دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و دلایل پاره شدن آپاندیس چیست؟

نشانه هایی که خبر از پاره شدن آپاندیس در کودکان می دهد

علائم و دلایل پاره شدن آپاندیس چیست؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علایم آپاندیسیت بسیار متغیر هستند. در مورد هر فردی که درد شکمی تشخیص داده نشده دارد، آپاندیسیت حتماً باید مدنظر باشد. این بیماری در هر سنی می تواند رخ دهد (در مردان بیشتر از زنان )، اما در کودکان زیر 2 سال نادر است.

علت ترکیدن آپاندیس چیست؟

آپاندیس یک زائده کوچک و انگشت مانند است که از روده بزرگ منشعب شده و به کولون متصل است. معمولا سوال این است که آپاندیس سمت راست است یا چپ؟
آپاندیس در ناحیه پایین و راست شکم قرار دارد. حال ببینیم چرا آپاندیس پاره می شود؟ مشکل آپاندیسیت زمانی رخ می دهد که آپاندیس مسدود شود و باکتری ها حمله کرده و دیواره آپاندیس را آلوده کنند.

آپاندیس چگونه بوجود می آید؟

رایج ترین عوارض آپاندیسیت شامل پارگی، آبسه و پریتونیت (پریتوئن احشایی که روده و سایر احشاء را می پوشاند) است. آپاندیسیت به معنای التهاب آپاندیس است.
تصور می شود آپاندیسیت زمانی شروع می شود که انسداد ایجاد شده و ممکن است به علت ایجاد مایع متراکم یا ورود مواد زائد از سکتوم به آپاندیس باشد.

گاهی ممکن است که بافت لنفاوی آپاندیس متورم شده و باز شود، در نتیجه انسداد رخ می دهد و باکتری های موجود در آپاندیس، شروع به آلوده کردن دیواره آپاندیس می کنند. بدن برای مقابله با تهاجم باکتری به بروز التهاب پاسخ می دهند.

دلیل ترکیدن آپاندیس

علایم درد آپاندیس

مهم ترین علامت آپاندیس، درد های شدید شکمی است. در ابتدا درد موضعی، ضعیف و محدود به یک نقطه بوده سپس درد کمی شدت یافته و به صورت دایره ای و در اطراف بخش مرکزی شکم ایجاد می شود.
با گذشت زمان، درد ممکن است به سمت راست شکم گسترش پیدا کرده و بیمار تقریبا قادر به شناسایی محل دقیق درد است. اکثر افراد از درد در بخش میانی و راست ​​شکم شکایت دارند.
یکی دیگر از نشانه های آپاندیسیت، فقدان اشتها است که در طول زمان می تواند بدتر شده و موجب تهوع و استفراغ می شود.

رایج ترین نشانه های آپاندیسیت در بزرگسالان و کودکان عبارتند از:

  • درد شکم
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • تب
  • حساسیت شکمی
  • تورم شکم
  • ناتوانی در دفع گاز
  • یبوست و یا اسهال

علائم آپاندیس در کودکان

علائم این بیماری در کودکان تقریبا مانند علائم بزرگسالان بوده و با نشانه هایی نظیر درد زیاد در قسمت راست شکم و اطراف ناف همراه بوده و همچنین ممکن است با استفراغ زیاد همراه باشد.

چگونه آپاندیس را تشخیص دهیم؟

تشخیص آپاندیسیت با دریافت تاریخچه کامل و معاینه فیزیکی آغاز می شود. بیماران اغلب تب بالایی داشته و معمولا در معاینه فیزیکی، درد زیادی در ناحیه راست شکم حس می کنند.
در صورتی که التهاب به بخش پریتوئن (پریتوئن احشایی که روده و سایر احشاء را می پوشاند) گسترش یافته باشد، بررسی های بیشتری نیاز است. برای تشخیص قطعی آپاندیس، تعداد گلبول های سفید خون، ادرار، اشعه ایکس شکم، باریم، سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT)، و لاپاراسکوپی در تشخیص آن مفید هستند.
با توجه به اندازه و محل آپاندیس و تفاوت آن و تشابه این بیماری با سایر بیماری های شکم و لگن و یا حتی تشابه درد هنگام شروع زایمان، تشخیص آن ممکن است کمی سخت باشد.

آپاندیس، در شرایط حاد و زمانی که درد شدید بوده و گسترش باکتری زیاد می شود، دچار پارگی شده و یا در اصطلاح می ترکد. علت چنین پارگی مشخص نیست، اما ممکن است مربوط به تغییراتی باشد که در بافت لنفاوی رخ می دهد.
به عنوان مثال، التهابی که موجب تورم و ایجاد فشار داخل آپاندیس می شود، می تواند موجب پارگی آن شود. بعد از پارگی، عفونت می تواند در سراسر شکم گسترش یابد؛ با این حال، این عفونت، معمولا به یک ناحیه کوچک در اطراف آپاندیس و بافت های اطراف آن ، محدود می شود و باعث ایجاد آبسه می شود.

علائم ترکیدن آپاندیس در کودکان

گاهی اوقات درمان آپاندیسیت بدون جراحی اگر با افزایش عفونت و التهاب همراه باشد، باعث ترکیدن آپاندیس می شود. التهاب، درد و علائم دیگر ممکن است هنگام استفاده از آنتی بیوتیک ها ناپدید شوند.
این مورد معمولا در بیماران سالمند مشاهده می شود. اما بر اثر درمان موقت، توده کوچکی در بخش راست شکم ایجاد می شود که بروز این توده به علت زخم هایی است که در طی بهبودی اتفاق می افتد. این توده ها ممکن است باعث مشکلات بیشتری برای بدن شوند.

درمان آپاندیس

درمان آپاندیسیت معمولا با آنتی بیوتیک ها و آپاندکتومی (عمل جراحی برای برداشتن آپاندیس) است و برطرف کردن عوارض آپاندکتومی شامل عفونت زخم و آبسه است.

علت ترکیدن آپاندیس

برخی از روش های درمان آپاندیسیت عبارتند از:

اشعه ایکس شکم

ممکن است اشعه ایکس شکم (X-Ray) در تشخیص وارد شدن زائده و مدفوع به آپاندیس موثر باشد . این زوائد می توانند باعث بروز آپاندیسیت باشد. این مشکل به ویژه در کودکان بوجود می آید.
با این وجود، بزرگی آپاندیس یا وجود فکالیس و مواد زائد بدون آپاندیسیت هم می تواند رخ دهد. در بیمارانی که باردار نیستند، برای درمان آپاندیس، از سیتی اسکن منطقه آپاندیس در تشخیص آپاندیسیت و آبسه های پری آپاندیس استفاده کرده و به راحتی می توان نسبت به درمان آن اقدام کرد و علاوه بر این، با این روش می توان سایر بیماری های شکمی را تشخیص داد.

لاپاروسکوپی

لاپاروسکوپی هم نوعی روش جراحی است که یک لوله کوچک فیبر نوری مجهز به دوربین را به داخل شکم وارد کرده و از طریق سوراخ کوچکی روی دیواره شکم ، آپاندیس را درمان می کنند.
روش لاپاروسکوپی اجازه می دهد تا پزشک ، دید کامل و مستقیمی از آپاندیس و همچنین سایر اعضای شکم و لگن داشته باشد.در صورت بروز التهاب بر اثر آپاندیسیت، این آپاندیس التهابی را می توان با این روش حذف کرد.
معایب لاپاروسکوپی در مقایسه با سونوگرافی و CT این است که نیاز به بیهوشی عمومی دارد. پس از تشخیص آپاندیسیت، آپاندکتومی معمولا انجام می شود و مصرف آنتی بیوتیک ها تقریبا همیشه قبل از جراحی صورت می گیرد. در تعداد کمی از بیماران که در آن ها التهاب و عفونت آپاندیسیت خفیف و محدود به یک منطقه است، بدن نه تنها قادر است التهاب و عفونت را بهبود بخشد، بلکه روند بهبودی را هم سریع می کند.

حتماً بخوانید:
علت بروز آپاندیس چیست ؟ آپاندیس در کجای بدن قرار دارد ؟

علت بروز آپاندیس چیست ؟ آپاندیس در کجای بدن قرار دارد ؟

آپاندیسیت یک بیماری است که طی آن آپاندیس شما ملتهب و پر از چرک می شود. آپاندیس شما یک کیسه انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب شده و در سمت راست…

متخصص بیهوشی

معمولا این بیماران در طی چند روز پس از بروز درد و علائم، بهبود می یابند. این نوع آپاندیس تنها با آنتی بیوتیک ها درمان می شود. آپاندیس ممکن است در طی جراحی برداشته شود. در برخی موارد، ممکن است در صورت عدم درمان، آپاندیس عود کرده و وخیم تر شود.
گاهی اوقات هم پس از درمان آپاندیس، مجددا درد های آپاندیس شروع می شود. اما در مورد عود مجدد آپاندیس در میان پزشکان، هنوز اختلاف نظر وجود دارد. همچنین ممکن است، فرد درد را تحمل کرده و تنها زمانی به پزشک مراجعه کند که شرایط بدتر شده و یا آپاندیس بترکد. در این وضعیت، معمولا در این ناحیه، آبسه تشکیل شده است و انسداد و التهاب رخ می دهد.

در صورتی که آبسه کوچک باشد، ابتدا با آنتی بیوتیک درمان می شود. بروز آبسه و تشخیص آن معمولا به کمک سونوگرافی یا سی تی اسکن صورت می گیرد و محل دقیق آن مشخص می شود. با این حال، آبسه معمولا نیاز به زهکشی و تخلیه دارد.
کار تخلیه با یک لوله کوچک پلاستیکی و معمولا از طریق پوست صورت می گیرد. تخلیه آبسه باعث می شود که باکتری و عفونت از بدن خارج شود.
ممکن است آپاندیس، چند هفته یا چند ماه پس از تخلیه آبسه، جراحی و برداشته شود. این روش آپاندکتومی مجزا نامیده می شود و برای جلوگیری از حمله دوم آپاندیسیت انجام می شود. تکنیک های جدید هم برای از بین بردن آپاندیس مورد استفاده قرار می گیرند. توصیه می شود در صورت بروز هر گونه درد شکمی به پزشک مراجعه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits