دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش اصولی رسم چوب خط برای کودکان پایه دبستان
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رسم چوب خط، آموزش رسم چوب خط، چوب خط برای دبستان ، چگونه چوب خط رسم کنیم ؟

آموزش چوب خط به کودکان

چوب‌ خط یا تالی tally ابزاری ساده و بسیار قدیمی برای شمارش بوده‌ است که در آن از تناظر یک‌به‌یک استفاده می‌شود. به عنوان مثال در شمارش تعداد سیب‌ها برای هر سیب یک انگشت تا می‌شود.

نمودارهای چوب خطر برای جمع‌آوری سریع و کارآمد داده‌ها استفاده می‌شود. پر کردن نمودار با علائم نشان دهنده اعداد سریع‌تر از نوشتن کلمات یا ارقام است. داده‌هایی که بلافاصله در زیر گروه‌ها جمع‌آوری می‌شوند، تجزیه و تحلیل‌شان آسان است. در ادامه توضیح می‌دهیم که نمودار شمارش یا همان چوب خط چگونه به کودکان آموزش داده می‌شود تا از یک جدول شمارش برای جمع آوری داده‌ها و تفسیر آن‌ها استفاده کنند.

از پایه اول ابتدایی معلمان با آوردن مثال‌های ساده در کلاس، نمودارهای شمارش با چوب خط را به کودکان معرفی می‌کنند. برای مثال شمارش اعداد می‌تواند سرگرمی‌های مورد علاقه یا غذای مورد علاقه هر کودک باشد.

آموزش چوب خط پایه دبستان

رسم جوب خط کودکان

رسم چوب خط

طریقه‌ی رسم چوب خط بسیار آسان است. اگر می‌خواهید به کودک خود آن را آموزش دهید از این روش استفاده کنید.

  1. همان‌طور که انگشتان یک دست از پنج انگشت تشکیل شده است، چوب خط هم مانند یک دست است.
  2. شمارش از یک تا چهار به معنای کشیدن چهار خط است.
  3. وقتی چهار خط را کشیدیم چهار انگشت را خم می‌کنیم.
  4. برای اینکه مشت کنیم باید انگشت شصت را روی باقی انگشت‌ها قرار دهیم.

چوب خط هم به این شکل است. اعداد یک تا چهار یعنی چهار خط کنار یکدیگر. بنابراین عدد پنج همیشه یک خط مورب بر روی چهار خط کشیده شده است. در ادامه عدد شش خط جدید عمودی می‌شود و شمارش به همین تریتیب ادامه پیدا می‌کند.

آموزش رسم چوب خط کلاس اول

آموزش چوب خط کلاس اول


چوب خط چیست ؟

انسان‌های غارنشین با اعداد آشنایی نداشتند و هنوز ریاضیات به شکلِ امروزی آن در نیامده بود. این انسان‌های اولیه برای شمارش شکارهای خود از چوب‌خط استفاده می‌کردند. برای مثال اگر 2 گوزن شکار می‌کردند، با 2 خط کج آن را نشان می‌دادند. پس اولین بار اجداد ما در سال‌های بسیار دور از چوب‌خط استفاده کردند.

پس اگر بخواهیم یک تعریف ارائه کنیم، باید بگوییم که چوب‌خط خط کج یا موربی است که در ریاضیات برای شمارش استفاده می‌شود. دانش‌آموزان پایۀ اول ابتدایی با این مفهوم آشنا شده و به کمک چوب‌خط شمردن را یاد می‌گیرند.

130 جمله با کلمات متفاوت برای کلاس اول دبستان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits