دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آمادگی برای مادر شدن،چگونه برای مادر شدن آماده شویم؟
14
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آمادگی برای مادر شدن-مادر شدن-چگونگی آمادگی برای مادر شدن-روش آمادگی برای مادر شدن-راههای آمادگی برای مادر شدن-اضطراب مادر شدن-آماده شدن برای مادر شدن-استرس ها مادر شدن-بهترین راه آمادگی برای مادر شدن-راهنمای مادر شدن-مقابله با استرس های مادر شدن

آمادگی برای مادر شدن:بسیاری از زنان ، چه آنها که مایل به بچه دار شدن بوده اند و چه آنها که بارداری ناخواسته دارند، هنگامی که از رشد جنین در بطن خود مطمئن می شوند ، دچار سردرگمی می گردند و با انواع و اقسام حس های متضاد دست و پنجه نرم می کنند .

حس شادی ، ترس از مسئولیت ، نگرانی بابت سلامت کودک ، سر در گم شدن برای تغییراتی که در پیش رو دارند و... . این حس های مختلف در کنار تغییرات هورمونی شدید ، روزگار چندان خوبی را حداقل برای روزهای نخست بارداری مادر نمی سازد در حالی که همه از او توقع شاد بودن تمام و کمال را دارند . همین امر موجب می شود که او با فراز و نشیب های گوناگونی در روزهای نخست بارداری روبه رو گردد و مدام ذهن خود را با سوالاتی از قبیل :" آیا واقعا دلم می خواهد که مادر شوم ؟ آیا برایم زود نبود ؟ نکند نتوانم زندگی فرزندم را آنگونه که دلم می خواهد بسازم و... " درگیر سازد

آمادگی برای مادر شدن

آمادگی برای مادر شدن

روان شناسان معتقدند ، حس مادر شدن زن ، تا زمانی که حرکت فرزند خود در شکم را حس نکند ، پرورش نمی یابد و حس عمیق یک پدر نیز تا زمانی که فرزندش را نبیند ، رشد نمی کند.

این طرز فکر در تمام مادرانی که کودکی را درون خود حمل می کنند ، طبیعی است. مادر با بزرگترین تغییر جسمی و روحی زندگی خود رو به رو است و نمی داند که آیا توان رویارویی با این پدیده را دارد یا نه ؟ تک تک این نگرانیها طبیعی است اما وظیفه همسر و اطرافیان نزدیک است که با تمام فراز و نشیب های خلق و خویی مادر بسازند و او را درک کنند تا این روزها را به خوبی پشت سر بگذراند.

افسردگی پس از زایمان پدیده ای است که در اغلب مادران به دلیل اختلالات و تغییرات شدید هورمونی به وجود می آید . اگر مادر آگاهی کافی نسبت به حل این مساله و آمادگی برای مادر شدن داشته باشد و اطرافیان نیز شرایط او را در روزهای پس از زایمان در نظر گیرند و کمک های لازم و ضروری را به او کنند ،

آمادگی برای مادر شدن

در بیشتر مواقع در مدت زمان 2 تا 4 هفته ، مشکل افسردگی زایمان بر طرف گشته و مادر به شرایط عادی بر می گردد ولی متاسفانه در بسیاری از موارد ، به دلیل نا آگاهی مادر و نزدیکان او ، این افسردگی تا یک سال یا بیشتر به طول می انجامد و گاهی نیز مادر نیاز به مراجعه به مشاور و روان پزشک پیدا می کند. این مساله علاوه بر آنکه بر زندگی مادر اثرات مخربی می گذارد ، دوران طلایی سال نخست تولد کودک را که نقش مهمی در تمام عمر او خواهد داشت را نیز دچار بحران می سازد.

نگرانی از سلامت جنین در طول نه ماه بارداری نخستین چیزی است که ذهن اکثر مادران را برای مادر شدن به خود مشغول می سازد و گاهی تا چند ماه پس از تولد نوزاد نیز با آن درگیر هستند که با بردن کودک نزد انواع و اقسام دکتر ها ، خیالشان راحت می شود. یکی از نکات مهم در آرام سازی مادر به ویژه در روزهای نخستی که از بارداری خود مطمئن می شود ، دریافت اطلاعات صحیح و علمی جهت گذراندن این دوران است.

برای کسب این دانش از منابع موثقی نظیر پزشک متخصص زنان و زایمان و یا پرستاران و ماما ها استفاده نمایید . گوش دادن به قصه های بی پایانی که نزدیکان برای شما می گویند و اغلب مملو از نکات منفی و یا غیر موثق علمی است ، سبب سردرگمی شما می گردد. برای انجام هر کاری با پزشک خود مشورت کنید. از انجام آزمایشاتی که به شما می دهند نترسید زیرا آنها یکی از بهترین راههای کسب اطلاع از وضعیت سلامت شما و جنین است.

یکی از نکاتی که در آمادگی برای مادر شدن باید به آن دقت کنید این است که به دقت مراقب تغذیه خود باشید تا بارداری خوبی را بگذرانید و انرژی لازم جهت به دنیا آوردن فرزندتان را نیز داشته باشید. در صورت امکان در کلاسهای آمادگی بارداری که امروزه در بیشتر شهرهای ایران وجود دارد ، شرکت کنید. این کلاسها ، شما را با مراحل زایمان و آنچه باید بدانید و انجام دهید ، آشنا می سازد .

آمادگی برای مادر شدن

همچنین حضور فردی مطلع و در دسترس علاوه بر پزشک متخصصتان ، موجب آرامش خیالتان می گردد.انجام ورزشهای مخصوص بارداری و حفظ فعالیتهای کاری_ زیر نظر پزشک_ ، به مادر کمک می کند تا دوران بارداری بهتری را طی کند و همچنین زایمان خوبی داشته باشد. باردار شدن به معنای قطع رابطه با زندگی و دنیای پیرامونتان نیست . پزشکان معتقدند که جز در موارد خاص ، نیازی نیست که مادر از فعالیتهای روزمره خود دست کشد و یا تغییر چندانی در نحوه زندگی خود دهد.

در خرید وسایل فرزندتان حساسیت بیش از حد به خرج ندهید و به خاطر حرف دیگران ، به خود و کودک درونتان سخت نگیرید. حتما برای خرید با مادرانی که فرزند یک یا دو ساله دارند مشورت کنید تا کاربردی ترین خرید را انجام دهید. بهترین زمان خرید سیسمونی ، بین ماه پنجم تا هفتم می باشد که نه استرس و بد حالی روزهای نخست را دارید و نه سنگینی و نگرانیهای روزهای نزدیک شدن به زایمان.

یک مادر باردار مطلع، خیلی زود می تواند بر دل نگرانی های روزهای نخست رو به رو شدن با این واقعیت ، غلبه کند و ایام زیبایی را در کنار همسر خود طی کرده و منتظر به دنیا آمدن فرزند خود باشد. شادابی تان را با وجود تمام تغییرات جسمی خاص خود حفظ کنید و از تک تک لحظات این روزهای منحصر به فرد لذت ببرید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits