دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 اشتباه شایع والدین جوان که می تواند جبران ناپذیر باشد
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
همه والدین دچار اشتباه در زمینه پرورش و مراقبت از کودکان خود می شوند، ولی این اشتباهات در مورد والدین جوان که دارای نوزاد و یا فرزند خردسال هستند بیشتر اتفاق میافتد. در این مقاله با هدف کاهش وقوع این اشتباهات، برخی از آنها را مرور می نماییم.

ده اشتباه شایع که والدین جوان مرتکب می شوند

اشتباه اول والدین جوان : نگرانی بیش از حد در مورد همه چیز

نگرانی بیش از حد در مورد همه چیز: والدین جوان گاهی دارای وسواس بیش از حد در مورد مسائل ساده کودکان مانند برگرداندن شیر یا بالا آوردن غذا و مسائل مشابه هستند. نگرانی در مورد اینکه مثلا کودک کم غذا میخوردیا زیاد، شکمش کم کار میکندیا زیاد، اینکه مثلا زیاد غذا را برنمی گرداند و یا اینکه بیش از حد معمول و یا کمتر از آن گریه می کند. واقعیت این است که اکثر کودکان سالم بیش از آنچه والدین جوان فکر می کنند دارای قدرت انعطاف پذیری و بقا هستند و نگرانی بیش از حد والدین فقط ممکن است حالت اضطراب را به کودکان منتقل نماید. این نگرانی ها به خصوص در سال اول زندگی کودک باعث می شود که والدین از شیرینی بزرگ شدن کودک در این سن به اندازه کافی لذت نبرند.

اشتباه دوم والدین جوان : جلوگیری از گریه کردن کودک

جلوگیری از گریه کردن کودک: بسیاری از بزرگسالان و والدین فکر می کنند که وظیفه ایشان این است که به هر شکلی از گریه کردن کودک جلوگیری نمایند. این موضوع احتمالا از آنجا ناشی می شود که ایشان فکر می کنند که کاری را در مورد کودک اشتباه انجام داده اند که نیاز به تصحیح دارد و کودک به همین دلیل گریه می کند. واقعیت این است که گریه کردن بخشی از طبیعت کودکان و گاهی یک راه ارتباطی آنهاست. اگر کودک گرسنه نیست، پوشکش عوض شده، تب و عفونت نداشته و دلیلی برای دل درد ندارد، نگران گریه کردن او نباشید. با خونسردی سعی کنید او را آرام کنید. استرس شما به کودک منتقل می شود و ممکن است گریه او را تشدید نماید.

اشتباه سوم والدین جوان : بیدار کردن کودک برای شیر خوردن

بیدار کردن کودک برای شیر خوردن: کودکان شیرخوار می توانند (و باید) در طول شب بخوابند، ولی یک اعتقاد نادرست وجود دارد که میزان شیری که کودک پیش از خواب شب می نوشد، به اندازه ای نیست که تا صبح برای او کفایت کند. از این رو والدین جوان با نگرانی از این موضوع کودک را در نیمه شب بیدار می کنند تا شیر بنوشد. باید دانست که اگر کودک واقعا گرسنه باشد، خود بیدار شده و گریه می کند. پس اگر کودک بیدار نشد نیازی به بیدار کردن او نیست. این موضوع باعث استراحت کافی مادر در طول شب می شود و بهتر می تواند در طول روز از کودک خود مراقبت نماید.

اشتباه چهارم والدین جوان : عدم تمایز بین برگرداندن شیر و بالا آوردن

عدم تمایز بین برگرداندن شیر و بالا آوردن: بر خلاف تصور عمومی، تفاوت بین برگرداندن شیر اضافی توسط شیرخوار که امری طبیعی است و بالا آوردن شیر (استفراغ) که نیاز به توجه پزشکی دارد، در شدت خروج شیر از دهان شیرخوار نیست، بلکه در تعداد دفعات تکرار آن است. برگرداندن طبیعی شیر ممکن است با قدرت مانند استفراغ اتفاق بیافتد ولی معمولا یک بار و آن هم به فاصله کوتاهی پس از شیرخوردن اتفاق میافتد، در حالیکه بالا آوردن ممکن است هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و فارغ از زمان شیر دادن اتفاق بیافتد که در صورت ادامه، نیاز به توجه و مراجعه به پزشک دارد.

مراقبت از نوزاد

اشتباه پنجم والدین جوان : عدم تشخیص تب بالا در نوزاد

عدم تشخیص تب بالا در نوزاد: یک اشتباه رایج در مورد نوزادان این است که والدین بدون اندازه گیری درجه حرارت کودک به او داروی پایین آورنده تب می دهند. هر نوزاد سه ماهه و یا کوچکتر اگر دارای تب بالای ۴/۱۰۰ درجه فارنهایت (بالای ۳۸ درجه سانتی گراد) باشد (اندازه گیری باید حتما از راه مقعد انجام گیرد و سایر روشها دقت لازم را ندارند)، باید یک اورژانس تلقی شده و با پزشک در مورد آن مشورت شود. یک استثناء در این مورد، تب کردن کودک ظرف ۲۴ ساعت پس از انجام اولین نوبت واکسیناسیون می باشد که طبیعی است.

اشتباه ششم والدین جوان : عدم نصب صحیح صندلی کودک در ماشین

عدم نصب صحیح صندلی کودک در ماشین: والدین جوان ممکن است با نصب نادرست صندلی کودک جان او را به خطر بیندازند. بهتر است جهت نصب برای بار اول، از فردی با تجربه و یا فروشگاهی که از آن خرید کرده اند کمک بگیرند و یا به نزدیک ترین مرکز آتش نشانی محل خود مراجعه و از نصب صحیح صندلی اطمینان حاصل نمایند.

اشتباه هفتم والدین جوان : عدم توجه به بهداشت دهان کودکان زیر یک سال

عدم توجه به بهداشت دهان کودکان زیر یک سال: بسیاری از والدین جوان در مورد بهداشت دهان و دندان کودک اقدامی نمی کنند تا زمانی که دیگر دیر شده است. بهتر است ملاقات کودک با دندانپزشک هر شش ماه یک بار پس از اولین رویش دندان اویایک سال پس از تولد صورت گیرد. حتی قبل از رویش دندانهای شیری کودک، دهان او بایدیک بار در روز با گاز و یا دستمال مرطوب تمیز شود. به محض درآمدن اولین دندانهای کودک، آنها را با یک مسواک نرم مسواک بزنید. از یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کرده و از وجود فلوراید کافی در آب نیز اطمینان حاصل نمایید.

اشتباه هشتم والدین جوان : عدم توجه به پیوند زناشویی

عدم توجه به پیوند زناشویی: بسیاری از والدین جوان با معطوف کردن توجه زیاد به کودک، از جنبه های مختلف روابط زناشویی خویش غافل می شوند. این موضوع باعث سست شدن رابطه عاطفی بین والدین می شود که باید از آن پرهیز کرد.

اشتباه نهم والدین جوان : مشاجره بیش از حد در برابر کودک

مشاجره بیش از حد در برابر کودک: حتی یک کودک سه ماهه هم می تواند متوجه مشاجره بین والدین گشته و استرس ناشی از آن به او منتقل شود. والدین باید مطمئن شوند که با فریاد بلند و یا به دفعات زیاد در مقابل کودک مشاجره نکنند.

اشتباه دهم والدین جوان : مراجعه به سایت های غیر معتبر برای یافتن اطلاعات

مراجعه به سایت های غیر معتبر برای یافتن اطلاعات: والدین جوان باید مطمئن شوند که تنها ازسایت ها و منابع معتبر در مورد توصیه های مربوط به سلامت و بهداشت کودک کسب اطلاع نمایند. چند منبع معتبر در این زمینه می توانند American Academy of Pediatrics(AAP)،Federal Centers for Disease and Prevention (CDC) و webmed.comباشند.

separator line

حتماً بخوانید:
آشنایی با کارگاه مادر و کودک + اهداف و مزیت‌های این کارگاه

آشنایی با کارگاه مادر و کودک + اهداف و مزیت‌های این کارگاه

کارگاه های مادر و کودک فضایی است امن برای اولین تجربه اجتماعی و آموزشی کودکان. در این کارگاه، مادر در کنار کودک حضور دارد و فعالیت ها و بازی ها را با…



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits