دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اهمیت مراقبت و ایجاد حس امنیت در کودکان
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ایجاد حس امنیت در کودک یکی از با اهمیت ترین ویژگی ها در کودک می باشد که با دادن توصیه هایی به والدین کمک می کنیم تا حس امنیت را در کودک ایجاد کنند.

یکی از مهم ترین خصوصیت هایی که یک کودک باید داشته باشد احساس امنیت در مورد خود و جهان می باشد. ایجاد حس امنیت در کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در این مطلب توصیه هایی به والدین می کنیم تا حس امنیت را در کودک خود به وجود بیاورند.

ارزیابی ایجاد حس امنیت در کودک

اضطراب پدیده شایعی در زندگی همه ما و کودکان می باشد. کودکان این توانایی را دارند که نگران ظاهر، مدرسه، جدایی از خانواده، مقبولیت اجتماعی و موارد دیگر باشند. مقداری از اضطراب و استرس طبیعی و نرمال می باشد، اما استرس زیادی برای انسان مضر است. رویارویی با خبر های ناگوار در تلویزیون و حرف های والدین می توان. موجب استرس و ایجاد حس ناامنی در او شود.

حس امنیت در کودکان

اعضای خانواده باید توجه مثبتی نسبت به هم داشته باشند. کودکان در تمام سنین احتیاج دارند که در آغوش کشیده شوند و به آنان محبت شود. به محیط کودک و چیزهایی که می شنود و می بیند توجه کنید. حتی کودکان خردسال از تماشای تصاویر دلخراش اخبار آزرده می شوند. بهتر می باشد تماشای تلویزیون و حرف های خانواده درباره اتفاقات ناخوشایند را محدود نمایید.

فعالیت بدنی و بازی موجب تخلیه تنش و ایجاد حس امنیت در کودک می شود. به کودکان کمک کنید انرژی خود را در مسیر مثبت به کار ببرند. برنامه روزانه خانواده را پیگیری کنید و در آن نظم حاکم کنید. این مسئله احساس کنترل بر شرایط را در کودک بالا می برد. نیاز های کودک را در زمان مناسب رفع نمایید.
به او هیچ موقع نگویید پول ندارید و نمی توانید نیاز های او را برآورده کنید. دنیار به یک فضای طنز مبدل کنید. خندیدن بهترین درمان برای حوادث ناگوار در جهان می باشد. در زمان سختی، تلاش کنید روحیه خود را حفظ نمایید و لب های کودک را به خنده باز کنید.

مزایا حس امنیت در کودکان

فواید ایجاد حس امنیت در کودکان

پیشنهاداتی برای والدین جهت امنیت محیط کودک

بر دسترسی او به محتوای خشن نظارت کنید. تماشای فیلم های ترسناک و سرشار از خشونت این حس را به کودکان می دهد که جهان جای خطرناکی می باشد.
دسترسی او به فضای مجازی و اینترنت را محدود نمایید. بعضی از نرم افزار ها محدودیت هایی را روی تلفن همراه اعمال می کنند که کودک به تنهایی می تواند به سایت های تعیین شده توسط والدین دسترسی داشته باشد.
کنار کودک باشید. او باید بداند که در هر زمانی که مشکلی برای او پیش بیاید جدا از اینکه او مقصر است شما در کنار او هستید. زمان هایی را مختص او کنید. خندیدن، بازی کردن و صحبت کردن با والدین در ایجاد حس امنیت در کودک نقش اساسی دارد.

کودک را تحسین کنید و موجب تقویت اعتماد به نفس کودکان شوید. تشویق کودک به او این اطمینان را می دهد که قادر است از پس هر مشکلی بر بیاید. در تربیت خود تعادل داشته باشید. همان اندازه که امکان دارد برخی مواقع به علت یک اشتباه تنبیه شود، در مواردی نیز از اشتباهاتش کذشت کنید.
برای این کار مرزهای تربیتی دقیقی داشته باشید. کودک باید بداند از او چه توقعاتی دارید، چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است و به علت چه چیزی امکان دارد تنبیه شود. عدم هماهنگی در تربیت موجب گیج شدن کودک و ایجاد حس ناامنی در کودک می شود.

چطور به کودکمان احساس امنیت بدهیم

کوتاهی نکردن در مواظبت از او

این شما هستید که برای امن کردن دنیای او باید سعی و تلاش کنید. اینکه به فرزندتان بگویید با غریبه ها صحبت نکن، ولی هرروز بگذارید تنها در کوچه بازی کند، امنیت او را به خطر می اندازید. کودکان دستورالعمل های زیادی را از سوی ما می شنوند. ولی امکان دارد در زمان خطر، نتوانند از آنها استفاده نمایند.

این شما، به عنوان والدین کودک هستید که باید کوشش کنید در ضمن دادن دستورالعمل های مراقبت از خود تلاش کنید. از ظهور خطر برای او جلوگیری کنید. اجتناب از بروز تروما، موجب می شود حس امنیت در کودکان بدون آسیب باقی بماند. کودکی که به علت کوتاهی والدین و عدم مراقبت از کودک مورد تعرض قرار گرفته باشد، دیگر به دشواری به دنیا اعتماد خواهد کرد . بیشتر از آنکه به فرزند خود تذکر دهید و به او گوشزد کنید، از او محافظت کنید.

توضیح در مورد شرایط پر تنش به کودک

هر چند راه حل های بالا تلاشی است برای ایجاد حس امنیت در کودک است، ولی حقیقت این است که دنیا همیشه جای امنی نیست. برخی مواقع شرایطی به وجود می آید که خطراتی جان ما و کودکان ما را تهدید می کند، وجود یک قاتل سریالی در شهر که کودکان را مورد هدف قرار داده است، مشکلات درون خانوادگی، احتمال جنگ یا بیماری های اپیدمی در این حس امنیت مشکل ایجاد می کند. به همان سان، ضروری می باشد که کودک از شرایط تا حدی آگاه باشد تا بتواند از خود مراقبت نماید.

حتماً بخوانید:
چگونه میتوان ترس کودکان را کاهش داد؟

چگونه میتوان ترس کودکان را کاهش داد؟

ترس کودکان کاملا طبیعی است. تشویش و نگرانی نیز احساسی کاملا نرمال است که ما را از موقعیت های خطرناک دور می کند.کودکان اصولا از مسایل مشخصی همچون…

با کودک راستگو باشید. آرام ولی واقعی حرف بزنید. به سوالات کودک در حد فهم او جواب بدهید ولی او را با دادن اطلاعات بیش از اندازه و غیر ضروری سردرگم نکنید. به او امید بدهید. فرزندتان باید بداند که این شرایط موقتی می باشد و پایان می یابد. او را مطمئن کنید که شما همیشه در کنار او هستید و همه ئر کنار هم از این شرایط عبور می کنند.

راههای برای ایجاد حس امنیت

بگذارید کودک ترس ها و نگرانی هایش را با شما در میان بگذارد. خردسالان نگرانی های خود را در طی بازی و نقاشی نشان می دهند. بچه های بزرگتر با نوشتن تخلیه می یابند. نوپاها نیز امکان دارد به علت اتفاق افتادن یک حادثه ناخوشایند احساس گناه و تقصیر کنند. آنها را مطمئن کنید که شرایط فعلی تقصیر او نیست.

به عنوان مثال، تصور کنید یک اپیدمی در سراسر دنیا در حال شیوع است و ضروری می باشد خانواده ها مراقبت زیادی از خود به عمل بیاورند. اینکه دائما به فرزند خود تذکر بدهید دست به جایی نزن، با بچه ها صحبت نکن، مراقب باش جایی را لمس نکنی. مراقب باش بیرون از خانه چیزی را نخوری و …، او احساس می کند که همه جا کثیف می باشند و حتما او بیمار می شود.

افعال دستوری مثبت را جایگزین افعال منفی نمایید. به عنوان مثال، به هرجایی دست زدی، دست هایت را ضدعفونی بکن. از افراد مریض فاصله بگیر و غیره. به همان سان، او را مطمئن کنید که این دوره موقت می باشد و با مواظبت شما و خودش همه چیز به پایان خود نزدیک می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits