دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد منتقل می شود ؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
متخصصان معتقدند با اینکه تاکنون هیچ گونه موردی مبنی بر وجود ویروس کرونا در شیر مادر گزارش نشده اما مادران باید اصول بهداشتی را هنگام شیر دادن به نوزاد خود رعایت کنند.

شیردهی مادر مبتلا به کرونا

مادران باید در صورت امکان هنگام شیردهی از ماسک استفاده کرده و پیش از شیردهی و پس از آن، دستان خود را شسته و به طور مرتب، سطوحی را که کودک لمس کرده، ضدعفونی کنند.

تغذیه انحصاری با شیر مادر برای شیرخواران زیر ۶ ماه در رشد و تکامل و بهبود سیستم ایمنی شیرخوار موثر است و از شیرخوار در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند، بنابراین قطع آن در ایام شیوع کرونا توصیه نمی شود.»

در صورتی که مادر مبتلا به کرونا به دلیل عوارض موجود نمی تواند بطور مستقیم به نوزاد خود شیر بدهد، یا تمایل به شیردهی نوزاد خود ندارد، می تواند با رعایت بهداشت تنفسی، از پمپ تخلیه شیر استفاده کند.

مادر باید پس از هر بار استفاده، پمپ را کاملاً تمیز کند و لازم است تمام قسمت های پمپ که با شیر مادر در تماس بوده، کاملاً شسته و ضدعفونی شود.

کرونا بیماری است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس ها یا دستگاه تنفس فوقانی می شود و این روزها برخی مادران شیرده از لحاظ روانی تحت فشار هستند و با دیدن کوچک ترین علائمی گمان می کنند که به این بیماری مبتلا شده اند و آنها بدون نگرانی با رعایت موارد یاد شده می توانند به کودک خود شیر دهند

سازمان جهانی بهداشت تاکنون مدرکی که نشان دهنده انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق شیر مادر باشد ارائه نکرده است. همچنین انواعی از مواد ایمنی بخش (انتی بادی) علیه کووید ۱۹ در نمونه های شیر مادران یافت شده که خبر خوبی است و این یعنی مادران مواد ایمنی بخش علیه ویروس کرونا می سازند و از طریق شیر به شیرخواران خود منتقل می کنند و ایمنی او را در برابر ویروس بالا می برند، بدون اینکه ویروس از راه شیر به شیرخوار انتقال یابد.

این راهنمای موقت مربوط به مادرانی است که ابتلای آن­ها به کووید-19 تایید شده یا مشکوک به این بیماری هستند و در حال حاضر به نوزاد خود شیر می­ دهند.

اطلاعات این راهنما طبق دانش فعلی ما از کووید-19 و سایر عفونت­ های مسری تنفسی است. درصورت نیاز و به­ محض کسب اطلاعات بیشتر، این راهنمای موقت را به­ روزرسانی خواهد کرد.

شیردهی مادر مبتلا به کرونا

انتقال کووید-19 از طریق شیردهی

چگونگی شیوع کووید-19 هنوز جای بحث دارد. گفته می­ شود انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر از طریق ریزقطراتی که هنگام عطسه و سرفه ­ی فرد بیمار تولید می ­شود، اتفاق می­ افتد که مشابه با شیوع آنفلونزا و سایر پاتوژن­ های تنفسی است.

طبق تحقیقات محدودی که به­ روی زنان مبتلا به کووید-19 و دیگر بیماری عفونی ویروس کرونا، سندرم تنفسی حاد (سارس-ویروس کرونا) انجام شد، هیچ­گونه ویروسی در شیر مادر مشاهده نکردیم اما هنوز نمی­ دانیم آیا مادران مبتلا به کووید - 19 ویروس را از طریق شیردهی منتقل می­ کنند یا خیر.

راهنمای شیردهی درصورت ابتلا به سایر بیماری­ های عفونی

در مورد مادرانی که علائم بیماری را دارند شیردهی مشکلی ندارد، مشروط بر اینکه هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به او از جمله هنگام شیردهی ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک از جمله هنگام شیردهی بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند.

شیر مادر فرزند را دربرابر بسیاری از بیماری­ ها مصون می­ دارد. اما در موارد نادر شیردهی توصیه نمی­ شود. مرکز مبارزه با بیماری آمریکا (CDC) در زمینه­ ی شیردهی هنگام ابتلا به ویروس ­های مشابه مانند سارس یا سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) هیچ راهنمای خاصی مطرح نکرده است.

مرکز مبارزه با بیماری آمریکا (CDC) توصیه می­ کند که مادر مبتلا به آنفلونزا خارج از موقعیت پس از زایمان با رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری به نوزاد، به شیردهی ادامه دهد.

شیردهی مادر مبتلا به کرونا

وجود مواد آنتی بادی در شیر مادران علیه ویروس کرونا

ضمنا انواعی از مواد ایمنی بخش (انتی بادی) علیه COVID-۱۹ در نمونه‌های شیر مادران یافت شده که خبرخوبی است و این یعنی مادران موادایمنی بخش علیه ویروس کرونا می‌سازند و از طریق شیر به شیرخواران خود منتقل می‌کنند و ایمنی او را در برابر ویروس بالا برده بدون اینکه ویروس از راه شیر به شیرخوار انتقال یابد.

با توجه به فوائد کاملا شناخته شده تغذیه با شیر مادر و نقش ناچیز آن در سرایت عفونت ناشی از سایر ویروس‌های مسری تنفسی از جمله سندرم حاد و شدید تنفسی (SARS-COV) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-COV)، در مورد ابتلا به عفونت کوید-۱۹ هم مادران می‌توانند تغذیه شیرخوارانشان را با شیر خود البته با رعایت همه احتیاط‌های لازم جهت پیشگیری از سرایت ترشحات تنفسی ادامه دهند.

راهنمای شیردهی برای مادران مبتلا یا مشکوک به کووید-19

بهترین منبع تغذیه برای بسیاری از نوزادان، شیر مادر است.

با این­حال، کووید-19 هنوز زوایای پنهان زیادی دارد. مادر باید به همراه خانواده و متخصصین بهداشت تصمیم بگیرد آیا می­ خواهد شیردهی را شروع کند و ادامه دهد یا این­که چطور باید این­کار را انجام دهد.

مادر مبتلا یا مشکوک به کووید-19 باید به­ منظور پرهیز از انتقال بیماری به نوزاد تمام نکات بهداشتی، از جمله شستن دست­ ها قبل از لمس نوزاد و درصورت امکان پوشیدن ماسک هنگام شیر دادن، را رعایت کند.

مادر باید در صورت دوشیدن شیر خود از طریق شیردوش دستی یا برقی، قبل از لمس شیردوش یا هر قسمت از بطری دستان خود را بشورد و پس از هر بار استفاده توصیه­ های مربوط به شستشوی صحیح شیردوش را رعایت کند. درصورت امکان، اجازه دهید فردی که سالم است بطری شیر را به نوزاد بدهد.

شاید تصمیم به دوشیدن شیر بگیرید تا فرد دیگری به نوزاد شیر دهد که معمولا شامل شریک یا یکی از بستگان نزدیک خانواده می­ شود. اگر حالتان آنقدر وخیم است که نمی­ توانید به بچه شیر دهید، این روش گزینه­ ی مناسبی است.

به­ علاوه، ممکن است تیم پزشکی نیز به شما توصیه کند که این روش امن­ ترین راه برای تغذیه­ ی کودک است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits