دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات مهم و ضروری روزه گرفتن در دوران شیردهی
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر یک مادر شیرده هستید و تمایل دارید که ماه رمضان روزه بگیرید باید نکاتی را مد نظر داشته باشید.

روزه گرفتن برای مادران شیرده

روزه گرفتن در دوران شیردهی

با شروع ماه مبارک رمضان بسیاری از مادران شیرده به دلیل واجب بودن روزه و یا علاقه ای که به این امر واجب دارند تمایل به روزه گرفتن دارند .

دین اسلام به مادر شیرده اجازه میدهد که روزه نگیرد ، زیرا بر این باور است که ثواب شیردهی یا روزه داری فرقی ندارد .

اما برخی بر اثر تمایلات شخصی خود به این فریضه الهی می خواهند روزه بگیرند . در اینجا برای روزه گرفتن در دوران شیردهی مطالبی را در اختیار شما همراهان قرار می دهیم که می تواند به مادر شیرده کمک کند .

روزه در دوران شیردهی

شیردادن و روزه گرفتن

شیردادن و روزه گرفتن به خودی خود با هم منافاتی ندارند اما باید نکاتی را مادر شیرده در ماه رمضان و هنگام روزه داری در نظر داشته باشد.

زنان شیرده می توانند روزه بگیرند؟

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که :

کودک شما چند ماهه است؟

اگر کودک شما زیر 6 ماه است، بهتر است روزه نگیرید. نوزاد شما نیاز به مواد غذایی ای دارد که فقط از طریق شیر شما می تواند دریافت کند و هرگونه کوتاهی شما در تغذیه ی مناسب دوران شیردهی، می تواند روی رشد کودک تاثیر بگذارد.

کودک شش ماهه با کودک یکساله فرق دارد. زیرا کودک یکساله می تواند غذاهای جامد بخورد و مواد موردنیاز خود را از سایر منابع نیز تامین کند. اما کودک زیر شش ماه فقط به شیر مادرش وابسته است.

روزه گرفتن در دوران شیردهی

آیا روزه گرفتن در دوران شیردهی ضرر دارد ؟

روزه گرفتن شما به کودک آسیب نمی زند. زیرا هر زنی می تواند تا 24 ساعت چیزی نخورد، بی آنکه روی تولید شیر او تاثیری داشته باشد. همچنین در شرایط نرمال، روزه گرفتن روی میزان تولید شیر شما نیز تاثیری ندارد. بدن شما باهوش تر از آن چیزی است که فکر میکنید و براحتی خود را با شرایط جدید تطبیق میدهد و میزان مصرف کالری خود را کاهش میدهد.

با این وجود اگر حس کردید روزه گرفتن روی حال طبیعی خودتان تاثیر منفی گذاشته است، بهتر است روزه ی خود را بشکنید.


تاثیر روزه بر شیر مادر

در حالت طبیعی، محتوای شیر با روزه گرفتن تغییری نمی کند. اما اگر روزه گرفتن شما منجر به از دست دادن وزن شود، نوع چربی موجود در شیر شما تغییر خواهد کرد. اما مقدارش تغییری نمی کند. البته نوع چربی در مادران مختلف و در یک مادر در دوره های مختلف می تواند فرق کند. بدن شما از چربی برای تولید شیر استفاده میکند و اگر چربی موردنیاز را در غذایی که میخورید، پیدا نکند، به سراغ چربی های ذخیره شده در بدن شما می رود.

روزه در دوران شیردهی

آیا روزه گرفتن شیر مادر را کم میکند ؟

باید بگوییم که ممکن است روزه گرفتن شیر مادر را کاهش دهد . اما در همه ی زنان شیرده این اتفاق نخواهد افتاد .

از نظر علمای دیدنی اگر بانوی شیرده روز بگیرد و شیر او کم شود ، موظف است روزه داری را کنار بگذارد چرا که ممکن است شیرخوار از لحاظ تغذیه ای با مشکل مواجه شود.

اگر یک مادر شیرده هستید و روزه می گیرید ، تغییرات تغذیه و دفع کودک را زیرنظر داشته باشد. این تغییرات ممکن است نشان دهد که کودک شما به اندازه کافی شیر دریافت نمی کند و باید روزه ی خود را قطع کنید:

  • کم شدن میزان پوشک های خیس کودک (در نوزادان زیر 6 ماه پس از هفته اول، هر روز حداقل 6 بار باید پوشکش خیس شده باشد)
  • تقاضای شیر میکند، اما پس از شیرخوردن، احساس آرامش و رضایت ندارد و خیلی زود دوباره برای شیرخوردن گریه میکند.
  • کاهش وزن داشته است یا وزنش تغییری نمی کند.
  • کلا نا آرام شده است.

نکته : اگر وزن شما بین نیم تا یک کیلو در هفته کاهش یابد، مشکلی در تولید شیر شما ایجاد نخواهد کرد. اما اگر میزان از دست دادن وزنتان بیش از این باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید و یا گرفتن روزه را متوقف نمایید.

عوارض روزه در شیردهی

بررسی ها نشان می دهد که روزه گرفتن تاثیری روی ترکیبات خون در مادران شیرده ندارد. اما اگر در حین روزه دچار کم آبی شوید، ممکن است دچار عوارضی در اثر روزه داری شوید.

برخی عوارض روزه برای مادران شیرده عبارتند از :

  • سرگیجه
  • ضعف
  • بی حالی
  • سردرد

در صورت بروز این نوع عوارض مادر شیرده باید روزه ی خود را با یک لیوان آب بشکند و یا اگر لازم بود به پزشک مراجعه کند.

روزه گرفتن در دوران شیردهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits