دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
4 راهکار طلایی برای رفع بوی بد دهان در دوران بارداری
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بوی بد دهان در دوران بارداری یکی از مسائل رایج در بارداری خصوصا در ماه های اول حاملگی است . در این قسمت از دلگرم در مورد دلایل بوی بد دهان در بارداری و روش های درمان آن خواهیم گفت.

بوی بد دهان در بارداری نشانه چیست ؟

بارداری با تمام شیرینی هایش چالش های خاص خودش را هم دارد. در طول 9 ماه حاملگی تان ممکن است تجربه هایی در مورد بدن خود به دست بیاورید که تا به حال با آنها مواجه نشده باشید.

بوی بد دهان در بارداری

بوی بد دهان برای هر انسانی چه باردار باشد و چه نباشد باعث خجالت و معذب شدن مخصوصا در اجتماع می شود. بد بویی دهان در دوران بارداری یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در این دوران برای خانم های حامله بروز کند .

بوی بد دهان درست است که مشکل خاصی برای بدن مادر حامله ایجاد نمی کند ، اما حالت ناراحت کننده و بدی را برای فرد باردار ایجاد می کند.

ممکن است بخواهید بدانید دلیل بوی بد دهان در بارداری چیست ؟

رفع بوی بد دهان در بارداری

علت بوی بد دهان در بارداری

اکثر مسائل و مشکلاتی که در دوران بارداری برای مادر بروز می کند به دلیل تغییر در هورمونهای اوست که در اثر بارداری به وجود می آید . اما دلایل اصلی بروز این مشکل را می توان موارد زیر دانست :

  • با افزایش هورمون پروژسترون ، در دهان زن باردار پلاک دندانی به وجود می آید که باعث ایجاد بوی بد دهان در دوران بارداری می شود . پلاک حاوی باکتری هایی است که گوگرد تولید می کنند و در بعضی مواقع حتی می توانند باعث مشکلات لثه و یا التهاب لثه ها در دوران بارداری شوند.
  • کم آبی بدن می تواند یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان در دوران بارداری باشد . با نوشیدن روزانه مقدار آب کافی می توانید از بوی دهان در دوران حاملگی پیشگیری کنید.
  • مشکلات گوارشی از علل دیگر بروز بوی بد در دهان مادر باردار است . چرا که روند هضم شدن غذا در برخی مادران باردار کند می شود و تولید مشکلات گوارشی و بوی بد دهان می کند .
  • کمبود کلسیم هم می تواند در دوران بارداری سبب بروز بد بویی دهان شود .
  • مشکلات سلامتی مانند دیابت، مشکلات کلیه، سینوزیت و عفونت های گلو نیز میتوانند عوامل ایجاد بد بویی دهان باشند.

separator line

ممکن است شما دچار مشکل بوی بد دهان شده باشید و از آن بی اطلاع باشید. علائمی وجود دارد که نشان می دهد شما دچار بوی بد دهان بارداری شده اید:

  • خشکی دهان
  • درد گلو
  • پلاک روی دندان
  • تلخی دهان

بوی بد دهان در حاملگی

درمان بوی بد دهان در دوران بارداری

برخی از درمان‌ها به شما در رفع بوی بد دهان در بارداری کمک خواهد کرد. این راهکارها به شرح زیر است:

1- مرتبا دهان خود را بشویید .

برای رفع بوی بد دهان در دوران بارداری اولین و مهمترین اقدام رسیدگی به بهداشت دهان و دندان است . به محض اینکه بوی بد دهان خود را احساس کردید مسواک کنید و نخ دندان بکشید. سعی کنید حداقل روزی دو بار در روز زبان و دهان خود را با مسواک تمیز کنید .

برای تمیز کردن دندان های خود از جوش شیرین استفاده کنید . مقداری جوش شیرین را با خمیردندان خود ترکیب کرده و به همراه کمی نمک به عنوان تمیز کننده دهان استفاده کنید تا باکتری های موجود در دهان شما از بین بروند و به رفع بوی بد دهان در بارداری کمک شود .

علاوه بر این در نظر داشته باشید عدم رعایت کردن بهداشت دهان و دندان توسط مادر باردار ، مشکلات دندان برای جنین به وجود می آورد و همینطور باعث کم وزنی نوزاد موقع تولد شد .

2- مراقب غذاهای مصرفی باشید.

از خوردن غذاهایی که بوی قوی دارند اجتناب کنید: بهتر است از خوردن غذاهایی که بوی قوی دارند، مانند پیاز، سیر و غذاهای تند که باعث نفس بد بو میشوند، اجتناب کنید. مصرف چای و قهوه را کم کنید و اگر ممکن بود پس از مصرف آنها دهان خود را بشویید. به همراه داشتن آبنبات لیمویی و نعنایی به هنگامی که در مجامع عمومی هستید هم راه حل خوبی است.

غذاهای کلسیم دار استفاده کنید . کمبود کلسیم مشکلات دهان و دندان شما را حادتر می کند . شیر و لبنیات به اندازه کافی استفاده کنید

3- به دندانپزشکی مراجعه کنید.

سعی کنید دندان هایتان مور چکاپ منظم قرار گیرد تا از پوسیدگی و خرابی دندان ها که سبب بوی بد دهان می شوند پیشگیری کنید .

4- پس از غذا آدامس بجوید.

جویدن آدامس باکتری‌های انباشته شده در دهان را پاک کرده و بزاق تولید می‌کند.

از آدامس‌های بدون قند برای تمیز کردن ذرات باقیمانده غذا در بین دندان‌ها استفاده کنید. این یکی از آسان ترین راه‌ها برای خلاصی از بوی بد دهان در طول بارداری است.

4- آب فراوان بنوشید .

کم آب شدن بدن یکی از دلایل بوی بد بدهان است و برای از بین بوی بد دهان در بارداری آب کافی بنوشید تا باکتری های موجود در دهان از بین برود و از تولید شدن باکتری های جدید پیشگیری شود .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits