دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا شربت فروگلوبین باعث ایجاد لکه و سیاهی روی دندان کودک می شود؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
فروگلوبین شربتی است که برای رشد کودکان ضروری بوده و موادی مانند آهن ،مس، کلسیم ،منگنز، زینک ،تیامین، ریبوفلاوین ،پیریدوکسین، فولیک اسید، ویتامین c و سیانوکوبالامین را دارد.

آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند؟

بدن وقتی نیاز به غذا و سوخت دارد فرمان گرسنگی را به مغز می‌فرستد و سپس فرد تصمیم می‌گیرد مقداری غذا را وارد معده کند تا احساس گرسنگی‌اش برطرف شود. این دیگر انتخاب فرد است که چه غذایی را وارد معده کند تا علاوه بر سیر شدن مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن برای سلامتی نیز تأمین کند.

گاهی به دلایل بسیار این مواد مغذی به بدن نمی‌رسند و فرد ناچار به مصرف مکمل‌های غذایی می‌شود. یکی از این مکمل‌های حیاتی مکمل آهن، محسوب می‌شود. در این میان شربت فروگلوبین به‌عنوان یک مکمل خونساز نه‌تنها حاوی آهن است، بلکه بیشتر عناصر مربوط به خونسازی در بدن را در بردارد. شاید تجربه مصرف مکمل‌های آهن و سیاه شدن دندان‌ها، این سؤال را برایتان ایجاد کند که آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند یا خیر.

آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند؟

نقش آهن در بدن

بهتر است بدانید که وظیفه اصلی گلبول‌های قرمز خون، انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن است، چراکه سلول‌های بدن برای زنده ماندن و انجام فعالیت طبیعی خود نیاز به اکسیژن‌دارند. آهن در ساختمان بسیاری از آنزیم‌های مهم نقش دارد. بیشترین آهن بدن در هموگلوبین موجود در داخل گلبول‌های قرمز ذخیره می‌شود که وظیفه آن حمل اکسیژن جذب‌شده از ریه به بافت‌ها است. با توجه به توضیحات داده‌شده شاید به عوارض شدید کمبود آهن در بدن پی برده باشید.

به دلیل اهمیت این موضوع به‌طور پیش‌فرض زنان در دوران پریودی به دلیل از دست دادن حجمی از خون خود و کودکان در سنین رشد به دلیل نیاز به آهن بیشتر، از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند. از گذشته‌های دور شاید در فکر اکثرمان باشد که کودکان در سنین رشد با مصرف قطره آهن با سیاهی دندان روبرو می‌شدند.

شاید حتی خودتان این تجربه ناخوشایند را از کودکی‌تان داشته باشید و بپرسید آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند یا خیر. البته امروزه این موضوع زیاد شایع نیست، چراکه راهکارهای مبارزه با این مشکل را دیگر می‌دانیم و به‌راحتی می‌توانیم از این مشکل جلوگیری کنیم.

شربت فروگلوبین چیست و حاوی چه موادی است؟

شربت فروگلوبین یک مکمل غذایی آهن ساخت کشور انگلستان است. این مکمل باهدف تأمین آهن و سایر عناصر حیاتی بدن بامنظور خونسازی و کمک به کودکان در سنین رشد تولید و وارد بازار شد. این شربت در تمام داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک در دسترس عموم قرار دارد. دوز مصرف این دارو را به‌طور خاص پزشک متخصص تعیین می کند.

شاید بهتر باشد تا بدانید که بدن برای خونسازی تنها نیاز به آهن ندارد بلکه بدن به عناصر دیگری نیز در این پروسه نیاز دارد. تمام این عناصر در کنار آهن در این شربت قرارگرفته‌اند. بهتر است برای افزایش جذب این مکمل، آن را با معده خالی مصرف کنید. این شربت به دلیل اینکه با عسل و طعم‌دهنده‌های دیگر شیرین شده است برای کودکان خوشایند است.

شربت فروگلوبین

شربت فروگلوبین که با طعم شیرین تولیدشده، برخلاف شربت‌های آهن معمولی مصرف راحت‌تری در کودکان دارد. عناصر موجود در شربت فروگلوبین عبارت‌اند از: آهن، مس، کلسیم، منگنز، زینک، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، پیریدوکسین (B6)، فولیک اسید (B9)، سیانوکوبالامین (B12) و ویتامین C. اگر کمی دقت کنید خواهید فهمید که دلیل خونساز بودن این شربت تنها وجود آهن نیست بلکه ویتامین‌هایی مانند B6 و B9 و B12 نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. حالا سؤال اینجاست آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند یا خیر؟ که در ادامه به پاسخ آن می‌پردازیم.

آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند؟

در پاسخ به اینکه که آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند یا خیر؟ باید گفت که تاکنون گزارشی مبنی بر رنگ دهندگی این شربت روی دندان‌ها منتشرنشده است. اما باید بگوییم که به‌طور صد درصد و اطمینان کامل نمی‌توان گفت که مکمل‌های آهن‌دار دندان را سیاه نمی‌کند. زیرا ذات آهن سیاه کننده است، و در مورد دندان‌های حساس این موضوع اجتناب‌ناپذیر است.

اما بهتر است بدانید که می‌توان به‌راحتی با روش‌هایی مانند شستن و مسواک زدن یا استفاده از قطره‌چکان‌ها (در مورد قطره) و سرنگ (در مورد شربت‌ها) این مورد را کنترل کرد.

دقت کنید که کودکان برای رشد مغزی و بافت‌های بدن به آهن نیاز دارند. چنانچه مقدار آهن جذب‌شده برای تأمین نیازهای روزانه کافی نباشد و این کمبود مستمر باشد، کم‌خونی ناشی از فقر آهن ایجاد خواهد شد. پس تنها به دلیل سیاه کنندگی قطره‌های آهن، مصرف آن را قطع نکنید و بهتر است با یکی از روش‌ها مانع لک شدن دندان کودکتان شوید.

عوارض قطره فروگلوبین 30 میلی لیتر

دلیل سیاه شدن دندان با مصرف مکمل آهن

در بخش قبل ما به سؤال که آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند یا خیر پاسخ دادیم. هرچند جواب منفی بود اما خوب است بدانید مکمل آهن برای کودکان نوپا به‌طورکلی به‌صورت قطره و شربت تولید و تجویز می‌شود، زیرا کودکان در این سن معمولا قادر به بلع قرص نیستند.

مکمل مایع به رنگ تیره و قرمز مایل به قهوه‌ای است و اغلب دندان‌ها را لکه‌دار می کند. لکه‌ها ممکن است بلافاصله نشان داده شوند یا به‌مرورزمان شکل بگیرند. این موضوع به این دلیل است که قطره آهن حاوی یونی رنگی است که می‌تواند در بزاق حل شود و با رسوب و جذب سطحی روی دندان، باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای یا سیاه در دندان شود.

دقت کنید که این رنگی شدن دندان‌ها با پوسیدگی دندان کاملا فرق دارد. اما می‌توان با کمی حوصله این مشکل را حل کرد و مانع از سیاه شدن دندان‌ها شد:

هر دوز را در آب یا آب‌میوه مخلوط‌کنید. دقت کنید که هرگز با شیر یا چای مخلوط نکنید که از جذب آهن جلوگیری می کند.
می‌توانید از یک لوله نوشیدنی یا نی استفاده کنید تا از باقی ماندن مکمل آهن بر روی دندان‌ها جلوگیری کنید.
لکه‌های آهن روی دندان‌ها را معمولاً می‌توان با مسواک زدن با جوش‌شیرین (بیکربنات سدیم) یا پراکسید دارویی (پراکسید هیدروژن ۳٪) از بین برد.
می‌توانید میزان مشخص قطره آهن را با قطره‌چکان به کودک دهید، سپس به‌محض اینکه روی زبان یا حل کودک قرار گرفت با کمی آب قطره را به معده هدایت کنید.
قطره آهن را طی روز به کودک دهید تا پس از مصرف آن در طول روز با مصرف مواد غذایی دیگر آثار قطره آهن از روی دندان‌ها پاک شود.

شربت فروگلوبین دندون رو سیاه میکنه؟

عوارض مصرف شربت فروگلوبین

شربت فروگلوبین به‌عنوان مکملی که دارای بیشتر ویتامین‌های ضروری بدن است دارای عوارض خاصی نیست. حالا با توجه به اینکه به سؤال آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند یا خیر پاسخ دادیم ببینیم که آیا می‌تواند عوارض دیگری هم داشته باشد. توجه کنید که شربت فروگلوبین ممکن است در بدن برخی از افراد عوارضی مانند سردرد، تلخی دهان و سوزش سر دل ایجاد کند.

در برخی افراد مشکلات آلرژیک نیز رخ می‌دهد که البته این موضوع بسیار نادر است. اما در صورت بروز آلرژی معمولا با این علائم همراه است: خارش و قرمز شدن چشم‌ها، گرفتگی گوش، زنگ زدن گوش، عطسه و سرفه، خشکی دهان و گلو، آبریزش بینی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و غیره. در صورت مشاهده هرگونه عوارض با پزشک خود مشورت کنید. دقت کنید که دو ساعت قبل از مصرف شربت و ۴ ساعت بعدازآن نباید از داروهای دیگر استفاده کنید تا از تداخل دارویی و عوارض خاص آن جلوگیری کنید.

فواید شربت فروگلوبین

فواید مصرف شربت فروگلوبین

جدا از اینکه آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند یا خیر که در بخش‌های قبلی آن را توضیح دادیم باید اشاره‌کنیم، شربت فروگلوبین با دارا بودن طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین‌ها از عوارض کمبود انواع این عناصر در بدن جلوگیری می کند. اما به‌طورکلی فواید مصرف این مکمل عبارت‌اند از:

جلوگیری از کم‌خونی حاصل از فقر آهن.
افزایش تمرکز در کودکان و بزرگ‌سالان.
افزایش اشتها.
افزایش روند رشد کودک.
افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری‌ها.
کاهش خستگی و افزایش نشاط.

برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از شربت فروگلوبین بهتر است پس از مصرف این شربت از مصرف لبنیات، چای و قهوه بپرهیزید. چراکه این مواد جذب آهن در بدن را مختل می‌کنند. بهتر است بدانید که شربت فروگلوبین حتی در برخی موارد می‌تواند جایگزین خوبی برای مکمل مولتی‌ویتامین کودکتان نیز شود.

شربت فروگلوبین ب 12 دندان را سایه می کند

سخن پایانی

آهن و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت بدن حیاتی هستند. اگر از طریق تغذیه روزانه از دریافت آن‌ها مطمئن نیستید باید از مکمل‌ها استفاده کنید تا از عوارض کمبود این عناصر جلوگیری کنید. شربت فروگلوبین یکی از بهترین مکمل‌های خونساز حاوی آهن و سایر عناصر کمک‌کننده در امر خونسازی در بدن محسوب می‌شود.

همچنین پاسخ به این سؤال که آیا شربت فروگلوبین دندان را سیاه می کند یا خیر نیز در این مقاله به آن اشاره شد و دانستیم که این امکان همیشه می‌تواند برای مکمل‌های حاوی آهن وجود داشته باشد و شاید راه رهایی از این مشکل انجام راهکارهایی برای جلوگیری از سیاه شدن دندان‌ها است. اما تاکنون گزارشی در مورد شربت فروگلوبین مشاهده نشده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits