دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائمی که هشدار از نارسایی کلیه در کودکان می دهد
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
نارسایی کلیه در کودکان به آسیب‌دیدگی‌های موقتی یا دائمی کلیه در کودکان اشاره دارد که باعث می‌شود کلیه نتواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. دو نوع نارسایی کلیوی وجود دارد: نارسایی کلیوی حاد و نارسایی کلیوی مزمن.

علائم نارسایی کلیه چیست؟و راه های درمان دارویی و گیاهی آن

کلیه دو عضو در طرفین بدن و لوبیا شکل است و از میلیون‌ها نفرون تشکیل شده است. این نفرون‌ها وظیفه‌ی دفع مواد شیمیایی و سموم از بدن و جذب مواد غذایی را دارد. اگر اختلالی در این فعالیت ایجاد شود فرد مبتلا به نارسایی کلیه می‌شود. این نارسایی ممکن است به‌دلیل مشکلات در بافت و ساختار کلیه باشد یا در اثر بیماری در قسمت‌های دیگر بدن ایجاد شود. می توانید با متخصصان کلیه و مجاری ادرار گفت و گو نمایید .
عارضه و بیماری قطعا با نشانه‌هایی همراه خواهد بود. بیماری نارسایی کلیه به دلیل عملکرد و وظایف کلیه‌ها با مشکلات ادراری همراه است. به‌علاوه ادرار باعث دفع مواد زائد از بدن می‌شود و طبیعی‌ست دفع نامناسب می‌تواند باعث تجمع سموم در بدن شود. علائم نارسایی کلیه موارد زیر است.

کاهش میزان دفع ادرار
به دنبال دفع نشدن ادرار، احتباس مایع در بدن موجب تورم اندام‌های تحتانی، پاها و زانو می‌شود.
پف کردن زیر چشم
خستگی و ضعف
گیجی
حالت تهوع
تنگی نفس و درد قفسه سینه
اریتمی یا ضربان قلب نامنظم
کاهش هوش
خارش مداوم
کرامپ و انقباض ناگهانی عضلات
تشنج
در موارد شدید نارسایی کلیه موجب کما و در مواردی مرگ هم می‌شود.

نارسایی کلیه

انواع نارسایی کلیه چیست؟

اختلال در عملکرد کلیه تحت عنوان نارسایی کلیه شناخته می‌شود. معادل نارسایی کلیه به انگلیسی (Kidney failure) است. نارسایی کلیه چند نوع طبقه بندی دارد. اما اگر بخواهیم نارسایی کلیه را با توجه به مدت زمان بروز و شدت عارضه تقسیم کنیم، باید دو نوع نارسایی حاد و مزمن را نام ببریم.

نارسایی حاد کلیه

در مواردی که کلیه‌ها به‌طور ناگهانی طی فاصله‌ی زمانی چند ساعت تا چند روز دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند مواد سمی را دفع کنند نارسایی حاد کلیه ایجاد شده است. این مشکل بیشتر در کسانی که بستری هستند یا نیازمند مراقبت ویژه هستند مشاهده می‌شود.
نارسایی حاد کلیه با بروز ناگهانی عوارض بسیار جدی و شدیدی دارد و حتی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. نارسایی حاد کلیوی علاوه بر کشنده بودن، امکان برگشت نیز دارد و این دو دلیل کافیست که مبتلایان به این عارضه به آن توجه جدی کنند.

نارسایی مزمن کلیه

مهم‌ترین علامت در این نوع نارسایی خاموش بودن آن است. افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است از سال‌ها پیش دچار این بیماری باشند اما چون علامت خاصی ندارد یا روند بروز علائم کند است، به‌طور آرام و پنهانی بافت کلیه را از دست می‌دهند. علائم نارسایی کلیه در موارد مزمن همان نشانه‌های نارسایی حاد کلیه است با این تفاوت که طی مدت زمان طولانی این نشانه‌ها ظاهر می‌شوند.
نارسایی خفیف کلیه با ارث، سبک زندگی ناسالم و چاقی، دیابت، بیماری قلبی و فشار خون تشدید می‌شود.

علت نارسایی کلیه چیست؟

نارسایی کلیه به‌دلیل نرسیدن خون به کلیه یا عدم توانایی دفع مواد زاید توسط کلیه‌ها ایجاد می‌شود. این حالت‌ها ممکن است در اثر آسیب فیزیکی به کلیه در اثر سانحه یا بیماری‌ ایجاد شود. مشکلات مادرزادی کلیه، بیماری خود ایمن یا بیماری‌های دیگر هم می‌تواند علت نارسایی کلیه باشد. در ادامه تمام دلایل نارسایی کلیه را بررسی می‌کنیم.

اختلال در خونرسانی به کلیه ها

اختلال در خون‌رسانی به کلیه‌ها در اثر چند گروه از عوامل ایجاد می‌شود. علت بروز این عوامل ممکن است به‌دلیل بیماری‌های کلیه یا بیماری‌های دیگری باشد که به ساختار کلیه آسیب می‌زند، یا به‌دلیل مشکلات در دفع ادرار باشد. آسیب‌هایی که باعث کم شدن خون‌رسانی به کلیه‌ها می‌شود شامل موارد زیر است.

کم شدن حجم خون به‌علت خونریزی که به آن هایپوولمیا گفته می‌شود. در اثر سوانح عمل جراحی ایجاد می‌شود.
کم شدن مایعات دریافتی بدن یا بیماری‌هایی مانند اسهال و استفراغ، ، عرق کردن یا تب باعث کم آبی بدن در نتیجه کاهش خون‌رسانی به کلیه می‌شود.
استفاده از داروهای ادرارآور که کاهش خون‌رسانی به کلیه را به همراه دارد.
انسداد و آسیب به رگ‌های کلیه می‌تواند دلیلی برای نرسیدن خون به کلیه‌ها باشد.
عفونت خون: قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن در معرض التهاب باعث آسیب به اعضای بدن و کلیه می‌شود.

داروها

مواد سمی بدن و داروها از طریق کلیه دفع می‌شود. مصرف برخی داروها باعث آسیب به کلیه می‌شود. این داروها شامل

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند: ایبوپروفن و ناپروکسن‌ها
آنتی بیوتیک‌ها مانند: آمینوگلی‌کوسید، جنتامایسین، توبرامیسین
داروهای حاوی ید مانند: داروهای تزریقی حین رادیولوژی

بیماری کلیه

دیابت

بیماری دیابت یا قند خون باعث آسیب به نفرون‌های کلیه می‌شود. نفرون‌های آسیب دیده نمی‌توانند خون را پالایش کنند و به همین دلیل کارکرد کلیه از دست می‌رود.

بیماری‌های قلبی وعروقی

افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند، معمولا دچار مشکلات کلیوی هم می‌شوند. زیرا مشکلات قلبی مانع از خون‌رسانی به اعضا و کلیه می‌شود و در صورت کمبود اکسیژن ناشی از اختلال در خون‌رسانی، کلیه‌ها دچار اختلال در عملکرد می‌شوند. نارسایی کلیه در سالمندان اغلب از بی‌توجهی به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا ایجاد می‌شود.

بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمن است که موجب آسیب به بافت‌های خودی و اندام‌ها می‌شود. اشتباه سیستم ایمنی بدن در تشخیص عوامل بیگانه باعث بروز این بیماری می‌شود و علت مشخصی هم برای آن تشخیص داده نشده است. یکی از اعضای بدن که در اثر ترشح آنتی‌بادی برعلیه بافت‌ها و اندام‌های بدن آسیب می‌بیند کلیه‌ها هستند.
در صورت بروز این بیماری، فرد دچار ضعف، بی‌حالی می‌شود و حجم ادرار وی کم می‌شود.

نقص مادرزادی کلیه

این بیماری از زمان تواد ایجاد می‌شود و مهم‌ترین علت نارسایی کلیه در نوزادان نارس است. ژنتیک هم در بروز این بیماری نقش دارد و افرادی که والدین آن‌ها به این بیماری مبتلا هستند با احتمال بیشتری با نقص مادرزادی در کلیه دنیا می‌آیند. البته این عارضه با آزمایش قبل از تولد قابل تشخیص است و می‌توان آن را با جراحی بعد از تولد درمان نمود.

علایم هشدار بیماری کلیه در کودکان

روش های تشخیص نارسایی کلیه

بروز علائم و اختلال در دفع ادرار و ادم در پاها باعث مراجعه به پزشک برای رفع مشکل می‌شود. پزشک برای تشخیص دقیق مشکل کلیه چند مورد را باید بررسی کند. موارد مورد بررسی میزان دفع پروتئین در ادرار، میزان اوره و کراتین در ادرار است.
همچنین محاسبه GFR (Glomerular filtration rate) براساس سن و جنسیت و وزن و میزان کراتینین سرم فرد انجام می‌شود. بررسی اطلاعات حاصل میزان آسیب به کلیه تشخیص داده می‌شود و درمان متناسب با آن انجام می‌شود.
سایر روش‌های تشخیصی شامل موارد زیر است.

  • تشخیص نارسایی کلیه با سونوگرافی
  • نمونه‌برداری از کلیه

پیشگیری از نارسایی کلیه

درمان نارسایی کلیه مبتنی بر راهکارهایی است که بیماری‌های مزمنی که باعث نارسایی کلیه شده درمان شود.
از پیشرفت آسیب به کلیه جلوگیری کند.
به‌همین دلیل یک بخش از درمان را به درمان بیماری‌های مزمن عامل نارسایی کلیه اختصاص داده می‌شود و در قسمت بعدی درمان هدف درمان ناراحتی‌ها و آسیب‌های کلیوی است.

حتماً بخوانید:
راهکارهای خانگی برای پیشگیری از نارسایی کلیه

راهکارهای خانگی برای پیشگیری از نارسایی کلیه

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با راهکارهای خانگی برای پیشگیری از نارسایی کلیه بیشتر آشنا شوید 1- همیشه فشار خون تان را در حد طبيعي حفظ كنيد…

سبک زندگی سالم برای درمان نارسایی کلیه

سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه و بیماری‌های زمینه‌ای که باعث نارسایی کلیه می‌شود، نقش بسیار مهمی دارد. سبک زندگی فرد در چند بخش جداگانه قابل بررسی است.

الگوی تغذیه
ورزش کردن
پرهیز از مصرف دخانیات و الکل

افراد مبتلا به نارسایی کلیه نمی‌توانند:

نمک
پتاسیم
و آب اضافه را دفع کنند.

درمان نارسایی کلیه

به‌همین دلیل مصرف غذاهای حاوی نمک و پتاسیم را باید محدود کنند.

مصرف :

موز
ماست
اسفناج و آووکادو
سیب زمینی
طالبی
زردآلو در این افراد باید کم باشد.
غذاهای کم نمک مصرف کنند، ماهی دودی مصرف نکنند.

همچنین در افراد مبتلا به نارسایی کلیه میزان فسفر به علت سوخت‌و‌ساز کلسیم بالا می‌رود. پس غذاهای حاوی فسفر مانند :

لوبیاسفید
لوبیا قرمز
عدس
شیر
ماهی ساردین
و گوشت نیز باید محدود شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits