دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سن مناسب برای جدا کردن اتاق خواب کودک از والدین چه زمانی است؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جدا کردن اتاق خواب و مستقل خوابیدن کودک به تقویت اعتماد به نفس او کمک می کند اما این کار باید در زمان و سن مناسب کودکان انجام شود.

جدا کردن اتاق کودک از اتاق والدین

مسائل مهمی که همواره ذهن والدین را درگیر خود می نماید ، جدا کردن اتاق کودک از اتاق والدین است . بسیاری از والدین به دلیل نگرانی از اینکه مبادا برای کودک مشکلی پیش آید و آنها متوجه نشوند، کودک را کنار تخت خود می خوابانند .
اما اگر در زمان مناسب اتاق کودک جدا شود ، این نگرانی ها دیگر جایی ندارد. در این بخش از دلگرم شما را با پاسخ مهم ترین سوال والدین درباره زمان و چگونگی جداسازی اتاق کودک از اتاق والدین آشنا می کنیم.

چگونه محل خواب کودک را جدا کنیم؟

بهترین زمان برای جداسازی اتاق کودک

بهترین زمان برای جداسازی اتاق کودک 12 تا 18 ماهگی است زیرا در این سنین کودک، هنوز به والدین وابستگی پیدا نکرده و ترس از تاریکی برایش نا مفهوم است.
برخی از افراد می گویند کودکانی که مادر شاغل دارند بهتر است تا سن سه سالگی در تختی جداگانه در اتاق خواب مادر بخوابند و این مساله هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

جداسازی اتاق کودک

تاثیر جدا کردن اتاق خواب کودک

جدا نمودن اتاق خواب کودک از پدر و مادر تا 4 سالگی تاثیرات زیادی در رفتار او می گذارد. دو نمونه از این تاثیرات عبارتند از:

تاثیر اول
جدا نمودن اتاق خواب کودک سبب می شود اعتماد آنها نسبت به والدین بیشتر شود و کودکان حتی زمانی که والدینشان در کنار آنها نیستند احساس امنیت کنند.

تاثیر دوم
جدا نمودن اتاق خواب کودک موجب تقویت حس استقلال در کودک می شود و با این روش کودک احساس میکند فضای شخصی و مخصوص به خود را دارد و میتواند خود مستقلا در اتاق خود بخوابد.

تقویت اعتماد به نفس کودک با جدا کردن اتاقش

جدا کردن اتاق خواب کودک پیش از شش ماهگی ممنوع
قبل از سن 6 ماهگی نباید اتاق خواب کودک را از والدین جدا نمود زیرا تا قبل از 6 ماهگی ، نوزاد آسیب پذیر است و همچنین به تغذیه از شیر مادر در طول شب نیاز دارد .
پس از شش ماهگی باید برای جدا نمودن تخت کودک از تختخواب پدر و مادر به تدریج اقدام کرد ، بدین صورت که ابتدا تخت خواب کودک را با فاصله ای مناسب نسبت به تختخواب پدر و مادر قراردهید اما نباید کودک را در اتاقی جدا خواباند.
جدا خوابیدن کودکان، به اجتماعی شدن او کمک می نماید و اگر این اتفاق به تعویق افتد باعث ایجاد وابستگی بیمارگونه ای در کودک می شود.

از عروسک پشمالو برای جدا کردن کودک استفاده کنید

سعی کنید کودک را آموزش دهید تا خودش در تخت خوابش تنها بخوابد. بعضی از والدین ابتدا کودک را در تخت خواب خود می خوابانند و زمانی که کودک به خواب رفت او را به تخت خودش انتقال می دهند.
این کار صحیح نیست. برای اینکه بعد از یک سالگی بتوانید اتاق خواب کودک را از اتاق خود مجزا کنید بهتر است مادر یا پدر در اتاق خواب کودک تا زمانی که اوبه خواب می رود حضور داشته باشند.
اگر احساس می کنید کودک شما از تنها خوابیدن در اتاقش واهمه دارد، فضای اتاق را خیلی تاریک نکنید. معمولاً عروسکهای پشمالو به کودک احساس آرامش می دهد بنابراین کودک را عادت دهید تا در هنگام خواب یکی از عروسکهای خود را در آغوش گرفته و در حالیکه برای او یک قصه می خوانید به خواب برود.

سن مناسب برای جدا خواباندن کودکان

جدا کردن اتاق کودک در سنین بالا باید مرحله ای انجام شود

چنانچه می خواهید اتاق کودک را در سنین بالاتر جدا کنید، این کار را به شکل مرحله ای انجام دهید. البته اگر کودک شما در برابر این عمل شما از خود استقامت نشان می دهد ابتدا تخت او را در اتاق خود قرار دهید سپس فاصله تخت را از تخت خود دور کنید و به تدریج آن را به اتاق خودش انتقال دهید.
راه دیگری که پیشنهاد می شود تشویق کردن کودک است. تزئین اتاق و یا دادن جایزه به کودک یکی از این موارد است. به کودک خود وعده بدهید هر روز صبح که از خواب بلند می شود اگر در تخت خواب خودش باشد یک هدیه دریافت می کند.
زمانی که کودک به خوابیدن در تخت خواب والدینش تمایل نشان می دهد مادر نباید این اجازه را به او داده و تلاش کند با استفاده از سرگرمیهای مختلف مثلاً خواندن شعر و یا تعریف کردن داستان مورد علاقه کودک، او را به اتاق خودش برگرداند.

جدا کردن اتاق خواب برای کودکان بالای 3 سال

برای جدا کردن اتاق خواب کودک سه ساله بهتر است صبور باشید و با صحبت و توضیح او را قانع نمایید که در اتاق خودش بخوابد. اگر کودکتان در نیمه های شب بیدار شد و به اتاق شما آمد مجدد او را به اتاقش ببرید و در کنار تخت او بمانید تا بخوابد .
اگر کودک هر شب این کار را با تاخیر انجام داد، با تاخیر به اتاق او بروید و هفته ای یک بار به او اجازه دهید کنار شما بخوابد.

حتماً بخوانید:
ویژگی اتاق کودک | اتاق کودک باید چگونه باشد و تاثیر آن در رشد و تربیت کودک

ویژگی اتاق کودک | اتاق کودک باید چگونه باشد و تاثیر آن در رشد و تربیت کودک

همان طور که کودک شما مراحل مختلف رشد، از نوزادی تا اوایل نوجوانی را پشت سر می گذارد، نیازهای او نیز تغییر می کند. لذا اتاق خواب کودک باید به درستی…

چگونه کودک را در اتاق خودش بخوابانیم؟

جدا کردن اتاق خواب برای کودکان بالای 5 سال
برای جدا کردن اتاق خواب کودک 5 ساله لازم است به تدریج این کار را انجام دهید به طوری که ابتدا تخت او را جدا از تخت خودتان قرار دهید و سپس تخت او را به اتاق دیگر منتقل کنید .
اگر کودکتان برای خوابیدن کنار شما اصرار ورزید ، در مقابل این اصرار مقاومت کنید و سعی کنید با سرگرمی های مختلف او را به اتاقش ببرید.
هنگامی که قانونی را در خانه وضع می کنید ، حتما آن را در خانه اجرا نمایید تا کودک جدیت شما را دریابد . در برخی خانواده ها سابقه مشکلات روانی وجود دارد بنابراین احتمال بروز این مشکل درکودک هم هست و با جدا کردن او این حالت در او تشدید می شود.

جدا کردن اتاق خواب کودک از والدین

شرایط روحی کودک خود را در نظر بگیرید

اگر کودکتان دچار اضطراب جدایی بود حتما تحت نظر یک مشاور تصمیم به جدا کردن تخت او بگیرید و خودتان فرزندتان را تحت فشار نگذارید .

توجه داشته باشید در صورت جدا نمودن اتاق خواب کودکانی که اضطراب جدایی دارند ، برخلاف تصور برخی از والدین این مشکل تشدید می شود.

استرس و نگرانی برای جدا کردن اتاق کودک

مادر از لحاظ روحی آماده باشد. برای جدا کردن اتاق کودک همراهی والدین بخصوص مادر نیاز است . آرامش مادر در این زمینه سبب می شود تا کودک هر چه سریعتر این مشکل حل شود.
توجه داشته باشید هنگامی که کودکتان را در تختش خواباندید کنارش و یا در تختخوابش دراز نکشید ، بلکه کنار تخت او بنشینید و با قصه گویی به او کمک کنید تا بخوابد .
هنگامی که می خواهید کودکتان را بخوابانید ، وجه مو یا دست خود را در اختیاراو قرار ندهید و اجازه دهید کودکتان خودش مستقلا به خواب رود . برخی والدین با خوابید کودک 5-6 ساله خود کنارشان مشکلی ندارند اما اتفاقا این یک اشکال بزرگ است که باید بررسی شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهسا | ۸ ماه پیش
ممنون خیلی به دردم خورد استفاده کردم و نتیجه داد💕
خدا خیرتون بده
0
0

hits