دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت خون در کودکان با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
عفونت خون در کودکان یکی از مهمترین علت های مرگ و میر هر ساله کودکان می باشد ما در این مطلب همه چیز را در مورد این بیماری برای شما بیان کردیم.

عفونت خون در کودکان یا سپسیس، اساسی ترین دلیل مرگ و میر در کودکان در سراسر دنیا هر ساله است. این وضعیت زمانی می باشد که سیستم ایمنی بدن تا حدودی واکنش نشان می دهد که بر اندام های حساس تاثیر می گذارد.

عفونت خون در کودکان چیست؟

عفونت خون در کودکان به عنوان سپسیس نیز شناخته می شود، این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن مقدار زیادی آنتی بادی برای مبارزه با عفونت در جریان خون به وجود می آورد. نوزادان تازه متولد شده از دوماهگی و کودکانی که واکسینه نشده اند تا سه سالگی به خصوص در معرض ابتلا به این بیماری هستند چون ایمنی آنها تا آن زمان به صورت کامل رشد نکرده است.
با این وجود، نوزادانی که سنشان کمتر از دو ماه می باشد، با دریافت آنتی بادی در رحم مادرشان، از چنین عفونتی مراقبت می شوند. تنها نوزادانی که استرپتوکوک که B دارند، از مادران خود به این بیماری مبتلا می شوند. نهایت با رشد کودک، خطر کاهش پیدا می کند و در سه سالگی کودک در معرض خطر بسیار کمتری قرار می گیرد.

عفونت خون در کودکان

دلیل عفونت خون در اطفال

عفونت خون در اطفال در نوزاد تازه به دنیا آمده زمانی رخ می دهد که باکتری های یک قسمت از بدن موفق ورود به جریان اصلی خون کودک می شوند. باکتری های موجود در خون موجب سپتی سمی می شوند که اگر به موقع شناسایی و معالجه نشود، قادر است باعث این بیماری شود. با این وجود، موارد متفاوت دیگری وجود دارد که موجب بیماری در کودکان می شود.

معرفی عفونت خون در نوزادان

۱- سپسیس(در نوزادان یا کودکان تا سه سالگی) در صورت عدم واکسیناسیون کودکان امکان دارد اتفاق بیوفتد. اطفال از سن ۲ ماهگی تا ۳ سالگی سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند. بنابراین، واکسیناسیون مثل یک سپر عمل می کند و کودک را در برابر عفونت های مختلف مواظبت می کند.

۲- عفونت خون در نوزادان یا کودکان همچنین می تواند به علت عفونت ادراری، عفونت گوش، ذات الریه و حتی برخی مواقع به دلیل مننژیت اتفاق بیفتد.

۳- عوارض بارداری مثل مادر مبتلا به عفونت رحم یا جفت، ابتلا مادر به تب و یا عفونت در زمان زایمان و پاره شدن کیسه آب نیز می تواند موجب عفونت خون در نوزادان شود.

۴- زخم ها، بریدگی ها و خراش های باز در صورت عدم درمان به مدت طولانی این توانایی را دارد منجر به عفونت خون در نوزادان شود.

۵- کودکانی که در محلی ناسالم و غیر بهداشتی با تغذیه نامناسب متولد می شوند و پرورش پیدا می کنند مستعد ضعف سیستم ایمنی بدن و در نهایت ابتلا به سپسیس می باشند. تجهیزات مورد استفاده در بخش مراقبت های ویژه نوزادان مثل لوله ها، سوند و خطوط داخلی وریدی که برای استفاده از داروها مورد استفاده قرار می گیرد همچنین می توانند به عفونت خون منجر شوند.

علائم عفونت خون در کودکان

نشانه های عفونت خون در اطفال

در اغلب اوقات، کودکان هیچ نشانه ای از عفونت خون نشان نمی دهند. با این وجود، بارزترین نشانه دمای بدن یا افزایش تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی گراد است. به غیر از این، علائم یا نشانه های دیگر عفونت خون در کودکان به شرح زیر می باشد.

کمتر ادرار می کنند و صورتشان رنگ پریده است.
کودکان زیر سه ماه امکان دارد خسته و بدقلق شوند. احتمالا کم اشتها شود و بنابراین از خوردن غذا امتناع می ورزند.
استفراغ و گیجی
مشکل در نفس کشیدن
مشکل در ادرار کردن
نشانه ها امکان دارد شامل بثورات روی پوست، برجستگی یک نقطه نرم در پیشانی باشد.
نوزاد دارای عفونت امکان دارد در نفس کشیدن مشکل داشته باشند و برخی مواقع حتی امکان دارد به مدت ۱۰ ثانیه نفس کشیدن او متوقف شود.
کودکان بزرگتر امکان دارد نشانه های تحریک پذیری را نشان دهند. آنها نیز مثل نوزادان بدقلق می شوند.
عفونت خون احتمالا موجب تشنج در کودکان و نوزادان می شود.
تغییر در ضربان قلب

تشخیص عفونت خون در اطفال

از آنجایی که علائم و نشانه های عفونت خون در کودکان روشن و مشخص نمی باشد. پزشکان برای تایید یا رد عفونت خون در کودکان، یک سری آزمایشات آزمایشگاهی را تجویز می کنند. در صورت بروز تب پزشک در ابتدا به دنبال عفونت گوش، گلو یا ریه است. اگر علائم عفونت دیگری وجود نداشته باشد، پزشک تقاضا می کند آزمایش های خاصی صورت بگیرد.

تشخیص عفونت خون در کودکان

آزمایش خون برای بررسی سطح اکسیژن و لخته ها
انجام آزمایش برای رد احتمال عفونت ادراری
انجام آزمایش خون برای بررسی وجود باکتری و میکروارگانیسم در خون
انجام آزمایشات دیگری مثل اسکن ام آر آی، سی تی اسکن و سونوگرافی برای تشخیص عفونت در سایر اندام های داخلی کودک
انجام تست نخاعی برای رد کردن مننژیت باکتریایی
البته امکان دارد برای رد عفونت قفسه سینه یا ریه، رادیوگرافی قفسه سینه صورت گیرد چون ذات الریه، اگر به موقع تشخیص داده و معالجه نشود، امکان ابتلا به عفونت خون در کودکان وجود دارد.

عوارض عفونت خون در کودکان

در صورت عدم تشخیص و مداوای به موقع، سپسیس می تواند کشنده باشد. اگر معالجه به موقع صورت نگیرد، امکان دارد عفونت به دریچه های قلب یا بافت ها گسترش پیدا کند که در نتیجه احتمال دارد آنها را آلوده کرده و در نهایت به آنها صدمه وارد کند. بنابراین در صورتی که منتظر نتیجه آزمایشات آزمایشگاهی هستیم، پزشک برای پایین آوردن تب و به حداقل رساندن اثرات عفونت به سایر اعضای بدن، تجویز آنتی بیوتیک را برای کودک شروع می کند.

در صورتی که کودک بسیار بیمار به نظر برسد، پزشک امکان دارد از راه آمپول به او آنتی بیوتیک تزریق کند ولی در صورتی که کودک تب داشته باشد ولی نشانه های دیگری از عفونت نداشته باشد، امکان دارد آنتی بیوتیک هایی را تجویز نماید که به صورت خوراکی مصرف بشود.

خطرات عفونت خون در کودکان

اولین چیزی که پزشک پیشنهاد می کند بستری شدن کودک در بیمارستان است تا بتواند درمان مناسب با کودک را انجام داده است و اقدامات صحیحی برای معالجه عفونت انجام شود.
سپس پزشک آنتی بیوتیک را از طریق وریدی تجویز می کند چون کودک در صورت ابتلا به بیماری های جدی قادر به مصرف آنتی بیوتیک به صورت خوراکی نیست.
سپس مایعات به شکل داخل وریدی به کودک تزریق می شود تا کودک هیدراته بماند. برخی مواقع غذا به صورت وریدی نیز داده می شود.
در صورت لخته شدن خون، پلاسمای خون تجویز می شود.
در برخی مواقع داروهای فشار خون نیز به کودک داده می شود تا قلب به درستی کار کند.
عموما در صورت عفونت خون، کودکان دچار تنگی نفس می شوند. برخی مواقع حتی به مدت ۱۰ ثانیه تنفس کودک قطع می شود که می تواند برای کودک مرگ آور باشد.
در بعضی موارد خاص که بعضی از اندام ها صدمه می بینند، برای رفع آسیب باید عمل جراحی صورت گیرد.
جدا از همه نکاتی که در بالا ذکر شد، کودکی که از عفونت خون عذاب می کشد بسیار آسیب پذیر تر می شود. بنابراین، او باید در زمان درمان و حتی پس از آن در محیطی بسیار تمیز نگهداری شود. در صورتی که کودکی پس از معالجه از همان شیوه زندگی پیروی نماید. امکان دارد در معرض خطر ابتلا مجدد به عفونت قرار گیرد.
البته باید مشاهده کرد که کل دوره آنتی بیوتیک به کودک داده می شود و همچنین برای معاینات بعدی به پزشک مراجعه نماید.

عفونت خون یا سپسیس باکتریایی

خطرات و ضررهای عفونت خون در اطفال

خطرات سپسیس بسیار است. اولین و اساسی ترین، اگر سپسیس به موقع تشخیص و درمان نشود، امکان دارد برای کودک مرگ آور باشد. گفته می شود پنج برابر کشنده تر از حمله قلبی یا سکته مغزی باشد. در بدترین موارد، فشار خون کاهش پیدا می کند، قلب ضعیف می شود، بعضی از اندام های بدن از کار می افتند و زمانی که این اتفاق رخ می دهد، کودک به شوک سپتیک مبتلا می شود که به نوبه خود باعث نارسایی به چندین اندام می شود. در واقع، سپسیس یکی از مهمترین چالش های بخش های مراقبت ویژه در بیمارستان هایی می باشد که یکی از علل اصلی مرگ و میر است.

درمان های خانگی سپسیس

یک بیماری مهم در کودکان می باشد. این یک اورژانس پزشکی می باشد که در خانه قابل درمان نمی باشد. با این وجود، ما همیشه قادر هستیم، از بعضی داروهای طبیعی که می توان در خانه پیدا کرد، استفاده کنیم.

زردچوبه: به صورت گسترده ای به عنوان یکی از مهمترین داروهای سنتی برای بیماری های مختلف مانند مسمومیت خون شناخته می شود. البته به عنوان یک درمان طبیعی شناخته شده است و می تواند محتوای پروتئین را در بدن کودک بیشتر کند. بدن پس از تزریق پروتئین زیاد، می تواند با انواع گوناگون عفونت مقابله و آن را مهار نماید. این ماده غذایی مفید برای جلوگیری از تورم و پیوند با آنتی بیوتیک ها، با ضررهای بسیار کم یا بدون عوارض، فایده دارد.

سیر: سیر مثل زردچوبه نوعی تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی می باشد پس یک درمان طبیعی موثر برای بیماری سپسیس می باشد. این ماده سرشار از آلیسین می باشد که در مقابله با انواع خاصی از التهاب که به سپسیس منجر می شود، کمک نماید. حبه های خرد شده سیر در صورتی که همراه عسل مرتبا خورده شود در دفع بیماری سپسیس موثر است.

درمان عفونت خون در کودکان

معالجه عفونت خون در کودکان

ویتامین C: در معالجه مسمومیت خون تاثیر بسزایی دارد. اغلب در پیشگیری از شروع مسمومیت بسیار کمک می کندو البته به رشد و ترمیم سلولهای آسیب دیده در بدن کمک می کند. ویتامین تقویت کننده ایمنی می باشد و در التیام زخم ها بسیار کمک می کند. این به بیماران کمک می کند تا با باکتری های موجود در خون مبارزه کنند و در بهبود عملکرد رگ های خونی بسیار موثر باشند.

حتماً بخوانید:
علت عارضه خطرناک عفونت خون یا سپسیس (sepsis)

علت عارضه خطرناک عفونت خون یا سپسیس (sepsis)

عفونت خون خیلی خطرناک است بيماري عفونت خونی یا سپسيس بیماری خطرناک خوني است که بيشتر در افراد مسن و افرادي که سيستم ايمني ضعيفي دارند ديده مي شود.…

دوری از میکروب ها: اساسی ترین نکته این می باشد که به یاد داشته باشید تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض میکروب ها پیشگیری کنیم. ما باید دستان خود را پاکیزه نگه داریم، مخصوصا پس از استفاده از دستشویی. البته باید مطمئن شویم که دستهای آلوده یا شسته نشده خود را از بریدگی و زخم دور نگه داریم تا از مسمومیت خون جلوگیری کنیم

عسل: عسل در تعادل سیستم ایمنی بدن موثر است و بنابراین در مقابله با سپسیس که باعث به وجود آمدن باکتری می شود، تاثیر گذار است. البته به عنوان یک تقویت کننده سریع در نظر گرفته می شود. عسل، اگر به صورت روزانه استفاده شود، قادر است تمامی عفونت ها را دفع نماید. و اگر بر روی یک زخم قرار بگیرد، یک مداوای کامل است.

درمان Sepsis نوزادی

نارون آمریکایی: درمان بریدگی یا زخم با این گیاه می تواند از حمله باکتری و ورود آن به بدن ما از راه زخم جلوگیری نماید.

گیاهان: برگهای قاصدک، برگ گزنه و برگ توس از ترکیبات خوبی برای درست کردن دمنوش های گیاهی هستند. این برگها داخل آب جوشانده می شوند که با استفاده آنها، تمام سموم بدن ما نابود می شوند و از این راه از مسمومیت خون جلوگیری می کند.
به غیر از این موارد، ما می توانیم مرکبات مثل لیمو و پرتقال را به کودکان خود نیز بدهیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits