دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت یبوست مزمن ایدیوپاتیک در کودکان + غذاهای ملین جهت درمان
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یبوست مزمن ایدیوپاتیک یکی از عارضه های رایج در کودکان است که انجام عمل اجابت را مختل می سازد. در واقع کودک قادر به دفع مواد دفعی نمی باشد و همواره از درد شکم و فشار های مدفوع رنج می برد.

یبوست ایدیوپاتیک مزمن چیست؟

به گزارش دلگرم : به طور کلی یبوست اختلالی است که به موجب آن مواد دفعی در روده ی بزرگ دستگاه گوارش سفت می شوند و روند دفع آن ها به سختی و همراه با درد صورت می گیرد.

این عارضه نوعی بیماری ناتوان کننده است و عوارض جدی در بدن فرد ایجاد می کند. به گونه ای که در طب سنتی یبوست را ام الامراض می دانند یعنی تمامی بیماری های بدن از یبوست نشات می گیرند.

یبوست مزمن ایدیوپاتیک نوعی بیماری است که در طی آن فرد نشانه های یبوست را دارد اما در آزمایش های تشخیصی نشانه ی استانداردی از یبوست وجود ندارد. این نوع یبوست معمولا در گروه سنی کودکان، بانوان، بزرگسالان و افراد در وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین شکل می گیرد.

علت شکل گیری یبوست ایدیوپاتیک مزمن در کودکان چیست؟

علت های متعددی در رخ دادن یبوست ایدیوپاتیک کودکان دخیل هستند. عامل بروز یبوست پیروی از عادت های نادرست سبک زندگی است.

در ادامه به متداول ترین عوامل موثر در شکل گیری یبوست اشاره می کنیم:

علائم یبوست ایدیوپاتیک مزمن

یبوست ایدیوپاتیک مزمن: علل ، علائم ، تشخیص و درمان

نشانه های یبوست ایدیوپاتیک مزمن

یکی از برجسته ترین نشانه های وجود یبوست مزمن در کودکان، محدود شدن تعداد دفعات دفع به یک مرتبه در هر 3 الی 15 روز می باشد. در شرایطی که کودک شما حداقل سه مورد از نشانه های ذکر شده را به مدت 3 ماه تجربه کرد، در اسرع وقت برای مراجعه به پزشک متخصص اقدام نمایید:

1. مدفوعی شبیه به سنگریزه و پر از برجستگی

2. کاهش اشتها

3. احساس درد در ناحیه شکم

4. احساس عدم تخلیه ی روده پس از انجام عمل دفع

5. حالت تهوع

6. نفخ شکمی

7. وجود خون در مدفوع

8. کاهش وزن بی مورد

آزمایش های تشخیصی یبوست مزمن ایدیوپاتیک

عواملی از قبیل شدت و مدت زمان یبوست در انتخاب شیوه ی آزمایش نقش دارند. پزشک مربوطه سابقه ی پزشکی بیمار را بررسی می کند سپس از طریق انجام آزمایش های متعدد از قبیل معاینات فیزیکی، تست ترانزین روده ی بزرگ، دفکوگرافی، اندوسکوپی و رادیولوژی اقدام به تشخیص یبوست می کند.

درمان یبوست ایدیوپاتیک مزمن در کودکان

متخصصان اطفال برای درمان یبوست مزمن ایدیوپاتیک همواره از رفتار درمانی و روان درمانی بهره می گیرند.

خوراکی های ملین کننده

در کودکان مصرف آب به مقدار کافی و نیز غذاهایی با فیبر زیاد مانند غلات کامل ، انواع سبزیجات و میوه از یبوست جلوگیری می کند . مصرف آلو ، انجیر ، خرما ، کشمش ، هلو ، گلابی ، زرد آلو ، لوبیا ، نخود ، گل کلم ، سبزی و میوه های تازه می تواند سبب تسهیل اجابت مزاج شود . ولی باید توجه کرد که از مصرف غذاهایی که کودک نمی تواند به راحتی بجود خودداری شود. سبوس یک نرم کننده طبیعی مدفوع محسوب می شود زیرا حاوی فیبر فراوان است .

حتماً بخوانید:
دلیل یبوست کودکان + درمان قطعی یبوست کودکان

دلیل یبوست کودکان + درمان قطعی یبوست کودکان

یبوست در اغلب کودکان بر اثر نخوردن غذاهای چرب و دارای فیبر بوجود می آید.

اصلاح و تغییر برنامه ی غذایی

پیروی از برنامه غذایی نامناسب به خصوص مصرف غذاهای فاقد کربوهیدرات و فاقد فیبر منجر به شکل گیری یبوست های مزمن می شود. پزشکان در راستای درمان یبوست، همواره توصیه می کنند غذاهایی را مصرف کنید که دارای فیبر غذایی هستند.

فیبر های غذایی در تمامی مواد غذایی ارگانیک و گیاهی از قبیل میوه، سبزیجات، آجیل، دانه و غلات وجود دارد. در حقیقت، با مصرف فیبر غذایی ماده ای به نام ملین لاکتولوز وارد بدن می شود که به عبور مدفوع از روده ی کودک کمک می کند.

یکی دیگر از مولفه های اصلی در درمان یبوست چه در خصوص کودکان و چه در خصوص بزرگسالان، هیدراته است. هیدراته همان مصرف مایعات صرفا آب است. با مصرف آب مدفوع نرم می گردد و به راحتی از راست روده عبور می کند.

علاوه براین، متخصصان براین باور هستند که اغلب یبوست های مزمن ایدویوپاتیک در کودکان ناشی از عدم تحرک آن ها است. با انجام فعالیت های بدنی، عضلات روده شروع به فعالیت می کنند. با افزایش عضلات بدن، مدفوع به صراحت از سیستم گوارش عبور می کند و عمل دفع انجام می شود.

مصرف مواد ملین دار

پزشکان در اکثر موارد، داروهایی را تجویز می کنند که حاوی ملین تحریکی باشد. ملین تحریکی ماده ای است که با تحریک عصب روده موجب افزایش حرکات روده می گردد.البته بهره گیری از مواد گیاهی به صورت استاندارد و بر اساس روش های علمی در درمان یبوست مزمن ایدیوپاتیک بازدهی بیشتری دارد.

شما می توانید مصرف میوه ها و مواد غذایی از قبیل روغن زیتون، کرچک، آب لیمو، قهوه، کشمش، انجیر، آلوئه ورا، شیره چغندر، اسفناج، موز، کلم، پرتقال، ماست، برگ سنا، نارگیل، سیب، زغال اخته، گلابی و خربزه را جایگزین داروهای ملین دار کنید. زیرا تمامی اسامی ذکر شده حاوی ماده ملین هستند.

درمان یبوست ایدیوپاتیک مزمن در کودکان

مصرف سنا به عنوان یک ملین گیاهی

سنا به عنوان یک ملین گیاهی معمولا برای تسکین یبوست استفاده می شود. این داروی گیاهی را می توان از داروخانه خریداری کرد که به صورت خوراکی یا مقعدی مصرف می شود.

حتماً بخوانید:
21 خاصیت شگفت انگیز سنا برای سلامتی

21 خاصیت شگفت انگیز سنا برای سلامتی

در کشورهای مختلف استفاده از گیاه سنا برای درمان مشکلات گوارشی، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های تنفسی قدمت چندین ساله دارد. طرفداران سنا اعتقاد دارند که…

سنالاکس

قرص گیاهی حاوی عصاره برگ سنا و دانه گشنیز جهت رفع یبوست های مزمن. گیاه سنا حاوی ترکیبات گیاهی بنام گلیکوزیدها می باشد که عصب روده را تحریک می کند و سرعت حرکات روده را افزایش می دهد.

مصرف این گیاه در کوتاه مدت برای بزرگسالان، امن و بی خطر است اما اگر علایم یبوست بعد از چند روز مصرف برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید. گیاه سنا معمولا به زنان باردار، شیرده یا افرادی که دچار بیماری های خاصی مثل بیماری التهاب روده هستند، توصیه نمی شود.

مصرف غذاهای پروبیوتیک یا مکمل های پروبیوتیک

پروبیوتیک ها به پیشگیری از یبوست مزمن کمک می کنند. در افرادی که دچار یبوست مزمن هستند، تعادل باکتری های روده از بین می رود. غذاهای پروبیوتیک می تواند به متعادل نگه داشتن باکتری های روده و پیشگیری از یبوست کمک کند. پروبیوتیک ها با تولید اسید لاکتیک و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه به درمان یبوست کمک می کنند. این مواد، حرکات روده را بهبود بخشیده و دفع مدفوع را راحت تر می کنند.

اخیرا گزارشات نشان دادند که پروبیوتیک ها با افزایش دفعات حرکات روده و بهبود قوام مدفوع به درمان یبوست کمک می کنند.
پروبیوتیک ها را به رژیم غذاییتان اضافه کنید و مصرف غذاهای پروبیوتیک را امتحان کنید. غذاهای پروبیوتیک شامل ماست، ترشی کلم و کیمچی هستند که حاوی باکتری های زنده مفید می باشند. شما می توانید مکمل پروبیوتیک را امتحان کنید، توصیه می شود که این مکمل را هر روز برای حداقل 4 هفته مصرف کنید تا بتوانید اثرات مفید آن را مشاهده کنید.

جراحی

در راستای درمان یبوست ایدیوپاتیک مزمن کودکان، جراحی از نوع میکتومی رکتوم بسیار گسترده و موثر است. در جراحی رکتومی بیهوشی عمومی صورت می گیرد و پس از اتمام جراحی و تکمیل دوره ی نقاهت کودک می تواند به راحتی عمل اجابت را انجام دهد.

داروهای موثر در راستای درمان یبوست مزمن اطفال

داروهای متعددی توسط شرکت های داروسازی برای درمان یبوست ایدیوپاتیک تعبیه شده است. به طور مثال می توان به آمیتیزا، نازک، لوبی پروستون، لیناکلوتید و اسمزی اشاره کرد.

عوارض یبوست ایدیوپاتیک

یبوست های طولانی مدت به موجب تحمیل فشار بر روده و سیستم گوارش منجر به بروز بواسیر مقعدی، شقاق یا شکاف های مقعدی و افتادگی رکتوم می گردد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits