاست با این تفاوت که بعد از تقت دادن تمامی مواد با هم، تمبر هندی را اضافه نموده و صبر می کنیم تا مواد چند جوش بزنند و کاملا به خرد هم بروند.
  2. در مرحله آخر تن ماهی را اضافه نموده و حدود ده دقیقه تا یک ربع صبر می کنیم تا قلیه ماهی جا بیفتد و بعد آن را سرو می کنیم.
  3. امیدواریم از این دو دستور آشپزی فوق العاده عالی لذت برده باشید و با هر روشی که تمایل دارید این غذای خوشمزه و خوش طعم را بپزید و نوش جان فرمایید.

۲ روش جدید جهت تهیه قلیه ماهی خوشمزه + عکس

separator line

7 دلیل عالی برای خوردن ماهی

1 - قلبی مقاوم و سالم

به همه افراد توصیه می‌شود حداقل ۲ بار در هفته ماهی و دیگر خوراکی‌های دریایی میل کنند زیرا مقادیر بالای امگا ۳ موجود در آن موجب تقویت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن ضروری هستند و اگرچه در بدن ساخته نمی‌شوند اما برای عملکرد مطلوب اندام‌ ها لازمند. این چربی‌ ها همچنین خطر ابتلا به پرفشاری خون، افزایش کلسترول، تری گلیسرید و... را نیز کاهش می‌دهند.

۲ - کاهش قند خون

دیابتی‌ها باید ماهی را به عنوان یکی از غذاهای اصلی خود در نظر بگیرند زیرا علاوه بر تامین نیازهای غذایی می‌تواند به کنترل مقدار قند موجود در خوراکی‌ها کمک کند. البته توصیه می‌شود این افراد از ماهی‌های سرشار از جیوه مانند انواع وحشی پرهیز کنند زیرا عامل پیشرفت دیابت نوع ۲ محسوب می‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که امگا ۳ با منشا دریایی تاثیر قابل توجهی برای مقابله با دیابت و عدم تحمل گلوکز است زیرا باعث می‌شود سلول‌ها نسبت به انسولین حساستر شوند که همین حالت باعث کاهش قند خون می‌شود. به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نیز توصیه می‌شود ۳ بار در هفته ماهی میل کنند.

۳ - تضمین استحکام استخوان‌ها

با افزایش سن، حجم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان بروز می‌کنند. برای مقابله با این مشکلات بدن نیاز به دو ماده معدنی مکمل و اساسی یعنی کلسیم و فسفر دارد که بخش مهمی از استخوان‌ها را شامل می‌شوند.

ماهی بخصوص ماهی روغن، کپور و آزاد منبعی غنی از فسفر محسوب می‌شوند و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند.

۴ - تقویت ضریب هوشی

یکی از نتایج تعجب آور تحقیقات این است که مصرف منظم ماهی در نوجوانان موجب افزایش ضریب هوشی می‌شود. تا مدت‌ها پیش تصور می‌شد که این تاثیر به خاطر وجود فسفر ماهی است. گرچه اجزای مغز به طور اساسی از فسفر تشکیل شده‌اند اما عملکرد این نمک معدنی روی قشر خاکستری همچنان مورد بررسی است.

اما بدن معمولا دچار کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ است که عملکرد‌ها و فواید بسیار دارند. این چربی‌ها همچنین نقش اساسی در پیشگیری از تحلیل‌های‌شناختی دارند. جالب است بدانید فسفر در بدن به شکل فسفات پتاسیم، سدیم یا کلسیم وجود دارد و بخش قابل توجهی از تجمع آن در استخوان‌های بدن است.

۵ - تاخیر در بروز چین و چروک‌ها

پیر شدن پوست که چین و چروک‌ها علائم آن هستند در نتیجه عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد و دریافت آنتی اکسیدان‌ها بروز می‌کند. رادیکال‌های آزاد به مقدار خیلی زیاد پیر شدن سلول‌ها را تسریع می‌کنند و مقدار بسیار کم آنتی اکسیدان‌ها نمی‌توانند با عملکرد آن‌ها مقابله کنند.

مصرف ماهی علاوه بر تامین امگا ۳ برای کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، E، سلنیوم و روی را نیز به بدن می‌رساند.

۶ - تسریع شیردهی

ماهی حاوی ترکیباتی است که برای رشد مطلوب کودک عالی است. مصرف ماهی برای بهبود شیردهی به مادران جوان توصیه می‌شود. همچنین در دوران بارداری نیز مفید است زیرا خطر تولد زود هنگام جنین را کاهش می‌دهد.

البته باید توجه داشت که ماهی‌های وحشی مانند آزاد و تن حاوی جیوه هستند که برای کودک مضر است. به علاوه باید از مصرف غذاهایی که با ماهی خام تهیه می‌شود نیز اجتناب کرد.

۷- از همه مهمتر: حفظ سلامتی

ماهی می‌تواند با دردهای معمول روزمره مقابله کند زیرا این غذای دریایی، خواص ضد التهابی دارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که روغن ماهی قدرت بهبود بیماری‌ها را در خود دارد.

در واقع مصرف منظم این روغن لنفوسیت‌های B را تقویت می‌کند که مسئول مقابله با تهاجمات ویروس‌ها و باکتری هاست. همچنین موجب احساس سرزندگی و تحرک به خاطر ویتامین‌های B، D و فسفر موجود در آن می‌شود.

۲ روش جدید جهت تهیه قلیه ماهی خوشمزه + عکس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits