دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراقبت از نوزاد نارس
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مراقبت از نوزاد نارس - برای آماده شدن به منظور مواظبت از نوزاد نارس‌تان -مراقبت-نوزاد-نارس
مراقبت از نوزاد تازه به دنیا آمده

برای آماده شدن به منظور مواظبت از نوزاد نارس‌تان در خانه باید چه کار کنید؟

چگونه کوچولوی‌تان را با سلامت به خانه بیاورید

اکثر مادران باردار یک زمانی حول و حوش ماه نهم بارداری – که لگدن زدن های فراوان، قوزک پای ورم کرده و تکرر ادرار به اوج خود می رسد – در اشتیاق استقبال از ورود کوچولویشان به این جهان هستند. اما به طور روز افزون، نوزادان زودتر از موعد به دنیا می آیند. تولد زود هنگام، یعنی قبل از هفته سی و هفتم، از سال 1980 در امریکا 36 درصد افزایش داشته است. اما بخشی از آنها به دلیل افزایش تولد نوزادان چندقلو طی دو دهه گذشته است. حتی تولد زودتر از موعد نوزادان تنها نیز از سال 1990، 14 درصد افزایش داشته است.

زایمان زودرس شاید آسان نباشد اما آوردن یک نوزاد به خانه، لطف خود را دارد. در زیر احتیاط های ویژه ای برای والدین نوزادان زودرس ارائه شده است که می توانند با استفاده از این نکات از این که بهترین آغاز ممکن را برای جدیدترین عضو خانواده شان فراهم کرده اند اطمینان حاصل کنند.

خودتان را آماده کنید

برای آماده شدن به منظور مواظبت از نوزاد نارستان در خانه کمک پزشک کودکتان را در نظر داشته باشید: قبل از ترک بیمارستان برنامه زمانی مشاوره با پزشک را تنظیم کنید و از این که نحوه کاربرد داروها و استفاده از هر نوع تجهیزات ویژه مورد نیاز کودکتان را می دانید، اطمینان حاصل کنید. خوب است که تمامی والدین کودکان نارس دوره احیای قلبی ریوی را بگذرانند. اما اگر کودکتان قبل از آموختن این فن نجات بخش به دنیا آمد، از کارمندان بیمارستان بخواهید که آن را به شما بیاموزند.

به سلامت به خانه بروید

در مورد هر نوزادی برای این که او را با ماشین به خانه ببرید، باید جای او را در صندلی ایمنی در قسمت عقب ماشین محکم کنید. اگر صندلی ماشین معمولی برایش خیلی بزرگ باشد، ممکن است سرش درست و راست قرار نگرفته و و راه مجرای تنفسی اش باز نگه داشته نشود؛ بنابرین صندلی مناسب نوزادانی که وزن آن ها کم تر از 2250 گرم است را تهیه کنید. شاید لازم شود که بیمارستان قبل از رفتن شما آن را امتحان کند. برای این کار نوزاد را درون صندلی قرار داده و ضربان قلب و تنفس او را از طریق مانیتور قلبی ریوی بررسی می کند؛ در صورت وجود هرگونه مشکلی، پزشکتان ممکن است استفاده از تخت ماشین را توصیه کند، این تخت به او اجازه می دهد بدون هیچ خطری در اتومبیل دراز بکشد. مشکلات تنفسی در کودکان نارس رایج است، بنابراین بهتر است سفرهای ماشینی را کوتاه کنید و زمانی که در اتومبیل است را به یک یا حدوداً یک ساعت محدود کنید – بهترین کار این است که فرد بزرگسال دیگری در کنارش باشد و چشم از او بر ندارد.

شیردهی

دادن شیر خودتان به نوزاد نارس یکی از مؤثرترین راه هایی است که می توانید سلامت و رشد او را ارتقاء بدهید – شیر مادر مملوء از مواد مغذی و آنتی بادی هایی است که برای نوزادان آسیب پذیر نارس از اهمیت خاصی برخوردار است. حتی اگر هنگام تولد قادر به مکیدن شیر شما نباشد (نوزادان نارس اغلب فاقد نیروی لازمه مکیدن هستند) می توانید شیرتان را درست بعد از زایمان بدوشید و تا زمانی که قادر به مکیدن سینه تان شود، از طریق لوله یا شیشه شیر به او شیر بدهید. شیرتان را در فواصل منظم حدود 6تا 8 بار در روز بدوشید تا سینه تان تحریک به تولید شیر شود. اگر نمی توانید شیر خودتان را به او بدهید، نا امید نشوید: شیر خشک های مدرن گزینه کاملاً سالمی هستند. راه های زیاد دیگری برای انس گرفتن نوزادتان وجود دارد از قیبل شیوه تماس پوست به پوست، در آغوش گرفتن کانگوروئی.

محاسبه کنید

والدین کودکان نارس اغلب و قتی می بینند که نوزاد کوچولویشان در رسیدن به نقطه رشدی در مقایسه با آن چه که سن شان نشان می دهد تأخیز دارند، نگران می شوند. اما سن شناسنامه ای در خصوص نوزادان نارس که زمان رشد را در رحم مادرشان از دست داده اند، می تواند گمراه کننده باشد. برای مثال اگر نوزاد 3 ماهه تان 2 ماه زودتر به دنیا آمده است، درصورتی که به موقع به دنیا می آمد اکنون باید یک ماهه می شد نه 3 ماهه. هنگام ارزیابی رشد نوزاد تان به جای آن از سن بارداری استفاده کنید. پزشک کودکتان می تواند آن را طبق زمان اصلی تولد او محاسبه کند. این سن در مقایسه با سن شناسنامه ای، به رشد مناسب او به مراتب نزدیک تر است. همچنین می توانید به خودتان دل گرمی بدهید که اکثر کودکان در 2 سالگی خودشان را به هم سن و سالان غیر نارس خود خواهد رساند.

جشن بگیرید!

والدین نوزادان نارس گاهی اوقات احساس می کنند که شانس جشن گرفتن نوزاد نو رسیده شان را از دست داده اند. با تلاشی آگاهانه هر لحظه از زندگی اش را گرامی بدارید: در بیمارستان و در خانه عکس بگیرید و از طریق یادداشت یا کتاب عکس، پیشرفت او را ضبط کنید. و وقتی کودک نو رسیده تان به اندازه کافی بزرگ شد، دیگران را در شادی خود شریک کنید. (فقط حواستان باشد که همه میهمان ها قبل از دست زدن به او دست شان را بشویند. و این که کسانی که دارای عفونت مجاری تنفسی فوقانی هستند از فاصله ایمنی او را ببینید). علاوه بر این همه نوزادان یک معجزه هستند و نوزادان نارس کمی معجزه آساترند!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits