دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با شیر خشک ضد حساسیت برای نوزادان
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بسیاری از نوزادان به برخی از شیر خشک ها حساسیت داشته و مادرانِ آن ها دچار مشکل می شوند. از این رو در این مطلب قصد داریم درمورد شیر خشک ضد حساسیت توضیحاتی داده و سوال و جواب های رایج در این مورد را مطرح نماییم.

شیر خشک ضد حساسیت

یکی از شایع‌ ترین حساسیت‌های غذایی در میان کودکان، آلرژی داشتن به پروتئین موجود در شیر گاو است که در بسیاری از شیر خشک‌ ها نیز یافت می‌ شود. برخی از نوزادان ممکن است به شیر خشک حساسیت نشان دهند که به دلیل این است که سیستم ایمنی بدنش به پروتئین‌ های موجود در شیر گاو واکنش منفی نشان می‌ دهند.

میزان حساسیت به شیر خشک در نوزادان متفاوت است و به همان نسبت نیز واکنش‌ های متفاوتی بروز می‌ یابد. البته تشخیص به موقع آلرژی دارای اهمیت است چرا که ممکن است به مرور زمان واکنش آلرژیک نوزادتان از طیف خفیف به سمت شدید تغییر یابد.

علائم و نشانه‌ های حساسیت نوزاد به شیر خشک

در ادامه به برخی از مهم‌ ترین علائم اشاره می‌ کنیم.

  1. استفراغ‌ های مکرر: استفراغ بیش از حد و غیر طبیعی که با خارج شدن مقدار زیادی بزاق دهان همراه است، ممکن است نشانه‌ای از بروز حساسیت به شیر خشک باشد.
  2. تغییرات پوستی: حساسیت به شیر خشک می‌ تواند به صورت بروز التهابات پوستی، کهیر، اگزما، خشکی و خارش پوست یا پوست پوست شدن آن نمایان شود. تورم‌ هایی که در ناحیه صورت دیده می‌ شود، ممکن است تنفس کودک را دشوار سازد.
  3. قرمز و حساس شدن ناحیه مقعد: یکی دیگر از نشانه‌ های بروز آلرژی نوزاد نسبت به شیر خشک، قرمز شدن ناحیه مقعد است. در صورتی که متوجه شدید پوست ناحیه مقعد نوزاد به صورت دایره‌ ای قرمز شده است، امکان وجود آلرژی نسبت به شیر وجود دارد.
  4. مدفوع غیر عادی: بروز تغییرات عمده در کارکرد روده نوزادتان به صورتی که مدفوع به صورت خیلی سفت یا خیلی شل در آمده باشد؛ همچنین وجود خون در مدفوع می‌ تواند یکی دیگر از علائمی باشد که نشان دهنده حساسیت کودکتان به شیر خشک مصرفی است.
  5. کاهش وزن: با توجه به اینکه حساسیت نوزاد به شیر خشک با اسهال و استفراغ همراه است، ممکن است کودک دچار کاهش وزن شود.
  6. بروز مشکل در هضم غذا: در صورتی که کودک با مصرف شیر خشک دچار بی‌ قراری و ناآرامی می‌ شود، به صورت مداوم گریه می‌ کند و به خود می‌ پیچد، ممکن است به شیر خشک مصرفی حساسیت داشته باشد. همچنین در مورادی حساسیت به شیر خشک ممکن است با بروز مشکل خواب در نوزاد همراه باشد.

بیشتر بخوانید:

خوشمزه ترین شیر خشک برای کودکان و نوزادان چیست ؟

راهنمای انتخاب بهترین شیر خشک برای وزن گیری نوزاد + سوالات متداول

سوال و جواب های رایج درمورد شیر خشک ضد حساسیت

سوال: مامانا آیا شیر خشک ببلاک ضد رفلاکس حساسیت میاره ؟

جواب 1: حساسیت نمیاره احتمالا بچه تون ریفلاکس آلرژیک داره یعنی علاوه بر ریفلاکس حساسیت به یه سری مواد غذایی یا حساسیت به لاکتوز شیر یا حساسیت به پروتئین گاوی داره

جواب 2: بستگی به طبع هر بچه داره

جواب 3: من به دخترم می دادم اره همش بالا میاورد طعم و بوش خیلی بد بود به دکتر می گفتم براش عوض کن میگفت نمیشه الان تقریبا دو هفته ست خودم براش عوض کردم آپتامیل میدم خیلی بهتره واقعا

جواب 4: شاید به بعضی از بچه ها نسازه

شیر خشک ضد نفخ

سوال: سلام علائم حساسیت به شیر خشک یا پروتئین گاوی چیه ؟؟

جواب 1: دختر من اگزما گرفت

جواب 2: دون دون شدن صورت به صورت یه دایره روی لپ

شیر خشک برای وزن گیری

سوال: چقدر طول میکشه خون از مدفوع نوزاد که حساسیت به پروتئین گاوی داره حذف بشه ؟ پسرم شیر خشک می خوره آپتامیل پپتی

جواب: من پسرمو که بردم پیش فوق تخصص آلرژی گفت معمولا بعد از پرهیز کامل یه چند هفته طول میکشه تا علائم از بین بره و اینکه شیر خشک عوض کن شاید بهتر باشه، پسر من علاوه بر شیرم، نان اچ ای میخوره، خیلی راضیم

شیر خشک ضد نفخ

سوال: پسرم شیر خشکیه از کجا بفهمم که به پروتئین گاوی حساسیت داره ؟

جواب 1: اگر داشت تا الان معلوم می شد خب. شیر خشک های معمولی از پروتئین گاوی درست میشن. اگر حساسیت یا آلرژی داشت نمیخورد و بالا میاورد و بی قراری می کرد یا اسهال می شد.

جواب 2: بدنش حساسیت اگه بزنه دونه های قرمز یعنی حساسیت داره کهیر

جواب 3: عزیزم اگر به پروتئین گاوی حساسیت داشته باشه حتما توی مدفوعش رگه های خونی مشخص میشه، که بسته به مقدار حساسیت این خون کم و زیاد هست

جواب 4: شیرشو با آب رقیق کن به مقدار کم بریز تو فرنی بهش بده اگه دیدی دونه زد بالا آورد یا مدفوعش تغییر کرد حساسیت داره

مارک خوب شیر خشک

بیشتر بخوانید:

تبادل نظر برای انتخاب شیر خشک ضد نفخ

معرفی بهترین نمونه های شیر خشک اس ام ای

سوال: دخترم حساسیت به پروتئین گاوی داره؛ چه شیر خشکی میتونم بهش بدم؟

جواب 1: دکتر دخترم براش شیر آپتامیل پپتی جونیور نوشت به دختر من ساخت باید با دکترش مشورت کنین

جواب 2: باید ببرید دکتر براش بنویسه واسه پسر من اول اپتامیل پپتی جونیور نوشت بعد دو ماه اپتامیل پپتی اگه واسه بچتون این شیر خشکا نیوفته باید نئوکیت بدی که دکتر متخصص گوارش براش مینویسه سهمیه ای میدن

جواب 3: پپتی جنیور آپتامیل عالیه و قیمتش هم مناسب

جواب 4: شیرخشک پپتی جونیور

شیر خشک ضد اسهال

سوال: علائم حساسیت به پروتئین گاوی چیست ؟ چطور باید متوجه حساسیت کودکان بشیم ؟

جواب 1: حساسیت به شیر گاو می تواند با علائمی چون خس خس سینه، بی قراری، اسهال خونی، رگه خونی در مدفوع شروع شود و در مواردی علائم شدیدی چون تنگی نفس، مشکل تنفسی حتی حساسیت شدید ریوی در برخی کودکان بروز می‌کند.

جواب 2: علایم شایع دونه های ریز وخارش است ولی در افراد مختلف فرق میکنه

جواب 3: پسر من که اسهال کش دار سبز رنگ داشت و خون توش بود بی حال میشد و نق میزد دکتر گوارش اطفال تشخیص داد

شیر خشک ضد استفراغ

بیشتر بخوانید:

همه چیز درمورد شیر خشک ایزومیل و انواع آن + سوالات متداول

معرفی شیر خشک تروکید و اطلاعات مفید درمورد آن

دانستنی های طلایی درمورد شیر خشک نان و انواع آن

همه چیز درباره شیر خشک ب ب لاک

راهنمای انتخاب بهترین شیر خشک مناسب برای نوزادان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پینا | ۲ سال پیش
سلام دوستان دخترم شیرخشک نان میخورد صورتش دونه های قرمز میریخت دکتر شیر خشک ضد حساسیت تجویز کرد از وقتی شیر خشک ضد حساسیت میخوره تیکه های سفید تو مدفوعشه خیلیم زیاده خیلیم مدفوع میکنه کسی میدونه دلیلش چیه
0
3

hits