دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ آذر روز جهانی حسابدار / تاریخچه و دلیل نامگذاری
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در مورد روز جهانی حسابدار و حسابداری و تاریخچه و علل نامگذاری بیشتر بدانید

روز جهانی حسابدار چه روزی است ؟

روزهای 2 تا 8 دسامبر 2007 میلادی (برابر با 11 تا 17 آذر 1386) برای حسابداران جهان بزرگ ترین رویداد تاریخ حسابداری به شمار می آید. و روز جهانی حسابدار نام گرفته است .

فدراسیون بین المللی حسابداران ( آیفک ) ، به مهم ترین ارگان حسابداری بین المللی تبدیل شده است. این ارگان از 155 نهاد حسابداری از 120 کشور جهان، که در حدود 5/2 میلیون حسابدار را نمایندگی می کند، تشکیل شده است. آیفک بزرگ ترین ارگان بین المللی در میان حرفه های بین المللی به حساب می آید و این عظمت و بزرگی جایگاه حسابداران را در میان تمام حرفه ها متمایز و برجسته می کند.

آیفک با آگاهی از جایگاه و نقش حسابداری در حفظ و حراست از منافع عمومی و رشد، توسعه، بهینگی، کارآیی و پایندگی اقتصادها و بنگاه های اقتصادی و نیز برای ترویج همگرایی بین المللی در میان حرفه های حسابداری و برای جلب نظر استفاده کنندگان و برقراری تماس های مستقیم و تبادل نظر با استفاده کنندگان خدمات حسابداری و در یک کلام برای اعتلا و استعلای عمل حسابداری هفته جهانی حسابداری را تعیین کرده است. هفته حسابداری جهانی مظهر همگرایی، هم افزایی و خردورزی جمعی حسابداران جهان است. گفتنی است که اداره ثبت ملی ایالات متحده در یک اقدام بی نظیر، هفته جهانی حسابداری را در فهرست رویدادهای ویژه خود ثبت کرده است.


دلیل نامگذاری 15 آذر به روز جهانی حسابدار

آیفک در سی‌امین سال تاسیس‌اش ، 15 آذر ( 2 تا 8 دسامبر ) را به نام هفته حسابداری نامگذاری کرده است و از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواست آن هفته را به همین نام اعلام کنند و گردهمایی‌ها یا آیین‌های ویژه‌ای را به همین مناسبت تدارک ببینند. در آن سال، انجمن حسابداران خبره ایران ضمن اعلام این خبر همه نهادهای حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز حسابدار فرا خواند. بر اساس آن فراخوان و نشست‌هایی که سپس بین رهبران انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران - به عنوان دو انجمن ایرانی عضو آیفک - انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی، و سازمان حسابرسی تشکیل شد، سرانجام، در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ روز ۱۵ آذر هر سال به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری شد.


فعالیت اعضای آیفک در هفته حسابداری

در هفته حسابداری ، اعضای آیفک ، نهادهای حسابداری و حسابداران در سراسر جهان هزاران همایش، گردهمایی، سخنرانی، نشست های اطلاع رسانی، مصاحبه های مطبوعاتی، برنامه های زنده تلویزیونی، مراسم اعطای جوائز به نویسندگان و حسابداران حرفه ای برتر، تماس های مستقیم با استفاده کنندگان و انواع دیگر برنامه ها را در عرصه های ملی و بین المللی برگزار خواهند کرد. در این هفته حسابداران حول محور یگانگی و همگرایی در عرصه های ملی و بین المللی و راه های ارتقاء و اعتلای خدمات حسابداری به ایراد سخنرانی و برگزاری مراسم و آیین های گوناگون خواهند پرداخت. در این هفته دنیا چشم به بزرگ ترین رویداد تاریخی بزرگ ترین جمعیت حرفه ای جهان خواهد دوخت و جهانیان به عظمت و ضرورت خدمات حسابداران بیش از پیش خواهند اندیشید و پیوند خود را با مهم ترین عرضه کنندگان اطلاعات و گزارش های مالی مستحکم تر خواهند کرد.

بیشتر بخوانید::

متن و اشعار تبریک ۱۵ آذر ماه روز حسابدار و آغاز هفته حساب داری

شعرهای طنز و خنده دار روز حسابدار به مناسبت روز حسابدار

divider

روز جهانی حسابدار ، 15 آذر 97 ، آیفک

حرفه حسابدری چیست و حسابدار کیست ؟

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

کار حسابدار به طور خلاصه، شامل سه مرحله ثبت، تهیه گزارش و ارایه آن است؛ یک حسابدار معمولا اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند. حسابدارن داده های خام را در دفاتر و نرم افزارهای حسابداری ثبت و به آنها نظم می بخشند. محصول نهایی کار یک حسابدار گزارشات و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری ذینفعان (مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه گذاران، دولت و…) می باشد.

** مجله دلگرم روز حسابدار را به تمام حسابداران ، حسابرسان و مدیران مالی تبریک عرض مینماید**

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits