دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی انواع دایناسور به کودکان + عکس
31
زمان مطالعه: 18 دقیقه
در این مطلب می خواهیم انواع دایناسور را به کودکان معرفی کرده و مشخصات آن ها را بگوییم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

اسم دایناسور برای کودکان

کودکان مخصوصا پسر بچه ها علاقه زیادی به دایناسورها دارند و می خواهند درمورد آن ها همه چیز را بدانند. این موجود که مظهری از قدرت است، می تواند حس قدرت را در کودکان نیز به وجود آورد.

اگر به دنبال منبع کاملی برای معرفی دایناسورها به کودکان هستید، با مجله دلگرم همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این باره در اختیارتان قرار دهد.

دایناسور چیست ؟

میلیون ها سال قبل، مدت ها پیش از آن که بشری روی زمین باشد، دایناسورها وجود داشتند. دایناسورها، یکی از انواع خزندگان ماقبل تاریخ هستند که در دوران مزوزوییک، عصر خزندگان، می زیستند. دایناسورها جزء خزندگان بوده و اکثر آنها، از طریق تخم گذاری تولید مثل می کرده اند.

بزرگترین دایناسورها، بیش از 100فوت (30 متر) طول و بیش از ‌50 فوت (15 متر) ارتفاع داشته اند (مانند آرژنتینوزاروس، سیزموزاروس، الترازاروس، براکیوزاروس و سوپرزاروس). کوچکترین دایناسور، کومپوزوگناتوس،‌ به اندازه یک جوجه بوده است. اندازه اکثر دایناسورها، بین این دو حد بوده است.

انواع دایناسور

دایناسورها را به دو گروه دایناسورهای پرنده‌ سان که همان پرندگان هستند و دایناسورهای غیر پرنده‌ سان که شامل سایر دایناسورها می‌ شوند، تقسیم‌ می شوند.

1. آوکاسورس (Aucasaurus)

آوکاسورس (به معنی سوسمار آوکا) آبلی سوریدی با 5 متر طول و 700 کیلوگرم وزن بود که 78 تا 83 میلیون سال پیش در اواخر کرتاسه در آرژانتین می زیست. این جانور از روی سنگواره اسکلت نسبتا کاملی که از آن پیدا شده است شناخته می شود.

انواع دایناسور برای کودکان

اسامی دایناسورها برای کودکان

2. کونکاونیتور (Concavenator)

کونکاونیتور این کارکارودونتوسورید 6 متری که 125 تا 130 میلیون سال پیش در جنوب اروپا زندگی می کرد ، یکی از آخرین کارنوسور های کشف شده است . ظاهرا اسپاینوسورها تنها تروپودهایی نبوده اند که تیغ های عصبی بر آمده داشته اند،

بلکه بسیاری از کارکارودونتوسورید ها و نیز کونکاونیتور و آکروکانتوسورس صاحب چنین کوهان هایی بوده اند. نکته مهم دیگری که با کشف این دایناسور برای ما مشخص شد، این بود که حتی تروپودهای غول پیکری مثل کارنوسورها نیز پرهایی ابتدایی و خار مانند و احتمالآ کرکپرهای ظریفتری داشتند.

معرفی دایناسورها به کودکان

آشنایی با دایناسورها برای کودکان

3. آلتیرینوس (Altirhinus)

آلتیرینوس (به معنی بینی بلند) دایناسور ارنیتوپود گیاهخوار از خانواده هادروسورید ها بوده است . این دایناسور در دوره کرتاسه و 120 تا 100 میلیون سال پیش در آسیا می زیست .

سنگواره این دایناسور در سال 1998 توسط دیوید نورمن و در خورندخ ، دراگانوو (در استان گبی شرقی) در جنوب مرکزی مغولستان پیدا و نامگذاری شد . این دایناسور از روی 5 بخش از اسکلتش و 2 جمجمه یافت شده شناخته می شود .

این دایناسور 7 تا 8 متر طول ، 2 متر ارتفاع تا کفل و 4 تن وزن داشت . آلتیرینوس یک منقار بلند روی پوزه گردش داشت و یک زائده میخ مانند روی هر شستش داشت . احتمالا این دایناسور با بینی بزرگش حس بویایی خوبی داشته است .

این دایناسور می توانسته است روی دوپا راه برود یا روی چهارپا به چرا مشغول باشد . دستان این دایناسور کمی از پاهایش بلند تر بودند.

انواع دایناسور برای کودکان

تحقیق درمورد انواع دایناسورها

4. باریونیکس (Baryonyx)

باریونیکس (به معنی پنجه سنگین)، یک دایناسور تروپود گوشتخوار از خانواده اسپاینوسوریدها مربوط به دوره کرتاسه پیشین می‌باشد. این جانور 130 تا 125 میلیون سال پیش می‌زیسته که حدود 8.5 تا 10 متر طول و 1700 کیلوگرم وزن داشته است.

این دایناسور آرواره‌های کروکودیل مانند و بدنی تسمه مانند داشت. دانشمندان فکر می کنند که این دایناسور با استفاده از چنگالهای قلاب مانند خود و دستانش از آب ماهی می گرفته است .

سنگواره باریونیکس در اسپانیا و پرتغال کشف شده‌است و در سال 1986 به وسیله چاریگ نام‌گذاری شد. گونه خاص این جنس باریونیکس والکری نام دارد.

اسم دایناسورها برای کودکان

معرفی دایناسورها به کودکان

5. آمفی سیلیاس (Amphicoelias)

آمفی سیلیاس دایناسوری سوروپودومورف از خانواده دیپلودوکوید ها بوده است که 115 تا 150 میلیون سال پیش در آمریکای شمالی می زیسته است . این دایناسور شاید بزرگترین جانوری باشد که روی زمین راه رفته است .

گرچه نمونه خیلی کاملی از این دایناسور بدست نیامده مقایسه اندازه مهر های آمفی سیلیاس با دیپلودکس نشان می دهد که آمفی سیلیاس 60 متر طول و در حدود 100 تا 150 تن وزن داشته است.

اسم دایناسورها برای کودکان

اطلاعاتی درباره دایناسورها برای کودکان

6. گالیمیموس (Gallimimus)

گالیمیموس (به معنی تقلیدکننده خروس)، یک دایناسور تروپود گوشتخوار مربوط به دوره کرتاسه پسین می‌باشد که 70 میلیون سال پیش می‌زیست. سنگواره این دایناسور در صحرای گوبی مغولستان کشف شده‌است و در سال 1972 به وسیله اوسمولسکا نام‌گذاری شد.

گونه خاص این جنس گالیمیموس بوللتوس نام دارد. تخمین زده می شود این دایناسور می توانسته است 60 کیلومتر در ساعت بدود .

اسامی دایناسورها برای کودکان

اسم انواع دایناسور برای کودکان

7. اوویرپتور (Oviraptor)

اوویرپتور (به معنی تخم ربا) ، یک دایناسور تروپود همه چیز خوار دوپا مربوط به دوره کرتاسه پسین می‌باشد که در 75 تا 85 میلیون سال پیش می‌زیست. این دایناسور 2 متر طول ، 1 متر ارتفاع و 20 تا 30 کیلوگرم وزن داشت.

سنگواره این دایناسور در آسیا (مغولستان) کشف شده‌ است و در سال 1924 به وسیله هنری اسبورن نام‌گذاری شده است. گونه خاص این جنس اوویرپتور فیلوسرانتوپس نام دارد.

اوویرپتور، دایناسوری با سری طوطی مانند، پوزه ای بی دندان، انگشتانی بلند و پاهایی دراز بود و احتمالا پر نیز داشته است. سنگواره این دایناسور را در کنار تعدادی تخم یافتند و تصور کردند که بخاطر شکل منقار این دایناسور این تخم ها غذای او بوده است و به همین علت نام وی را تخم ربا گذاشتند .

اما بعد ها متوجه شدند که این دایناسور که نر هم بوده روی تخم ها خوابیده بوده است تا جوجه ها سر از تخم در بیاورند .شکل منقار البته حاکی از این است که این دایناسور از میوه های سفت ، تخم ها و احتمالا نرم تنان صدفدار تغذیه می کرده است.

اسامی دایناسورها برای کودکان

اسم دایناسورها برای بچه ها

8. جیگانوتوسورس (Giganotosaurus)

یکی دیگر از اسامی دایناسورها برای کودکان جیگانوتوسورس است و به معنی سوسمار غول پیکرجنوبی می باشد، یک دایناسور گوشتخوار مربوط به دوره کرتاسه میانی می‌ باشد که در 97 میلیون سال پیش می‌زیست.

سنگواره این دایناسور در پاتاگونیا، آرژانتین کشف شده‌است و در سال 1994 به وسیله کوریا و سالگادو نام‌گذاری شد.گونه خاص این جنس جیگانوتوسورس کارولینی نام دارد.

اسامی دایناسورها برای کودکان

معرفی دایناسورها به بچه ها

9. ولاسیراپتور (Velociraptor)

ولاسیراپتور تروپودی با 1.8 متر طول ، 1 متر ارتفاع و 15 کیلوگرم وزن بود که در دوره کرتاسه در آسیا (مغولستان) می زیست . این دایناسور سری باریک با چشمانی رو به جلو داشته که به او کمک می کرده دقیقتر روبه روی خود را ببیند.

چنگال هایی در دست ها و پاها و داشتن پاهای بلند و قوی که به آن توانایی سرعت زیادی را می داده سبب شده که این جانور یک درنده ی تمام عیار باشد.

دانشمندان فسیل این دایناسور را در حالی یافتند که با یک پروتوسراتوپس (سراتوپسین گیاهخوار) گلاویز شده بود . فسیل این دایناسور در سال 1924 کشف گردید.

انواع دایناسور برای کودکان

معرفی اسامی دایناسورها به بچه ها

10. ینونیکوس (Deinonychus)

دینونیکوس (به معنی چنگال ترسناک) درومائوسوریدی 3 متری (با احتساب دم) بود که 100 تا 110 میلیون سال پیش در اواسط دوره کرتاسه در غرب آمریکا می زیست . این دایناسور بسیار شبیه به پرندگان و از خویشاوندان نزدیک آنها محسوب می شود .

این دایناسورها پر هم داشته اند اما قادر به پرواز نبوده اند زیرا بازو هایشان آن قدر کوچک بوده است که نمی توانسته بال باشد و شاید این پرها بدرد گرم کردن بدن جانور می خورده است . استخوانها در این دایناسور سبک و توخالی بوده است .

این جانور قادر به دویدن و پریدن بوده است . آنها حیواناتی چابک و فعال و احتمالآ خونگرم بوده اند . روی پاهای عقب این جانور چنگالهای بزرگ و کشنده ای به طول 12 سانتی متر وجود داشت .

جانور از این چنگالها برای پاره کردن گوشت شکارش استفاده می کرده است . سنگواره تعدادی دینونیکوس در حال شکار یک دایناسور گیاهخوار بزرگ (تنونتوسورس) پیدا شده است احتمالا آنها گروهی به شکار می رفته اند.

اسامی دایناسورها برای کودکان

زندگی دایناسورها برای کودکان

11. اسپاینوسورس (Spinosaurus)

اسپاینوسورس یا دایناسور تیغی، که برخی آن را اسپینوزوروس هم تلفظ می‌کنند، بزرگ‌ترین دایناسور گوشتخوار ساکن بر روی زمین بوده‌ است. این دایناسور حتی از تی رکس و ژیگانوتوسورس نیز بزرگتر بوده‌ است.

به طوری که طول آن به 14 تا 16 متر و بلندی آن به 6 متر می‌رسیده‌است و وزن آن نیز 10 تن بوده‌ است. البته این موضوع کمی عجیب است زیرا در دوره های مختلف دیرینه شناسی معمولا تنها یک گوشتخوار بزرگ وجود دارد

ولی در زمان این دایناسور وجود دایناسوری به بزرگی تیرانوسورس کمی با گفته های ما متناقض است که این طور توجیه میشود که شکار های این دایناسور با شکار های تی رکس کاملا متفاوت است ،

برای مثال این دایناسور ماهی و تروسور میخورده در حالیکه شکار تی رکس معمولا آنکایلوپلکس ها بزرگ بوده است. واژه اسپینوسور از دو واژه (spine) به معنای تیغ و خارو (saurus) به معنای مارمولک تشکیل شده‌ است.

اولین مشخصه مهمی که دیرینه شناسان توسط آن این جاندار را مشخص می کنند شکل جمجمه و صفحه بادبانی شکل ایجاد شده بر روی کمر این جاندار است. که ابتدا به شرح این دو مشخصه میپردازیم:

ستون فقرات در اسپینوسورس به طرف بیرون گسترش یافته‌اند و ساختاری بادبانی شکل بوجود آورده‌اند. طول این تیغه های عصبی به دو متر می‌ رسیده‌ است و محتمل ترین دلیل برای بوجود آمدن این تیغه ها انتخاب جنسی است.

و اینگونه توضیح میدهند که هر نری دارای بادبان بلندتری بود از شانس انتخاب بیش تری توسط جنس ماده برخوردار بوده است. آرواره و جمجمه آن که در سال 2006 منتشر شده‌ است نشان می‌ دهد که اسپینوسورس یکی از بزرگ‌ترین و درازترین جمجمه‌ها را در دایناسورهای گوشتخوار داشته است.

طول این جمجمه در حدود 175 سانتی متر می‌باشد و این جمجمه به پوزه‌ ای باریک ختم می‌شود یک تاج کوچک هم در بین دو چشم آن وجود دارد.

اسم دایناسورها برای کودکان

داستان دایناسورها برای کودکان

12. تریسراتوپس (Triceratops)

تریسراتوپس، یا سه‌ شاخ‌ چهره، دایناسوری شاخ‌ دار و گیاه‌ خوار از دوره کرتاسه می‌ باشد. نام تریسراتوپس از کلمه یونانی -tri/τρι به معنی سه و کلمه یونانی ceras/κέρας به معنای شاخ و کلمه یونانی -ops/ωψ به معنای صورت گرفته شده و به معنای سه شاخ صورت است.

تریسراتوپس یک دسته منقرض شده از دایناسورهای شاخ‌ دار علف‌ خوار بودند که در طی مرحله آشکوب دوره کرتاسه پسین از دورهٔ کرتاسه پسین زندگی می‌کرده‌اند. (حدود 68 تا 65 میلیون سال قبل (mya) در آمریکای شمالی).

تریسراتوپس یکی از آخرین دایناسورها بوده که قبل از رویداد عظیم انقراض دوران سوم کرتاسه تکامل یافتند. وجود یک یقیه بزرگ استخوانی و سه شاخ روی بدن چهارپای بزرگش، و شباهت‌هایش با کرگدن های امروزی، باعث شده تریسراتوپس یکی از شناخته‌ترین دایناسورها باشد.

احتمالا تریسراتوپس از دو شاخ بلندش بعنوان سلاح در برابر تیرانوساروس و عشقبازی (مانند گوزن) و چیره شدن بر رقبا استفاده می‌کرده‌است.این دایناسور روی چهارپای محکم و ستون مانندش راه می‌رفته‌است.

بخصوص دو پای جلویی‌ اش قوی تر بودند چون باید وزن سر بسیار سنگین‌اش را تحمل می‌کردند. تریسراتوپس‌ها بزرگترین دایناسورهای سه شاخ بوده‌اند که احتمالا در دسته‌های بزرگ، مانند فیل های امروزی، زندگی می‌کردند.

تخمین زده می‌شود که تریسراتوپس حدوداً 7٫9 تا 9 متر طول، 2٫9 تا 3 متر ارتفاع و 6٫1 تا 12 تن وزن داشتند.

معرفی دایناسورها به کودکان

زندگی دایناسورها برای کودکان

13. آلوساروس (Allosaurus)

آلوساروس (به معنی سوسمار دیگر) تروپودی با 12 متر طول ، 5 متر ارتفاع و 2 تن وزن بود که 135 تا 153 میلیون سال پیش در اواخر ژوراسیک در ایالات متحده آمریکا و تانزانیا می زیست .

این دایناسور که روی دو پا راه می رفت می توانست دایناسور هایی مانند دیپلودوکوس و استگوساروس را شکار کند . این دایناسور دندانهایی 10 تا 15 سانتیمتری داشت که مانند خنجر بود و در کناره های آن دندانه داشت و بعلت خمیدگی اش مانع از فرار طعمه از آرواره اش می شد.

اسم دایناسورها برای کودکان

اسم دایناسورها برای کودکان به زبان فارسی

14. ایگوآنودون (Iguanodon)

ایگوآنودون‏ به معنای دندان ایگوانا، دایناسوری ارنیتوپود و گیاه‌خوار از دوره کرتاسه می‌باشد. این جانور 130 تا 120 میلیون سال پیش می‌زیسته است. ایگوانودون دایناسوری گیاهخوار، یک دسته از دایناسورهای پرنده‌ پا هستند که به طور تقریبی بین هیپسیلودونتیس سریع دوپای و دایناسورهای منقار اردکی زندگی می‌کردند.

شناسهٔ بارز آن‌ها شست دست بزرگشان بوده که برای مقابله با دشمنانشان از آن استفاده می‌کردند و روی هر انگشت شصتش یک عضو میخی استوانه‌ای داشت. ایگوانودون در سال 1822 (میلادی) کشف شد و بوسیله زمین شناس انگلیسی گدئون مانتل در سال 1825 (میلادی) نامگذاری شد.

ایگوانودون دومین دایناسوری است که بعد از مگالوساروس نامگذاری شده‌است. انواع زیادی از ایگوانادون‌های نام گذاری شده از دوره کیمبرجین تا دوره سنومانین از آسیا ، اروپا و آمریکای شمالی سن یابی شده‌اند.

ایگواندون یک گیاهخوار عظیم هیکل بوده که با دوپا یا چهار پا می‌توانسته حرکت کند مشهورترین گونه پریسارتنیس بوده که برآورد شده حدود 3/8 تن وزن 10 متر طول (بزرگ‌سالان 13 متر طول) داشتند، البته گونه‌های دیگر خیلی بزرگ نبودند.

معرفی دایناسورها به کودکان

اسم دایناسورها برای کودکان فارسی

15. پاکیکفالوساروس (Pachycephalosaurus)

پاکیکفالوساروس (به معنی سوسمار سخت سر) دایناسوری گیاهخوار دوپا بود به طول 8 متر ، ارتفاع 6 متر و 3 تن وزن که 76 تا 65 میلیون سال پیش در اواخر دوره کرتاسه در ایالت متحده آمریکا در کانادا می زیست .

دندانهای مسطح خمیده و دندانه دار داشت که با آن مواد گیاهی را می خورد . در سال 1943 توسط براون و شلایکجر نامگذاری شد .

معرفی دایناسورها به کودکان

آموزش اسم دایناسورها به کودکان

16. پاراسارولوفوس (Parasaurolophus)

پاراسارولوفوس (شبه سارولوفوس) هادروسوریدی بود که 11 متر طول ، 5.2 متر ارتفاع و 3500 کیلوگرم داشت و 76 تا 74 میلیون سال پیش در اواخر دوره کرتاسه در ایالات متحده آمریکا ، کانادا می زیست .

این دایناسور می توانست روی دو پایش و روی چهارپا راه برود . او با آرواره منقاردارش که درون آن دندانهایی نیز قرار داشت برگ درختانی مانند کاج سوزنی را می توانست بخورد.

اسامی دایناسورها برای کودکان

اسم دایناسورها با عکس

17. مارشوساروس (Marshosaurus)

مارشوساروس به معنی سوسمار (اتنیل چارلز) مارش تروپودی 6 متری بود که 142 تا 154 میلیون سال پیش در اواخر دوره ژوراسیک در ایالات متحده آمریکا می زیست . این دایناسور از روی قسمتی از جمجمه و پسا جمجمه ای اش شناخته می شود . این دایناسور درسال 1976 توسط مدسن نامگذاری شد .

معرفی دایناسورها به کودکان

اسامی دایناسورها با عکس و توضیحات

18. آپاتوساروس (Apatosaurus)

آپاتوساروس (به معنی سوسمار فریبنده) سوروپودی 21 متری بود که 145 تا 154 میلیون سال پیش در اواخر ژوراسیک در ایالات متحده آمریکا می زیست . این دایناسور توسط مارش در سال 1877 نامگذاری شد .

اسم دایناسورها برای کودکان

مشخصات دایناسورها

19. یوپلوسفالوس (Euoplocephalus)

یوپلوسفالوس یا زره‌کلّه یکی از بزرگ‌ترین دایناسورها از خانوادهٔ آنکیلوسورین است و اندازهٔ آن مانند یک فیل کوچک است. یوپلوسفالوس 6 متر قد و نزدیک 2 تن وزن دارد.

تمام سر و بدن یوپلوسفالوس از زره تشکیل شده‌است. وسیلهٔ دفاعی او در برابر دشمنانش دمش است.معنی نام علمی این جانور «دارای سری با زره خوب» است.

اسامی دایناسورها برای کودکان

اسم دایناسورها همراه با عکس

20. پیناکوساروس (Pinacosaurus)

پیناکوساروس (به معنی سوسمار تخته پوش) دایناسور آنکیلوسورید بود که 5 متر طول ، 3 متر ارتفاع و 1 تن وزن داشت که 75 تا 81 میلیون سال پیش در اواخر کرتاسه در جمهوری خلق چین ، مونگولیا می زیست .

تعدادی از سنگواره های پیناکوساروس های جوان با هم پیدا شده اند . این دایناسور درسال 1933 توسط گیلمور نامگذاری شد .

اسم دایناسورها برای کودکان

معرفی دایناسور به کودکان

21. گاستونیا (Gastonia)

گاستونیا (به معنی گاستونیا)، یک دایناسور گیاهخوار آنکیلوسورید مربوط به دوره کرتاسه پیشین می‌باشد که در 126 تا 125 میلیون سال پیش می‌زیست. سنگواره این دایناسور در آمریکای شمالی کشف شده‌است و در سال 1998 به وسیله جی.کرکلند نام‌گذاری شد. گونه خاص این جنس گاستونیا بورگی نام دارد.

اسامی دایناسورها برای کودکان

اسامی دایناسورها برای کودکان به فارسی

22. آلبرتاسراتوپس (Albertaceratops)

آلبرتاسراتوپس (به معنی شاخ چهره آلبرتا) یک دایناسور سراتوپسین 7متری بود که 75 تا 80 میلیون سال پیش در اواخر کرتاسه در ایالات متحده امریکا ، کانادا می زیسته است .

این دایناسور از روی جمجمه خوب حفظ شده اش و یک استخوان کامل که در سال 2001 در مونتانا کشف شد ، شناخته می شود . او شاخهای بلندی روی پیشانی اش داشت که شبیه به دیگر دایناسور های خانواده فرعی سنتروسورین ها نبود .

معرفی دایناسورها به کودکان

اسم و ویژگی های دایناسورها برای کودکان

23. استایراکوساروس (Styracosaurus)

استایراکوساروس (به معنی سوسمار میخدار) دایناسور سراتوپسین 5.5 متری بود که 70 تا 76 میلیون سال پیش در اواخر کرتاسه در ایالات متحده آمریکا ، کانادا می زیست . این دایناسور در سال 1913 توسط لمب نامگذاری شد .

اسامی دایناسورها برای کودکان

آشنایی با دایناسورها

24. اکروکانتوساروس (Acrocanthosaurus)

آکروکانتوساروس (به معنی سوسمار دارای برآمدگی بلند پشتی) تروپودی 12 متری بود که 105 تا 115 میلیون سال پیش در اوایل دوره کرتاسه در ایالات متحده آمریکا ، کانادا می زیسته است . این دایناسورز در سال 1950 توسط استوال و لنگستون نامگذاری شد .

اسامی دایناسورها برای کودکان

اسامی و ویژگی های دایناسورها

25. پلوروساروس (Pelorosaurus)

پلوروساروس (به معنی سوسمار غول پیکر) سوروپودی تقریبآ 25 متری بود که 125 میلیون سال پیش در اوایل کرتاسه در انگلستان می زیست . این دایناسور در سال 1850 توسط منتل نامگذاری شد .

اسامی دایناسورها برای کودکان

معرفی کامل دایناسورها

26. ملانوروساروس (Melanorosaurus)

ملانوروساروس به معنی سوسمار (کوه) سیاه از اولین سوروپود ها بود و 12 متر طول داشت . این دایناسور همه چیزخوار 221 تا227 میلیون سال پیش در اواخر دوره تریاس در آفریقای جنوبی می زیست . این دایناسور درسال 1924 توسط هاتون نامگذاری شد .

اسامی دایناسورها برای کودکان

معرفی دایناسورها برای کودکان

27. ایزیساروس (Isisaurus)

ایزیساروس (به معنی سوسمار آی اس آی (موسسه آماری هند) دایناسوری سوروپود بود که 71 تا 65 میلیون سال پیش در اواخر کرتاسه در هند می زیست . این دایناسور بسیار شبیه به زرافه های امروزی بود .

در مدفوع این دایناسور قارچ یافت شده است . این دایناسور توسط جین و باندیوپادهیای در سال 1997 نامگذاری شد .

معرفی دایناسورها به کودکان

معرفی انواع دایناسور

کدام دایناسور از همه تندتر بوده است ؟

دایناسورهای شترمرغ‌ مانند، که استراتیومیموس نام دارند، تندترین دایناسورها بودند. آن‌‌ها پوشش زره‌ مانند و شاخ‌ های حفاظتی نداشتند و بنابراین باید تند می دویدند و فرار می‌کردند تا جان خود را از دست ندهند. آن‌ ها به تندی اسب مسابقه بودند و سرعت شان به بیش از 50 کیلومتر در ساعت می‌رسید.

کدام دایناسور از همه کندتر بوده است ؟

دایناسوری مانند براکیوسوروس از همه کندتر بودند. آن‌‌ ها بیش از 50 تُن وزن داشتند؛ یعنی آن‌ قدر سنگین بودند که نمی‌توانستند بدوند. بنابراین، با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت گام برمی‌داشتند.

برخلاف دایناسورهای کوچک، این دایناسورها آن‌قدر بزرگ بودند که نمی توانستند روی پاهای عقبی خود بایستند.

سنگین ترین دایناسور

سنگین ترین دایناسور شناخته شده تاکنون براکیوزاروس (Brachiosaurus) با وزن تقریبی ۸۰ تن است. وزن و جثه این حیوان تقریبا معادل با ۱۷ فیل آفریقایی است.

براکیوزاروس نزدیک به ۱۶ متر قد و ۲۶ متر طول داشته و اسکلت آن بزرگ ترین بازمانده زمین است که در موزه ها در معرض چشمان حیرت زده بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

کوچک ترین دایناسور

کوچک ترین فسیل دایناسور که تاکنون شناسایی شده متعلق به لسوتوزوروس (lesothosaurus) است که اندازه ای برابر با یک جوجه کوچک دارد. البته فسیل های کوچک تر از لسوتوزوروس نیز شناسایی شده اما آن ها در حقیقت متعلق به نوزادان دایناسورهای بزرگ تر بوده اند.

باهوش ترین دایناسور

یکی از باهوش ترین دایناسورهای جهان ترودون (Troodon) است. این شکارچی با طول تقریبی ۲ متر، مغزی به اندازه پستانداران یا پرندگان امروزی داشت.

احمق ترین دایناسور

استگوزاروس (Stegosaurus) کوچک ترین مغز را در بین تمام دایناسورها داشته است. اندازه مغز این حیوان فقط ۳ سانتی متر و وزن آن فقط ۷۵ گرم بود که برابر با یک گردوی کوچک است.

اگرچه در صورتی که شما اندازه مغز را با اندازه بدن مقایسه کنید، آن گاه احتمالا پلاتوزاوروس (Plateosaurus) لقب یکی از احمق ترین دایناسورهای جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

بلندترین دایناسور

بلندترین دایناسورها گروه براکیوزارید(Brachiosaurid از ساروپادها sauropod) بودند. پاهای جلویی این دایناسورها بلندتر از پاهای عقبی آن ها بود که باعث می شد آن ها ظاهری شبیه به زرافه ها داشته باشند.

این فیزیک بدنی به همراه گردن بسیار بلند به آنها این امکان را می داد تا از بلندترین درختان آن دوران تغذیه کنند. مشهورترین گروه شناخته شده از این دایناسورها ۱۳ متر قد داشت. ساروپوزیدون (Sauroposeidon) بسیار غول پیکر بود و احتمالا تا ۱۸٫۵ متر قد می کشید.

قدیمی ترین دایناسور

قدیمی ترین دایناسور جهان که تاکنون شناخته شده با قدمت ۲۳۰ میلیون سال در ماداگاسگار کشف شده اما تاکنون نام رسمی برای آن انتخاب نشده است. رکورد بعدی متعلق به Eoraptor با قدمت ۲۲۸ میلیون سال است.

همچنین بخوانید:

علت انقراض دایناسورها چه بود؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (31 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits