دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دعا جهت ختنه کردن نوزاد
18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
انجام دادن ختنه یک دستور دینی است که در شریعت اسلام به آن بسیار تاکید شده است و برای آن آدابی بیان شده است، از جمله خواندن دعای ختنه توسط والدین بچه در وقت انجام ختنه .

دعا برای کم شدن درد ختنه

بدان که ختنه فرزند سنّت مؤکّد است بر کسی که قادر بر آن باشد و بعضى از علماءِ واجب می دانند و به تر آن است که در روز هفتم واقع شود و اگر تأخیر کند تا بلوغ طفل بر پدر سنّت است و بعد از بلوغ تا آخر عمر بر خودش سنّت است . با دلگرم همراه شوید.

ختنه در تاریخ بشر سابقه ای زیاد دارد و مورد تأیید ادیان آسمانی و توحیدی و برخی دیگر از آئین ها است، این کار در مورد مرد و زن و غالباً در دوران کودکی و روزهای آغازین بعد از تولّد انجام می گیرد.

ختنه در مرد با قطع کردن و بریدن پوست پوشاننده ی حشفه (سر آلت تناسلی) و در زن با قطع کردن پایین قسمت پوستی که بالای مهبل (قسمت انتهایی بظر) واقع شده و شبیه تاج خروس است، انجام می گیرد.

غالب فقها ختنه را به عنوان امری مشروع پذیرفته اند، لکن در مورد نوع حکم تکلیفی آن با هم اختلافاتی دارند ،برخی آن را برای مردان و زنان واجب و برخی آن را برای مردان و زنان سنّت موکّده و عده ای آن را برای زنان مکرمه دانسته اند.

برخی از معاصرین و معاندین هم نظریات و شبهاتی را در باب ختنه و مشروعیّت آن بیان کرده اند. علّت این اختلاف به وجود روایات متعدّد در باب ختنه و اختلاف علما در فهم معانی آنها برمی گردد.

separator line

آداب و دعاهای مخصوص ختنه کردن نوزاد پسر

در این دعا که از امام صادق علیه السلام نقل شده، والدین پس از اعتراف به انجام طاعت و دستور خداوند متعال از او تمنای سلامتی و محافظت از بلایای دیگر از جمله صدمات ناشی از آهن به هر علت را طلب می کنند. در زیر متن این دعای پر محتوا را ملاحظه می فرمایید.

از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده:

وقت ختنه کردن پسر این دعا را بخوانند، و اگر در ان وقت میسّر نشود، تا بلوغ طفل هر وقت میّسر گردد، بر آن طفل بخوانند، که از او حرارت آهن را از کشتن و غیر آن دفع میکنند و دعا این است:

اَللّهُمَّ هذِهِ سُنَّتُکَ وَ سُنَّهُ نَبِیِّکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَاتِّباعٌ مِنّا لَکَ وَ لِنَبِّیِکَ بِمَشِیَّتِکَ وَ بِاِرادَتِکَ وَ قَضاَّئِکَ لاَِمْرٍ اَرَدْتَهُ وَ قَضاَّءٍ حَتَمْتَهُ وَ اَمْرٍ اَنْفَذْتَهُ وَ اَذَقْتَهُ حَرَّ الْحَدیدِ فى خِتانِهِ وَ حِجامَتِهِ بِاَمْرٍ اَنْتَ اَعْرَفُ بِهِ مِنّى اَللّهُمَّ فَطَهِّرْهُ مِنَ الذُّنُوبِ وَزِدْ فى عُمْرِهِ وَادْفَعِ الاْفاتِ عَنْ بَدَنِهِ وَالاَْوْجاعَ عَنْ جِسْمِهِ وَ زِدْهُ مِنَ الْغِنى وَ ادْفَعْ عَنْهُ الْفَقْرَ فَاِنَّکَ تَعْلَمُ وَلانَعْلَمُ

خدایا این روش تو، و روش پیامبر توست درود تو بر او و خاندانش و پیروى ماست از تو و از پیامبرت‏ به مشیت و اراده و حکمت.

براى کارى که اراده فرمودى، و حکمى که حتم نمودى، و امرى که اجرا کردى، و چشاندى به او سوزش آهن در ختنه و حجامتش، به کارى که تو به آن داناتر از منى، پس او را از گناهان پاک کن، و بر عمرش بیفزا، و آفات را از بدنش دور کن، و دردها را از جسمش بزداى، و بر توانگرى اضافه کن، و تهیدستى را از او برطرف نما، به درستى که تو میدانى و ما نمیدانیم.

separator line

مجربترین دعاها جهت ختنه کردن نوزاد و کم شدن درد + فواید ختنه

آداب ختنه کردن از رسول اکرم

از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که زمین نجس می شود از بول کسی که ختنه نکرده باشند چهل روز.

در حدیث دیگر فرمود که زمین ناله مى کند به سوى خدا از بول او.

در حدیث صحیح از حضرت امام موسى علیه السّلام منقول است که پسر را در روز هفتم ختنه کردن سنّت است و اگر پیش اندازند باکى نیست .

حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود کسی که مسلمان شود ختنه اش می کنند اگر هشتاد سال داشته باشد.

در چند حدیث وارد شده است که ختنه کردن در مردان سنّت است و در زنان سنت نیست امّا باعث این می شود که نزد شوهران گرامى باشند و چه چیز از این به تر می باشد.

separator line

از حضرت صاحب الامر صلوات اللّه علیه منقول است که اگر پسرى را ختنه کنند و باز غلاف بروید و سرحشفه را پنهان کند مى باید بار دیگر ختنه بکنند او را، زیرا که زمین ناله می کند به سوى خدا از بول کسی که ختنه اش در غلاف باشد تا چهل روز.

از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام منقول است کسى که ختنه نکرده باشد پیش نمازى مردم نکند و گواهیش مقبول نیست و اگر بمیرد بر او نماز نکنند زیرا که بزرگ ترین سنّت هاى پیغمبر را ترک کرده است مگر آن که از ترس مردن ترک کرده باشد.

دعایی دیگر برای آسان شدن عمل ختنه

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ کَمْ مِنْ نِعْمَةٍ لِلَّهِ فِی‏ عِرْقٍ‏ سَاکِنٍ‏ وَ غَیْرِ سَاکِنٍ‏ عَلَى‏ عَبْدٍ شَاکِرٍ وَ غَیْرِ شَاکِرٍ

و پس از نمازواجب با دست راست ریش خود را بگیر و سه بار بگو :

اللَّهُمَّ فَرِّجْ کُرْبَتِی وَ عَجِّلْ عَافِیَتِی وَ اکْشِفْ ضُرِّی

و سعی کن که با حال گریه و اشک همراه باشد

مجربترین دعاها جهت ختنه کردن نوزاد و کم شدن درد + فواید ختنه

separator line

فواید مهم ختنه کردن چیست ؟

۱- پسران ختنه شده از بهداشت بالاترى برخوردارند.

۲- از عفونت هاى ادرارى و کلیوى پیشگیرى مى کند. کاهش عفونت وتورم دستگاه تناسلی

۳- از بیماری هاى مقاربتى و احتمالاً سرایت فورى HIV جلوگیرى مى کند.

۴- سرطان دستگاه تناسلى در مردان ختنه شده کمتر از سرطان در مردان بدون ختنه است.

۵- زنانى که شوهرانشان ختنه شده اند کمتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

6- لذت بردن بیشتر از رابطه جنسى.

انجمن اطفال آمریکا تاکید کرده است که فواید ختنه آنقدر مشخص و صد درصد نیست که بتوان این عمل را به عنوان یک جراحی روتین برای همگان قرار داد ولی انجام آن را نفی نکرده است.

مهمترین عوارض ختنه عفونت و خونریزی می باشد.ختنه مانند هر عمل چراحی عوارض یک عمل را دارد

separator line

آشنایی با روشهای مختلف ختنه کردن

1) گذاشتن حلقه پلاستیکی

این روش ، روش متداول ختنه کردن است. بدین ترتیب که حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می‌دهند و با نخ گره می‌زنند و 5 تا 7 روز آن را به همین حال نگاه می‌دارند. در نتیجه پوست جلو نخ سیاه می‌شود و با حلقه پلاستیکی می‌افتد. این روش را معمولا قبل از سه ماهگی بکار می‌برند.

2) ختنه کردن با روش بریدن و دوختن

در صورتیکه عمل ختنه در یکی دو ماه اول صورت نگیرد، جراح بعد از سه ماهگی با روش بریدن و دوختن ختنه را انجام می‌دهد. بعد از انجام ختنه محل باید به دقت نظارت گردد. اگر از محل ختنه چند قطره خون خارج شود، مهم نیست. ولی اگر خونریزی زیاد باشد باید هر چه زودتر به پزشک اطلاع داده شود تا از خونریزی جلوگیری نماید. در صورت مشاهده ترشحات سیتوزنگ در محل بریدن ختنه ، مادر باید محل را با آب و صابون بشوید و درمعرض هوا قرار دهد.

separator line

در چه مواردی نباید نوزاد را ختنه کرد؟

  • اگر تنه آلت نوزاد در سطح پوست عانه قرار گرفته و درحقیقت آلت نوزاد در چربی عانه فرو رفته باشد.
  • اگر آلت نوزاد بسیار کوچک باشد، یعنی کمتر از 2.5 سانتیمتر طول داشته باشد (آلت نوزاد سالم بین 2.8 تا 4 سانتیمتر می‌باشد).
  • اگر پیشابراه به جای نوک آلت در زیر سر یا تنه آلت قرار گرفته باشد و پوست ختنه کامل تشکیل نشده باشد (مردم به این حالت می‌گویند که نوزاد ختنه شده به دنیا آمده است). این وضع یک نوع نابهنجاری است و نوزاد به جای ادرار کردن به جلو به زیر ادرار می‌کند، در چنین موارد کودک را نباید ختنه کرد بلکه باید در 18 ماهگی با عمل جراحی خاص آلت او را ترمیم نمود.

مجربترین دعاها جهت ختنه کردن نوزاد و کم شدن درد + فواید ختنه

separator line

بیشتر بخوانید :

بهترین دعاها برای پسر دار شدن با اثر تضمینی

بهترین دعا برای شب امتحان مناسب دانش آموزان و دانشجویان

مجربترین دعاها برای ایجاد عزت نفس در جامعه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (18 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کاکتوس | ۲ سال پیش
پسرم 3ماهشه با کدوم روش خنتش میکنن
0
4

hits