دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معنی حکایت زیرکی به زبان ساده (کلاس پنجم )
11
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حکایت زیرکی از جوامع الحکایات اثر محمد عوفی یکی از این حکایت‌ها است. در ادامه متن حکایت زیرکی و مفهوم و معنی آن را خواهید خواند .

معنی حکایت زیرکی به نثر ساده

ابتدا با هم متن این داستان را مرور می کنیم و سپس به بررسی پیام و مفهوم آن می پردازیم.

مردی مقداری زر داشت و چون به کسی اعتماد نداشت، آن را برد و زیر درختی دفن کرد. بعد از مدتی بیامد و زر طلبید، بازنیافت و با هرکس که گفت، هیچکس درمان ندانست. او را به حاکم نشان دادند. پس نزد او رفت و چگونگی را بیان کرد.

حاکم فرمود: «تو بازگرد که من فردا زر تو حاصل کنم!».

آن گاه، حاکم طبیب را نزد خود خواند و گفت: «ریشه‌ی فلان درخت، چه دردی را درمان می‌کند؟»

گفت: « فلان درد را».

حاکم از جمله‌ی طبیبان شهر بپرسید که «در این روزها چه کسی از فلان درد، شکایت کرد و شما او را به فلان درخت، اشارت کردید؟»

یکی گفت: «یک ماه پیش، مردی بیامد و از آن درد شکایت کرد. من او را به آن درخت، اشارت کردم».

پس، حاکم فرستاد و آن مرد را طلبید و به نرمی و درشتی زر را بستد و به صاحب زر، باز داد!

این حکایت برگرفته شده از کتاب جوامع الحکایات محمد عوفی می باشد، همانطور که مطالعه کرد درک آن کمی سخت می باشد پس در ادامه همراه ما باشید.

معنی حکایت زیرکی فارسی پنجم را به زبان ساده بنویسید :

همانطور که می شود از داستان متوجه شد این حکایت در مورد مردی است که می خواهد طلاهای خود را به دست شخص معتمدی بسپرد اما چون نمی تواند همچین فردی را پیدا کند تصمیم میگیرد طلاهای خود را در کنار یک درخت دفن کند.

مدت ها از این ماجرا می گذرد و مرد پس از مدتها دوباره برای برداشتن طلاهای خود از زیر خاک به نزدیکی آن درخت می رود ولی هر چه می گردد طلاهایش را پیدا نمی کند. او از همه نیز در مورد این ماجرا پرسوجو کرد اما به نتیجه ای نرسید.

در نهایت تصمیم گرفت به سوی حاکم شهر برود و از او درخواست کمک کند. حاکم در پاسخ به ادعای این مرد به او گفت فردا بیا و من قول میدهم تمام طلاهای تو را به تو برگردانم.

وقتی که مرد از پیش حاکم رفت، حاکم طبیبش را صدا کرد و از او پرسید که ریشه این درخت چه دردی را درمان می کند؟ طبیب اطلاعات مورد نیاز را در اختیار حاکم قرار داد.

حاکم پس از شنیدن صحبت های طبیب متوجه شد که کسی که به ریشه ی آن درخت نیاز داشته برای درمان بیماری اش قطعا توانسته طلاها را نیز بدست آورد .

پس از تمام این ماجراها حاکم به سوی مردی که طلاها را برداشته بود رفت و با خوش رفتاری و بعد با خشونت طلاها را از او پس گرفت و به صاحب اصلی آن بازگرداند.

حکایت زیرکی با کدام ضرب المثل ارتباط معنایی دارد؟

این حکایت را می توان معادل ضرب المثل نابرده رنج گنج میسر نمیشود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد دانست. زیرا مرد بیمار که برای به دست آوردن آن طلاها زحمتی نکشیده بود مجبور شد آن ها پس بدهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits